Är millenieskiftedatorer retro?

Permalänk
Avstängd

Städade förrådet härom året och slängde en massa gammalt "skräp" då. Ångrar lite att jag dumpade min Compaq Presario 425 samtidigt. En grym maskin med en 486SX 25MHz CPU, uppgraderad till 12MB RAM och 520MB hårddisk. Allt fint paketerat i en kombolåda med 14" färgskärm.

Den hade kunnat bli ett trevligt retrobygge.

Permalänk
Medlem

"Retro" betyder "tillbaka". Frågan handlar om vad man vill gå tillbaka till.

Jag är tangentbords-nörd. För mig är ett PC-tangentbord "retro" om det är från eran innan Windows-tangenter, dvs. fram till '95 eller så.
Men t.ex. för retro-spelande så är det lite mer flytande. Den mest signifikanta sådana eran skulle jag säga var innan grafikacceleration eller när grafikacceleration var nytt, innan alla spel använde Direct3D eller OpenGL, dvs. från Voodoo Graphics '96 till GeForce i slutet av '99. Sen om det satt en P3:a, P4:a eller AMD K7-2 spelar mindre roll.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

17 år är väl tillräckligt gammalt för att vara retro i alla fall.

Jag har dock svårt att känna någon nostalgi eller liknande kring gamla PC-datorer. De är liksom bara en skruttig version av en modern PC. Det är skillnad på t.ex. Commodore 64, Amiga, Atari o.s.v. som var en helt annan typ av dator. Andra komponenter, annan CPU-arkitektur, operativsystem, mjukvara o.s.v. som man idag bara kan köra på originalhårdvaran eller via emulatorer. T.o.m. Mac med PowerPC känns mer Retro än en PC från 2000, trots att de tillverkades fram till ~2006.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem

Jag tycker en 17år gammal dator givetvis är retro.

Retrogaming enligt wikipedia
Retrogaming is a pastime which is becoming increasingly popular where individuals play video games on vintage computers or vintage game consoles. What constitutes a vintage or retro machine is sometimes open to debate, but typically, most retro gamers are interested in Commodore 64, Amiga 500, Atari 2600, NES, Sega Genesis/Mega Drive, PlayStation, Nintendo 64, Dreamcast, SNES, and classic Game Boy games and consoles. Emulation often plays a part in retrogaming if the original hardware is unavailable.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Avstängd

Finns det något värde i retroprylar idag av senare datum?

Har aldrig tänkt på 90 tals datorer som "retro" förut, men funderade kring roliga nostalgibyggen i framtiden då jag stod i begrepp att kasta typ en halv pall med 90 tals grejer förut.

Om jag får tummen ur r***n funderar jag på att ta litet bilder och kanske byta grejer med likasinnade när jag får mer tid till detta om intresse finnes även för dessa burkar.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Jag tycker en 17år gammal dator givetvis är retro.

Retrogaming enligt wikipedia
Retrogaming is a pastime which is becoming increasingly popular where individuals play video games on vintage computers or vintage game consoles. What constitutes a vintage or retro machine is sometimes open to debate, but typically, most retro gamers are interested in Commodore 64, Amiga 500, Atari 2600, NES, Sega Genesis/Mega Drive, PlayStation, Nintendo 64, Dreamcast, SNES, and classic Game Boy games and consoles. Emulation often plays a part in retrogaming if the original hardware is unavailable.

Skrivet av Mizzarrogh:

Har aldrig tänkt på 90 tals datorer som "retro" förut, men funderade kring roliga nostalgibyggen i framtiden då jag stod i begrepp att kasta typ en halv pall med 90 tals grejer förut.

Om jag får tummen ur r***n funderar jag på att ta litet bilder och kanske byta grejer med likasinnade när jag får mer tid till detta om intresse finnes även för dessa burkar.

-

Ni får dock skilja på nostalgi och retro. Retro betyder som sagt något som efterapar en gammal design eller liknande snarare än något som faktiskt är gammalt. Man kan gilla retro (vara en retrofil) och gilla gamla grejer men egentligen är det inte retroprylar man gillar då liksom. På engelska är det tydligare, retro = nya saker som ser gamla ut eller fungerar på gammalt sätt, vintage = faktiskt gamla saker. NES = vintage, NES Classic = retro; Ice Climber = vintage, Undertale = retro. Däremot kan retro användas som beteckning för någon som gillar något gammalt som i retrofil eller retro gamer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Ni får dock skilja på nostalgi och retro. Retro betyder som sagt något som efterapar en gammal design eller liknande snarare än något som faktiskt är gammalt. Man kan gilla retro (vara en retrofil) och gilla gamla grejer men egentligen är det inte retroprylar man gillar då liksom. På engelska är det tydligare, retro = nya saker som ser gamla ut eller fungerar på gammalt sätt, vintage = faktiskt gamla saker. NES = vintage, NES Classic = retro; Ice Climber = vintage, Undertale = retro. Däremot kan retro användas som beteckning för någon som gillar något gammalt som i retrofil eller retro gamer.

