Är millenieskiftedatorer retro?

Permalänk

Är millenieskiftedatorer retro?

Jag har en dator som jag köpte i andrahand förra året, men som verkar ha byggts sent år 2000, så den är nästan 17 år gammal.

Jag undrar ifall denna anses retro.

Den har en Pentium III, 256MB RAM, en typ 10GB-hårddisk med November 2000 skriven på den och en Matrox G400.

Tack.

Permalänk
Inaktiv

Vad som är retro ändras för hela tiden, idag skulle jag kalla en Volvo 164a för retro.

Men den dator du beskriver är en moden dator som kör moderna operativsystem, det tar inte så lång tid för vem som helst att göra vanliga uppgifter på dem.

Permalänk
Medlem

Eftersom den är en tidig 3D-accerationskapabel maskin så är den retro enligt mig.
Retro för mig är när något symboliserar den tidiga utvecklingen inom något. PS2 är inte retro, men Playstation och N64 är det som 3D-maskiner. Precis som NES och C64 är retro som TV-spel överlag.

Datorn som beskrivs ovan är typen som användes till CS, Action Quake och UT och symboliserar den tidiga 3D FPS multiplayer-eran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad som är retro ändras för hela tiden, idag skulle jag kalla en Volvo 164a för retro.

Men den dator du beskriver är en moden dator som kör moderna operativsystem, det tar inte så lång tid för vem som helst att göra vanliga uppgifter på dem.

Med tanke på hur många gånger windows 98 kommer krasha så tror jag att det visst tar lång tid att utföra vanliga uppgifter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktiga retrogränsen för mig är vid Pentium 2. Pentium 3 är kan också gå men då Katmai. Coppermine-serien klarar för höga hastigheter för att klassas Retro.

Permalänk
Medlem

Om den inte kan köra Crysis så är den retro.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Börjar väl bli retro. Är väl ungefär där gränsen går skulle jag säga

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Det gäller att hänga med

jag tycker ju faktiskt att det inte är så länge sen, men sanningen är ju att det är det... sjutton år sen, så det är ju retro

Permalänk
Medlem

Nä, det där anser inte jag vara retro.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Eftersom den är en tidig 3D-accerationskapabel maskin så är den retro enligt mig.
Retro för mig är när något symboliserar den tidiga utvecklingen inom något. PS2 är inte retro, men Playstation och N64 är det som 3D-maskiner. Precis som NES och C64 är retro som TV-spel överlag.

Datorn som beskrivs ovan är typen som användes till CS, Action Quake och UT och symboliserar den tidiga 3D FPS multiplayer-eran.

Ditt inlägg var intressant eftersom det var det enda inlägget som inte drog en godtycklig linje i sanden och delar upp världen i "retro" och "icke retro".

Problemet med din definition är att man därför kan definiera vilken dator som helst som retro (i allafall retroaktivt), eftersom det alltid finns någon "tidig utveckling" som en dator symboliserar. Det är också styrkan i definitionen, eftersom det gör det tydligt att vad som är retro är väldigt personligt och subjektivt.

Jag håller tycker till och med att definitionen är lite väl snäv, om man tittar på det som finns på marknaden just nu och ser vad som skulle kunna tänkas vara "retro" eller inte, så tror jag definitivt att en dator med en Intel i7-7700K skulle kunna symbolisera "retro" på något sätt, även om man inte på något sätt skulle kunna säga att en i7-7700K är en "tidig utveckling" av något. Ur ett historiskt perspektiv så är i7-7700K en inkrementell produkt, d.v.s. något som symboliserar the "state of the art" när det handlar om mainstream-PC åtminstone för början av 2017 och är egentligen inte väsenskilld från en i7:a från Sandy Bridge-tiden. Den är bara bättre. Jag vill nog trots det mycket väl kunna säga att den är retro om 20 år, om inte annat som en intressant "motpart" om man tittar tillbaka på hela Intel vs Ryzen-striden som pågår just nu.

Jag tycker snarare att "retro"-begreppet alltid måste ses i ett sammanhang. Sammanhanget kan vara så godtyckligt och enkelt som "Spelmaskiner från 2017", eller så kan man prata om "tidiga VR-system" (om vi ska kolla på vad som är i "tidig utveckling" idag). Att en maskin ska symbolisera ett tidigt utvecklingsstadium tycker jag alltså är ett möjligt sammanhang att prata om "retro" i, men inte det enda.

