Köpa ny gamingdator nu eller vänta?
Jag har bestämt mig för att köpa och bygga en ny dator då jag har haft min nuvarande i 6 år. Jag har börjat kika en del på vad som finns på marknaden idag samt vad som förväntas släppas snart. Det jag läst gör mig lite fundersam över huruvida jag borde satsa på att köpa en dator med en gång eller om jag borde vänta ett tag till på några upcoming releases. Jag är medveten om att det alltid släpps nya delar och om man vill vänta på det bästa får man vänta för evigt, men i och med att Nvidias nya serie Volta spekuleras om att släppas snart (early 2018?) och att Ryzen släppts nyligen behöver jag råd.
Som sagt har jag läst att Nvidias nya serie Volta lär släppas snart. Vad innebär det med priserna på grafikkort? Kommer GTX 1060/70/80 sjunka dramatiskt i pris när volta släpps? Hur mycket bättre kommer Volta vara jämfört med dagens grafikkort? Jag fick tips av en polare att köpa under black friday som är om en dryg månad. Hur mycket billigare är det då? Kan jag kanske lyckas köpa två st 1070 på black friday och köra SLI för samma pris som en Volta kommer kosta när den släpps?
Sen gällande CPU. Jag är inte alls insatt i CPUer och tidigare har jag endast använt Intel. Jag tittade på några videor som jämförde processorerna och vad jag lärde mig där är att om man använder datorn främst till gaming är Intel fortfarande bästa alternativet. Dock har jag läst här i köprådsforumet att folk rekommenderar att köpa Ryzen då det är mer "framtidssäkert"? Kommer Intel svara med något nytt att konkurrera Ryzen med snart, så man bör vänta med att köpa och se vad som släpps? Min personliga erfarenhet av AMD är inte fantastisk då jag idag har ett AMD Radeon HD7970. Eftersom att GeForce är så mycket vanligare har jag ofta haft problem med drivrutiner och optimisering till olika spel jag kört. Därför har jag bestämt mig för att köpa ett Nvidia GPU den här gången. Är det samma sak med CPU att man kan förvänta sig problematik med optimisering när man köper en Ryzen istället för Intel? Det kanske inte spelar någon roll eftersom att inte uppdaterar drivrutinerna för CPUn? Jag är inte alls insatt så vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar.
Jag har som sagt haft datorn jag använder idag i 6 år och den datorn jag bygger nu hoppas jag kunna använda i minst 5 år framöver. Den datorn jag har idag ser ut såhär: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal (+ en ny extern CPU fläkt). Jag har överklockat CPUn till 4500Ghz. Min budget på vad jag tänkt lägga på en dator är mellan 15-20k, men om jag kan få en rejäl boost av att lägga till någon tusenlapp är jag beredd att göra det.
Bör jag vänta ett tag till innan jag slår till för att köpa de nya produkterna som släpps snart eller ska jag försöka hitta billiga delar vid black friday i november? Vad tror ni?
Tack för svar!