Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bra gratis program för att testa funktionalitet på hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Bra gratis program för att testa funktionalitet på hårddiskar?

Jag har åtta hårddiskar i garderoben, försiktigt bevarade, och vissa av dom klickar ibland när jag kopplar upp dom i extern sata-docka. De klickar dock väldigt sällan (en gång på två dagar kanske), så det är svårt att veta vilken som är helt frisk och vilken jag borde återvinna. Finns det någon bra gratis mjukvara som går igenom alla hårdiskens funktioner och avslöjar att den definitivt har ett läs-eller skrivproblem?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk

Tillverkarna för respektive hårddisk brukar ha diagnostik-program på sina hemsidor. Kolla där!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

https://www.smartmontools.org/ - Fyllde tydligen 15 år igår

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska testa allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Seatools

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Om SMART är OK på samtliga diskar så skulle jag inte oroa mig allt för mycket över några sällsynta 'klick'

Sedan om det är 'cold-store' utan ytterligare kopior på 'varma järn' så har du väl datat i kopia på (minst) två oberoende diskar/media - eller hur. - skit kan alltid hända med en media oavsett sort - då skall man ha en media till med samma datat som snabbt replikeras till två exemplar igen på ny media när problemet upptäcks.

Det är sådan man har gamla uttjänta (av storleksskäl oftast) gamla hårddiskar till och som inte har några uppenbara fel i SMART. - är det extremt viktig inspelad/fotograferad familje-media så kanske man dessutom skall överväga att bränna ut en uppsättning på optisk media (DVD och/eller BR) som en tredje uppsättning då det sällan är enorma storlekar - en uppsättning både på 'dye' skivor och DVD-/+RW-skivor så att dessa finns i dubbel uppsättning, hittills verkar DVD+/-RW skivor tåla tidens tand bäst baserade på mina > +12 år gamla optiska media, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Låter förståndigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Tack för svaren! Ska testa allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Letar skälv efter ett lätt användarvänligt/försåtligt program att testa med Så vilket tyckte du var det bästa?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Crystaldiskinfo har jag använt iaf. Den varnade för en av mina diskar som mycket riktigt brakade ihop kort därpå så för mig har det funkat iaf....

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"