Köpa ny gamingdator nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Köpa ny gamingdator nu eller vänta?

Jag har bestämt mig för att köpa och bygga en ny dator då jag har haft min nuvarande i 6 år. Jag har börjat kika en del på vad som finns på marknaden idag samt vad som förväntas släppas snart. Det jag läst gör mig lite fundersam över huruvida jag borde satsa på att köpa en dator med en gång eller om jag borde vänta ett tag till på några upcoming releases. Jag är medveten om att det alltid släpps nya delar och om man vill vänta på det bästa får man vänta för evigt, men i och med att Nvidias nya serie Volta spekuleras om att släppas snart (early 2018?) och att Ryzen släppts nyligen behöver jag råd.

Som sagt har jag läst att Nvidias nya serie Volta lär släppas snart. Vad innebär det med priserna på grafikkort? Kommer GTX 1060/70/80 sjunka dramatiskt i pris när volta släpps? Hur mycket bättre kommer Volta vara jämfört med dagens grafikkort? Jag fick tips av en polare att köpa under black friday som är om en dryg månad. Hur mycket billigare är det då? Kan jag kanske lyckas köpa två st 1070 på black friday och köra SLI för samma pris som en Volta kommer kosta när den släpps?

Sen gällande CPU. Jag är inte alls insatt i CPUer och tidigare har jag endast använt Intel. Jag tittade på några videor som jämförde processorerna och vad jag lärde mig där är att om man använder datorn främst till gaming är Intel fortfarande bästa alternativet. Dock har jag läst här i köprådsforumet att folk rekommenderar att köpa Ryzen då det är mer "framtidssäkert"? Kommer Intel svara med något nytt att konkurrera Ryzen med snart, så man bör vänta med att köpa och se vad som släpps? Min personliga erfarenhet av AMD är inte fantastisk då jag idag har ett AMD Radeon HD7970. Eftersom att GeForce är så mycket vanligare har jag ofta haft problem med drivrutiner och optimisering till olika spel jag kört. Därför har jag bestämt mig för att köpa ett Nvidia GPU den här gången. Är det samma sak med CPU att man kan förvänta sig problematik med optimisering när man köper en Ryzen istället för Intel? Det kanske inte spelar någon roll eftersom att inte uppdaterar drivrutinerna för CPUn? Jag är inte alls insatt så vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar.

Jag har som sagt haft datorn jag använder idag i 6 år och den datorn jag bygger nu hoppas jag kunna använda i minst 5 år framöver. Den datorn jag har idag ser ut såhär: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1351531/geddadatorfinal (+ en ny extern CPU fläkt). Jag har överklockat CPUn till 4500Ghz. Min budget på vad jag tänkt lägga på en dator är mellan 15-20k, men om jag kan få en rejäl boost av att lägga till någon tusenlapp är jag beredd att göra det.

Bör jag vänta ett tag till innan jag slår till för att köpa de nya produkterna som släpps snart eller ska jag försöka hitta billiga delar vid black friday i november? Vad tror ni?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

@RGedda: Jag skulle nog säga att du ska vänta då Intels nya kommer i lager kring juletider (Ja, jag vet att de släpptes för ett tag sedan men finns ej i lager typ någonstans) och då kan du även passa på att kika kring Black Friday efter grafikkort, eller ja varför inte hela datorpaketet i ett enda svep. Åtminstone så många delar du kan knåpa ihop som fått reducerat pris.

Så jag säger vänta!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Du kan ju iallafall vänta tills black friday ifall det inte går någon nöd på dig för närvarande. Coffee lake är en trevlig serie cpuer som inte erbjuder särskilt mycket för den som ska spela (de flesta spel använder inte alla kärnor och man får således inte mycket mer fps) men det finns inte någon bred tillgång än. Om det kliar i fingrarna kan du köpa en 7700k, para ihop den med ett 1080 ti och du har en dator som kommer kunna klara det mesta i åtminstone 5 år samt vara en gigantisk uppgradering till vad du har nu.

Givetvis kan det vara mer värt att vänta tills coffee lake går att få tag på men ha i åtanke att den vinst man gör på att köpa 8700k endast är marginell om man bara spelar datorspel. Ska du göra annat kan du lika gärna köpa ett ryzen system. Det är en fullgod plattform som till skillnad från intels z370 är framtidssäker med nya processorer påväg som kommer använda samma socket. Nackdelen med ryzen är väl att du får lägre IPC och något lägre fps i nästan alla spel, något som du kan få en bättre bild av i sweclockers test av processorerna (https://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-...). I slutänden finns det nästan aldrig en "bra" tid att köpa dator för nya saker är jämt på väg. Du får låta ditt eget behov styra.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

@RGedda: Med en så rejäl överklockning behöver du väl inget nytt, men kanske ett personligt kärnkraftverk?
Nä, men, oavsett om du går på AMD eller intel kommer du få en boost i det mesta, hade dock sagt att du bör sikta på ett 1080 Ti med den budgeten, beroende på vilken upplösning du tänker spela i, och om skärm ska ingå i budgeten?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Jag använder enbart datorn till datorspel och ibland youtube. Sen har jag även Discord igång samtidigt. Vad jag minns från när jag köpte dator senast var att jag blev avrådd från att köpa en i7 och välja en i5 istället eftersom att den enda skillnaden var att i7 hade hyper-threading vilket endast behövdes om man höll på med mycket multitasking, videoredigering etc. Jag använder som sagt endast datorn till spel och valde därför en i5. @firstofmay Om jag förstår dig rätt så är Coffee lake samma story nu? De uppgraderingen jag får för att vänta på en sådan kommer inte ge mig någonting eftersom att jag bara har datorn till spel?
Sen en annan grej som förvirrar mig är att i det test sweclockers gjort med processorerna så är i7 betydligt bättre än i5. Som sagt så fick jag höra för 6 år sedan när jag köpte min förra dator att i5 var minst lika bra som i7 när det kom till gaming?

Sen gällande GPU. Hur mycket bättre prestanda kommer Volta serien ge jämfört med dagens 10-serie? Och hur mycket kommer de nya korten kosta? Kommer dagens grafikkort sjunka dramatiskt i pris så fort Volta kommer? Vill inte köpa ett kort idag för 7000:- för att ett dubbelt så bra kort släpps 3 månader senare för 8000:- och det jag köpte halveras i pris. Eller hur fungerar det?

Och hur mycket tror ni att priserna kan sjunka på black friday? Om ett 1080 ti kostar 8000:- idag, vad tror ni det kan kosta under black friday? Kommer det vara billigast under black friday eller när Volta släppts?

Kort sagt så vill jag inte köpa en dator nu under black friday för ~15-20k för att samma dator sedan blir 3000kr billigare 3 månader senare. Sen vill jag heller inte köpa en topp-dator idag som sen blir utklassad av ett nytt grafikkort om några månader som i sin tur inte blir matchad av något nytt på 2 år (för vad jag kan se på historiken så släpps nya grafikkortseries cirka vartannat år?)

@sweisdapro Den skärm jag har är 1920x1080 120HZ och jag har inte tänkt att köpa någon ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Jag använder enbart datorn till datorspel och ibland youtube. Sen har jag även Discord igång samtidigt. Vad jag minns från när jag köpte dator senast var att jag blev avrådd från att köpa en i7 och välja en i5 istället eftersom att den enda skillnaden var att i7 hade hyper-threading vilket endast behövdes om man höll på med mycket multitasking, videoredigering etc. Jag använder som sagt endast datorn till spel och valde därför en i5. @firstofmay Om jag förstår dig rätt så är Coffee lake samma story nu? De uppgraderingen jag får för att vänta på en sådan kommer inte ge mig någonting eftersom att jag bara har datorn till spel?
Sen en annan grej som förvirrar mig är att i det test sweclockers gjort med processorerna så är i7 betydligt bättre än i5. Som sagt så fick jag höra för 6 år sedan när jag köpte min förra dator att i5 var minst lika bra som i7 när det kom till gaming?

