Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

har lite lcd paneler på jobbet som visar olika saker om jobbet, tex nyheter, nya riktlinjer mm. dom lider av svåra inbränningar då varje bild har loggan på samma ställe och när bilden är svart eller "no signal" så ser man inbränningarna tydligt i rosa.

OLED kanske är extra känsliga? har själv använt oled i fler år på mobil telefonen och inte märkt något, nu är jag sugen på en oled tv så vi får se hur det blir.

Bara jag fått denna reklamation via försäkringen godkänd kanske det blir en qled från samsung,inte samma bildkvalitet som oled men endå närmare en någon annan tv + att dom lämnar 10 år inbränningsgaranti.men det ja ju vara panelen på b6 och pos901f som har det problemet så köper du en annan oled så kanske dom är bättre,men dom som ska köpa en oled från lg så läs på deras sida först om garanti villkoren på oled,läser man dom så har dom garderat sig rejält mot inbränningar på oled och i min mening så är det för att dom vet att det är ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogilds81:

Jag har bara ägt 2 med den jag äger nu, men både b6 och Fhilips pos901f har ju samma panel och Det kan ju vara den panelen som har störst problem med detta,och när jag bytte in b6 så berätta en kille på netonet att dom haft några till reklamationer på Just samma modell pga av inbränning. Men det innebär ju inte att alla oled modeller har samma problem,har bilder så folk får se men jag hittar ingenstans att ladda upp bilderna.

LG OLED55B7V är den jag är sugen på. Är ny panel på den va?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Det är en uppdaterad panel på den för i år. Men om det påverkar inbränning vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

LG OLED55B7V är den jag är sugen på. Är ny panel på den va?

Jo den är ny😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@Aka_The_Barf: Det är en uppdaterad panel på den för i år. Men om det påverkar inbränning vet jag inte.

Får hoppas på det blir nog köp idag när jag hjälpt polaren med sitt klick golv, efter det är hans kombi min ett par timmar. Min peugeot 107 är lite liten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade lite har kört 15h forza 7 huds på den totalt inte de minsta tecken på ej uniform bild. Frågan är för svarta/vita objekt vilken färgbakgrund borde de synas bäst mot? Har testat inverterade färger naturligtvis och en del annat jag hitta för att fösöka hitta något.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kollade lite har kört 15h forza 7 huds på den totalt inte de minsta tecken på ej uniform bild. Frågan är för svarta/vita objekt vilken färgbakgrund borde de synas bäst mot? Har testat inverterade färger naturligtvis och en del annat jag hitta för att fösöka hitta något.

Vilken skärm? Samma hud i 15 timmar?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogilds81:

Jag har bara ägt 2 med den jag äger nu, men både b6 och Fhilips pos901f har ju samma panel och Det kan ju vara den panelen som har störst problem med detta,och när jag bytte in b6 så berätta en kille på netonet att dom haft några till reklamationer på Just samma modell pga av inbränning. Men det innebär ju inte att alla oled modeller har samma problem,har bilder så folk får se men jag hittar ingenstans att ladda upp bilderna.

Så kan det mycket väl vara. Jag har dock en B6V just nu och jag har som sagt haft noll problem med inbränningar och/eller TIR. Jag har till och med stängt av "dimming-funktionen" helt i servicemenyn, vilket är något jag även gjorde på min förra OLED-TV (EG910V) utan att uppleva några som helst problem med det exemplaret heller.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nephitis:

Jag har LGs 2016 B6 65 tummaren (OLED). Den har aldrig använts som datorskärm men jag har haft den på under längre perioder. Detta gäller både aktivt spelande i ibland flera timmar i sträck men även när den stått pausad i någon timma eller två. Dock har den en screensaver mode som dämpar skärmen när dess input inte förändras. Dessutom har jag även LGs egna funktion på för att minska Image Retention eller Burn-ins, som verkar skifta bilden på något vis. Dock märks inte denna funktion av under aktivt användande.

TVn har används under både vanligt bildläge och HDR i längre perioder. Så ja, hittils inga image retentions och burn-ins. Dock vet jag inte hur den skulle reagera som datorskärm.

Om du ska låta dig avskräckas för att köpa en OLED på grund av image retention/burn-ins kan jag inte svara på, men personligen tycker jag om min LG OLED TV och har inte haft några problem med den alls.

Jag har använt min som datorskärm non-stop sedan den var ny och noll problem har uppstått.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk

😂😂 ne inte samsung fantast.

Skrivet av brandemannen:

Jag tror rogilds är samsungutsänd. Registrerad idag. Var vaksam. Jag har en lg oled sedan 1 år. Inte en tillstymelse av inbränning. Bästa bild jag någonsin haft. Qled i dagens teknik tror jag inte ett skit på. Sitt i ett becksvart rum med en loled och en "qled" så finns bara ett alternativ.

