Systemkrav, Windows 12?

Permalänk
Medlem

Systemkrav, Windows 12?

Finns det några spekulationer till vilka systemkrav Windows 12 kräver när det släpps? Jag har en rätt så billig laptop med Intel N-series N100 processor och åtta GB ram. Jag har läst olika om hur mycket ram som krävs. En del skriver åtta GB och en del 16 GB. Vad tror ni kan stämma?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows 12 inte ens presenterats (om jag inte missat något) så finns det nog ingen som kan svara på det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Med tanke på att Windows 12 inte ens presenterats (om jag inte missat något) så finns det nog ingen som kan svara på det.

Nej, men ibland så brukar det ju läcka lite information i förväg. Vet man när Win 12, eller vad det nu kommer heta släpps ungefär?

Permalänk
Medlem

Det blir nog lägre än windows 11, då 90% körs i cloud. Kan vara Windows 13 också, isåfall lär väl 12 bli högre men samtidigt cloud beroende. Men går inte få annat än spekulationer nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Nej, men ibland så brukar det ju läcka lite information i förväg. Vet man när Win 12, eller vad det nu kommer heta släpps ungefär?

Allt är bara rykten så egentligen vet vi nog inte så mycket alls än. Datum som ryktats tidigare har redan passerat om jag minns rätt, så vem vet.

Min rekommendation är att vänta tills det släpps officiell information. Vad tjänar man på att sitta och vara orolig i förväg?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Windows 11 snor cirkus 8GB bara genom att starta, sååå... Vill man köra nåt program också, så kan det vara bra med 16GB.
I min spåkula ser jag inga förbättringar map det till Win12.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Windows 11 snor cirkus 8GB bara genom att starta, sååå... Vill man köra nåt program också, så kan det vara bra med 16GB.
I min spåkula ser jag inga förbättringar map det till Win12.

Hur har du lyckats med det? Det är närmare 4GB extra jämfört med min burk.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur har du lyckats med det? Det är närmare 4GB extra jämfört med min burk.

Fråga microsoft.
På 3 burkar med helt nyinstallerat win så suger det åt sig typ 5,5-7,5GB vid start. Lite extra lull-lull som firefox, drivrutiner m.m, inga stora saker.

Du vill alltså rekommendera 8gb på en win11-dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Fråga microsoft.
På 3 burkar med helt nyinstallerat win så suger det åt sig typ 5,5-7,5GB vid start. Lite extra lull-lull som firefox, drivrutiner m.m, inga stora saker.

Min pappa och hans fru har 4 GB på sin dator med Windows 11. Fast dom använder bara datorn för att betala räkningar.

Jag har 8 GB ram men kan spela Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition och Grand Theft Auto IV: The Complete Edition.

Permalänk
Medlem

Som vad @xdrive var inne på, så kommer Windows 12 högst troligt bli Microsofts första molnbaserat operativsystem. Det sägs bli som hur Windows 365 fungerar i dag, och då mot en månadskostnad istället för en engångskostnad.

Så om alla rykten stämmer, kommer Windows-användare bli tvingade att betala mer eller mindre $2,50 per månad (vild spekulation baserat på vad Windows 10 kommer att kosta från och med oktober i år) för att ens kunna använda Windows. $2,50 är i skrivande stund 24,12 kr.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Fråga microsoft.

Nej då, minst 16GB skulle jag rekommendera.

Det var bara siffran 8GB vid start som jag inte kändes vid riktigt. Startade datorn och öppnade Firefox med Sweclockers som startsida och kommer upp i 4,9GB.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Nej då, minst 16GB skulle jag rekommendera.

Det var bara siffran 8GB vid start som jag inte kändes vid riktigt. Startade datorn och öppnade Firefox med Sweclockers som startsida och kommer upp i 4,9GB.

Nu sköt jag från höften också, tänkte inte att det spelar nån roll om det är 5,8 eller 7.5, då det iaf ligger under 8 vid uppstart......
Och lär skjuta över 8 så fort man gör nåt... Vilket var min poäng och tanke i tråden.

Här ser jag att mitt Firefox just-nu har knappt 5GB, ett maxcso.exe har 1,2GB, Spotify 0,5GB, Onedrive 0,4GB.
It adds up, och bara där vill man ha 16, eller 15,3 då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Nej, ingen vet om 11 blir en långkörare precis som 10 eller om det kommer en ny version inom de närmsta åren.

Att det pratats lite om "Windows 12" här och var handlar ju om obekräftade spekulationer som väl mycket baseras på antingen:

1. Tanken att Microsoft skulle kunna upprepa strategin där Vista gjorde ett dåligt första intryck och de relativt snabbt gjorde lite ytliga ändringar och släppte om det under nytt namn (7) till hurrarop

2. Möjligheten att de skulle släppa någon ren Windows-as-a-Service-grej.

Personligen tror jag att 2) blir ett sidospår när/om det händer gentemot en bredare publik än vad de gör idag, inget de vågar fasa ut Windows helt för.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Nu sköt jag från höften också, tänkte inte att det spelar nån roll om det är 5,8 eller 7.5, då det iaf ligger under 8 vid uppstart......
Och lär skjuta över 8 så fort man gör nåt... Vilket var min poäng och tanke i tråden.

Här ser jag att mitt Firefox just-nu har knappt 5GB, ett maxcso.exe har 1,2GB, Spotify 0,5GB, Onedrive 0,4GB.
It adds up, och bara där vill man ha 16, eller 15,3 då.

Jo, nu när du lägger fram det sådär så håller jag helt med dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows cachar saker i minnet också. Man kan ju se vad är cache i taskmanager, men om man bara tittar på använt minne blir det lite fel visande, då windows släpper detta minnet om en applikation kräver det.

Eller ja, ser att Taskmanagern inte räknar med cache om man tittar på in use. Men finns nog risk att andra applikationer gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Men finns nog risk att andra applikationer gör det.

Solidworks Resource Monitor has entered the chat. >_>

Permalänk
Medlem

All info om win12 är rena spekulationer, men om man ska spekulera:

1. Win 12 kommer inte förrän win10 är utfasat, helt enkelt för att M$ inte vill supporta flera olika OS samtidigt (det är knappt att de vill supportera ett OS).
D.v.s. tidigast oktober 2026 då den förlängda supporten för win10 går ut för hemanvändare.
Eller kanske oktober 2028 då den förlängda supporten för företagare går ut.

2. Om vi tittar på kraven för Win11, t.ex. TPM2, börjar vi nu idag se hur M$ tänker använda det: har man TPM2 får man hårddisk krypterad, samt att lösenord ersätts med passkeys - och allt detta sparas i TPM2.

Rimligtvis kommer M$ höja kraven och därmed införa ny teknologi.
De nya Copilot+ datorerna med Qualcomms Snapdragon X ARM processorerna har en inbyggd NPU-processor.
Även om Qualcomm var först har numera både intel och amd npu.processorer.
Det rimliga kravet för win12 borde därför vara att datorn har en NPU-processor.

Och givetvis saker som att man MÅSTE ha internet och microsoftkonto för att ens kunna logga in, eftersom allt körs i molnet och att windows blir en betaltjänst som man betalar månadsvis.

Jag är också lite intresserad av vad som kommer hända med xbox.
Som det verkar nu kommer xbox sluta vara hårdvara och bli mjukvara istället, d.v.s. en lättviktswindows optimerad för spel, som mycket väl kan ersätta windows home.

Återigen: allt är spekulationer och jag skulle inte sätta en krona på någon spekulation alls.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas man kan ha Windows 95 tema, de saknar jag i 11an.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om man ser till hur lite lagring Apple och Google skickar med sina mobiler/datorer är det knepigt att ens idag köra utan någon slags månadskostnad (om än låg) för att få åtminstone 100gb lagring, även om många tycks prioritera minimal lagring och ingen säkerhetskopiering, ska Windows kosta varje månad får de nog börja erbjuda ett bättre ekosystem. Windows saknar ju ganska mycket i dagsläget, out of the box. Skickades med bättre epost, mediaspelare/redigerare, etc, förr.

Jag tror MS vill få över folk flest till Windows 11 först, och räknar med att Windows 12 kommer att funka på Windows 11-burkar (men inte burkar utan Tpm, med för gammal cpu, etc)

Dvs, jag gissar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om man ser till hur lite lagring Apple och Google skickar med sina mobiler/datorer är det knepigt att ens idag köra utan någon slags månadskostnad (om än låg) för att få åtminstone 100gb lagring, även om många tycks prioritera minimal lagring och ingen säkerhetskopiering, ska Windows kosta varje månad får de nog börja erbjuda ett bättre ekosystem. Windows saknar ju ganska mycket i dagsläget, out of the box. Skickades med bättre epost, mediaspelare/redigerare, etc, förr.

Jag tror MS vill få över folk flest till Windows 11 först, och räknar med att Windows 12 kommer att funka på Windows 11-burkar (men inte burkar utan Tpm, med för gammal cpu, etc)

Dvs, jag gissar.

Jag betalar inget till Google för min mobiltelefon. Klarar mig på 19GB gratis utrymme som mitt Google konto har

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag betalar inget till Google för min mobiltelefon.

Det stämmer att det inte finns någon monetär transaktion från ditt bankkonto till googels.
Men att tro att google inte tjänar pengar på dig är att stoppa huvudet i sanden.

Om du går in i valfri datorbutik och köper valfri dator, är chansen stor att du får en dator där Windows är förinstallerat.
Har du betalat pengar direkt till Microsoft för att få en Windowslicens?
Nej.
Ändå har du en äkta betald licens på datorn.
Hur kommer det sig?
Jo, datortillverkaren har betalat Microsoft och sedan lagt på kostnaden på priset på datorn.
Samma sak med Googles Android på mobiltelefoner.

Dessutom skickar din androidtelefon antagligen mer data om dig till Google, än vad din Windowsdator skickar till Microsoft.
Data som Google använder för att tjäna pengar på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Det stämmer att det inte finns någon monetär transaktion från ditt bankkonto till googels.
Men att tro att google inte tjänar pengar på dig är att stoppa huvudet i sanden.

Om du går in i valfri datorbutik och köper valfri dator, är chansen stor att du får en dator där Windows är förinstallerat.
Har du betalat pengar direkt till Microsoft för att få en Windowslicens?
Nej.
Ändå har du en äkta betald licens på datorn.
Hur kommer det sig?
Jo, datortillverkaren har betalat Microsoft och sedan lagt på kostnaden på priset på datorn.
Samma sak med Googles Android på mobiltelefoner.

Dessutom skickar din androidtelefon antagligen mer data om dig till Google, än vad din Windowsdator skickar till Microsoft.
Data som Google använder för att tjäna pengar på dig.

Det var inte det jag syftade. Jag syftade på vad personen jag citerade gällande lagringsutrymmet hos Google. Inget annat. Sen har jag stängt av mycket av personliga annonser mm hos Google. Google har väldigt mycket inställningar där du själv kan välja vad du vill ska vara anpassat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag betalar inget till Google för min mobiltelefon. Klarar mig på 19GB gratis utrymme som mitt Google konto har

Jo, det är nog så de flesta gör, men många tycks inte längre lägga över exempelvis bilder och filmer till sina datorer, utan låter dem vara kvar i mobilen - ska man då synka dem mot Google Photo (eller annan molntjänst) rinner gigabyten snabbt iväg även om man väljer "spara lagringsutrymme" och accepterar lägre kvalitet på moln-kopiorna av bilderna. Både Google och Apple erbjuder (vad jag vet) att man lagrar en version i lägre kvalitet i molnet, men 1 minut 8K-film kan ändå ta 200MByte i Icloud sägs det (originalkvalitet ca 1GByte).

De flesta har nu haft mobiler med ganska avancerade foto/filmmöjligheter i många år samtidigt som Google och Apple inte ökat på sina "gratislagring".

Jag förstår absolut att många klarar sig med den gratismängd de får, men jag tror också att allt fler har allt sämre/inga säkerhetskopieringar, märkligt nog, och det sekundärbekymrar mig.

Jag ligger på minimi-abben för Google, Icloud och Onedrive, 1-2 tior per månad styck blir det väl och det är hanterbart, men nästa steg uppåt blir ganska mycket dyrare. Microsoft kan krydda med sitt office 365-paket med 1TB lagring, och för en familj är det inte så dumt - om man behöver Office. Tror som sagt att många inte är vana att betala och att det kommer att bli drygt för MS att få in folk till Windows 12 om det blir rent betalupplägg. Endast lagring är inte morot nog. Ingen har ju Windows-mobil som lagringsbehovet drar iväg på, få flyttar över sina bilder/filmer till datorn längre (av flera skäl).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jo, det är nog så de flesta gör, men många tycks inte längre lägga över exempelvis bilder och filmer till sina datorer, utan låter dem vara kvar i mobilen - ska man då synka dem mot Google Photo (eller annan molntjänst) rinner gigabyten snabbt iväg även om man väljer "spara lagringsutrymme" och accepterar lägre kvalitet på moln-kopiorna av bilderna. Både Google och Apple erbjuder (vad jag vet) att man lagrar en version i lägre kvalitet i molnet, men 1 minut 8K-film kan ändå ta 200MByte i Icloud sägs det (originalkvalitet ca 1GByte).

De flesta har nu haft mobiler med ganska avancerade foto/filmmöjligheter i många år samtidigt som Google och Apple inte ökat på sina "gratislagring".

Jag förstår absolut att många klarar sig med den gratismängd de får, men jag tror också att allt fler har allt sämre/inga säkerhetskopieringar, märkligt nog, och det sekundärbekymrar mig.

Jag ligger på minimi-abben för Google, Icloud och Onedrive, 1-2 tior per månad styck blir det väl och det är hanterbart, men nästa steg uppåt blir ganska mycket dyrare. Microsoft kan krydda med sitt office 365-paket med 1TB lagring, och för en familj är det inte så dumt - om man behöver Office. Tror som sagt att många inte är vana att betala och att det kommer att bli drygt för MS att få in folk till Windows 12 om det blir rent betalupplägg. Endast lagring är inte morot nog. Ingen har ju Windows-mobil som lagringsbehovet drar iväg på, få flyttar över sina bilder/filmer till datorn längre (av flera skäl).

Jag använder en Pixel 1 och laddar upp alla bilder/videor via den till mitt Google fotos och på så sätt så drar inte mina bilder/videor på mitt lagringsutrymme

Visa signatur