Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Problemet är väl bara när du ska sälja den om du köper en ny bil

Drar man av allt man sparat in på servicar är det nog inga problem att få den såld.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Att rengöra filtret med högtryck är tämligen menlöst. Det ända man gör är blåser bort de stora ofarliga partiklarna. Alla små farliga partiklar stannar i filtret och när man blåser med så hög hastigheter på filtret riskerar man bara att skapa små hål som inte syns som sedan de små farliga partiklarna kan passera genom.
Låt det då hellre vara och byt ut det istället.

DSG service är iafall på DSG6 var 6000mil och brukar kosta mig en 4000kr per tillfälle. Efter varje service (25000k mil nu) märker man att den växlar klart bättre.
Att strunta i service på denna är verkligen inte att rekommendera då det är ett känt problemområde för VAG. Jämför inte heller DSG lådor med automat lådor för DSG är en robotiserad manual låda med dubbelkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Att rengöra filtret med högtryck är tämligen menlöst. Det ända man gör är blåser bort de stora ofarliga partiklarna. Alla små farliga partiklar stannar i filtret och när man blåser med så hög hastigheter på filtret riskerar man bara att skapa små hål som inte syns som sedan de små farliga partiklarna kan passera genom.
Låt det då hellre vara och byt ut det istället.

DSG service är iafall på DSG6 var 6000mil och brukar kosta mig en 4000kr per tillfälle. Efter varje service (25000k mil nu) märker man att den växlar klart bättre.
Att strunta i service på denna är verkligen inte att rekommendera då det är ett känt problemområde för VAG. Jämför inte heller DSG lådor med automat lådor för DSG är en robotiserad manual låda med dubbelkoppling.

Vet inte om du hänvisade till mig angående filtret. Jag menar kupé filtret, som stänger ute pollen och löv från att nå AC:n och luftintagen. Givetvis inget man gör på ett oljefilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har inga problem med att betala för jobb som kräver kunskap och/eller specialverktyg.
Men att byta olja som i sig kostar 400:- och tar max 10 minuter och sedan ta 1500:- för jobbet?
Det är ju därför service verkstäder aldrig har enbart oljebyte på jobblistan, det vore för uppenbart för kunden.
Utan dom lägger alltid till några vaga punkter där saker skall "inspekteras".

250-300:-/h går till mekaniker, resten täcker lokalhyra, förbrukningsmaterial, arb avgifter etc.
Så av dom 1500, 0lja 500-600-:, mekaniker med sociala avgifter 500-600:-, så det blir en 400 kvar till lokalhyra etc och ev förtjänst.

(du räknar 10 min. på ett oljebyte, lycka till med det, inkludera rangering, fakturering etc. så är nog tidsåtgången närmre 30 min. eller skall det jobbas gratis under den tiden?)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vet inte om du hänvisade till mig angående filtret. Jag menar kupé filtret, som stänger ute pollen och löv från att nå AC:n och luftintagen. Givetvis inget man gör på ett oljefilter.

Jag syftade på kupefilter ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag syftade på kupefilter ja.

Det är ju ganska meningslöst, alla partiklar kommer in så fort man öppnar dörren ändå. Allt det filtret gör är att stänga ute lite pollen och damm som kan vara bra om man är allergisk. Men min gamla bil hade inget sådant och min sambo som är super allergisk hade inga problem med det. Filtret kostar 100 spänn så jobbet att rengöra det är knappt värt besväret.

Skrivet av danne9108:

Servade precis min Skoda octavia RS tdi DSG -15(samma skit som en vw), Din bil skulle ha nära 12k för komplett oljeservice, tex tog dom 375kr för att smörja min dragkrok?!?! Så jag valde en Meca verkstad istället, kostade mig 4500 för samma arbete.

Nu har jag inte kvar fakturan från Din bil men arbetskostnaderna va hutlösa, oljebyte (motor) 1500kr tex.

Jag hade dessutom min bil inne på garantiärende efter det och då sa Skoda ingenting om att den inte va servad på en Skoda verkstad.

De måste skämta?!

Permalänk
Medlem

Service på märkesverkstad 7800kr 6000milsservice på alltrack . Snällt men bestämd dialog med service-chef. 9500kr utgångspris fick ner det till ca 8000kr i offert. När jag hämtade den så hade de sänkt ytterligare.

Gäller att ha tur med rätt person. Vara trevlig och saklig gällande varför man skall ha bättre pris. Båda ska vara nöjda.

Med det sagt så har de stora marginaler på service...

Editor: Alltrack 2015 diesel dsg .

Dsg hade jag aldrig gjort själv med tanke på att saker måste var rätt temperatur osv, eller om det var för fyrhjulsdriften. Allt annat skulle man kunna göra. Garanti är dock viktigt att ha för andrahandsvärdet

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Nej tyvärr inte, smörjning av taklucka skulle dom ha 284kr för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är ju ganska meningslöst, alla partiklar kommer in så fort man öppnar dörren ändå. Men filtret kostar 100 spänn så jobbet att rengöra det är knappt värt besväret.

Återigen du rengör ingenting genom att göra så...
Sedan är det ganska stor skillnad på att öppna dörren när man är framme eller skall åka eller att sitta i en bilkö med bilar över allt i 30 minuter som spottar ut massor med avgaser som går rakt in i kupefiltret.

Permalänk
Medlem

DET ÄR ORIMLIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är billigt i din stad för att man skinnar alla på landsbygden med hög moms, hög energi och bränsleskatt. Detta går till att subventionera ditt busskort som skulle vara duktigt mycket dyrare annars. Därför är bland annat urbaniseringen så stor i Sverige.

Serva/repa bilar på verkstäder är dyrt idag, timpriserna är orimligt höga och likaså priserna på reservdelar. Jag köper de delar jag kan i Tyskland, ligger ofta runt 30% till 70% lägre i pris.

Det är storstadskommuner som kör mest bil, det är inte så att alla i mindre kommuner har långt till jobbet och de som pendlar i storstadsregionerna kan spendera timmar i bussen, tåget eller bilen varje dag. Tittar man i statistiken på hur långt bilar går i glesbygdskommuner så är det ungefär lika mycket som i medelstora kommuner, det är inte så att folk åker mer bil (som i total sträcka) utanför de tre storstadsregionerna.

Landsbygd definieras som så att alla orter över 200 fastboende är tätorter och inte landsbygd, även om de ligger ute vid glesbygden långt från större orter. En ort på 200 personer är alltså urbanisering. Att kalla ett gäng tätorter för landsbygd som folk oftast gör blir fel om man samtidigt talar om fenomen som urbanisering. Bor du i Sorsele är du urbaniserad. Klart det finns billiga busskort ute i landsbygden, men det förutsätter såklart att du bor i närheten av en väg och mellan några orter bussen åker till för att du ska ha nytta av det.

Tyskland har hög moms, och när du beställer till Sverige betalar du (från de flesta handlare förmodligen) svensk moms. Att återförsäljare i Sverige inte vill tävla i pris handlar om något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn vill dom byta olja och filter i växellådan redan vid 11500 mil ?`
Har dom testat oljan och ser att det är problem med den ?
För vid normal användning klarar sig ju oljan betydligt längre än så.
Eller är det en DSG eller liknande ?

Att testa oljan kostar inte många slantar och kan spara dig ett dyrt och onödigt byte.

Yes, det är en dsg-låda. bokade tid och får ta det sura äpplet eftersom jag inte kan ett skit om bilar =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Konstigt att bilmekaniker förväntas jobba gratis........

GDS eller pröjsa, så enkelt är det.
(och, nä, jag jobbar inte gratis, inte heller svart, eller på egna bilar)

Det "konstiga" är de extrema prisskillnaderna mellan olika verkstäder.

Permalänk
Skrivet av griid:

Hej,

Ska lämna in min bil på verkstad. En VW 2012 som gått 11500 mil.
De begär 9400:- för en service. Är det rimligt. Man känner sig så utlämnad när det gäller bilar och service.

Detta ska göras tydligen:
Intervallservie (byte utav motorolja samt oljefilter)
Inspektionsservice (största genomgången utav bil enl serviceplan)
Byte utav bromsvätska
Byte växellådsolja samt oljefilter till växellådan
Byte utav friskluftsfilter

Tycker det låter extremt dyrt, vi servar vår Ford på märkesverkstad. Tror 10 000-milaservicen gick på 3000-3500 ungefär med lackkontroll som tillköp. Och det var motsvarande stora service antar jag....

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av griid:

Yes, det är en dsg-låda. bokade tid och får ta det sura äpplet eftersom jag inte kan ett skit om bilar =/

Åk till Norrtälje eller liknande. Bara du lämnar Stockholm. Då sjunker priserna fort. Mins att jag läst någon stans att man sparar pengar på att ta en dag ledigt på jobbet och åka från stan för att få bilen servad. Stockholm är dyrt! Men det var ett tag sedan. Kanske resten av Sverige har kommit ikapp.

Visa signatur

Intel

Permalänk
Medlem

@wRRM: varför skulle de vara ett problem? Jag skriver upp vad som är gjort i serviceboken så dom kan se att de är rätt gjort.
Om de är en stämpel dom letar efter får jag väl fara till närmaste märkesverkstaden och stämpla allt som är gjort.
Är utbildad mekaniker som skruvat bilar i 18 år, så om jag gör en service eller om jag lämnar in den spelar liten roll.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Inte för att försvara märkesverkstäder men många av er räknar tid verkligt snålt. Det är ju fler saker som tar tid än att bara skruva ur en skruv för att byt olja på en verkstad. Jobbet ska läggas upp och bokas in - nyckeln ska tas emot och registreras vid inlämning - bilen ska köras in och hissas upp och efteråt ska arbetet bekräftas och desto ska någon ta betalt och lämna tillbaka sagda nyckel....det blir ganska många fler än bara han som skruvar ur skruven som ska ha betalt...därav priset . Mitt råd är att kolla med andra tex Mekonomen som har en lägre timkostnad och mindre administration. Garantier är detsamma även på en ny bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Jag håller med dig angående detta, det är hutlösa priser som märkesverkstäderna tar.
Måste man verkligen serva där för att få garantier? Verkstan jag använder säger att det inte är ett måste pga domar, mer än så vet jag tyvärr inte.

Tänkte dock på växellådsoljan som du pratar om, i mitt fall (Tiguan från 2011) så är det inte så lätt att byta olja som du skriver. I mitt fall så behövs det något tryckverktyg för att lösa det hela, då det inte finns avtappning och påfyllning som äldre lådor har... Det drar upp priset på service för min del tyvärr

Vilka garantier? Bilen är från 2012. Dessutom har den gått över 10k mil vilket innebär att det egentligen inte finns någon försäkring mot maskinskada.

Tror TS får helt enkelt ringa till lite fler firmor och ta in olika prisförslag. Det går lika bra att serva på Mekonomen, Meca. Det viktiga är följa bilens serviceplan, den finns där av en anledning.

Permalänk
Medlem

VW har ju även verkstad som heter " Direkt Express" Dom är märkesverkstad men har lägre timdebitering. Finns 2st i stockholm. Kolla vad dom tar.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Man måste inte använda en märkesverkstad för att behålla garantin, förbjudet enligt domstolsbeslut i Sverige att kräva det.

Har själv en ny Mazda som har 10 års garanti och ska in på första service nu i november. Får se vad Mazdaverkstan här i stan tar. Någon tusenlapp extra kan det vara värt att köra hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Inte för att försvara märkesverkstäder men många av er räknar tid verkligt snålt. Det är ju fler saker som tar tid än att bara skruva ur en skruv för att byt olja på en verkstad. Jobbet ska läggas upp och bokas in - nyckeln ska tas emot och registreras vid inlämning - bilen ska köras in och hissas upp och efteråt ska arbetet bekräftas och desto ska någon ta betalt och lämna tillbaka sagda nyckel....det blir ganska många fler än bara han som skruvar ur skruven som ska ha betalt...därav priset . Mitt råd är att kolla med andra tex Mekonomen som har en lägre timkostnad och mindre administration. Garantier är detsamma även på en ny bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Att skylla höga priser på ineffektiv organisation låter som ett redigt tankefel.
Den verkstad som inte jobbar på att antingen få lägre priser eller högre marginaler blir kortlivad kan jag lova.
Antingen det eller så råder det brist på konkurrens i närheten.

Permalänk
Medlem

Här är mitt senaste servicekvitto...

2015 AUDI A3 Sportback 1.4 TFSI

5014 kr hos Söderbergs i Norrköping.

Bara oljan tar de 993,75 kr för, plus miljöavgift på 10 kr per liter.

Finns att beställa hem för mindre än halva det priset. Sedan kan man klara av att byta oljan själv på den här modellen så länge man inte har tummen mitt i handen.

Nästa gång gör jag oljebytet själv.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Här är mitt senaste servicekvitto...

2015 AUDI A3 Sportback 1.4 TFSI

https://i.imgur.com/X3hYfBk.jpg

5014 kr hos Söderbergs i Norrköping.

Bara oljan tar de 993,75 kr för, plus miljöavgift på 10 kr per liter.

Finns att beställa hem för mindre än halva det priset. Sedan kan man klara av att byta oljan själv på den här modellen så länge man inte har tummen mitt i handen.

Nästa gång gör jag oljebytet själv.

