Permalänk
Medlem

OVPN när man spelar?

Hej! har skaffat VPN tjänst hos OVPN som tydligen ska vara helt okej.
Grejen är att man kan ju inte spela med VPN verkar det som eftersom pingen drar iväg som bara den titt som tätt.
Är det ens möjligt att spela med VPN?

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på vad det är för typ av spel men sedan är det nog en del spel som blockar VPN leverantörer pga att det ofta kan vara genom dem som hackers m.m. kör

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joeldanielsson:

Hej! har skaffat VPN tjänst hos OVPN som tydligen ska vara helt okej.
Grejen är att man kan ju inte spela med VPN verkar det som eftersom pingen drar iväg som bara den titt som tätt.
Är det ens möjligt att spela med VPN?

VPN blir lite overhead på alla delar och frågan är varför man ska skapa en krypterad tunnel för vanligt spel? Är det för att höja säkerheten så går ju ändå trafiken okrypterad till vpn servern.

Om man vill spela anonymt och har höga prestandakrav så känns proxy som ett bättre val. Vad det finns för proxyservrar riktad år gamers vet jag ej.

Den stora skaran bryr sig inte om att vara anonym på spel, speciellt inte när de har annan information är enbart ens ip. Så de väljer då i deras vpnklient konfigurera så att enbart viss trafik går genom vpn.

*edit*
Här står det lite om proxys för spel, jag känner dock inte till tjänsterna alls:
https://www.bestpaidproxies.com/proxies-spicing-up-the-gaming...

Men vpn, speciellt vpn med hög kryptering känns fel för vanliga gamers då de ej behöver skydda trafiken på vägen.

Permalänk
Medlem

Vet inte med OVPN, men med Bahnhof Integrity VPN så har jag ingen (alt. försumbar) ökad ping när jag spelar. Kör med OpenVPN kan tilläggas.
Dock körde jag VPN med PPTP för några månader sen på detta abonnemang och då var det en rätt rejäl ökning, ca det dubbla. Dock ligger VPN-servern närmare mig nu än vad den gjorde då rent geografiskt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Okej antar att jag får slå av VPN när jag lirar och bara använder den när jag inte gör det. Jag är bara lite lat av mig och önskade att det hade fungerat hela tiden. I-landsproblem är vad det är. Tack för snabba svar!

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk

@joeldanielsson:

OVPN --> Högst pack-loss och laggar ur.

Skaffa Mullvad.net istället funkar fint.

AzireVPN vet inte dock har inte test med spela spel.

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joeldanielsson:

Okej antar att jag får slå av VPN när jag lirar och bara använder den när jag inte gör det. Jag är bara lite lat av mig och önskade att det hade fungerat hela tiden. I-landsproblem är vad det är. Tack för snabba svar!

Det går att konfigurera vpnklienter så bara viss trafik går igenom denna som jag nämnde. Detta kan strula och om man använder vpn för att vara anonym så kör de flesta med olika datorer där en hela tiden har vpn aktiverad för all trafik, beroende på vad det är för trafik man vill skydda så kan det räcka med att enbart ha vpn på surfplattan, NASen eller en gammal dator.

Att koppla på och av VPN går, problemet är att många vill göra båda sakerna samtidigt. Säg att du drar hem en fil på 50GB och vill vara anonym, så är det många som vill spela samtidigt och då har de ett problem.