Allright, Vintage då?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

-

Räkna inte med att kunna förtidspensionera dig...
Det största värdet är emotionellt.
Sparar du det riktigt länge kan skrotvärdet kanske ge en del.
Fungerar grejerna, släng dem inte, sälj eller skänk dem till entusiaster.
Vem vet kanske just dina prylar kommer att åerfinnas på ett museum i framtiden med kommentaren "Gåva från ..."!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Räkna inte med att kunna förtidspensionera dig...
Det största värdet är emotionellt.
Sparar du det riktigt länge kan skrotvärdet kanske ge en del.
Fungerar grejerna, släng dem inte, sälj eller skänk dem till entusiaster.
Vem vet kanske just dina prylar kommer att åerfinnas på ett museum i framtiden med kommentaren "Gåva från ..."!

Har inga föreställningar om ekonomiskt värde, men tänkte det kunde vara kul om man slog ihop sig ett gäng likasinnade här och köpte och bytte delar med varandra om fler här håller på, vilket jag antar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Angående värde är det ju en funktion av tillgång och efterfrågan. Visserligen lär merparten av Pentium II och uppåt ha återvunnits vartefter folk uppgraderade till ny arbetsdator, men samtidigt fanns det oändliga mängder av dem så bara vissa modeller kan antas vara svåra att få tag på.

Sedan får man inte glömma att ovanlig != värdefull, då det finns massor av saker som bara enstaka personer fortfarande minns att de har funnits, och då är det också bara enstaka personer som är intresserade att köpa dem. Som säljare har man då valet att behålla sakerna och offra den yta de tar upp, sälja till ett lägre belopp än man först tänkt sig eller i vredesmod slå sönder eller kasta sakerna.

Jag röstade "nej" på frågan, men som många skrivit är det beroende på hur gammal man själv är vad man minns som nostalgiskt och från förr. Ofta omnämns att "retro" är sådant man växte upp med som barn och tonåring, dvs någon datorsamlare som är i pensionsåldern kanske inte tycker att C64 eller NES är särskilt retro heller, de var vuxna redan när första Pong-spelen kom. De som själva är tonåringar eller unga vuxna idag har däremot en helt annan relation till en Pentium III eller PlayStation 2 som funnits i "hela" deras medvetna liv.

Förutom jämförelsen med bilar, finns ju vintage och retro-begrepp inom bl.a. kläder och heminredning. Jag är inte insatt i om de har samma ständiga fråga om att omvärdera eller utöka begreppen vartefter tiden lider, om t.ex. vintageklänningar sträcker sig t.o.m. slutet på 70-talet eller om dagens unga kvinnor uppfattar även det tidiga 90-talets mode som vintage. Skillnaden är förstås att kläder, inredning och även bilar funnits betydligt längre än vad datorer och TV-spel gjort, så procentuellt sett utgör ett klädesplagg som är 30 år gammalt kanske 10% av den totala klädhistorien (om man nöjer sig att gå tillbaka till tidigt 1700-tal, ännu mindre andel ju längre bak man tittar) medan en dator som är 20 år utgör i alla fall 40-50% av den någorlunda elektroniska datorhistorien.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheBcoolGuy:

Jag har en dator som jag köpte i andrahand förra året, men som verkar ha byggts sent år 2000, så den är nästan 17 år gammal.

Jag undrar ifall denna anses retro.

Den har en Pentium III, 256MB RAM, en typ 10GB-hårddisk med November 2000 skriven på den och en Matrox G400.

Tack.

Självklart är den retro. Annars så är det inget retroLan som vi håller på att arrangera
https://www.sweclockers.com/artikel/24551-the-return-to-brain...

Permalänk

Är Dragon 32 retro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om frågan är seriös så skulle jag nog säga ja.
Igen expert på datorn i fråga men verkar ju vara en Microsoft Basic kompatibel hemmadator från tidigt 1980 tal så ja jag skulle nog säga att kör eller koda basic på ett sånt gammalt system är retro.

Definitivt före min tid men även jag gjorde basic spel och annat på 90 talet på PC så definitivt något jag själv skulle kunna tänka mig skaffa för att leka med då programmering på gamla system ofta är relativt enkelt att komma igång med.

Retro helt klart.

Permalänk
Medlem

Om du frågar någon som är för 85-90 är den retro. Om du frågar någon som är född 65-70 så är den inte det...

På gräääänsen enligt mig som är född 80. Hade en Pentium III ganska länge, kanske fram till 2008 medan jag ännu pluggade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Om den inte kan köra Crysis så är den retro.

Så alla dagens datorer med intel grafik är retro

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Så alla dagens datorer med intel grafik är retro

Stämmer! ^_^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

För bilar så finns det ett bättre ord dock "veteranbil".
Man kanske kan ha retrodesign på en bil, men om en bilmodell kan bli det vette 17

Yep, stor skillnad mellan retro och veteran.. Min 34år gamla dodge tillverkades fram till 90 utan att ha ändrats ett dugg från 1979.. Förutom runda strålkastare blev dubbla 4x6" (4st) och sedan enkel vid 1988, sen ny model 1990.

Retro är C64 i datorvärlden, efter det är det bara veteran/antik/dörrstopp

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Poänglistan som postades tidigare tycker jag var bra. Men för att förenkla lite så tycker jag USB särskilt var ett bra mått!

Nu är jag säkert lite partisk, men skaffade vår första PC -95. 486a med Windows 3.11. Den tycker jag känns ganska "retro". Fyra år senare, vilket kändes som en evighet då, uppgraderade vi äntligen till en modern maskin som man äntligen kunde spela alla de där spelen man hade väntat på i fyra år. Den tycker jag däremot inte känns så retro. Den hade Windows 98 och USB, och Internet var mer av en självklarhet. Det har naturligtvis inte så mycket med hårdvaran att göra, men iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Poänglistan som postades tidigare tycker jag var bra. Men för att förenkla lite så tycker jag USB särskilt var ett bra mått!

Nu är jag säkert lite partisk, men skaffade vår första PC -95. 486a med Windows 3.11. Den tycker jag känns ganska "retro". Fyra år senare, vilket kändes som en evighet då, uppgraderade vi äntligen till en modern maskin som man äntligen kunde spela alla de där spelen man hade väntat på i fyra år. Den tycker jag däremot inte känns så retro. Den hade Windows 98 och USB, och Internet var mer av en självklarhet. Det har naturligtvis inte så mycket med hårdvaran att göra, men iaf.

Skulle du säga att en Pentium 166Mhz i AT låda från 1996 är retro?

Har tyvärr inte kvar manualen till exemplet i fråga men läser man den inser man hur mycket I/O headers även en dator från 1996 har, bland annat USB 1.x header så bara köpa en adapter och ansluta och slå på det i bios.

Vissa moderkort hade inte alltid USB chipet monterat dock men som sagt USB är 21 år gammalt, fyller 22 år i maj.

Jag körde med USB I/O plåtar på mina gamla AT socket 7 mobos för att få ut USB, bland annat för tidiga kameror och usb stickor.

Har fortfarande en fungerande 64Mb sticka. Mins att vi hade 4Mb stora sandisk compact flash kort, kan dock bara hitta läsaren numera.

Bar för du inte hitta några USB portar på lådan betyder inte att datorn saknade USB stöd, men AT krävde mer eller mindre en adapter, ATX i vissa fall.
Folk använde helt enkelt inte USB 1996-1997 utan det kom på modet senare men datorerna hade allt stödet från 96 och framåt men sällan var en adapter monterad för att få fysisk tillgång till USB dom första åren av standarden.

USB för mig är igen deal breaker, det är om något extremt smidigt att ha även på en retro dator då det gör allt så mycket enklare.

Permalänk
Avstängd

Egentligen först typ början på 2000 talet jag haft någon större nytta av USB nu när jag tänker tillbaka på det, tidigare var det mest kuriosagrejer, obskyra kamerakortläsare eller eller klumpiga externa skivminnen man pluggade in på USB porten på en persondator i ett vanligt Svensson hem...
Personligen nappade jag aldrig heller på de tidiga SATA enheterna, undantaget någon intern SSD och liknande. Körde allt annat internt på SCSI även på min senaste burk, innan dess var faktiskt fortfarande gamla disketter bästa lösningen för att flytta mindre mängder data snabbt och smidigt fram till kanske slutet av 90-talet eller så.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number