Permalänk
Medlem

GSync vs 144hz

Funderar lite på detta med GSync och 144hz (eller mer). Många lovordar båda men iom att dom ofta hänger ihop är det svårt att få någon uppfattning om vad som eg gör vad. Rimligtvis måste det ju vara så att vad man får även beror på vad man har för grafikinställningar i förhållande till GPU kapacitet, kör man typ Crysis 3 i 4K med allt påslaget så lär man inte få 144Hz oavsett skärm.

Ett skäl till att jag funderar på detta är att det numera som bekant finns 4K skärmar med Gsync, men som dock bara är 60 hz, och vad det i praktiken innebär. Om man nu inte kör typ CS som ett jobb utan mer spelar för att det är kul så vill man väl inte ställa ner grafikinställningarna till bottennivå bara för att få högsta möjliga framerate, och då kanske typ 144hz och över i praktiken inte ger så mkt, däremot GSync som förhindrar att det blir för mkt problem om frameraten dippar ner till typ 40 fps kan göra mer.

Vad säger ni?

(Ja, jag vet att AMD/FreeSync finns också men just för mig är det inget alternativ, även om logiken nog lär vara rätt lika)

Permalänk
Medlem

Det är ju där som jag tycker G-Sync är bra. Man har en 144hz panel med G-sync man kan spela med höga inställningar och ändå känna 144hz flytet pga att det jämnar ut framedropsen. Sen när skärmen får sträcka på benen och få ut alla 144hz så är det ännu bättre!

Det finns bara fördeler med G-sync och 144hz+.

Mvh Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@improwise:

Den stora fördelen, som jag ser det, är att med G-Sync så är det bra flyt i bilden oavsett vilken FPS du har, om den är över 60 fps.
Jag tycker att man märker direkt när det dippar under 60, även med g-sync. Fast inte lika illa som utan g-sync, men det märks.

Men om man pendlar mellan 65 och 144 fps så ser jag ingen skillnad på det. Och man slipper även input lag som V-sync har osv.

Brukar alltid börja med maxade inställningar i spelet, sen justerar jag så det aldrig dippar under 65 FPS och det fungerar riktigt bra.

EDIT: Spelar sällan FPS spel nu för tiden, så har inte så mycket nytta av 144 Hz, utan väljer hellre grafik över frames, så länge det inte är under 65 fps

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Det är ju där som jag tycker G-Sync är bra. Man har en 144hz panel med G-sync man kan spela med höga inställningar och ändå känna 144hz flytet pga att det jämnar ut framedropsen. Sen när skärmen får sträcka på benen och få ut alla 144hz så är det ännu bättre!

Det finns bara fördeler med G-sync och 144hz+.

Mvh Marcus

Fast är det inte en illusion då? GSync kan ju rimligtivs inte göra 144hz av något om GPUn bara orkar putta ut typ 60 hz? Däremot kan det ta bort tearing osv. Eller har jag missförstått?

Permalänk
Medlem

Tycker problemet just nu är att det inte finns någon uppenbar "superskärm" där man bara kan slanta upp vad som krävs och få "allt"? 27" finns väl i 144hz och uppåt men det är ju typ stort som ett frimärke för produktivitet osv, 34" Ultrawide är lite bättre men då är det genast max 100 hz vad jag vet (iaf med GSync) och 1440p på höjden är inte heller så mkt att jubla över om man är van med 40" 4K. En variant är att köra flera 27" och köra dom på höjden, men vet inte hur väl det lirar i praktiken, känns kanske lite 90-tal också med små skärmar i multisetup

Vet att Acer har en X34P som ska vara default 100 hz och kunna klockas upp till 120hz, och då gissar jag att steget till 144/165hz kanske blir mer placebo om man inte verkligen tillhör PC Master race på ett sätt som få 40+ are lär göra av andra skäl än skärmarna

Permalänk
Medlem

@improwise:

G-Sync fungerar endast upp till skärmens max Hz, den ändrar skärmens uppdateringsfrekvens så det är samma Hz som FPS (Något förenklad beskrivning)

Men om du har en 144hz skärm, och du har över 144 FPS så är inte gsync aktivt längre, utan vid 144 hz så slås Vsync på istället, om man har det aktiverat såklart.