Jag registrerade mig först nu för att jag provat tv nr 2 och fått samma problem,kände jag var tvungen å se om någon annan fått eller sett tendens till samma problem.och jag håller med! Qled kan inte jämföras med oled och Det nämnde jag förut. Dom är fortfarande långt i från men ska man välja en annan tv en oled så är qled närmast i svärta och bild kvalitet. Det ni som har oled skulle kunna göra är att köra en test bild med enbart röd bakgrund och det finns på Youtube olika test program och har ni nån inbränning så kommer ni garanterat se dom. Detta forum är ju för att dela med sig av sina erfarenheter och det har jag gjort.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vilken skärm? Samma hud i 15 timmar?

Det är det där som jag inte fattat🤔min inbränning synns inte på helvit bakgrund inte heller på blå eller grön bara på röd lila eller rosa bakgrund. Prova en helröd bakgrund! Finns på you tube olika test program och så pausa när bakgrunden blir röd,finns det någon inbränning så då synns den då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogilds81:

Det är det där som jag inte fattat🤔min inbränning synns inte på helvit bakgrund inte heller på blå eller grön bara på röd lila eller rosa bakgrund. Prova en helröd bakgrund! Finns på you tube olika test program och så pausa när bakgrunden blir röd,finns det någon inbränning så då synns den då

Varför ska man kolla efter en inbränning i en bild som man vanligtvis aldrig ser. Om du inte ser inbränningen under normalt tittande så är det ju inget problem egentligen. Kan dock tänka mig att en inbränd logo syns under vanligt tittande då den är i ena hörnet och sticker ut lätt mot olika bakgrunder. Jag kommer inte börja leta efter defekter i min OLED men har inte sett några inbränningar heller, kollar ofta på youtube så borde isf upptäckt om det finns när Youtubes logga med helröd bakgrund dyker upp.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag köpt lg b7 tvn. 18000kr fattigare. Ska bli kul o se skillnaden mot min gamla (men felfria) lg 42 tummare lcd

Visa signatur

Permalänk

@Rogilds81: Jo, jag var kanske lite väl hård.
Men det är så mycket tjuvskrivande i forum nuförtiden och jag vet att bolag har folk som gör precis såhär. Jag reagerade eftersom jag vet många som har OLEDs och inte har några som helst problem. Man ska inte glömma bort vilken extrem skillnad det är med OLED i ett mörkt rum jmf LED eller samsungs qLED. Det är en enorm skillnad. Jag ser ofta trådar om köpråd där folk önskar hjälp i att välja en skärm för 10-15 pappor och OLEd nämns inte så ofta. Senkan det förstås vara så att en del prioriterar annat än bild bara, tex snabbhet och då kanske OLED kommer lite på efterkant ibland men som ren bildgivare för film finns ingenting som kan slå OLED idag är min uppfattning.

Förlåt om jag var lite väl hård i min misstanke.

Permalänk
Skrivet av brandemannen:

@Rogilds81: Jo, jag var kanske lite väl hård.
Men det är så mycket tjuvskrivande i forum nuförtiden och jag vet att bolag har folk som gör precis såhär. Jag reagerade eftersom jag vet många som har OLEDs och inte har några som helst problem. Man ska inte glömma bort vilken extrem skillnad det är med OLED i ett mörkt rum jmf LED eller samsungs qLED. Det är en enorm skillnad. Jag ser ofta trådar om köpråd där folk önskar hjälp i att välja en skärm för 10-15 pappor och OLEd nämns inte så ofta. Senkan det förstås vara så att en del prioriterar annat än bild bara, tex snabbhet och då kanske OLED kommer lite på efterkant ibland men som ren bildgivare för film finns ingenting som kan slå OLED idag är min uppfattning.

Förlåt om jag var lite väl hård i min misstanke.

Ingen fara😊jag vill gärna behålla min oled men jag har blivit extremt rädd då jag varit med om mitt problem på båda tv apparaterna,tycker det är så konstigt samtidigt att ingen annan upplevt samma problem och ännu konstigare om det bara är kanalen nickelodeon och den kanal logotypen som är problemet. Sen börjar man ju fundera om det är så att man haft sån jäkla otur att man fått 2 apparater som varit defekt,den chansen känns ju som obefintlig🤔men allt kan ju hända

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Varför ska man kolla efter en inbränning i en bild som man vanligtvis aldrig ser. Om du inte ser inbränningen under normalt tittande så är det ju inget problem egentligen. Kan dock tänka mig att en inbränd logo syns under vanligt tittande då den är i ena hörnet och sticker ut lätt mot olika bakgrunder. Jag kommer inte börja leta efter defekter i min OLED men har inte sett några inbränningar heller, kollar ofta på youtube så borde isf upptäckt om det finns när Youtubes logga med helröd bakgrund dyker upp.

Ne det är sant,jag hade ren otur att jag upptäckte min och det var på eurovision Song contest vid ett framträdande
Där det var rött och med rök som jag såg kanal logotypen synligt,och när du väl vet att den finns där så släpper man det inte😓och jag som jag ser det så ska det inte få hända på en tv för 20000 som den kostade när jag köpte den,min plasta som jag hade i 8 år hade inte en inbränning efter 8 år fast dom var kända för inbränning så du förstår säkert att man vart chockad.

Permalänk
Medlem

Har en Philips 55pos9002 med LGs 2017 panel.

OLED börjar ju på lite över 15K i regel så kanske är därför folk gör fel och rekommenderar LCD istället för att spendera mer pengar på OLED. I premium segmentet är de på väg att ta över totalt. Samsung direktörerna har nog rätt mycket huvudbry http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=15....

Glöm inte att LCD alltid kommer med permanent inbränning i form av clouding och dåliga betraktningsvinklar som ger ej uniform bild. Vilket är vad folk stör sig på med inbränning. Se saker som inte ska va där. Responstid är ingen stark gren för LCD heller upplever då OLEDen rappare än slöare LCD paneler i alla fall. Möjligen de finns LCD paneler som inte fuskar med färger som ett jehu som har liknande responstider dock utan att släcka ned bakbelysning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

OLED är framtiden och dom är inte riktigt klara med alla barnsjukdommar. Köpte själv en lg b7 idag. Brukar alltid köpa billiga tv apparater utgående modeller eller liknande. Med den här gången fick den bli en dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

OLED är framtiden och dom är inte riktigt klara med alla barnsjukdommar. Köpte själv en lg b7 idag. Brukar alltid köpa billiga tv apparater utgående modeller eller liknande. Med den här gången fick den bli en dyrare.

Nöjd då? Vad hade du innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ingen inbränning alls på min E6 som fått tjänstgöra som datormonitor i mer än ett år nu.

Måste nog revidera svaret här lite, gav mig ut på en liten upptäcksfärd för att hitta inbränning och kan faktiktiskt notera att med en viss typ av grått (Dark Theme i Visual Studio) så kan jag faktiskt se Windows loggan på defaultskrivbordsbakgrunden i Windows 10 även när den inte finns där. Ska dock se i vilken mån det är något som finns permanent eller som bara är där för stunden och ifall en paneltvätt gör någon skillnad. På andra nyanser kan jag dock inte se den alls, varken på vitt eller svart. Uppdatarar när jag vet lite bättre vart det tar vägen, påminn gärna om jag glömmer.

Bör väl tilläggas att jag då kört min E6 rätt hårt dom datormonitor utan skärmsläckare och annat, så tror inte att den genomsnittlige köparen behöver oroa sig för inbränningar dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Nöjd då? Vad hade du innan?

Hade en gammal lg 42 tummare.

Bilden är riktigt bra och svart är...ja svart. 4k som jag endast kikat lite på i youtube ser läskigt bra ut. Även vanlig tv ser bra ut.
Enda lilla nackdelen jag märkt är att den är lite för blank så ljuskällor bör man hålla bakom. Min förra var lite mindre blank. Har inte hunnit pillat något i inställningar ännu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av improwise:

Måste nog revidera svaret här lite, gav mig ut på en liten upptäcksfärd för att hitta inbränning och kan faktiktiskt notera att med en viss typ av grått (Dark Theme i Visual Studio) så kan jag faktiskt se Windows loggan på defaultskrivbordsbakgrunden i Windows 10 även när den inte finns där. Ska dock se i vilken mån det är något som finns permanent eller som bara är där för stunden och ifall en paneltvätt gör någon skillnad. På andra nyanser kan jag dock inte se den alls, varken på vitt eller svart. Uppdatarar när jag vet lite bättre vart det tar vägen, påminn gärna om jag glömmer.

Bör väl tilläggas att jag då kört min E6 rätt hårt dom datormonitor utan skärmsläckare och annat, så tror inte att den genomsnittlige köparen behöver oroa sig för inbränningar dock...

Jo då har du misshandlat den mer en mig om du haft den som monitor, det är det där med nyanser som jag inte blir klok på,har man fått som i mitt fall en inbränd kanal logotyp som i detta fall är nickelodeon loggan och den är orange då tycker jag att det logiska borde vara att den synns på vit bakgrund även blå eller grå men det gör det inte🤔 bara vid röd Rosa eller lila nyanser,för mig är detta helt obegripligt.

Permalänk
Medlem

Jag somnade till nya tvn och funderade på inbränning av investigation discovery loggan men insåg att den tas bort helt i reklam pauserna.
En extremt rolig sak är att fjärren till gamla tvn har ett par funktioner som deras magic remote inte har, funktioner som fanns på gamla tvn och uppenbarligen finns kvar. En är att med ett knapp tryck kan man få fram en kort summering av nuvarande och kommande program. Har inte hittat funktionen på nått annat sätt än gamla kontrollen.
Vi har till och med köpt en multifjärr till gamla tvn för att vid vanligt tv tittande är gamla fjärren helt överlägsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogilds81:

Jo då har du misshandlat den mer en mig om du haft den som monitor, det är det där med nyanser som jag inte blir klok på,har man fått som i mitt fall en inbränd kanal logotyp som i detta fall är nickelodeon loggan och den är orange då tycker jag att det logiska borde vara att den synns på vit bakgrund även blå eller grå men det gör det inte🤔 bara vid röd Rosa eller lila nyanser,för mig är detta helt obegripligt.

Bör sägas att jag inte är säker på att detta är någon inbränning än utan det kan vara lite besvärlig IR också. Har flera datorer inkopplade till den skärmen och upptäckte att en av dom hade samma bakgrund kvar på skrivbordet så det kan ha "fyllts på". Syns dessutom enbart på en viss typ av grått som det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bör sägas att jag inte är säker på att detta är någon inbränning än utan det kan vara lite besvärlig IR också. Har flera datorer inkopplade till den skärmen och upptäckte att en av dom hade samma bakgrund kvar på skrivbordet så det kan ha "fyllts på". Syns dessutom enbart på en viss typ av grått som det verkar.

koppla ur de andra källorna och se vad som händer, kanske räcker med att stänga av dom? inbränningarna på lcderna på jobbet, syns främst på svart bakgrund men dom är i rosa/lila men inga sådana färger förekommer o logotyperna, även vit inbränning har rosa färg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Responstid är ingen stark gren för LCD heller upplever då OLEDen rappare än slöare LCD paneler i alla fall. Möjligen de finns LCD paneler som inte fuskar med färger som ett jehu som har liknande responstider dock utan att släcka ned bakbelysning.

Hmm, det rapporteras om 16-17 ms input lag för LG:s 2017 LCD-modeller, och dryga 21 ms för OLED. Så det är i princip ingen märkbar skillnad, men fördel LCD. Båda i GAME-läge. Däremot kan ev ghosting vara bättre i OLED, men jag är inte helt säker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Hmm, det rapporteras om 16-17 ms input lag för LG:s 2017 LCD-modeller, och dryga 21 ms för OLED. Så det är i princip ingen märkbar skillnad, men fördel LCD. Båda i GAME-läge. Däremot kan ev ghosting vara bättre i OLED, men jag är inte helt säker på det.

Trodde du pratade om responstider som i pixel respons time och inte input lag. 17 vs 21 ger nog ingen extra frame. Ser ingen vits i att gå för en sämre panel om de skiljer så lite. Gällande responstid så regerar plasma nog fortfarande. Har inte jämfört något än.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Körde ett 2h 55 minuters endurance race i F7. Ser inga spår av någon hud någonstans. 95 % svart vita huds fast de har ett permanent block med orange också. Jag har kontrast satt till 60 och jag kommer nog försöka hålla mig där eller under för spel med hud. HDR ska de dras upp till 100 för max nits och då ökar nog riskerna kan jag tänka mig. Kan inte påstå den känns dim med kontrast på 60. Kommer inte ge mig på några sådana experiment i alla fall tycker jag vågat nog redan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Körde ett 2h 55 minuters endurance race i F7. Ser inga spår av någon hud någonstans. 95 % svart vita huds fast de har ett permanent block med orange också. .......

Kanske är så att det orangefärgade är så pass litet att orbiterfunktionen gör att det sprids över flera olika områden?
I motsats till en kanallogga som tar upp kanske en tjugondel av bredden.
Varierar kraftigt i och för sig. Ibland är de riktigt blaffiga. Hittade ett klipp från olika amerikanska talkshows, loggan var så gott som alltid liten och grå. Bland annat påfågeln. Så i viss mån TV-kanalerna kanske har börjat anpassa sig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Storleken på logga kan inte spela någon roll det har jag svårt att tänka mig. Det är väl som plasma finns panel variationer och hur känsliga de är. Just 9002:an finns det ju inte mycket om då den är så pass ny men överlag är de ju väldigt få rapporter om inbränning med både 2016 & 2017 års oled paneler. Men fum tv lär jag fortsätta köra på plasman till stor del

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x