När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Relik 📜

När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Få har väl vid det här laget missat det numera legendariska inlägget om riskokare signerat @DaveMcGroin. Kort och gott handlar det om en passionerad kärleksförklaring till den aktuella vitvaran, där författaren samtidigt myntar "var inte en fis, skölj ditt ris" – ett talesätt som kommer leda framtida generationer rätt. Resultatet är (utan några som helst belägg) en drastisk ökning av antalet sålda riskokare i Sverige.

Nu spårar det hela ytterligare lite. Allas vår @DaveMcGroin, IRL-namn David Berg Marklund, besöker Youtube-profilen @MatgeekJohan. Vad de gör? Gissa tre gånger.

Kalaskul att en så udda grej fått enorm spridning även utanför SweClockers! Ris-nörderi är uppenbart precis lika hett som annat nörderi, vare sig det är hårdvara eller virkning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Först tog han över SweClockers, sedan Reddit, nu är det Sverige och härnäst VÄRLDEN!

Permalänk
Avstängd

Så länge mamma gör maten så behöver jag ingen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Riskokare man köper i Svea brukar suga pung, darför. Min tjej är från Kina och riskokare där är så avancerade att man kan göra värsta rätter med dem. Här brukar de OFTAST ha bara en knapp.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Älskar att detta inte bara blev ett fenomen, utan även hur snabbt det gick.
Är inte ens 2 veckor sedan det inlägget skrevs.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Först tog han över SweClockers, sedan Reddit, nu är det Sverige och härnäst VÄRLDEN!

One riskokare to rule them all!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Problemet många har är platsbrist alla våra köksskåp är ju fyllda med datorprylar.

Bortsett från detta en koll grej och något jag skulle kunna köpa pm plats funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så länge mamma gör maten så behöver jag ingen.

Ledsen att göra dig besviken men din mamma kommer inte finnas här för evigt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Riskokare är fasen det bästa jag köpt!
Blev en billig rackare på Clas Ohlsson och jäklar, det är den mest använda hushållsprylen för oss och familjen med råge förutom slowcookern!

Köpte den för cirkus 3 år sen, still going strong!

Jag är själv notorisk på att bränna vid saker för jag blir distraherad och har lätt att glömma pga diagnoser av olika sort och nästan satt eld på mitt eget kök pga det med ris en gång, så japp, bland den bästa av prylar för mig iaf!:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av superegg:

Så länge mamma gör maten så behöver jag ingen.

Det låter som att mor din behöver en riskokare!

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Få har väl vid det här laget missat det numera legendariska inlägget om riskokare signerat @DaveMcGroin. Kort och gott handlar det om en passionerad kärleksförklaring till den aktuella vitvaran, där författaren samtidigt myntar "var inte en fis, skölj ditt ris" – ett talesätt som kommer leda framtida generationer rätt. Resultatet är (utan några som helst belägg) en drastisk ökning av antalet sålda riskokare i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=iVVtwtq9B0g

Nu spårar det hela ytterligare lite. Allas vår @DaveMcGroin, IRL-namn David Berg Marklund, besöker Youtube-profilen Matgeek. Vad de gör? Gissa tre gånger.

Kalaskul att en så udda grej fått enorm spridning även utanför SweClockers! Ris-nörderi är uppenbart precis lika hett som annat nörderi, vare sig det är hårdvara eller virkning.

Vi fick en i julklapp för ett par år sedan, använder den kanske när vi har gäster men annars använder vi gryta, det blir inte bra ris till 2 i den utan det blir bara bränt eller överkokt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Så, nu får man börja äta ris då, för att motivera inköp av en kokare...
Eller funkar det att koka i kopparpannan med det andra tro... Kanske båda om man gör ris sprit...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Största publikmagneten på Dreamhack Winter blir sushitävlingen...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Har ett par år gammal riskokare billig feån obh nordica.
Fungerar utmärkt gillar jasmin(?) Ris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Gott och härligt med en uppsvälld buk!

Permalänk
Inaktiv

Vietnameserna kallar mc-hjälmen för riskokare vilket är lätt att förstå under den riktigt heta tiden på året.

Permalänk
Medlem

Helt underbart!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Riskokare äger, föräldrarna har en de köpte i Kina på början av 90 talet som fortfarande gör perfekt ris varje gång och den har använts nästan varje veckan sen den blev köpt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av gaminggirl:

Vi fick en i julklapp för ett par år sedan, använder den kanske när vi har gäster men annars använder vi gryta, det blir inte bra ris till 2 i den utan det blir bara bränt eller överkokt...

Låter som en av dem billigare varianterna som inte är så mycket mer än en kastrull med inbyggt värmeelement. Den jag nyligen köpte hem gör perfekt ris även för 1-2 portioner.

Permalänk
Skrivet av Gix:

Låter som en av dem billigare varianterna som inte är så mycket mer än en kastrull med inbyggt värmeelement. Den jag nyligen köpte hem gör perfekt ris även för 1-2 portioner.

Jag tror vår är för stor för 1-2 portioner, för det blir bra om vi är 3 eller 4 men inte när vi kokar 1-1,5 dl ris till oss 2...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Köp inte en Russel Hobbs bara. Har själv en sådan och den bränner fast riset i botten om man låter den stå kvar på eftervärme så man måste hålla den under uppsikt när det börjar bli klart.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Ledsen att göra dig besviken men din mamma kommer inte finnas här för evigt

Man måste ta vara på det så läge det går.

Skrivet av Laine:

Det låter som att mor din behöver en riskokare!

Man får se vad tomten kommer med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Riskokare använde jag flitigt när jag studerade. Nu är det inte jag själv som står för matlagningen men hade det varit hade jag nog använt.

Basmati ris tycker jag funkar bäst av de vanliga sorterna åtminstone. Så enorm skillnad i slutresultatet vad gäller smaken och konsistensen och så, tyvärr är det inte alla andra här som har samma synpunkt (tar så mycket plats, jobbigt att lyfta fram osv).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Provat riskokare men det blev bara gröt av det hela.
Det enda jag inte kan tillaga oavsett hur många recept jag läser eller manicker jag provar.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Riskokare man köper i Svea brukar suga pung, darför. Min tjej är från Kina och riskokare där är så avancerade att man kan göra värsta rätter med dem. Här brukar de OFTAST ha bara en knapp.

Fast en riskokare behöver inte femtioelva olika funktioner för att fungera alldeles utmärkt. Vill man bara ha vanligt men riktigt gott ris finns det ingen anledning att köpa en variant med fler än en knapp. För övrigt är det just denna variant som främst säljs i den del av Asien jag bor i.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kan inte sluta skratta, något som är så banalt för en asiat är viralt i Svedala. =D

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

har köpt mina riskokare från Thailand.
För några hundra Baht får man ris som är helt överlägsen den man gör i kastrull.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

Usch. Själv vill jag inte ha massa bråte i köket. Det går an att koka med en kastrull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man alltså tillverka sitt eget papper genom att koka ris i stället för att köpa färdigt papper ?
Jag använder ganska lite papper numera så detta med riskokare känns väldigt onödigt och som nått som i så fall borde kommit för 50 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, jag ger upp. Måste kolla vad dealen är med dessa

Ni som har riskokare köpta i sverige som ni är nöjda med, vilket märke/modell har ni?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz