Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gigabyte avtäcker Mini ITX-moderkortet Z370N Wifi

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte avtäcker Mini ITX-moderkortet Z370N Wifi

Gigabyte avtäcker det kompakta moderkortet Z370N Wifi avsett för åttonde generationens Intel Core. På menyn står bred minneskompatibilitet och trådlöst nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Positivt:
Två Ethernet-kontakter från Intel

Negativt:
Ingen usb 3.1 gen 2

Det jag tycker är konstigt är:
Två M.2-platser med tillhörande kylfläns

När jag kollar på bilden ser jag en väldigt stor kylfläns för m.2, men får det verkligen plats 2 m.2 kort där? Om inte, var är då den andra platsen?

*edit3*
https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z370N-WIFI-rev-10
Hittade på deras hemsida. 2 x M.2 Socket 3 connectors(one on the back of the motherboard) Intressant lösning känns sådär rent kylmässigt och inga bilder finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan86c:

Hittade på deras hemsida. 2 x M.2 Socket 3 connectors(one on the back of the motherboard) Intressant lösning känns sådär rent kylmässigt och inga bilder finns

Det är väl brukligt på mITX, att sätta den andra m.2 på baksidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

WiFi ingången med kablarna tycker jag sitter på fel ställe.

Skulle passat längst upp där USB portarna är, så den inte slår i nån ingång.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

WiFi ingången med kablarna tycker jag sitter på fel ställe.

Skulle passat längst upp där USB portarna är, så den inte slår i nån ingång.

Slår i? Du skruvar ju bara dit en liten kontakt med tunn kabel som leder vidare till antennen som står på skrivbordet eller liknande.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Är det nån mer än jag som vill ha Mini ITX med 10Gbit ethernet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk

Men sluta. Såg 8-pin ATX-kontakt och tänkte "äntligen" bara för att sedan se att de har slutat med PS/2-kontakt. Suck. Till och med EVGA har fått med PS/2 på deras nya moderkort. Aja, så länge jag inte ska överklocka min processor så får väl 4-pin på mitt Z170 räcka.

Permalänk
Skrivet av Jens-Ragnar:

Men sluta. Såg 8-pin ATX-kontakt och tänkte "äntligen" bara för att sedan se att de har slutat med PS/2-kontakt. Suck. Till och med EVGA har fått med PS/2 på deras nya moderkort. Aja, så länge jag inte ska överklocka min processor så får väl 4-pin på mitt Z170 räcka.

Gör dom fortfarande tangentbord och/eller möss för PS/2?
Eller har du bara riktigt svårt att skiljas med gamla bettan? o:

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Gör dom fortfarande tangentbord och/eller möss för PS/2?
Eller har du bara riktigt svårt att skiljas med gamla bettan? o:

Vid ominstallationer och mixtrande i bios så kan ibland USB portarna inte fungera och därför är det bra med PS/2 portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrauzDragon:

Gör dom fortfarande tangentbord och/eller möss för PS/2?
Eller har du bara riktigt svårt att skiljas med gamla bettan? o:

ps/2 är det moderna sättet att använda sig av interupps, pulling som usb möss och tangentbotd, ja det gjorde man på 60 talet då det är slöseri på allt.
Nå på ett litet moderkort så är plats avgörande och många med mig ser hellre en comport istället.
Men nu är kortet är riktad åt svenssons så tycker jag det är bra balenserat, lite väl påkostad för den stora skaran skulle jag påstå.

För min egen del ser jag bara ps/2 som onödigt, det var länge sedan jag hade problem med usb möss, tangentbord. Angående systemresurser så har inga av mina datorer i sign någondera inkopplad. (Även om det idag är försumbart det var det ej i gamla dos då det tog av det höga minnet.
Skickades från m.sweclockers.com

*edit*
Linus Tech har en youtubeklipp om ämnet, min åsikt är som sagt att nu 2017 kan man skippa ps/2
https://www.youtube.com/watch?v=AWkvzycD5PE&t=307s

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xinpei:

Vid ominstallationer och mixtrande i bios så kan ibland USB portarna inte fungera och därför är det bra med PS/2 portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Mm håller med, PS2 är guld använder det alltid när jag överklockar får aldrig problem i BIOS och uppstart.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Äkta NKRO finns ju dessutom bara på PS/2 om du inte ska hålla på och fiffla med drivrutiner som får ditt tangentbord att framstå som 14 olika enheter. (Ja, överdrift. Du fattar poängen.)

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av TrauzDragon:

Gör dom fortfarande tangentbord och/eller möss för PS/2?
Eller har du bara riktigt svårt att skiljas med gamla bettan? o:

Delvis har jag svårt att skiljas från "gamla bettan"; ett 16 år gammalt Fujitsu Siemens från familjens kommundator.
Annars är mitt Filco anslutet med PS/2-adapter på denna datorn eftersom jag inte tycker om att begränsa funktionaliteten.

Skrivet av Dracc:

Äkta NKRO finns ju dessutom bara på PS/2 om du inte ska hålla på och fiffla med drivrutiner som får ditt tangentbord att framstå som 14 olika enheter. (Ja, överdrift. Du fattar poängen.)