Varför tar de betalt för skruven? Slarvade de bort den? Eller är det något som behöver bytas var tredje år på vag bilar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Här är mitt senaste servicekvitto...

2015 AUDI A3 Sportback 1.4 TFSI

https://i.imgur.com/X3hYfBk.jpg

5014 kr hos Söderbergs i Norrköping.

Bara oljan tar de 993,75 kr för, plus miljöavgift på 10 kr per liter.

Finns att beställa hem för mindre än halva det priset. Sedan kan man klara av att byta oljan själv på den här modellen så länge man inte har tummen mitt i handen.

Nästa gång gör jag oljebytet själv.

Tirkarblad för 550 kr?

Hoppas folk har riktigt feta löner som har råd med dessa priser. Själv skulle jag aldrig ha råd med nuvarande lön.

Kan väl iofs se vissa undantag om man måste pendla till jobbet, även om det oftast finns kollektivtrafik...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har själv en Polo som jag köpte ny för ett par år sedan. VW tog ungefär 8000 för en service som din fast minus växellådsoljebytet. Så det är väl "rimligt" för VW. När jag bara gjorde "basic" intervallservice med olja och kupefilter så kostade det ca. 4000.

Nu till senaste servicen bytte jag till en mindre firma som är licensierad av Bosch (deras grejor sitter ju ändå i alla europeiska bilar nuförtiden) och då tog de strax under 2000 för en basic service. Dessutom ingick 1 års "mobilitetsförsäkring" som fixar bärgning och eventuell hyrbil på semester vilket i princip matchar VWs mobilitetsgaranti. Detta tycker jag är mycket mera rimligt med tanke på arbetsinsats och materialkostnad för olja och filter...

Precis.. VW är ju löjligt dyrt! Jag servar min Mazda 3 -16 hos märkesverkstad och olja, oljefilter, kupéfilter samt "genomgång av punktlista" gick på 1700kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tirkarblad för 550 kr?

Hoppas folk har riktigt feta löner som har råd med dessa priser. Själv skulle jag aldrig ha råd med nuvarande lön.

Kan väl iofs se vissa undantag om man måste pendla till jobbet, även om det oftast finns kollektivtrafik...

Skickades från m.sweclockers.com

Mina torkarblad till en Focus ST -12 gick på ungefär samma peng. De finns såklart billigare alternativ, men då får man oftast skräp som inte håller. Börjar gnissla etc. Nae de vill jag inte ha, så jag lägger en extra slant för att slippa sånt på torkarbladen.

On Topic:
Min bil servades på Fords verkstad. Gick på ca 4772kr och följande gjordes:

Motorolja+oljefilterbyte
Tändstift
Insatsfilter
Bromsvätskebyte

Antar att växellådsoljebytet kostar endel och inspektionsservice? Inspektionsservice kan ju inte vara så dyrt om de inte byts något tycker man?

Sen är säkert VW dyrare än Ford från början då bilen oftast är dyrare.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Är väl det som är nackdelen med dagens allt mer komplicerade bilar, att byta olja på automatlådor/DSG gör att man inte har så många alternativ annat än märkesverkstäder.
Annars är alternativet serviceböcker, verkstadshandböcker och lite specialverktyg och plats att kunna meka på när bilen blir lite äldre.
Men att äga en gammal Prius eller liknande lär ju vara en spännande upplevelse, bilarna blir så komplicerade att det snart är slit och släng med dom med efter 10år då kostnaden och kunskapen blir för mycket för en händig person.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Bara växeloljebytet går på ca 3700kr. Bytte oljan på min vw 08:a passat.

Say what??? Byte själv, tror oljan kostade 100kr.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis:
Krävdes något special verktyg för oljebytet tydligen.
Ej DSG låda utan den äldre som var innan dsg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför tar de betalt för skruven? Slarvade de bort den? Eller är det något som behöver bytas var tredje år på vag bilar?

Även om det inte egentligen behövs så har jag själv också bytt både skruv och bricka tidigare, istället för att skruva tillbaka det gamla.

Skrivet av PlogarN97:

Tirkarblad för 550 kr?

Hoppas folk har riktigt feta löner som har råd med dessa priser. Själv skulle jag aldrig ha råd med nuvarande lön.

Kan väl iofs se vissa undantag om man måste pendla till jobbet, även om det oftast finns kollektivtrafik...

Skickades från m.sweclockers.com

Plus moms och arbete, 706 kr totalt alltså.

Brukar köpa torkarblad billigare annars, men aldrig något annat än Bosch. Är så förbaskat trött på de billigare modellerna som inte håller lika länga och gnisslar värre.