Med lite klämkäckhet kan man till och med klassa en maskin med en i7-7700K som retro idag. "Höhö, kolla, bara fyra kärnor!"

Min poäng är att retrobegreppet är högst personligt. Man kan prata om att datorer var mer eller mindre historiskt signifikanta eller banbrytande, men det är inte samma som att vara retro eller inte. Jag tror vi kan hålla med om att t.ex. andra generationens iMac (uppföljaren till den första) fortfarande är retro även om det bara var en inkrementell uppgradering över den första.

Om man tvivlar på det så tycker jag att man ska testa att öppna upp en högst ordinär dator från 10 år sedan och titta i och klia sig i huvudet och skrocka om hur dålig kabelhanteringen var på den tiden och hur omständigt chassit var t.ex. och titta på alla "high end"-komponenter som man hittar med heatspreaders hit och dit, för att få en retroupplevelse, tycker jag.

På samma sätt så kommer framtidens datanördar öppna upp våra PC:s från 2017 och skratta och känna sig nostalgiska åt alla lysdioder på komponenter som i framtiden kommer att vara lika relevanta som potatischips.

Svaret på TS fråga om "är millennieskiftsdatorer retro" är tveklöst "ja, om du känner att det är det".

Permalänk
Avstängd

För mig handlar retro inte så mycket om komponenterna utan om utseendet på lådan och förstås mjukvara. Skulle jag sätta ihop en retroburk spelar det mindre roll vilken processor den har om den kan och ska köra DOS exempelvis, och/eller att lådan är en beige desktop från 95 eller så.

En Pi i ett Mac-chassi som emulerar gamla macspel är ganska retro trots nya komponenter exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBcoolGuy:

Jag har en dator som jag köpte i andrahand förra året, men som verkar ha byggts sent år 2000, så den är nästan 17 år gammal.

Jag undrar ifall denna anses retro.

Den har en Pentium III, 256MB RAM, en typ 10GB-hårddisk med November 2000 skriven på den och en Matrox G400.

Tack.

En 17 år gammal dator är absolut "retro" i mina ögon.
Och ju mer du behåller av den från den tiden (chassi, t-bord etc.) desto mysigare blir det

Permalänk
Medlem

Jag tror att synen på hur retro en dator är har lite att göra med hur gammal man är.

Permalänk

Om den är byggd på stenåldern så anser jag att den är retro, annars inte.

Visa signatur

Speldatorn: Ryzen 5 7500f | Thermalright phantom spirit 120 CPU kylare | GTX 970 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Chieftec Pro Mini svart chassi | Crucial P3 PLUS 500GB SSD M.2 | Enermax REVOLUTION D.F. 2 850W | Windows 11 Home |

Permalänk
Medlem

Syftar du på Retro som i gammal, eller retro som i att den har ett värde?

Gammal, ja, den är gammal och utdaterad för det allra mesta, men inte såpass att den för de flesta torde ha ett nostalgivärde i sig, om tio år kanske det är attraktivt att få tag på en gammal Pentium III och bygga en "retrodator" för spel, då den är såpass gammal, Motoracer, Unreal Tournament och Need for Speed av de riktiga varianterna kanske.

Retro är för mig inte bara "gammal" utan även retro som i att den har ett samlarvärde.

Någon tidigare nämnde Volvo 164 som retro, det godkänner jag, såpass gammal att den är unik, såpass gammal att den är annorlunda, Din Pentium III anser jag snarare klassas in som en Volvo 240/740, den är inte såpass gammal att den är charmig, även fast den av de flesta skulle klassas som "gammal", men skillnaden mot övrigt på marknaden idag är inte tillräckligt stort för att den ska ha en charm i sigsjälv.

För perspektiv/mina referenspunkter.
Är 27 år gammal, körde Vodoo2 i "SLI/Crossfire", var sjukt fascinerad över hur brutalt stor en HDD med flera gigabyte var, lanade DukeNukem 3D över serialport med småsyskon och far.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Syftar du på Retro som i gammal, eller retro som i att den har ett värde?

Gammal, ja, den är gammal och utdaterad för det allra mesta, men inte såpass att den för de flesta torde ha ett nostalgivärde i sig, om tio år kanske det är attraktivt att få tag på en gammal Pentium III och bygga en "retrodator" för spel, då den är såpass gammal, Motoracer, Unreal Tournament och Need for Speed av de riktiga varianterna kanske.

Retro är för mig inte bara "gammal" utan även retro som i att den har ett samlarvärde.

Någon tidigare nämnde Volvo 164 som retro, det godkänner jag, såpass gammal att den är unik, såpass gammal att den är annorlunda, Din Pentium III anser jag snarare klassas in som en Volvo 240/740, den är inte såpass gammal att den är charmig, även fast den av de flesta skulle klassas som "gammal", men skillnaden mot övrigt på marknaden idag är inte tillräckligt stort för att den ska ha en charm i sigsjälv.

För perspektiv/mina referenspunkter.
Är 27 år gammal, körde Vodoo2 i "SLI/Crossfire", var sjukt fascinerad över hur brutalt stor en HDD med flera gigabyte var, lanade DukeNukem 3D över serialport med småsyskon och far.

För bilar så finns det ett bättre ord dock "veteranbil".
Man kanske kan ha retrodesign på en bil, men om en bilmodell kan bli det vette 17

Permalänk
Inaktiv

Är nog högst personligt, Min gräns för vad som är retro dras nog ungefär där runt 2000, typ pre-XP.

Är nog däromkring som guld-åldern för PC-spel ligger för mig också, nog bäst spelminnen därifrån med klassiker som ut, q3, d2, cs, sc, bg2 och en satans massa beiga CRT-lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För bilar så finns det ett bättre ord dock "veteranbil".
Man kanske kan ha retrodesign på en bil, men om en bilmodell kan bli det vette 17

Nja, en veteranbil behöver inte vara retro överhuvudtaget, samtidigt som en bil som inte överhuvudtaget är veteran kan klassificeras som retro.
Men shure, var inte egentligen ute efter att diskutera klassificeringen av bilar, utan mer som ett exempel på gränsdragningen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju ett minst sagt flytande begrepp, men tycker gränsen går nånstans där datorns ålder börjar fylla en funktion i sig själv. Har du en dator du använder för att köra sådant som inte funkar på ett modernt system (läs: ett system som orkar dra dagens OS och programvaror bra nog för att det ska vara användbart för dagligt bruk) skulle jag kalla den retrodator.

En PIII-maskin är solklart retro. Du kan köra både DOS och W98 på den med fullt hårdvarustöd, vilket i sin tur medger att du kör en mängd applikationer och spel som inte längre vill i W7 och framåt, som väl kan sägas vara de operativsystem som används till dagligt bruk idag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Funderade på det men det slog mig att jag ser det som för nytt, brukar slänga sån hårdvara.

I det stora hela är det ingen stor skillnad på hur en sån maskin sätts ihop med dagens datorer.
Idag är det massa mer onödig plast och dekoration och lite andra storlekar på kontakter men inte mycket mer.

Inte som en AT plattform t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har för Er bekvämlighet och förnöjsamhet, knåpat ihop ett Retrotest som Ni kan använda för att en gång för alla avgöra huruvida Testobjektet är en retrospektakulkär binärmaskin eller ej.

Summera ihop det som är ovillkorligt och booleskt sant för det inaktuella Testobjektet:
USB 0p
SATA 0p
eSATA 0p
ATA/IDE-hårddisk 0p
PCI 0p
MCA 2p
3,5" floppy 1p
5,25" floppy 4p
Herculesgrafik 5p
CGA-grafik 5p
EGA-grafik 2p
VGA-grafik 0p
"MFM"-hårddisk (interleave 1:2) 5p
"MFM"-hårddisk (interleave 1:1) 4p
"RLL"-hårddisk 4p
Saknar hårddisk 5p
mus på serieport 2p
Nätverk endast med BNC-kontakt 3p
CPU med kylfläns -7p
ROM Basic 5p
RAM i DIL-sockel 5p
RAM i modulform 0p
CD på SCSI interface 2p
ZIP-drive 2p
SID-krets 5p
Innehåller radiorör 22p
100/cpuExternBitBredd = poäng

Om resultatet >20p = Retro

Besvikna läsare uppmanas att spela en omgång Mario Bros på NES-en, så att Ni blir glada igen. Ja, Ni måste ju såklart gnugga kassetten några gånger fram och tillbaka i hållaren först, annars startar ju inte spelet..
Om Någon ärad läsare skulle, mot förmodan, känna att Testutfallet inte blev alls tillrättvisande, så uppmanas Ni till att revidera Testet på så vis att utfallet förfinas så tillvida att re-tro känslan åter uppstår. Det är väl osäkrast att i bästa workmanshipanda lägga till en liten bakdörr på glänt; om heltalsdelen av processgeometrin räknas i um så tillkommer ett påslag om 15p.

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Hade mest klassat en sån dator som "skräp" och inte som retro. Den är helt enkelt för osexig och modern i sitt utförande, men samtidigt nära nog obrukbar för moderna användningsområden. En Pentium 90 med AT-låda är retro för mig, även om jag föredrar "riktiga" retrodatorer som C=64, Amiga 500 och Mac Classic. Dvs den riktiga guldåldern

Permalänk
Medlem

@microblaze:

Hur kan VGA och PS/2 vara så oattraktivt när det kom redan 1987

Ett bra tag före andra högpoängare i din lista..

Nä men en rätt bra sammanställning ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@microblaze:

Hur kan VGA och PS/2 vara så oattraktivt när det kom redan 1987

Ett bra tag före andra högpoängare i din lista..

Nä men en rätt bra sammanställning ändå.

Jo jag tänkte som så att VGA-kontakt finns på vilken modern maskin som helst.
MCA var ju ändå lite udda, och misslyckades

Edit: du kanske menade mus med ps/2-kontakt..

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Är den beige så ja

Permalänk
Avstängd

Ja, den är retro.

Och snälla, lägg ner bil-jämförelserna! Detta är Sweclockers - vi bryr oss inte om bilar. Ta det någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Ju äldre ju mer Retro men vad som är retro är väl lite personligt.
Tex jag ville alltid ha senaste processorn tex Athlon THunderbird 1.4Ghz köpte jag när den kom ut 2001 medans många fortfarande drog gränsen vid 1Ghz pga pris mm, är då en 1.4Ghz CPU inte retro medans en 1Ghz från samma tid är det?

Just nu filar jag på en Retro burk in för ett retro lan, den kvalificerar tekniskt sett inte då gränsen är 850Mhz men då jag vill att datorn ska uppfylla mina krav så kan jag nöjda mig med att klocka ner den temporärt.

Köpte mig nyligen en Pentium III-S 1.4Ghz, världens snabbaste pentium 3, extra cache osv.
För mig är det lite speciellt att få äga den snabbaste P3 processorn som gjorts och kunna använda den, är det retro, beror väl på vem man frågar.
Vanlig Socket 370 och mitt moderkort tar allt från 66-133Mhz (upp till 166Mhz inofficiellt med OC) buss från tidiga celeron på 533Mhz upp till 1.4Ghz tualatins native och det finns bios uppgraderingar ända fram till 2004 för moderkortet.

Tillåter en att välja CPU lite som man vill.

Mitt system kör SCSI U160 och SATA 150, kommer enbart vara SCSI när jag får hem fler SCSI diskar, det är retro för mig, jag körde visserligen inte SCSI fören 2004 tror jag men både kontroller och disk var då redan "omodernt" men har en retro Digital Alpha burk från 1999 med SCSI integrerat i moderkortet och den kör en modernare SCSI disk mest för att man kunde inte vara i samma lokal som datorn med original SCSI diskar av den eran då dom lät mer än en Delta fläkt.

Min "retro" PC har delar från 1996 till 2003 ungefär dock är nätdelen nyare men den är fullt MS-DOS/9x kompatibel, tar vad man haver som dom säger.

Permalänk
Avstängd

Som många säger så är ju vad som är retro väldigt personligt. Värt att notera är också att retro egentligen inte har betydelsen "gammalt" på något sätt utan handlar om nya saker som återspeglar en gammal design, teknik eller liknande. Dock används begreppet i Sverige mer för faktiskt gamla saker, som retrospel osv.

Permalänk

För mig är 2000 års modell, kanske mellan 1995-2000 definitivt retro.
Ser att tidigare också skrivit det, men beror säkert på hur gammal man är. En commodore är exempelvis för mig stenåldern, eller någon atari från 80 talet det också. Inget jag växte upp med eller vet något om. Förvisso 32 år så har ju stött på det, men var ändå 1995-2000 jag började greja med datorer, och det är faktiskt ett tag sedan nu = retro

Vet inte hur man definierar retro faktiskt, men känns ju lite som att man själv måste ha varit en del av exempelvis dator, bil eller vad et nu kan vara, för att få kunna kalla det retro. Dra det där bilexemplet med någon gammal amazon eler nåt; var inte ens född eller påtänkt då vilket i min värld inte är retro. En 240 däremot är det då man växte upp med en sådan när man var liten.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@Bad Habit:

Din avatar är retro.

Visa signatur