Exakt. Hur kan USB inte vara strikt bättre efter alla dessa år? Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

Hmm.. Jämfört med Gigabyte Z170N Wifi och Z270N Wifi:
+ Äntligen DisplayPort på moderkortet, och en extra HDMI istället för DVI-D.
+ Två M.2. En på framsidan och en på baksidan. Förut bara en på baksidan.
GA-Z170N Wifi har 2 st SATA Express-kontakter, men det finns knappt några diskar som stödjer det: folk valde M.2 istället.
+ 2 fler USB
+ 2 system fan headers istället för bara en!
+ 8-pin strömförsörjning istället för 4-pin
- Inte längre något 7.1-ljud från baksidan.
- Sämre ställen för Wifi-antennerna.
* Fortfarande inte Thunderbolt över USB Type C ...

Skrivet av Dracc:

Äkta NKRO finns ju dessutom bara på PS/2 om du inte ska hålla på och fiffla med drivrutiner som får ditt tangentbord att framstå som 14 olika enheter. (Ja, överdrift. Du fattar poängen.)

Det där är lite av en myt. USB-standarden stödjer NKRO utan tricks - i teorin. Problemet har varit att standarden är lite för löst specificerad, vilket i praktiken betyder att den är komplex och varit öppen för olika tolkningar. Det har lett till att olika BIOS och OS har sina olika tolkningar som begränsar hur de funkar, för att inte nämna riktiga buggar.
Men de där begränsningarna har entusiaster hittat och gått runt för mer än ett år sedan. Det finns några tangentbord man kan köpa som kommit från enthusiast-communityn som har NKRO över USB som funkar med Mac, Windows och Linux -- och med gamla buggiga BIOS. Men nästan alla andra tillverkare är efter.

Det är väl annars inget fel på PS/2 förutom att den stödjer inte hot-swapping: Datorn bör vara avstängd när du stoppar in eller drar ur en PS/2-kontakt.
Det enda sättet att hot-swappa PS/2 är att använda en PS/2-till-USB - adapter. Det ska gå att bygga en själv som har de egenskaper jag nämnt ovan, men det är inte för alla.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Findecanor: Det var som tusan. Undrar varför ingen större tillverkare implementerat det än. Känns ju lika hopplöst att använda ett modernt gaming-tangentbord utan drivrutiner som en Razor-mus... :/

Sen kan man ju också fråga sig om man verkligen behöver kunna hotswap'a tangentbord och mus. Jag har åtminstone aldrig känt det behovet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Sen kan man ju också fråga sig om man verkligen behöver kunna hotswap'a tangentbord och mus. Jag har åtminstone aldrig känt det behovet.

Visserligen, om man nu absolut aldrig byter tangentbord under datorns livstid.

De flesta moderna datorer går egentligen ner i ett slags djupare standby-läge när man "stänger av" dem, där de fortfarande har på USB och PS/2 för att man ska kunna sätta på dem med en tangenttryckning.
Mitt Z270-moderkort från just Gigabyte funkar så. Jag har stängt av uppstart via tangentbord i BIOS men det påverkar bara USB. Trycker jag en tangent på ett tangentbord i PS/2-porten så startar datorn i alla fall - vilket betyder att tangentbordet är på hela tiden när datorn är "av"!
Min nätdel har ingen brytare så jag måste dra ur kontakten från väggen för att kunna byta PS/2-tangentbord säkert.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Visserligen, om man nu absolut aldrig byter tangentbord under datorns livstid.

De flesta moderna datorer går egentligen ner i ett slags djupare standby-läge när man "stänger av" dem, där de fortfarande har på USB och PS/2 för att man ska kunna sätta på dem med en tangenttryckning.
Mitt Z270-moderkort från just Gigabyte funkar så. Jag har stängt av uppstart via tangentbord i BIOS men det påverkar bara USB. Trycker jag en tangent på ett tangentbord i PS/2-porten så startar datorn i alla fall - vilket betyder att tangentbordet är på hela tiden när datorn är "av"!
Min nätdel har ingen brytare så jag måste dra ur kontakten från väggen för att kunna byta PS/2-tangentbord säkert.

Kör du windows så låter det som att du har hibernation igång, vilket gör att datorn aldrig helt stängs. :/

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Kör du windows så låter det som att du har hibernation igång, vilket gör att datorn aldrig helt stängs. :/

Nej, jag kör bara Linux numera. "Suspend" är när datorn behåller allt i minnet och går ner i strömsparläge.
"Hibernation" under Linux är när minnet skrivs ner till swap och datorn stängs av. Man kan sen ha kontakten ur hur länge som helst och sen sätta på datorn och komma tillbaks dit där man var.
Men jag fick inte stöd för "hibernation" påslaget när jag installerade Ubuntu 17.04 sist därför att jag hade "för mycket RAM"... Någon på Ubuntu tyckte väl att det skulle ta för lång tid att stänga ner och starta upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.