Permalänk
Medlem

Gå ur facket?

Min arbetsgivare har kollektivavtal och jag känner god förtroende på min arbetsgivare. Men jag funderar att lämna facket bara. Jag lämnar däremot inte a-kassan. Ska man gå ur facket? Vad är nackdelar?

Permalänk
Inaktiv

Det beror helt på vad du jobbar mer och vilken relation du har till ditt jobb.

Jag är inte med i facket, men jag vet att jag har väldigt bra rättigheter samt den lön och löneutveckling jag vill ha.

Känner du inte så kanske du kan få hjälp av något slags fack med tips och trix om hur du fröbättrar din situation.

Permalänk
Medlem

Varför vill du lämna? Är du missnöjd med facket eller liknande? Om du inte är det tycker jag du ska stanna kvar. Stärker om inget annat vid förhandlingar för kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Om allt känns bra så testa? Händer inte så mycket och skulle det börja kännas sämre på ditt jobb så är det bara gå med igen?
Om ni har fackklubb som sitter med i löneförhandlingar etc. så kommer de inte längre företräda dig.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Rekordmedlem

Du har oftast försäkringar och pension som försvinner men det beror på just dina avtal, du betalar väl inte heller särskilt mycket för den eventuella hjälp du kan få om det skulle strula till sig med nått för det brukar vara ca 30% av den totala "fackavgiften" som går till direkt fackligt arbete och resten är tjänster som du noga bör fundera på om du inte vill ha och vad de kostar att ersätta själv, alla kan tex inte teckna försäkringar privat som ersätter gruppförsäkringarna eftersom privata ofta kräver att du är fullt frisk.
Vissa försäkringar kan även var för sig ge ersättning om det händer något så flera överlappande kan ge högre ersättningsbelopp.
Hursomhelst bör du NOGA kolla upp alla försäkringar och pensioner som kan tänkas påverkas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Första och främsta skälet är väl inkomstförsäkring som ofta kan utökas ytterligare beroende på hur mycket man tjänar, då känns de få hundralapparna väldigt små om det skulle skita sig.

Sen har andra redan nämnt fackklubbens styrkor som de antagligen inte kan hjälpa dig med om du går ur.

Sen är det skitsamma om företaget har kollektivavtal, finns många kryphål och företaget går garanterat på de icke fackanslutna när det blir dags att röra om personalen.

Någon som säger något annat har antagligen inte varit med om större omorganisationer, vilket jag fått uppleva ett par gånger redan då man jobbat på lite större företag, ingen vacker syn

Permalänk
Medlem

För det första, tänk på att facket har kämpat ändra fram tills idag för att du ska kunna ha ett bra och ett gemensamt kollektiv avtal, samt ett minimilön. Detta är inget som hände över en dag. Utan arbetarna innan dig har sett till så att DU och dina kollegor får det bra i dagens läge.

Så att lämna enligt mig är ett riktigt svinigt val för ett par ynka extra kronor i månaden.

Permalänk
Medlem

Om du är medlem i t.e.x Unionen så får du i medlemsavgiften en förstärkt a-kassa i form av inkomstförsäkring.
Har du en lön över 27-28000kr eller vad gränsen nu är, så tycker jag att du bör åtminstone ta ut en inkomstförsäkring separat.
Sen får du väl överväga vad en sådan kostar kontra Medlemsavgiften (samt vad du får därtill med medlemskap).

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Beror på vilket fack och vilken typ av arbetsplats.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ingen förstår nyttan av facket förrän du hamnar i problem. Jag har haft stor nytta av facket i ett bråk angående en tjänstebil när jag sade upp mig. Från att jag skulle slänga upp 15000kr till att jag fick betala 0 kronor.

Att säga att facket är för kommunister är bull. Men du förstår inte innebörden förrän den dag du får problem och det kan svänga snabbt.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Om du är medlem i t.e.x Unionen så får du i medlemsavgiften en förstärkt a-kassa i form av inkomstförsäkring.
Har du en lön över 27-28000kr eller vad gränsen nu är, så tycker jag att du bör åtminstone ta ut en inkomstförsäkring separat.
Sen får du väl överväga vad en sådan kostar kontra Medlemsavgiften (samt vad du får därtill med medlemskap).

Tror gränsen ligger runt 25000kr

Permalänk
Medlem

Fackförbunden har gjort otroligt mycket för att vi vanliga "arbetare" skall kunna ha lite rättigheter när vi är på våra arbetsplatser-

Red bort citat av raderat inlägg.
Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Lorault: Det bero vilket fack du tillhör. Är det Unionen så kan du lika gärna gå ur. Någon faktisk hjälp vid eventuella konflikter kommer stanna vid praktiska råd, skenhjälp m.a.o. Unionen delar säng med Ledarna och arbetsgivare för att se värna om sina egna intressen, tyvärr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oobum:

Fackförbunden har gjort otroligt mycket för att vi vanliga "arbetare" skall kunna ha lite rättigheter när vi är på våra arbetsplatser-

När gjorde dom sist något bra för oss? Dom åsiktsregistrerar sina medlemmar och jävlas med dom som tycker fel.
Dom super upp medlemmarnas pengarna, driver porrklubb och skänker bort dyra lägenheter till deras sossevänner.

Red bort citat av raderat inlägg.
Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Facket är som en försäkring, som t.ex villaförsäkring eller bilförsäkring. När man väl behöver dom är de guld värt, jag hade problem med när jag bytte jobb för några år sedan och skulle betala tillbaka pengar enligt förra arbgivaren men facket hjälpte mig så de blev ingenting tillslut. Så där betalade sig 6-7 års medlemskap i facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

När gjorde dom sist något bra för oss? Dom åsiktsregistrerar sina medlemmar och jävlas med dom som tycker fel.
Dom super upp medlemmarnas pengarna, driver porrklubb och skänker bort dyra lägenheter till deras sossevänner.

Uhm, du vet att det finns flera olika Fack eller hur? T.ex jag som har Unionen så är det en mycket kompetent Fackförbund. Du måste mena Kommunals som hade lite blåsigt under sina vingar förra året? Som sagt, det är 1 fackförbund.. Dra inte alla över en kant tack.. Eller så läser du på lite mer innan du spyr galla. Eller du kanske läser allting ur kontext?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Selfish: Det bero vilket fack du tillhör. Är det Unionen så kan du lika gärna gå ur. Någon faktisk hjälp vid eventuella konflikter kommer stanna vid praktiska råd, skenhjälp m.a.o. Unionen delar säng med Ledarna och arbetsgivare för att se värna om sina egna intressen, tyvärr.

Är det unionen så är det så billigt att det är värt att vara kvar om inte annat pga inkomstförsäkringen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gå ur säger jag.

Det enda facken gör är att lägga sig och förstöra. Har varit med om att jag inte fått ett vikariat på den tiden jag och arbetsgivaren ville eftersom jag tidigare varit timanställd under studierna vilket gjorde att jag nådde upp i gränsen för vad facket tillåter. Jag vill inte bli påverkad av fackets katastrofalt dåliga förhandlare så låt mig skriva det avtal jag själv vill.

Unionen har även gjort en hel del saker på vänners arbetsplatser när de tvingat in kollektivavtal och kollektivavtalad tjänstepension, vilket innebar en försämring för de flesta. Arbetsgivaren ville ge valet till de anställda att stå kvar i den gamla lösningen om det gynnande dem (så att de inte skulle få sämre pension), det vägrade Unionen gå med på.

Haft mycket kontakt med olika personer från facken på högre nivå och jag är inte imponerad av vare sig deras kompetenser eller förhandlingsförmågor.

Permalänk

@Panzerfister: Nja, svin är det ju inte, med tanke på att det är facket och INGEN annan som sett till att du kan överleva på din lön.
Detta har dom kämpat med i över hundra år. Så jag skulle säga, tänk noga över ditt val. Fackets styrka ligger i antalet medlemmar när det kommer till att skriva avtal med arbetsgivarna.

Vore det upp till arbetsgivarna skulle alla löner sänkas, såklart.

Permalänk
Hjälpsam

Utöver försäkring, hjälp vid strul och de bitarna.

- Jag och min hustru fick lägre bolån pga fackligt förhandlat avtal med banken.
- Vid årlig lönehöjning förhandlar facket åt alla medlemmar, vilket i praktiken antagligen ger dem bättre höjning än vad du kan förhandla själv.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Facket är som vilken beskyddarverksamhet som helst. Antagligen är man med dem eller så är man deras fiende, det finns inget däremellan.