Sen gällande GPU. Hur mycket bättre prestanda kommer Volta serien ge jämfört med dagens 10-serie? Och hur mycket kommer de nya korten kosta? Kommer dagens grafikkort sjunka dramatiskt i pris så fort Volta kommer? Vill inte köpa ett kort idag för 7000:- för att ett dubbelt så bra kort släpps 3 månader senare för 8000:- och det jag köpte halveras i pris. Eller hur fungerar det?

Och hur mycket tror ni att priserna kan sjunka på black friday? Om ett 1080 ti kostar 8000:- idag, vad tror ni det kan kosta under black friday? Kommer det vara billigast under black friday eller när Volta släppts?

Kort sagt så vill jag inte köpa en dator nu under black friday för ~15-20k för att samma dator sedan blir 3000kr billigare 3 månader senare. Sen vill jag heller inte köpa en topp-dator idag som sen blir utklassad av ett nytt grafikkort om några månader som i sin tur inte blir matchad av något nytt på 2 år (för vad jag kan se på historiken så släpps nya grafikkortseries cirka vartannat år?)

@sweisdapro Den skärm jag har är 1920x1080 120HZ och jag har inte tänkt att köpa någon ny.

i7 är bättre än i5 i spel. Det finns inte mycket mer att säga och ska du spendera så mycket på en dator ska du absolut inte köpa en undermålig processor (i förhållande till grafikkort). Jag vet för närvarande inte om det ens är säkert att Volta släpps för vanliga konsumenter och inte enbart för beräkningar. Någon spåkula har jag inte så det är svårt att säga om det kommer att vara jättestor skillnad mot 10xx serien som finns idag. 1080 TI är det bästa man kan lägga vantarna på just nu och det kommer nog att förbli så ett tag till (tror inte ens att nvidia givit ett releasedatum för volta). Att nvidia dessutom är upptagna med att släppa "låtsas-nyheter" som 1070 TI tyder ju på att det inte går någon nöd hos det gröna laget. Det är väl egentligen värt att vänta på Coffee Lake. Tror att du får en 8700k + moderkort för ungefär 800 kronor mer än vad du skulle få betala för en 7700k samt moderkort och då får du 2 kärnor extra samt något bättre prestanda vilket förstås är trevligt på längre håll.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10786451/

Här har du en riktigt bra speldator!

Du kan ju slå till på någon bra deal på blackfriday, gtx 1070 klara också av 1080p utan problem så kan du uppgradera grafikkortet i framtiden. Men vill du Spela alla spel på högsta inställningar med bra framerates välj då 1080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

@RGedda: Då tycker jag absolut att du ska gå på intel och en 8700k, eller så väntar du på Ryzen+ som är tänkt att släppas i februari om jag kommer ihåg rätt. Tycker att @Byggadator03 har satt samman en bra korg, förutom att jag hade valt ett annat grafikkort, då just den modellen är känd för att gå ganska varm

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Vill inte köpa ett kort idag för 7000:- för att ett dubbelt så bra kort släpps 3 månader senare för 8000:- och det jag köpte halveras i pris. Eller hur fungerar det?

Fast ska du resonera så där så är det väl aldrig läge att köpa dator

Sen att köpa en dator som ska hålla i 5 år spelmässigt är svårt att säga. Visst nu senaste 5+ åren har det varit så tråkig utveckling på cpu å gpu fronten, men kan ju ändras.
Förut när en dator var 5+ år så spelade det många gånger inte nån roll om ursprungspriset var 10k eller 30k. Prestandamässigt så låg de lika långt efter i utvecklingen. Finns helt enkelt inget som heter framtidssäker när det gäller teknik.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Okej men om jag väljer att köpa rabatterade delar på black friday har jag en annan fråga. Jag har aldrig förstått varför det finns flera produkter med samma namn fast olika tillverkare som har stora prisskillnader. Om jag tar 1080 ti som exempel så finns det på inet idag kort allt ifrån 7500-10.000kr. Hur kan det skilja sig så mycket i pris? Vad är det som skiljer dem åt? Det gäller ju även RAM-minnen, moderkort, hårddiskar med mera. De ser ut att ha samma produkt, men priset skiljer rejält?´

Anledningen till varför jag frågar är eftersom att om jag skulle skapa en kundvagn på inet med delar jag planerar köpa för att sen vänta till black friday och se om någon av delarna får rabbaterat pris, men en likadan produkt med en annan tillverkare får ett par tusen kronor mer rabatt, är det fritt fram att byta till den? Jag vet att med moderkort etc behöver man se till att alla delar passar, men vad mer finns det för faktorer som spelar roll när man väljer emellan olika tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

Okej men om jag väljer att köpa rabatterade delar på black friday har jag en annan fråga. Jag har aldrig förstått varför det finns flera produkter med samma namn fast olika tillverkare som har stora prisskillnader. Om jag tar 1080 ti som exempel så finns det på inet idag kort allt ifrån 7500-10.000kr. Hur kan det skilja sig så mycket i pris? Vad är det som skiljer dem åt? Det gäller ju även RAM-minnen, moderkort, hårddiskar med mera. De ser ut att ha samma produkt, men priset skiljer rejält?´

Finns grafikkort med standardhastigheter, sen finns det olika nivåer av fabriksöverklockning. Sen kan kylningslösningarna vara olika, vissa riktar in sig på att kyla som bara den, andra kan vara för de som vill ha tystare kylning etc.

Moderkort kan erbjuda olika "finesser" utöver grundutbudet. Så som extra SATA för den som vill ha många hårddiskar, extra grafikkortsplatser, extra USB. Extra antal anslutningar helt enkelt.

Kan även vara lite mer påkostade komponenter kvalitetsmässigt. Gäller även grafikkort.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Bör jag vänta på Coffee Lake till mitt gamingdatorbygge?

Jag planerar köpa och bygga ny dator nu när min nuvarande burk är snart 6 år gammal. Jag använder huvudsakligen datorn till spelande. Parallellt kör jag Discord och har steam + blizzard app körandes i bakgrunden. Utöver det kollar jag väl på youtube ibland och läser forum. Jag håller alltså inte på med någon bildredigering, videoredigering, multitasking etc. Jag har läst på en del om olika processorer och förstått att Coffee Lake i7 8700k är det senaste och vassaste från Intel men att den är slut i lager överallt. Dock när jag läste sweclockers tester om processorerna (https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...) ser jag att FPS skillnaderna på spel med 8700k jämfört med 7700k är iprincip ingen alls.

Min fråga är; Är det nödvändigt för mig att vänta på att få tag i en 8700k till mitt datorbygge med tanke på vad jag ska använda den till, eller duger 7700k lika bra? Den enda skillnaden på processorerna, så vitt jag förstått, är att 8700k har fler kärnor och trådar än 7700k. Jag har försökt men inte helt förstått mig på exakt vad fler eller färre kärnor och trådar gör, men vad jag läst och sett på testerna så använder spel i dagsläget inte alla kärnor ändå och därför blir FPS skillnaden nästan ingen alls. Kommer detta fortsätta vara fallet i framtiden? Jag planerar att ha datorn i 5+ år och vill inte upptäcka om ett par år att spelen börjar utnyttja de extra kärnor och trådar som 8700k har vilket leder till bättre prestanda än 7700k.

Min kunskap om CPUer är väldigt begränsad så jag uppskattar alla svar. Tack!

Permalänk
Medlem

ska du behålla datorn så länge skulle jag skaffa 8700k eller icke k om du inte överklockar själv

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

ska du behålla datorn så länge skulle jag skaffa 8700k eller icke k om du inte överklockar själv

Jag kommer överklocka precis som jag gjort med mitt nuvarande

Permalänk
Medlem

Då 8700k har lika, och i många fall, bättre prestanda än 7700k så ser jag ingen anledning att inte köra på 8700k då du har det extra utrymmet med två extra kärnor när det väl behövs. Så länge man har råd så klart. Är priset ett problem så är väl 7700k eller Ryzen framför allt ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vänta är mitt råd.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

Minneshastighet Standard/OC?

Ber om ursäkt om denna tråd hamnat i fel subforum, men var osäker på var min fråga passade bäst.

Jag planerar köpa och bygga ny dator och den här gången har jag intresserat mig mer för vilka delar jag väljer och varför jag väljer dem istället för att bara posta min budget och få hjälp av någon annan här på sweclockersforumet om vilka delar jag ska köpa.

Jag planerar köpa en i7 8700K och till en sån har jag förstått att man måste välja ett moderkort med Z370 chipset. Då jag hört att Asus gör säljer bra kvalité moderkort jämförde jag olika modeller från dem och kom fram till att ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING passar bra in på de funktionerna jag söker. Jag har läst mig till och förstår vad alla olika benämningar etc under specifikationerna betyder, förutom minneshastigheten. Under specifikationerna för moderkortet finns det två olika minneshastigheter. De är Minneshastighet (Standard) 2 666 MHz och Minneshastighet (OC) 4 000 MHz. Jag förstår att OC står för överklockning, men hur kommer det sig att det finns beskrivet i specifikationen hur mycket minnet kan överklockas?

Det enda jag gett mig på att överklocka i en dator innan är CPUn. Då fick jag lära mig att alla olika processorer kunde överklockas till olika höga tal beroende på hur pass bra kylning man hade samt hur pass tur man haft med att få en hög kvalité processor. Gäller inte samma sak för minnen?

När man söker bland minnen på inets webbsida finns det under DDR4 alla möjliga typer av hastigheter från 2133MHz till 4266MHz. Enligt specifikationerna till moderkort jag tittat på kan jag alltså välja minnen mellan 2666MHz till 4000MHz? Prisskillnaderna är inte specifikt stora, så varför skulle man välja något annat än 4000MHz?

Till sist har jag en fråga gällande överklockning av flera komponenter i datorn. I mitt nya bygge har jag tänkt ge mig på att överklocka allt jag kan, det vill säga CPU, grafikkort och RAM-minnena (går det att överklocka fler komponenter förresten?). När jag läste runt och tittade på olika guides på youtube om vilka RAM-minnen man ska välja vill jag minnas att någon sa att om man ska överklocka både sin CPU och sina RAM-minnen ska man inte välja den högsta möjliga hastigheten på minnena enligt moderkortets specs. Anledningen till detta detta var att man då lägger för mycket press på CPUn och man kan flaskhalsa sig själv med att ha för snabba minnen mot vad processorn klarar av. Stämmer detta, eller missförstod jag vad han sa?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RGedda:

De är Minneshastighet (Standard) 2 666 MHz och Minneshastighet (OC) 4 000 MHz. Jag förstår att OC står för överklockning, men hur kommer det sig att det finns beskrivet i specifikationen hur mycket minnet kan överklockas?

När man söker bland minnen på inets webbsida finns det under DDR4 alla möjliga typer av hastigheter från 2133MHz till 4266MHz. Enligt specifikationerna till moderkort jag tittat på kan jag alltså välja minnen mellan 2666MHz till 4000MHz?

Nja, hur snabba RAM man kan ha är alltid beroende av vad processorn klarar, vilket är olika beroende på processor model, det är därför de flesta tillverkarare visar OC på det viset.

Enligt filerna man kan ladda ner här Intel® Extreme Memory Profile (Intel® XMP) verkar en i7 8700K inte klara mer än 3600Mhz i RAM hastighet.

Notera dock att detta troligtvis är "auto" med XMP aktiverat, förmodligen kan man om man ger sig på att ställa in saker manuellt komma upp i högre hastighet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ny dator redo för Nvidia Volta. Vad tycker ni om denna?

Jag planerar att köpa en ny dator då min nuvarande snart är 6 år gammal. Eftersom att jag läst en del om att Nvidia förväntas släppa sin nya GPU-serie ”Volta” i början av 2018 har jag bestämt mig för att bygga en dator som kommer kunna driva ett sådant grafikkort när det väl går att få tag på. Innan Volta släpps planerar jag hitta ett ”billigt” grafikkort på black friday från dagens pascal-serie, för att sedan byta ut det så fort volta finns på marknaden. Det kan bli ett 1060/1070/1080 beroende på vilket som känns mest prisvärt när rean startar.

