Hur ska man använda nätverksswitchen?

Permalänk

Hur ska man använda nätverksswitchen?

Tjena. Har nyss köpt en nätverksswitch från Clas Ohlson med 5 portar (https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksswitch,-Zyxel/38-5681) men är urkass på hur de fungerar då jag aldrig behövt en tidigare. I huset har vi kopplat en router till ett modem, och som jag förstått det så ska man dra en nätverkskabel mellan routern och switchen. Vårt nätverk har en hastighet på 250 Mbit. Något jag inte tänkte på var att den hade en portprioritering i 3 segment d.v.s. att den har stöd för olika hastigheter. Tittar ni på länken så verkar det ju som att den gröna porten har stöd för 1 Gbit hastighet, de två gula 100 Mbit och de två gråa har 10 Mbit. Då tänker jag att man ska koppla nätverkskabeln till den gröna porten. Men hur blir det då med de övriga portarna? De gula verkar ge ut 100 Mbit men de gråa ger bara 10 Mbit? Vi ska koppla in tre xbox till switchen och då verkar ju en av oss få köra med väldigt låg hastighet. Vad händer om kopplar routern till ett av de gråa uttagen istället? Vill att alla tre ska ha minst 100 Mbit i alla fall.. Får väl byta om det inte löser sig.

Permalänk
Medlem

Alla går i 1Gbps, det är Quality of Service som är ställt olika beroende på vilken färg porten har.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

alla portarna har samma hastighet.

http://www.zyxel.com/uploads/images/app_gs-105s_1000.gif

Kolla på bilden så förstår du hur den prioriterar. Dvs switchen skickar/prioriterar först data till den gröna sen de gula och sen de grå portarna.

Permalänk

@bananpannkaka: Alla portar stödjer hastigheter från 10 Mbit upp till 1000 Mbit, enheten som du kopplar in förhandlar upp snabbaste möjliga hastighet den klarar av. Det är om du skyfflar så mycket trafik i switchen så alla buffrar blir fulla jag antar att den droppar trafik från de portar som har lägst kvalitet men det tror jag du inte kommer uppnå med att enbart köra Xbox, du har ju inte mer än 250 Mbit ut på nätet sedan och konsollerna tankar väl inget mellan sig som skulle kunna gå snabbare och fylla upp köerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananpannkaka:

Tjena. Har nyss köpt en nätverksswitch från Clas Ohlson med 5 portar (https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksswitch,-Zyxel/38-5681) men är urkass på hur de fungerar då jag aldrig behövt en tidigare. I huset har vi kopplat en router till ett modem, och som jag förstått det så ska man dra en nätverkskabel mellan routern och switchen. Vårt nätverk har en hastighet på 250 Mbit. Något jag inte tänkte på var att den hade en portprioritering i 3 segment d.v.s. att den har stöd för olika hastigheter. Tittar ni på länken så verkar det ju som att den gröna porten har stöd för 1 Gbit hastighet, de två gula 100 Mbit och de två gråa har 10 Mbit. Då tänker jag att man ska koppla nätverkskabeln till den gröna porten. Men hur blir det då med de övriga portarna? De gula verkar ge ut 100 Mbit men de gråa ger bara 10 Mbit? Vi ska koppla in tre xbox till switchen och då verkar ju en av oss få köra med väldigt låg hastighet. Vad händer om kopplar routern till ett av de gråa uttagen istället? Vill att alla tre ska ha minst 100 Mbit i alla fall.. Får väl byta om det inte löser sig.

Det man normalt gör är att du kopplat från LAN 1 på routern till switchen. Sedan kopplar du resterande enheter i switchen. Så mycket annat behöver du inte tänka på. Skulle du få slut på platser i switchen så kan du ju använda routern som switch också. Skulle väl rekommendera att du där sätter enhter som slukar så mycket bandbredd. APs, om du har det etc. Konsumentroutrar är inte så stabila vid >normalbelastning. Medans en renodlad switch gör det bättre.

Alla portar är gigabit, men det är olika prio på dem (En kommentar: "Den har et portbasert QoS"). Jag skulle nog köpt en annan switch som inte har det. Så du får full fart på alla portarna. Finns nog en risk att du sänker switchen om du har mycket trafika på flera portar. QoS tar en del CPU-kraft.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Alla portar är gigabit, men det är olika prio på dem (En kommentar: "Den har et portbasert QoS"). Jag skulle nog köpt en annan switch som inte har det. Så du får full fart på alla portarna. Finns nog en risk att du sänker switchen om du har mycket trafika på flera portar. QoS tar en del CPU-kraft.