Det positiva är att de börjar få allt mindre makt och kostnaden för att vara med i dem minskar, på många arbetsplatser får facket kalla handen av arbetarna när de kommer med sina önskemål om vad de vill ha som fackombudsmän etc.
-Ingen vill veta av dem, arbetarna hatar dem mer än arbetsgivaren, nästan som att arbetsgivaren får stå emellan och medla. Orsaken till hatet är att de vill ha tid för möten etc.
De kom till min arbetsplats och krävde 1,5h möte enbart om att informera om att de existerade, det blev 1,5h förskjutning i alla projekt och alla blev så happy.

Men ser man på kostnaden och att man ofta får lönegaranti om man är med i facket, så tror jag att det för den stora skaran kan vara vettigt att vara kvar, man kan dessutom få lite hjälp om det skulle behövas.
Detta med att facket är i vägen, gäller framförallt på arbetsplatser där man arbetade som förr. Visst megastora företag som Ericsson etc har de säkert något att säga till om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Arbetsgivaren ville ge valet till de anställda att stå kvar i den gamla lösningen om det gynnande dem (så att de inte skulle få sämre pension), det vägrade Unionen gå med på.

Låter som att arbetsgivaren inte var särskilt intresserad av att ha kvar den gamla lösningen och skyller på att facket vägrade.
Jag ska berätta en liten hemlighet, det är arbetsgivaren som bestämmer oavsett vad facket får för sig (så länge det följer lagar och avtal).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter som att arbetsgivaren inte var särskilt intresserad av att ha kvar den gamla lösningen och skyller på att facket vägrade.
Jag ska berätta en liten hemlighet, det är arbetsgivaren som bestämmer oavsett vad facket får för sig (så länge det följer lagar och avtal).

Nej så är det inte, de anställda pratade med facket själva som sa att alla skulle in i det kollektivavtalade. Och nej, arbetsgivaren kan bara inte låta folk stå kvar i det gamla tjänstepensionssystemet hur som helst om kollektivavtal sluts. De enskilda anställda kan ansöka om att stå utanför inför planens nämnd men då hotas de också med att om de byter arbetsgivare och vill ingå vid senare tid måste inträdet prövas. Det brukar inte vara någon stor sak men har man blivit sjuk eller liknande kan det skapa problem. Så det är lite maffiametoder från deras sida där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aktsu:

Nej så är det inte, de anställda pratade med facket själva som sa att alla skulle in i det kollektivavtalade. Och nej, arbetsgivaren kan bara inte låta folk stå kvar i det gamla tjänstepensionssystemet hur som helst om kollektivavtal sluts. De enskilda anställda kan ansöka om att stå utanför inför planens nämnd men då hotas de också med att om de byter arbetsgivare och vill ingå vid senare tid måste inträdet prövas. Det brukar inte vara någon stor sak men har man blivit sjuk eller liknande kan det skapa problem. Så det är lite maffiametoder från deras sida där.

Det går bra att erbjuda förbättringar utöver de grundkrav som kollektivavtalet ställer och vill arbetsgivaren det så kan de, det handlar bara om kostnaden så jag tror inte arbetsgivaren vill erbjuda nått bättre och skyller på kollektivavtalet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra att erbjuda förbättringar utöver de grundkrav som kollektivavtalet ställer och vill arbetsgivaren det så kan de, det handlar bara om kostnaden så jag tror inte arbetsgivaren vill erbjuda nått bättre och skyller på kollektivavtalet.

Fast det blir svårt när det gäller kollektivavtalad tjänstepension, då skulle det behöva finnas 2 system för alla anställda som berörs av försämringen. Det kostar mycket i administration, samt att hitta en leverantör som vill leverera tjänsterna för det lilla på toppen blir svårt, avgifterna för detta lär bli högre och avgifterna faller på de anställda. Så även om man gör det komplext för arbetsgivaren och de tar ökade kostnader så får de anställda fortfarande lägre pensioner. Speciellt eftersom de kollektivavtalade planerna ofta innefattar löjliga krav på att endast 50% får placeras i fondförsäkring osv.

Min erfarenhet är som sagt att arbetsgivaren gärna betalar lite extra för att hålla bra personal nöjd, det handlar om struntsummor i slutändan. Facken däremot blir sura så fort någon skall få något bättre än någon annan, deras filosofi är att alla skall ha det lika dåligt.

Permalänk
Skäggig legend

Mitt ex (äntligen) har haft det HELVETISKT på jobbet i över två år. Facket gjorde ingenting åt detta. Hon fick ingen lösespec, aldrig möte med chefen, facket vägrade komma till plats och se till att lösa problemet.

såå 5520:- helt i onödan.

Som fler sagt, pengarna går nästan direkt till S... Fy fan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Personligen är facket min bästa investering någonsin. När vi flyttat kontor och jag kom tillbaka som rehab från utmattnings depression är det att just vända sig till Facket som har lett till att saker och ting har hänt.
Som andra säger, det beror ju helt på vilken ställning ditt fack samt fackliga kontaker på arbetet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det unionen så är det så billigt att det är värt att vara kvar om inte annat pga inkomstförsäkringen.

Det tar två år att bygga upp inkomstförsäkringen (i alla fall när jag var medlem) för att få upp till 80% av lönen som gäller i 150 dagar. Pengar som sedan skall beskattas dessutom. Efter två år får man vänta en eller tre månader innan inkomstförsäkringen faller ut beroende på om man blir uppsagd eller säger upp sig själv. Filosofisk fundering: Har man råd att var arbetslös så länge?

Ligger man i riskzonen att förlora sitt jobb inom två år är frågan om det verkligen är så billigt. Har man ett tryggt arbete eller vet att man är attraktiv på arbetsmarknaden för mer än 6-7 år av kontinuerlig anställning har man kunnat spara ihop mer pengar på banken (med lite ränta dessutom om man är lite aktiv).
Det är såklart en avvägning som var och en får göra utifrån sin livssituation men jag tycker inte det är värt att göda de feta nackarna på navelskådare som smusslar bakom medlemmarnas ryggar. 20 år med SIF och Unionen har tyvärr gjort mig desillusionerad...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det tar två år att bygga upp inkomstförsäkringen (i alla fall när jag var medlem) för att få upp till 80% av lönen som gäller i 150 dagar. Pengar som sedan skall beskattas dessutom. Efter två år får man vänta en eller tre månader innan inkomstförsäkringen faller ut beroende på om man blir uppsagd eller säger upp sig själv.

Ligger man i riskzonen att förlora sitt jobb inom två år är frågan om det verkligen är så billigt. Har man ett tryggt arbete eller vet att man är attraktiv på arbetsmarknaden för mer än 6-7 år av kontinuerlig anställning har man kunnat spara ihop mer pengar på banken (med lite ränta dessutom om man är lite aktiv).
Det är såklart en avvägning som var och en får göra utifrån sin livssituation men jag tycker inte det är värt att göda de feta nackarna på navelskådare som smusslar bakom medlemmarnas ryggar. 20 år med SIF och Unionen har tyvärr gjort mig desillusionerad...

Själv kom jag fram till att man får så pass kort tid från inkomstförsäkringen att inte är värt det om man väger in sannolikheten att bli av med jobbet.

Folk bedömer oftast inte sina risker korrekt, de kollar vad fackavgiften kostar och jämför den med vad man får från inkomstförsäkringen och tycker det låter bra. De flesta har dock en ganska låg sannolikhet för att bli arbetslös. Visst, om man lever lön till lön varje månad och inte har buffertar är det väl bra, men då skulle jag förändra mitt beteende istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Mitt ex (äntligen) har haft det HELVETISKT på jobbet i över två år. Facket gjorde ingenting åt detta. Hon fick ingen lösespec, aldrig möte med chefen, facket vägrade komma till plats och se till att lösa problemet.

såå 5520:- helt i onödan.

Som fler sagt, pengarna går nästan direkt till S... Fy fan.

Något man ska komma ihåg är att den lokala klubben består av vanliga anställda på företaget som blivit förtroendevalda.
Hur bra det går där beror helt på deras engagemang, vissa väljer ju att vara fackliga mest för att slippa undan vanligt arbete och då är det givetvis skit. I det där fallet hade jag försökt få kontakt med facket centralt istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."