Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför streamas inte filmer och cutscenes i spel

Permalänk
Medlem

Varför streamas inte filmer och cutscenes i spel

Hej

Något jag tänkt på en längre tid är varför är man tvungen att installera 20GB film (drog till med något) för moderna spel?
På PS4 så är ju många spel på 60GB antagligen tack vare det. Känns ju så konstigt då man antagligen bara kommer se filmsnutten en gång i spelet.

Borde man inte kunna få valmöjligheten att streama film i spelet istället?

Fördelar: Spelet går fortare att ladda ner, installara, det tar inte upp värdefull plats på t.ex. en SSD.

Nackdelar: Kräver väl en hyffsad internetuppkoppling.

En del av er kanske minns många tidiga datorspel med film. Där spelades filmen från CD-skivorna (och en del spel var på många olika skivor tack vare det)

I en del spel kunde man också välja om man ville installera filmen på hårddisken eller ej.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Som du nämnt så klient hastighet men kostar även att hosta, speciellt om du ska pumpa ut stora mängder film samtidigt till flera och sedan mer klagomål när det inte funkar osv. Du måste även hålla materialet tillgängligt en längre tid.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För egen del så spelar jag SP när jag är off the grid. Typ sommarstugan.

Permalänk
Avstängd

Tycker traditionella filmade eller för-renderade cutscenes blir mer och mer sällsynta, istället är det ofta spelmotorn som får rendera cutscenes i realtid.

Sen hur mycket plats tar en timmes videoklipp i HD-kvalite? nån gig? tror det är annat som ligger bakom att många spel blivit så enormt stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Herr Kantarell: Som du nämnt så klient hastighet men kostar även att hosta, speciellt om du ska pumpa ut stora mängder film samtidigt till flera och sedan mer klagomål när det inte funkar osv. Du måste även hålla materialet tillgängligt en längre tid.

Håller inte med.

Ta t.ex. diablo 3. Tiden som jag lagt på att se film av den totala speltiden är nog inte ens 1%.

Och i andra fall kanske det är max 5%.

@Klubba ja det har du rätt i och det tycker jag är en bra utveckling.

@PlogarN97 Men om du då har valmöjligheten att streama eller ha på disk så kan du ju helt enkelt välja det senare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller inte med.

Ta t.ex. diablo 3. Tiden som jag lagt på att se film av den totala speltiden är nog inte ens 1%.

Och i andra fall kanske det är max 5%.

@Klubba ja det har du rätt i och det tycker jag är en bra utveckling.

@PlogarN97 Men om du då har valmöjligheten att streama eller ha på disk så kan du ju helt enkelt välja det senare

Va? Håller inte med om vad exakt?
Om du tar D3, ett antal miljoner som vid launch ska se film samtidigt från redan överbelastade servrar etc ?

Anledningen till storlekarna på spelen idag är nog mer textures/assets

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

För att de som spelar ofta är barn, att ett spel helt plötsligt börjar dra en massa datatrafik kan resultera i stora kostnader. Det finns heller ingen vinst för utgivaren att göra på något annat sätt än att skicka med. Visst alla spelar inte igenom spelet, men det är enklare att slippa ha en tjänst som ska fungera hela tiden.

Permalänk
Medlem

Själv så gillar jag mest approachen som Naughty Dog tog med Uncharted 4, dvs 99% realtidscutscenes direkt från spelmotorn. Så himla snyggt hur det smälter in med gameplayet sen. Detta borde väl också minska utrymmet på skivan/datorn?

Ett bra exempel på det, videon börjar vid tillfället då det händer, annars är det 1:38:20 som övergången är(spoilers ingår!):

Även övergången vid 1:58:15 är förbaskat snygg den med.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv

Quantum Break är nog det enda spel jag vet om som faktiskt använt streaming för videoklipp. Det mottogs inte så väl och möjligheten att installera dessa lokalt tillkom senare. PC-utgåvan låg en bra bit över 100 GB har jag för mig, tycker mig minnas runt 120-140GB men kan blanda ihop med Gears of War 4 som också var brutalt stor.

För många spel bör det fungera, iallafall i vårt land med bra anslutningar. I andra länder kan bandbredden vara så pass dålig att det är ett uselt alternativ. Att lägga detta på exempelvis skiva är i det närmaste gratis och man vet att kunden har klippet lokalt. De som köper spel digitalt har rimligtvis vettiga anslutningar som möjliggör spelande av stora spel.

När anslutningar världen över förbättras och branschen tillslut får bort fysiskt spelmedia helt och gör spelandet till en ren hyrtjänst så kommer nog detta vara standard. Man kommer inte så långt utan internet ändå och den speldata man får med på skivan är ofta utdaterad redan på lanseringsdagen. Hur man än vänder och vrider på det så är vi låst vid anslutningen.