Har man kört med G-Sync en gång så är det inte roligt att gå tillbaka och köra utan, det är definitivt värt det.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

@improwise:

G-Sync fungerar endast upp till skärmens max Hz, den ändrar skärmens uppdateringsfrekvens så det är samma Hz som FPS (Något förenklad beskrivning)

Men om du har en 144hz skärm, och du har över 144 FPS så är inte gsync aktivt längre, utan vid 144 hz så slås Vsync på istället, om man har det aktiverat såklart.

Har man kört med G-Sync en gång så är det inte roligt att gå tillbaka och köra utan, det är definitivt värt det.

Precis, och då bör det väl rimligtvis innebär att om GPUn bara orkar pusha ut typ 55 fps så kvittar det om man har en 60 hz eller 144 hz skärm med GSync, man bör väl få samma resultat ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Precis, och då bör det väl rimligtvis innebär att om GPUn bara orkar pusha ut typ 55 fps så kvittar det om man har en 60 hz eller 144 hz skärm med GSync, man bör väl få samma resultat ändå?

Japp, så borde det vara
Men man kan ju justera grafiken så man kommer över 60 FPS, det är ju stor skillnad i flyt på 55 och 65 FPS, jag blir illamående om det är under 60 fps på skärmen.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Japp, så borde det vara
Men man kan ju justera grafiken så man kommer över 60 FPS, det är ju stor skillnad i flyt på 55 och 65 FPS, jag blir illamående om det är under 60 fps på skärmen.

Faktiskt börjat märka liknande saker (illamående) vilket väl är enda skälet att jag funderar på att skippa OLEDen för speladet (den står på skrivbordet ). Även om den fantastiska kontrastern, svärtan och färgerna är svåra att undvara. Dessutom så har jag ju kommit på att det måste vara skärmens fel när jag dör i FPS spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Faktiskt börjat märka liknande saker (illamående) vilket väl är enda skälet att jag funderar på att skippa OLEDen för speladet (den står på skrivbordet ). Även om den fantastiska kontrastern, svärtan och färgerna är svåra att undvara. Dessutom så har jag ju kommit på att det måste vara skärmens fel när jag dör i FPS spelen

Ja, det måste va skärmen, vad skulle det annars vara?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Ja, det måste va skärmen, vad skulle det annars vara?

Nä, ingen aning, har ju redan köpt typ dyraste tangentbordet och musen. Och en biffig dator. Kan inte komma på något annat som skulle påverka

Permalänk
Medlem

Tror personligen att jag värderar G-Sync/Freesync högre än 144Hz.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Tror personligen att jag värderar G-Sync/Freesync högre än 144Hz.

Man kan ju anpassa grafiken så man ligger mellan 120-140 fps på en 144 hz gsync monitor, då får man det bästa av båda

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Tror personligen att jag värderar G-Sync/Freesync högre än 144Hz.

Vad spelar du för typ av spel?

Permalänk
Medlem

Hellre 60 Hz utan screen tearing och stutter vid plötsliga fps-drops än 144 Hz med screen tearing och stutter vid plötsliga fps-drops.

Så hellre G-sync och 60 Hz än 144 Hz utan G-sync. Dock har jag ännu hellre G-sync och 144 Hz, och det är precis vad jag har.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Säkert en hopplös fråga, men hur stor anser ni skillnaden vara mellan 100 hz och 144hz (båda med GSync)? Kan väl även formuleras som typ XB27HU vs X34 eller motsvarande för Asus (men lyckas aldrig komma ihåg deras proudktnamn utantill). Eller ja, 144hz på en mindre skärm då jämfört med 100hz på en större, för 144hz är väl i sig alltid bättre än 100 hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad spelar du för typ av spel?

Mest Total War spel, men även spel så som ME: Andromeda, The Witcher och dylikt. Så jag har ju inte behov av att ha supersnabb refresh rate på så sätt, spelar inga reaktionsspel.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

G-sync & 165 hz är en acceptabel kompromiss. Avråder dig ifrån att köpa en 100hz skärm, du vill ha minst 165hz.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Säkert en hopplös fråga, men hur stor anser ni skillnaden vara mellan 100 hz och 144hz (båda med GSync)? Kan väl även formuleras som typ XB27HU vs X34 eller motsvarande för Asus (men lyckas aldrig komma ihåg deras proudktnamn utantill). Eller ja, 144hz på en mindre skärm då jämfört med 100hz på en större, för 144hz är väl i sig alltid bättre än 100 hz

Spelar man tävlingsinriktat så är det nog bättre med 144 hz i FPS spel.
Men annars är det inga problem, det är ju personlig smak förstås.

Har du 100 hz/fps i spel så är det inga konstigheter.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Spelar man tävlingsinriktat så är det nog bättre med 144 hz i FPS spel.
Men annars är det inga problem, det är ju personlig smak förstås.

Har du 100 hz/fps i spel så är det inga konstigheter.

Just det som är tanken, om man måste börja skruva ner grafikinställningar för att få dom där extra 40-50 hz och spelar för att det är kul, då kanske avvägningen inte är lika självklar längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponzi:

G-sync & 165 hz är en acceptabel kompromiss. Avråder dig ifrån att köpa en 100hz skärm, du vill ha minst 165hz.

En acceptabel kompromiss, det är väl det bästa man kan få? Men du kanske menar att nöja sig med en mindre skärm är en acceptabel kompromiss? Såg att det iof fanns 32" skärmar (om jag minns rätt) med 144 hz men då med samma upplösnig som en 27" skärm.

Permalänk
Medlem

Kärringen har en 4k, 60hz g-sync skärm.
När hon spelar tex witcher 3 så pendlar fpsen mellan typ 35 och 60.
Utan g-sync så är det ospelbart. massor med tearing och skitdåligt flyt.
Med g-sync så flyter det sjuuuuuuukt mycket bättre. märker knappt att man går under 60, och ingen tearing alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just det som är tanken, om man måste börja skruva ner grafikinställningar för att få dom där extra 40-50 hz och spelar för att det är kul, då kanske avvägningen inte är lika självklar längre?

Jag vidhåller att så länge du har över 60+ fps när du spelar med G-Sync så kommer du vara nöjd, 100hz eller 144hz spelar ingen roll om det inte är tävlingsinriktad FPS du spelar.

Jag spelar mest Open World spel och ser ingen skillnad på 80 eller 120, om det pendlar där emellan.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av zyy:

Kärringen har en 4k, 60hz g-sync skärm.

Jag skulle nog inte kalla henne "kärring" utan "gudinna". Smarta val är grymt attraktivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Säkert en hopplös fråga, men hur stor anser ni skillnaden vara mellan 100 hz och 144hz (båda med GSync)? Kan väl även formuleras som typ XB27HU vs X34 eller motsvarande för Asus (men lyckas aldrig komma ihåg deras proudktnamn utantill). Eller ja, 144hz på en mindre skärm då jämfört med 100hz på en större, för 144hz är väl i sig alltid bättre än 100 hz

Jag gjorde precis det bytet förra hösten. Bytte från en Asus PG278Q (TN, 144Hz, 2560x1440) till en Asus PG348Q (IPS, 100Hz, 3440x1440) båda med G-Sync givetvis.

Ångrar mig inte en sekund! Jag märker inte någon jätteskillnad på 100 respektive 144Hz kanske mest för att jag inte spelar tävlingsinriktat och drar alltid på grafikinställningarna högt så med nya spel är 144 fps mer eller mindre omöjligt med mitt GTX 1080. Brukar ligga och pendla mellan 70-100Hz i nyare spel och tack vare G-Sync märker jag inte av den "pendlingen".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Beror helt klart på vilka spel man spelar, i vilken upplösning och vilken hårdvara man har.

G-sync ger ju bäst resultat om man lirar spel i 40-80ish fps och märker att man lider av frame tearing.