Tidigare då jag köpt delar till en dator har jag fått hjälp av er här på sweclockers forum att välja ut vilka jag ska ha beroende på vilken budget jag har att tillgå. Den här gången har jag intresserat mig mer utav vilka delar jag ska välja samt varför jag väljer dem. Det här är den varukorgen jag kommit fram till:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/10813918/

Min fråga till er är vad ni tycker om detta bygge? Då det är första gången jag väljer ut delar själv ville jag fråga någon mer erfaren om de har några förslag på ändringar innan jag slår till. Det jag använder datorn till är framförallt gaming. Utöver det tittar jag en del på youtube och snackar över Discord. Jag håller alltså inte på med någon bild-/videoredigering, streaming, krävande multitasking eller liknande. Jag planerar även försöka mig på att överklocka datorn. Tidigare har jag bara överklockat processorn i min dator, men den här gången ska jag även prova på att överklocka GPUn och RAM-minnena.

De delar jag är mest fundersam över är PSUn och RAM-minnena. Behöver jag 750W? Jag vill framtidssäkra mig till att eventuellt köra SLI i framtiden och därför valde jag 750W. Sen angående RAM-minnena; Jag är inte särskilt kunnig gällande hastigheter på minnena. Passar 3200MHz till bygget? Och är det dumt att inte köpa 32GB istället för 16GB när jag lagt så pass mycket pengar på resten av datorn? Annars är det väl bara att köpa 2x8GB till när jag märker att RAM-minnet är det som flaskhalsar mig?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Val av fläktar till Meshify C. Högt flöde eller högt statiskt tryck?

Jag ska bygga ny dator och har bestämt mig för att använda mig utav Fractal Design Meshify C som chassi. I chassit ingår 2st Fractal Design Dynamic X2 GP-12 120mm. Dessa planerar jag installera som uttagsfläktar. 1 bak och 1 i toppen av chassit, båda i rät riktning med CPU fläkten. CPU fläkten jag tänkt köpa är Noctua NH-U14S. Sen som intagsfläktar har jag tänk köpa 2 st 140mm fläktar att placera i fronten av chassit. Jag har läst på mycket om olika fläktar och vad man ska tänka på, men lyckas inte bestämma mig för vilka jag ska välja.

Vad jag lärt mig från bland annat denna video är att man ska ha en fläkt med högt statiskt tryck om det är mycket prylar i jämte fläkten som försvårar luftflödet. Om man däremot har väldigt öppet intill fläkten ska man istället satsa på en fläkt med högt flöde. Eftersom att Meshify C har en frontpanel med meshgaller samt inte har några lagringsplatser mellan moderkortet/grafikkortet och frontpanelen misstänker jag att jag borde satsa på fläktar med högt luftflöde. Dock har jag läst vissa kommentarer där folk påstår att meshgallret andå producerar en hel del motstånd och därför är högre statiskt tryck viktigare.

Sen har jag heller inte förstått om man ska ha en PWM fläkt med 4-pin anslutning eller en 3-pin anslutning utan PWM till chassifläktarna. De två fläktar som är inkluderade med chassit har 3-pin anslutningar. Till CPU-fläkten förstår jag att man vill ha 4-pin då fläktens hastighet regleras utefter hur pass hårt processorn jobbar och hur varm den är, men om jag förstått rätt så reglerar dagens moderkort fläktarnas hastighet i chassit oavsett om man har en 4-pin eller 3-pin fläkt beroende på datorns temperatur ändå. Vart känner moderkortet av temperaturen i datorn? CPUn? Grafikkortet? RAM-minnena? Eller kanske själva moderkortets temperatur? Det moderkort jag kommer köpa är ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING.

Så kan någon förklara för mig vilken typ av fläktegenskap jag borde satsa på och om jag behöver 3-pin eller 4-pin anslutningar. Sen får ni även gärna rekommendera någon 140mm fläktar från inet jag kan köpa till mitt bygge. Datorn jag byggt och kommer köpa ser ut såhär för den intresserade: Volta dator (grafikkort kommer jag köpa ett billigt under black friday, för att sedan vänta på Nvidia nya GPU-serie Volta när den släpps).

Permalänk
Hedersmedlem

@RGedda *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...