Byta ut processor och lägga i mer ram, formatera?

Permalänk
Medlem

Byta ut processor och lägga i mer ram, formatera?

Tjena, ska byta ut min i5 haswell 4670k 3.6GHz och trycka i 8GB mer ram (ligger på 8GB DDR3 1600MHz https://www.inet.se/produkt/5315064/corsair-4gb-1x4gb-ddr3-cl... tänkte slänga i 2st till bara)

Vad ska jag tänka på? Googlat lite och kollat i forumet och 85% säger att man inte måste formatera om, att datorn klarar sig ändå.
Vilken processor ska jag köpa?

Är det värt att köpa en helt ny dator istället? GTX 970 atm. Tänker mest på att fixa ihop lite skit så jag kan köra det nya CoD som kommer ut den 4e utan att lagga något för jävligt. Moderkortet är MSI Z87-G45 GAMING (MS-7821) med ett nätagg på 750w, 80+gold certifiering.

Spelar rätt mycket PUBG, CS, WoW atm och kommer nöta CoD sen när det kommer ut. Vilka delar är det bäst att jag lägger fokus på? Ska jag kasta datorn och köpa en ny? Hur fungerar det med omformatering, när måste man omformatera?

Tack på förhand! //En helt ovetandes snubbe

Permalänk
Medlem

@addeeeT: Behåller du moderkort och bara byter CPU (ram spelar ingen roll i det sammanhanget) så behöver du inte formatera.

Permalänk
Hedersmedlem

Begagnad 4770K eller 4790K är de enda processorerna du kan sätta i ditt moderkort som är värda besväret. Ditt moderkort verkar inte stödja Broadwellserien. Du får hålla utkik efter såna.

Permalänk
Medlem

@addeeeT: Spara pengar till en helt ny dator det är inte värt det att gå från i5 4670K till 4770/4790K.

Ifall du köper begagnat så kan det vara värt det ifall du får 4790K/4770K för under 1300 kr jag skulle också avstå att uppgradera DDR3 minne för de flesta spel funkar 8GB fortfarande utmärkt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Rekordmedlem

Du menar väl installera ? Det ska inte behövas men du bör kolla om du behöver uppdatera bios för att en nyare cpu ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Så en helt ny dator är det jag borde fokusera på då. Hårddiskar har jag, 500GB ssd och 1TB vanlig skit, bara att formatera dom väl? Vad är en prisvärd speldator nu för tiden? Vad för delar är mest värt? Vill kunna lira PUBG på stabila 100fps iaf.

Tack!

Permalänk
Medlem

@addeeeT: Köp ett nytt grafikkort först GTX 1080/RX Vega eller bättre kan inte så mycket om PUBG men det verkar väldigt krävande spel och är fortfarande i beta stadiet.

Ifall du vill komma undan billigt så kan du som sagt köpa en begagnad i7 4770K eller 4790K överklocka den ifall PUBG använder mer än 8GB RAM så kommer 8GB extra hjälpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din processor duger alldeles utmärkt till dagens spel. Jag själv spelar på en ännu äldre i5 3570k. Du borde satsa dina pengar på ett grafikkort samt en ordentlig kylare och sedan överklocka processorn så kommer du nog vara nöjd i ett par år till .

Angående ram tror jag det kan vara smart att köpa till 8gb till, då iaf PUBG har problem med minnet och käkar gärna upp en jävla massa. DDR3 är ju relativt billiga dessutom.

Permalänk
Avstängd

Känns som klocka skiten ur nuvarande cpu är smartaste draget och sen funderar jag hur mycket flaskhals en 4670k verkligen är mot ett 970 och normalt nästan inge alls med oc bör det vara gpu som är problemet utan minsta tvivel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Jag hade den klockad till 4GHz innan, men sen strulade det med en massa annat skit och fick tillsägelse om att ta bort klockningen. Är väl bara klocka om den igen då antar jag? Måste jag omformatera när jag byter kortet? Har läst något om att om det är samma tillverkare så borde det inte vara några problem?

Permalänk
Medlem

@addeeeT: Ifall du byter grafikkort bör du avinstallera de gamla drivrutiner innan du sätter in det nya kortet sen är det bara att installera nya drivrutiner kör med DDU i felsäkert läge ifall drivrutinerna krånglar.

Man behöver inte installera om Windows när man byter grafikkort utan man bör göra det när man byter moderkort.

Överklockningen har jag ej någon erfarenhet av då jag ej behöver extra prestanda för mina spel just nu. Men följ guider för stabil överklockning bör finns på nätet och använd ej auto överklockning de brukar dra på för mycket volt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver i stort sett aldrig installera om för att du byter delar. Det kan vara lättare. Det gäller att få ordning på drivrutiner (det är bra om du rensar ut gamla drivrutiner dock). Registret blir också trött och fullt med skit efter hand.
Sedan tycker jag själv att det är rätt skönt att installera om du och då för att rensa ut gammalt skit. Något som på senare Windows versioner inte behövs lika ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anders9110: Lifesaver! Danke!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addeeeT:

@Anders9110: Jag hade den klockad till 4GHz innan, men sen strulade det med en massa annat skit och fick tillsägelse om att ta bort klockningen. Är väl bara klocka om den igen då antar jag? Måste jag omformatera när jag byter kortet? Har läst något om att om det är samma tillverkare så borde det inte vara några problem?

4ghz ska inte vara ett problem hur kass cpu´n än är och gångerna det blir ostabilt handlar det om 2 saker antingen volt eller värme oc 4300-4500mhz brukar inte vara ett problem så länge man har kylning som är hyfsad och når man oftast enkla 4400mhz så har du ungefär prestanda som samma gen i7 har orginal

Och det är en ganska enkel grej att skruva upp multiplier testa är det ostabilt så höj volten lite och testa igen och så länge man håller en vettig temp vilket är runt 85c vid max load om man vill ligga på en rätt snäll nivå och 1.35v ska du inte behöva gå över för en sån oc som brukar kräva en 212 kylare eller nått likvärdigt och allt annat kommer dö av ålder innan cpu gör det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Har en corsair luftkylare har jag för mig!