Kör man spel i 120 Hz+, antingen pga låga grafikinställningar, lättdrivna spel eller kraftfull hårdvara, så är frame tearing inte ett lika allvarligt problem. Ju högre fps, ju mindre problem får man som regel.

Så vilken skärm man bör köpa, om man nu måste välja en egenskap av de båda, beror på helt enkelt.

Personligen skulle jag välja många hertz och många fps över adaptiv skärmuppdatering. Men det är ju inte alltid man har hårdvaran till att uppnå detta med önskad grafisk kvalité i spelen man spelar. Högre uppdatering minskar dock även tearing fast man spelar spel i 55 fps t.ex. Eller det gör det mindre märkbart.

Jag skulle dock inte välja en skärm som enbart har 60 Hz och g-sync. Spelar man något som man klarar över 60 fps så måste man sätta en fps cap på typ 56 fps för att inte vsync ska slå i. Eller så får man genomlida att vsync slår på och av, på och av. Inte varit med om detta personligen men kan tänka mig att det kan kännas lite lustigt i vissa spel. Alternativ 3 är ju att man får tearing när man är över 60 Hz. Och att sitta och lira spel i 30-50 fps på en 4k-skärm, tearing eller inte, låter bra mycket mindre attraktivt för mig än att lira i 70-100 fps på en 1440p-skärm, tearing eller ej. Men det är väl persoligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Kärringen har en 4k, 60hz g-sync skärm.
När hon spelar tex witcher 3 så pendlar fpsen mellan typ 35 och 60.
Utan g-sync så är det ospelbart. massor med tearing och skitdåligt flyt.
Med g-sync så flyter det sjuuuuuuukt mycket bättre. märker knappt att man går under 60, och ingen tearing alls.

Det är just det som är min fundering, om det är så att man kanske generellt överskattar Hz och underskattar GSyncen, de flesta skärmar har både och så det kanske inte är så lätt att se vad som är vad. För egen del kör jag mest offline också när jag väl får tid att spel, förutsätter att de online är för......hmmm....dåliga....eller var det tvärt om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ångrar mig inte en sekund! Jag märker inte någon jätteskillnad på 100 respektive 144Hz kanske mest för att jag inte spelar tävlingsinriktat och drar alltid på grafikinställningarna högt så med nya spel är 144 fps mer eller mindre omöjligt med mitt GTX 1080. Brukar ligga och pendla mellan 70-100Hz i nyare spel och tack vare G-Sync märker jag inte av den "pendlingen".

Min tanke också, att det rimligtvis är en "kostnad" för att komma upp i dessa 144hz eller mer som många kanske inte är villiga att göra om det ser ut som typ PacMan för att få det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle nog inte kalla henne "kärring" utan "gudinna". Smarta val är grymt attraktivt!

Kanske det bli ett framtida test på henne här på SweClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är just det som är min fundering, om det är så att man kanske generellt överskattar Hz och underskattar GSyncen, de flesta skärmar har både och så det kanske inte är så lätt att se vad som är vad. För egen del kör jag mest offline också när jag väl får tid att spel, förutsätter att de online är för......hmmm....dåliga....eller var det tvärt om?

Enligt mina egna erfarenheter så är du helt inne på rätt fundering där. När jag skaffade en Asus PG278Q precis vid release (var i princip den första "riktiga" G-Sync skärmen som släpptes) så bytte jag upp mig från en Samsung TN 120Hz skärm. Med Samsungskärmen fick jag hela tiden meka och fixa för att komma så nära 120Hz i spelen som möjligt för vid för låg framerate så flöt spelen på så in i helsike kass. Efter bytet till Asusskärmen så kunde jag mer eller mindre dra upp alla inställningar och bara köra på utan att fixera vid frameraten, G-Sync fixade flytet på ett utmärkt sätt.

Precis samma upplevelse som @zyy skriver om i sitt inlägg. Sedan fick man ju skit i drivor på forumet för att man la fram denna åsikt på den tiden. Det var typ hela tiden: "G-Sync är helt onödigt, det är fps:en som räknas". Detta från folk som aldrig testat...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO