Permalänk
Medlem

Speldator, budget ca 7-8

Hejsan!

Det är äntligen dags att byta upp sig från den ca 7 år gamla burken!
Tänkte mig en budget på ca 7-8 (tänkte köra med den gamla skärmen, lurar, mus och tangentbord). Vill gärna inte köpa något begagnat, känner inte att jag har kunskapen för att göra rätt köp där.
Den ska främst vara till spel (Divinity Original Sin 2, Starcraft 2, EU4, M&BII: Bannerlord (om det någonsin släpps). Divinity är spelet som har fått mycket speltid på senaste, men den gamla datorn har börjat ge upp totalt och spelet är i princip ospelbart. Kommer säkert vilja köpa nya spel framöver och hade varit skönt om datorn hade klarat med de flesta på högre inställningar. Har inget större behov av en monstermaskin men vill ändå ha något som håller några år med helt okej prestanda.

Har samlat ihop den här listan än så länge. Tänkte köra med det gamla chassit samt ett halvnytt nätaggregat (https://www.inet.se/produkt/6911392/corsair-cx500m-500w). Har även den gamla hårddisken kvar så är inte så orolig för lagring. Hade inte tänkt köpa alla delar direkt från inet utan har hittat lite bättre pris på andra sidor (landar runt 7.3 i nuläget).
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10783148/ryzen

Känns uppsättningen vettig? Funkar allt bra tillsammans? Kommer nätaggregatet vara tillräckligt?

Tack på förhand!

Permalänk

Om du vill framtids säkra datorn lite skulle jag ha skippat ssd:n (beror på vad för gammal hårddisk du har) och lagt ssd pengarna på en 6 Gb version av 1060.

Psu:n borde funka (lita inte 100%). Kör 1070 å I5 med 2 hårddiskar på ett 550W

Permalänk
Medlem

@EnEfterblivenLama:
Hårddisken är en gammal historia som jag gärna inte vill ha som primära längre (helt förälskad i SSD:n på min laptop). Kan vara så att jag i framtiden köper någon rejälare HDD istället. Men att lägga någon hundralapp till på 6GB är ingen omöjlighet. Vad är den faktiska skillnaden på 3GB och 6GB?
Testar med Psu:n om jag inte hör något annat!
Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Fler Cuda Cores på 6 GB, sä det är mer än minnet som skiljer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem