Permalänk
Medlem

Köpa ratt/pedaler

Vill införskaffa en ratt med pedaler, vad rekommenderar ni? Har en ganska begränsad budget. Är detta något som man kan köpa begagnat eller rekommenderas nytt?

Visa signatur

AMD R9 270x | Intel core i5-4690k 3.9GHz | MSI Z-87 G55 | Intel SSD 120Gb | WDC 500Gb

Permalänk
Medlem

Vad är en "begränsad" budget? 100kr or 100kkr?
Svårt att rekommendera utan att veta det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vad är en "begränsad" budget? 100kr or 100kkr?
Svårt att rekommendera utan att veta det.

Under 2000:- typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R9 270x | Intel core i5-4690k 3.9GHz | MSI Z-87 G55 | Intel SSD 120Gb | WDC 500Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppMar:

Under 2000:- typ

Skickades från m.sweclockers.com

För runt 2000:- skulle jag säga den här
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3345619

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Begagnade G27 är rätt vanliga och en relativt bra ratt fortfarande. Har klarar sig bra i tiden även med mycket användning har det visat sig.

Nytt så är T150 som tidigare nämnt nog ett bra val.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om du orkar vänta är det snart black friday (24 november)

Kanske kan du fynda där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag köpte en logitech g920 på black friday förra året, har för mig att den gick för 1500 på elgiganten då. Har du tur sänker någon affär antingen g920 eller g29 i år igen. Om det är till xbox/pc så satsa på g920 om det gäller ps4/pc satsa på g29.

Visa signatur

CHASSI: Fractal design arc midi r2, MOBO: ASUS Z97 A, CPU: Intel core i5 4690k @4.4Ghz, RAM: 4x4GB GPU 2x Asus gtx 970 strix, SSD: Crucial 500gb, PSU Evga SuperNOVA G2 750w

Permalänk
Medlem

G920 helt klart.. Om du hittar för det priset! Jag köpte en demoprodukt på Komplett för 1490. Det enda felet var att det inte var snyggt nedpackad i lådan.. Så cirkus 1000kr rabatt var det värt!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

jag skulle rekommendera att gå upp ett steg i budget direkt om du vet att du är intresserad av racing...

Började själv med en G27 som jag egentligen hade alldeles för länge. För att sedan gå upp till Fanatec CSL Elite+CSL elite pedaler förra året. Önskar att jag hade lagt lite mer redan från början nu när jag ser tillbaka.

Kan du vänta till black friday så invänta bra erbjudanden då.
Fyndade min CSL Elite just på bf förra året.

Annars är Thrustmaster T300 ett bra alternativ. Har för mig att denna ratt finns i combo med hyffsade pedaler också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

jag skulle rekommendera att gå upp ett steg i budget direkt om du vet att du är intresserad av racing...

Började själv med en G27 som jag egentligen hade alldeles för länge. För att sedan gå upp till Fanatec CSL Elite+CSL elite pedaler förra året. Önskar att jag hade lagt lite mer redan från början nu när jag ser tillbaka.

Kan du vänta till black friday så invänta bra erbjudanden då.
Fyndade min CSL Elite just på bf förra året.

Annars är Thrustmaster T300 ett bra alternativ. Har för mig att denna ratt finns i combo med hyffsade pedaler också.

Var hittade du CSL Elite på BF, fanatecs egna hemsida?

Till TS: Om du inte har jättebråttom så brukar Logitech's G29 eller G920 (beroende på Playstation eller Xbox kompatibilitet) komma på rea under 2000kr lite då och då. Nu är jag inget super fan av logitech, men med din budget så passar den perfekt. Plus att bägge G29 och G920 kommer med tre pedals pedaler. Enkelt att köpa till växellåda senare och använda koppling.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Har ett G29 i nyskick med växelspak om det är av instresse, annars kan du ju kolla runt på vissa sidor och sweclockers marknad!

Mvh

Permalänk
Jubileumsmästare

Gå hellre direkt på Thrustmaster eller liknande och skippa Logitech, du kommer vara så mycket mer nöjd då.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Skrivet av smerkele:

Var hittade du CSL Elite på BF, fanatecs egna hemsida?

Till TS: Om du inte har jättebråttom så brukar Logitech's G29 eller G920 (beroende på Playstation eller Xbox kompatibilitet) komma på rea under 2000kr lite då och då. Nu är jag inget super fan av logitech, men med din budget så passar den perfekt. Plus att bägge G29 och G920 kommer med tre pedals pedaler. Enkelt att köpa till växellåda senare och använda koppling.

Om man vill fynda Fanatecprylar på BF så är det deras facebooksida som gäller. Förra året körde de ett bra kombopris med 100€ rabatt.
Extremt nöjd med min CSL elite, dock har jag den första versionen (xbox/pc) och inte den som nu heter PS4. Riktigt nöjd med hur kommunikativ FFB:en är med tanke på priset.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

jag skulle rekommendera att gå upp ett steg i budget direkt om du vet att du är intresserad av racing...

Började själv med en G27 som jag egentligen hade alldeles för länge. För att sedan gå upp till Fanatec CSL Elite+CSL elite pedaler förra året. Önskar att jag hade lagt lite mer redan från början nu när jag ser tillbaka.

Kan du vänta till black friday så invänta bra erbjudanden då.
Fyndade min CSL Elite just på bf förra året.

Annars är Thrustmaster T300 ett bra alternativ. Har för mig att denna ratt finns i combo med hyffsade pedaler också.

Köpte själv Thurstmaster T300 GT. Då fick man med bättre pedaler än med T300 RS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

För att få en hyfsad överblick om vad de olika racingrattar + pedaler har för funktioner och hur de skiljer sig åt kan jag rekommendera en kik på

Rattarna + pedalerna de går igenom i de klippen är visserligen i ett konsol-perspektiv, men de flesta fungerar i PC också. De går igenom funktionerna rätt bra så man får en bra överblick i vilka designval som gjorts för olika funktioner i de olika produkterna och vilka delar som man kompromissat i för produkternas målgrupper.

Har en idé till en enkel simracing setup för användning av och till i vargadsrummet och efter att ha kikat runt lutar det åt följande
Stol (hopfällbar så man kan packa undan allt när man är klar) - Playseat challenge (~2300 SEK)
Base+wheel+pedals - Thrustmaster T300 Ferrari Integral - Alcantara Edition (~4000SEK)
Tänker hålla utkik efter deals på dessa komponenter funt black friday.

Om man vill satsa hårdare på simracing verkar det vara Fanatec's produkter som gäller, iallafall för bas + ratt + pedaler.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

För runt 2000:- skulle jag säga den här
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3345619

Finns även dessa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4232328

Det är precis samma ratt men med T3PA-pedalerna som annars kostar en tusenlapp löst.
Jag köpte ursprungligen T150 men köpte sedan till T3PA-pedalerna så jag hade tjänat på Pro-paketet (även om det inte fanns när jag köpte T150...).

Är mycket nöjd med ratten och har haft den i några år nu, men spelar mest Euro/American Truck Sim, Fernbus och My Summer Car. Vet inte hur den står sig i ett snabbt racingspel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag är själv på gång att köpa ett nytt set med ratt och pedaler. Jag har tidigare haft Thrustmaster Force Feedback GT och minns att det jag saknade absolut mest, var att kunna vrida ratten 1,5 varv åt bägge håll som går på de flesta bilar IRL.

Finns denna funktion på någon ratt? Helst till PC/Xbox men i nödfall även PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag är själv på gång att köpa ett nytt set med ratt och pedaler. Jag har tidigare haft Thrustmaster Force Feedback GT och minns att det jag saknade absolut mest, var att kunna vrida ratten 1,5 varv åt bägge håll som går på de flesta bilar IRL.

Finns denna funktion på någon ratt? Helst till PC/Xbox men i nödfall även PS.

G29 tex

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag har T300RS + T3Pa Pro till salu, du kan höra av dig i PM om du är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Jag är själv på gång att köpa ett nytt set med ratt och pedaler. Jag har tidigare haft Thrustmaster Force Feedback GT och minns att det jag saknade absolut mest, var att kunna vrida ratten 1,5 varv åt bägge håll som går på de flesta bilar IRL.

Finns denna funktion på någon ratt? Helst till PC/Xbox men i nödfall även PS.

Verkar vara många produkter som klarar detta
(utdrag ur Inside Sim Racing's "Wheel buyers guide"s för 2017 från deras youtube videos som jag länkade tidigare i tråden)

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

T300 eller bättre, då får du en bra bas, utbytbara delar och kan börja med en låg budget men ha möjlighet att uppgradera.

Köper du något från Logitech så är du fast med skräpet tills det rasar och skillnaden mellan Logitechs och Thrustmasters riggar är enorm.

Fanatecs har jag inga erfarenheter om men de ska också vara bra även om deras prylar inte alltid är kompatibla med varandra och att de ofta är dyrare.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i budgetklassen?

Köpte en sån här för att spela några gånger per år:
Hama Thunder V5

Fick den inte att fungera korrekt i Windows 10. (Max Gaming hade för övrigt utmärkt reklamationshantering och lät mig häva köpet).

Sneglar nu mot denna istället. Någon som provat den?
Thrustmaster Ferrari Racing Wheel - Red Legend Edition

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Suveränt, tack!

G920 känns riktigt prisvärd, så en sådan blir det för min del! Det enda jag saknar är att kunna köpa till en verklighetstrogen handbroms.

Antar att forcefeedback går att koppla ur på samtliga rattar oavsett plattform?

Permalänk
Medlem

Här finns det fina grejor (motsatsen till lågbudget):
https://www.simracingbay.com/product-category/osw-assembled-b...

Dock är det stor risk att man bryter sönder handleder. Man måste köpa till pedaler och ratt/rattar från andra håll.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Just nu finns G920 på Elgiganten för 1990kr, ska man slå till eller ha lite is i magen? Tror ni det kommer bättre erbjudanden idag på Black Friday?

Permalänk
Medlem

Jag slog till nu på black friday och har beställt Thrustmaster T300 Ferrari Integral RW Alcantara Ed (bas+ratt+pedaler) [CDON] och Playseat Challenge (hopfällbar racingstol med fästen för ratt+pedaler) [Dustin].

Hoppas på en trevlig racing-jul

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+