i7-8700k & Ryzen 1800x i 1440p någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

@Gabbis85: bara å bläddra här extremt liten skillnad i spel vid 1440p.
http://www.guru3d.com/articles_pages/intel_core_i7_8700k_proc...

@Aeqvist: vem spelar i 720p, seriöst?
jag når 240fps i Overwatch vilket är det jag spelar mestadels. har säkerligen inga problem att nå 100+ fps i många andra MP shooters
TS efterfrågar 1440p och där är skillnaden max 5-10fps.

är skoffe lake bättre i 1080p? svar ja.
är den betydligt bättre i 1440p? svar nej

är intel framtidsäkert om man vill uppgradera? svar nej, kräver i princip alltid nytt moderkort.

Jo, det är lite kul här på Sweclocker. Händer mycket med nya tekniker som HDR, 4K upplösningar och även VR en bit in i framtiden. Här på Sweclockers sitter dock en stor armada hemma framför sina 720p skärmar och spelar (är det CRT?), gärna i 500 FPS. Smaken är väl som baken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eken:

@Gabbis85: Intel 8700k är bättre i spel, första anledningen är att spel är mer optimerade med intel och andra anledningen är att en högre cpu frekvens är stor skillnad mot 1800x, enligt tester så presterar till och med 7700k 10-15fps bättre än 1800x.

Just sayin kör själv 1440p i allt ultra 75-100fps i bf1

Jag snittar 100-130fps på ultra i BF1 med en Ryzen 1600. Det är grafikkortet som är den begränsande faktorn och inte CPUn i detta fall.

Permalänk

@anon12433: precis, vilket var det jag syftade på innan gpu spelar absolut störst roll i 1440p (och högre) det är i 1080p intel är fortsatt starkast i. att man kan få en 1600/X samt moderkort i princip för samma peng som en covfefe lake i7K hjälper ju knappast intels fördel i 1440p för de spelarna. men har man pengar att spendera så visst, 8700K är starkare i spel då

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Avstängd

@anon12433: 7700k och 8700k är fortfarande bättre än alla ryzen i spel. Om jag skulle ha samma grafikkort som dig skulle jag få mina 10fps högre.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eken:

@veckans: 7700k och 8700k är fortfarande bättre än alla ryzen i spel. Om jag skulle ha samma grafikkort som dig skulle jag få mina 10fps högre.

Nej det skulle du inte eftersom även för mig så är grafikkortet det som begränsar FPSen. Dessutom, i just BF1 så är Ryzen starkare än 7700k så du kommer få sämre FPS med den CPUn. 8700K är några procent starkare än Ryzen dock men kostar ungefär det dubbla som en Ryzen 1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jo, det är lite kul här på Sweclocker. Händer mycket med nya tekniker som HDR, 4K upplösningar och även VR en bit in i framtiden. Här på Sweclockers sitter dock en stor armada hemma framför sina 720p skärmar och spelar (är det CRT?), gärna i 500 FPS. Smaken är väl som baken

Kollar man på steamstats, så kör ca 22% på runt 768 upplösning. (troligen massa laptops, men ändå).
Ca 3.5% kör på 1440 eller högre.

Så yes, sweclockers skall ha med 768 i sina tester

Permalänk
Avstängd

Sök på youtube överallt, den bästa spel cpu har varit 7700k innan 8700k.i ditt citat din cpu står inte ens med LMAO.

Här är 7700k vs 1800x cpu focus i spel
http://www.hardwarezone.com.sg/review-amd-ryzen-7-1800x-vs-in...
Här har vi video också https://m.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

Skrivet av anon12433:

Nej det skulle du inte eftersom även för mig så är grafikkortet det som begränsar FPSen. Dessutom, i just BF1 så är Ryzen starkare än 7700k så du kommer få sämre FPS med den CPUn. 8700K är några procent starkare än Ryzen dock men kostar ungefär det dubbla som en Ryzen 1600.

http://oi63.tinypic.com/2n1s2di.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon12433:

Brukar vara ajabaja att inte posta det absolut senaste när det gäller Ryzen, kommer hela tiden nya patcher och banbrytande förändringar via AGESA uppdateringar.

Computerbase har ju faktiskt mätt om denna titel förra veckan, nu ser det ut så här

Sett till absolut prestanda och pris prestanda är tydligen i5-8400 (en modell som faktiskt går att köpa idag) nye kungen.

i5-8400 presterar lysande i spel och den är i absoluta toppen sett till spelprestand/pris (de modeller som är i närheten i pris/prestanda är en bra bit efter i absolut prestanda)

Edit: ComputerBase senaste mätning är nu i linje med SweClockers BF1 multiplayer test (som dock gjordes i samband med 1800X släppet, så är inte alls lika aktuellt som ovan)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbis85:

Tjenare

Tänkte höra om nån vet hur stor skillnad det är i spel mellan i7-8700k & Ryzen 1800x i 1440p med exakt samma grafikinställningar.
Som jag fått det till så ska det inte vara just någon skillnad, men i lägre upplösningar som 1080p så får man betydligt bättre fps.

Tänkt köra i 1440p med helst 144+fps och 144hz med denna skärm:
ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync

Brukar alltid köra med den högsta upplösningen skärmen tillåter och sänker övriga grafikinställningar istället.
Är sugen på både i7-8700k & Ryzen 1800x men att vänta längre på i7-8700k känns inte kul när man väntat allt för länge redan.

Kolla denna och få en uppfattning

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur mycket man behöver dra ner på grafikinställningarna om man vill ligga stabilt över 144hz, oavsett processor? Behöver du ens en G-sync skärm om du satsar på så hög fps, finns ju några kronor att spara där menar jag bara.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Brukar vara ajabaja att inte posta det absolut senaste när det gäller Ryzen, kommer hela tiden nya patcher och banbrytande förändringar via AGESA uppdateringar.

Computerbase har ju faktiskt mätt om denna titel förra veckan, nu ser det ut så här

Både i7-7700K och i5-8400 ligger före alla Ryzen modeller i senaste ComputerBase BF1 multiplayer mätningen

Sett till absolut prestanda och pris prestanda är tydligen i5-8400 (en modell som faktiskt går att köpa idag) nye kungen.

i5-8400 presterar lysande i spel och den är i absoluta toppen sett till spelprestand/pris (de modeller som är i närheten i pris/prestanda är en bra bit efter i absolut prestanda)

8400 ser väldigt prisvärd ut, tycker dom har alldeles för stora påslag på sina k-modeller generellt.

Permalänk
Medlem

Dessa trådar 1440p nej nollskillnad. CPU är överdrivet i spel lägg mer pengar på Grafikkort.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mr[M]:

Dessa trådar 1440p nej nollskillnad. CPU är överdrivet i spel lägg mer pengar på Grafikkort.

ComputerBase testar inte längre 2560x1400, men precis som du skriver är det i princip noll skillnad i hög upplösning

Det samma kan för övrigt sägas om jakten på snabba minnen och timings. Det gör absolut skillnad i 720p, men i högre upplösningar/inställningar är det totalt irrelevant. Ändå har det ägnas tusentals inlägg kring detta senan Ryzen lanserades.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eken:

Sök på youtube överallt, den bästa spel cpu har varit 7700k innan 8700k.i ditt citat din cpu står inte ens med LMAO.

Här är 7700k vs 1800x cpu focus i spel
http://www.hardwarezone.com.sg/review-amd-ryzen-7-1800x-vs-in...
Här har vi video också https://m.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt har det någonting alls att göra med det vi diskuterade? Du kanske ska läsa vad jag har skrivit igen innan du postar.

Skrivet av Yoshman:

Både i7-7700K och i5-8400 ligger före alla Ryzen modeller i senaste ComputerBase BF1 multiplayer mätningen

Det har nu sedan AGESA 1.0.0.6 inte kommit några prestandaförbättrande BIOS/uppdateringar till min kännedom så nej kan inte påstå att det är "ajabaja" att inte posta det senaste. Naturligtvis är det av extrem vikt att man faktiskt har fått de stora buggarna med en ny plattform åtgärdade innan man drar några större slutsatser.

I computerbase test så lyckas jag inte hitta någonting gällande deras testmetodik i BF1 (antal spelare, bana, DX11/DX12). Om jag ska vara petig så testar de heller inte 1440p som var den upplösningen som jag diskuterade.

I Sweclockers kompletterande test på 1800X som jag faktiskt aldrig sett tidigare så är det märkliga resultat. Då detta inte fanns med vid ursprungliga recensionen och Sweclockers inte skriver någonting annat om drivrutiner, BIOS, mjukvara så får man anta att de använde samma mjukvara som beskrivs under "Testsystem, mjukvara och metod" från den 2017-03-02 15:00. Dessa är som tidigare sagt vid det här laget utdaterade. Kika gärna på testresultatet jag länkade ovan.

De tester jag söker efter är fruktansvärt svåra att finna då recenscenter nästan alltid testar felaktigt. Inget fel på deras mätningar utan bara valet av mätdata.

Detta test som är drygt 2 månader gammalt på andra CPUer än de vi diskuterar visar följande

Men samtidigt så upplever jag och många andra detta

De på youtube som testar Ryzen mot Intel sida vid sida och jämför framerate i 64 spelare BF1 brukar visa Ryzen som starkare än 7700k.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla svar jag fått! Ni får om ni vill låsa tråden då jag bestämt mig för en i7-8700k, eller låta tråden vara öppen så att folk kan diskutera vidare om de vill