Precis. Lämna tillbaka och köp denna istället!

Edit: Länkade till fel switch, fixat.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det man normalt gör är att du kopplat från LAN 1 på routern till switchen. Sedan kopplar du resterande enheter i switchen. Så mycket annat behöver du inte tänka på. Skulle du få slut på platser i switchen så kan du ju använda routern som switch också. Skulle väl rekommendera att du där sätter enhter som slukar så mycket bandbredd. APs, om du har det etc. Konsumentroutrar är inte så stabila vid >normalbelastning. Medans en renodlad switch gör det bättre.

Hade varit det bästa, när jag såg priset vet jag en switch som gör jobbet bätttre för ungefär samma pengar (netgear G108).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Precis. Lämna tillbaka och köp denna istället!

Eller denna kanske https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142 (version 4)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Eller denna, riktigt prisvärd för en "smart" switch:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2630548 (kör en sådan själv, RIKTIGT bra prestanda för pengarna!)

Visa signatur

Permalänk

Fick reda på allt jag behövde! Konstigt att de inte hade några switchar utan QoS på Clas Ohlson. Eftersom vi bara ska spela Xbox så lär det väl inte dra ner på hastigheterna i övriga portar allt för mycket (eller om något alls) som ciscodisco sa. Men det kanske är bäst att ha rätt grejer från början ifall man ska börja koppla in datorer och annat som man ska ladda ner saker på.

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar. Blir nog att man drar till NetOnNet eller Kjell imorgon.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Broken-arrow:

Hade varit det bästa, när jag såg priset vet jag en switch som gör jobbet bätttre för ungefär samma pengar (netgear G108).

Ta vilken dlink junk som helst på någon sida eller butik För själva swithcfunktionen så spelar det ingen roll. Om du inte behöver vlan å andra funktioner så gör det ingen skillnad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ta vilken dlink junk som helst på någon sida eller butik För själva swithcfunktionen så spelar det ingen roll. Om du inte behöver vlan å andra funktioner så gör det ingen skillnad.

tja den jag tipsa om är ju rätt basic (vad jag förstår är det enkel switch). Fördelen är den lär hålla länge (lång garanti och V4 verkar sakna helt caps alltså bara strömadaptern som har störst risk att gå sönder).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick reda på allt jag behövde! Konstigt att de inte hade några switchar utan QoS på Clas Ohlson. Eftersom vi bara ska spela Xbox så lär det väl inte dra ner på hastigheterna i övriga portar allt för mycket (eller om något alls) som ciscodisco sa. Men det kanske är bäst att ha rätt grejer från början ifall man ska börja koppla in datorer och annat som man ska ladda ner saker på.

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar. Blir nog att man drar till NetOnNet eller Kjell imorgon.

Troligen dom som köper där har liten koll på nätverk och andra halvan hade inte märkt någon skillnad eller klagat på sin internetleverantör om det går segt

Jag blir inte förvånad längre hur lite folk vet om IT och butiker/tillverkare lever på okunskapen (delvis i alla fall).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Troligen dom som köper där har liten koll på nätverk och andra halvan hade inte märkt någon skillnad eller klagat på sin internetleverantör om det går segt

Jag blir inte förvånad längre hur lite folk vet om IT och butiker/tillverkare lever på okunskapen (delvis i alla fall).

+1 på det. För Svensson som inte vet något så funkar det. Men sen när saker å ting inte fungerar som det är tänkt eller när man senare ska göra något (som i detta fall) så inser man vad inkompetenta de är på dessa ställena. Men förståeligt dock, ingen som har bra koll på saker jobbar i en sån butik

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Port based QoS drar inte cpu, det görs i hårdvara. Sen spelar det bara roll om ni kommer lasta switchen med över 1GB/s på flera portar samtidigt. Eftersom ni ska koppla in Xboxar som primär ska prata med Internet så spelar det inte alls nån roll. Men personligen förstår jag inte varför denna produkt finns, den skapar bara förvirring för konsumenter. Så känn inte att du måste byta ut den.

Permalänk

En viktigare sak att tänka över är nog om du vill ha strömanslutningen åt samma håll som nätverksanslutningarna. Personligen vill jag ha dem åt samma håll i de allra flesta fall.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS