Permalänk
Medlem

Ny hemmabioreceiver

Min gamla hemmabioreceiver(Pioneer vsx-808RDS) har börjat att ge upp och ge massa brus i surroundläge.

Tittar mest på tv-serie och där verkar det var 5.1 som gäller i dagsläget.
Stream till tv, sedan kör jag optisk kabel till receivern. Har idag högtalare för ett 5.1 system.

Vad för egenskaper skall man kolla efter?
Vad skall man välja för att vara så framtidssäkert som möjligt, säg 10-15 år?

Att skicka bilden genom receivern har jag aldrig gjort och ser inget behov för min del, så upplösningskrav på bilden känner jag att jag inte behöver bekymra mig för.
Mina front högtalare är hyfsat trög drivna så behöver minst 100w på front kanalen.

Vill helst inte lägga ut mer än 10 000 kr gärna mindre, men vill inte få något som är skit.

Några tips på bra modeller?
svårt att hitta några direkta tester, som är aktuella.

Permalänk
Medlem

Jaeo framtidssäkert då vill du nog ändå ha en sorts HDMI-ingång osv för lossless audio. Senaste är väl Dolby Atmos och grejer, så vill du ha framtidssäkert så kanske du vill ha det och om DTS har något motsvarande.

Permalänk
Medlem

@mattoys: det beror ju vilka högtalare du har, tex kör jag med kef högtalare och valde då en Marantz receiver då jag tycker den den mixen ger ett mycket bra allround ljud för både musik och film.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Kolla på Yamaha RX-A1060, låter riktigt för sin prisklass och har alla standarder du behöver!

Kör själv en RX-A2040 lite kraftigare men äldre modell, och har lirat med både B&W 600-Serien och nu Ino Audio PiPs!

Din gamla förstärkare var verkligen av äldre modell, den nya kommer bli stor skillnad!

Sen är Atmos kanske inte direkt superviktigt eller DTS-X om du inte har många högtalare och stor budget där. Alternativet är att kolla på en billigare stärkare och kanske nya högtalare?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber