Permalänk
Medlem

Lyxfällan kryddat?

Brukar ibland zappa förbi Lyxfällan på TV3 och blir lika förvånad varje gång när man ser hur dålig koll folk har på sin ekonomi.
Funderar på om det är kryddat mycket för att det ska bli mer drama eller har folk verkligen har så dålig koll?
Ikväll tror jag paret hade skulder på 850 000 kr helt sjukt.

Det är liksom grundläggande ekonomi vi pratar om.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Finns folk till allt.

Permalänk
Medlem

Kvällens deltagare verkar ha varit retrospelssamlare, sett att en eller två grupper på facebook gått ut med att man ej får kommentera kvällens program då deltagarna mår dåligt, något de borde tänkt på innan, att man kan få massa kritik - både negativ och positiv om man är med i ett TV-program såhär.

Nu har jag ej sett programmet så kan ej säga hur allvarligt det var, men med din frågeställning om det är kryddat så är antagligen detta avsnittet inte det.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Kvällens deltagare verkar ha varit retrospelssamlare, sett att en eller två grupper på facebook gått ut med att man ej får kommentera kvällens program då deltagarna mår dåligt, något de borde tänkt på innan, att man kan få massa kritik - både negativ och positiv om man är med i ett TV-program såhär.

Då ska man absolut inte va med i TV dom har liksom valt det själva.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Inget sjukt med 850 000 kr i skulder. Medianen ligger på 845 000 kr för ett hushåll med bolån.
Har inte sett avsnittet och om parets inkomster är väldigt små kan också en normalstor skuld kännas oöverkomlig. Om man samtidigt samlar på sig krimskrams istället för att betala bort skulderna så har man dålig koll på ekonomin som du sade, men jag vet som sagt inget om det här fallet.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Inget sjukt med 850 000 kr i skulder. Medianen ligger på 845 000 kr för ett hushåll med bolån.
Har inte sett avsnittet och om parets inkomster är väldigt små kan också en normalstor skuld kännas oöverkomlig. Om man samtidigt samlar på sig krimskrams istället för att betala bort skulderna så har man dålig koll på ekonomin som du sade, men jag vet som sagt inget om det här fallet.

Det vanliga i lyxfällan brukar nog vara att folk har ca de summorna i skulder, dock inga bolån...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Inget sjukt med 850 000 kr i skulder. Medianen ligger på 845 000 kr för ett hushåll med bolån.
Har inte sett avsnittet och om parets inkomster är väldigt små kan också en normalstor skuld kännas oöverkomlig. Om man samtidigt samlar på sig krimskrams istället för att betala bort skulderna så har man dålig koll på ekonomin som du sade, men jag vet som sagt inget om det här fallet.

Skillnaden är väl att ett huslån har ~2-4% ränta och värdet på huset medan vissa deltagare har haft liknande lån på ren skit, inget värde och uppemot 10-15% ränta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Skillnaden är väl att ett huslån har ~2-4% ränta och värdet på huset medan vissa deltagare har haft liknande lån på ren skit, inget värde och uppemot 10-15% ränta

Ja, problemet är väl att de blint väljer det första och enklaste lånet med skyhöga räntor.

Skrivet av Ceogar:

Det vanliga i lyxfällan brukar nog vara att folk har ca de summorna i skulder, dock inga bolån...

Lån är också skulder.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Ja, problemet är väl att de blint väljer det första och enklaste lånet med skyhöga räntor.

nej, problemet är att de väljer att ta lån för lyxkonsumtion, saker som inte har ett begagnatvärde Tex. Resor, datorer, TV, då har man inget att backa upp sig på ifall man bor i hyresrätt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

vissa deltagare har haft liknande lån på ren skit, inget värde och uppemot 10-15% ränta

Vi får vara tacksamma för dessa människor som eldar på den svenska konsumptionen och höjer sveriges BNP! What could go wrong ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Har du bolån så äger du dock en bostad som balanserar ut skulden. Vi pratar om Blanco lån här som det som lyxfälledeltagarna har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Lån är också skulder.

med denna bristande kunskap om skillnader mellan bolån och andra sorters lån så kanske vi ser dig i lyxfällan snart

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

nej, problemet är att de väljer att ta lån för lyxkonsumtion, saker som inte har ett begagnatvärde Tex. Resor, datorer, TV, då har man inget att backa upp sig på ifall man bor i hyresrätt.

Det var det jag antydde på. Första bästa lånet med skyhöga räntor bara för att köpa fin TV och dator som är värdelösa innan skulden betalts tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

med denna bristande kunskap om skillnader mellan bolån och andra sorters lån så kanske vi ser dig i lyxfällan snart

Och vad påstår du då att ett lån medför, om inte en skyldighet att betala tillbaka pengarna?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Inaktiv

Det jag har svårt att förstå varför många tjejer har så svårt att uppgradera? Missköter mannen sig dumpa honom, räcker ej er ekonomi till byt då till en man med högre inkomst.

Sedan är det ointressant att enbart veta skuld om man ej får veta förmögenhet, han i det aktuella fallet har en lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Inget sjukt med 850 000 kr i skulder. Medianen ligger på 845 000 kr för ett hushåll med bolån.
Har inte sett avsnittet och om parets inkomster är väldigt små kan också en normalstor skuld kännas oöverkomlig. Om man samtidigt samlar på sig krimskrams istället för att betala bort skulderna så har man dålig koll på ekonomin som du sade, men jag vet som sagt inget om det här fallet.

Antar man syftar på nettoskuld.

De med bostadslån har även tillgång i form av bostad som väger ut lånet (oftast med råge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Och vad påstår du då att ett lån medför, om inte en skyldighet att betala tillbaka pengarna?

Du kan ju inte vara seriös med att jämföra en skuld på ~850 000kr i blanco lån folk har konsumerat jämfört med ett bolån på en fastighet dom faktiskt bor i som har kvar sitt värde? Eller har jag missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Du kan ju inte vara seriös med att jämföra en skuld på ~850 000kr i blanco lån folk har konsumerat jämfört med ett bolån på en fastighet dom faktiskt bor i som har kvar sitt värde? Eller har jag missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Har tydligen framfört mig otydligt och blivit missförstådd. Som sagt, jag har ingen aning om vilka sorters skulder de har. Om skulderna endast består av snabblån är det ju verkligen alarmerande.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Har tydligen framfört mig otydligt och blivit missförstådd. Som sagt, jag har ingen aning om vilka sorters skulder de har. Om skulderna endast består av snabblån är det ju verkligen alarmerande.

Tror många åker dit på sms-lån eller att man handlar prylar på avbetalning som man sedan inte kan betala.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Har tydligen framfört mig otydligt och blivit missförstådd. Som sagt, jag har ingen aning om vilka sorters skulder de har. Om skulderna endast består av snabblån är det ju verkligen alarmerande.

Brukar _oftast_ vara så i Lyxfällan, men jag har inte sett avsnittet heller så ska inte uttala mig om det.
Men håller med dig, man slutar aldrig förvånas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Brukar vara folk som inte har vett i skallen till att ta tag i sina problem.

Folk som kastar räkningarna utan att öppna och tar nya SMS-lån för att betala av andra SMS-lån, folk är helt enkelt korkade idioter.

Det har blivit mycket sämre avsnitt de senaste säsongerna tycker jag, innan var det hårda puckar; bilen åkte, alla elektronik och möbler åkte m.m.. Nu skickar de bilen på sponsrad service och helrekond samtidigt som idioterna blir vallade av programledarna till valfri bank och vips, så har idioterna fått ett stort lån med låg ränta för att kunna betala av alla deras idiotlån, dock krav från banken att deras logga måste visas i rutan i X antal sekunder... och sen slutar det, alla nöjda och glada.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Dumhet har inga gränser, det kommer alltid någon och ”hold my beer”.

Skrivet av Albert Einstein:

Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeqvist:

haha dagens bästa troll

Nu var jag dock ärlig, det finns ett stort överskott på män så kvinnor kan skippa män med defekter av olika slag.(som ej kunna hantera pengar) På frågan mig själv, så självklart ska sunda kvinnor rata såna som mig själv av fler orsaker än vad jag har fingrar.

Jag har förövrigt bekanta som prenumererar på Justitia Handelstidning och jag blev vilket förvånad om hur många som struntar i att betala deras räkningar. Det är en sak att ha dålig ekonomi, men många av dessa gör 3st utlandssemestrar per år.
Så problemet jag tror är att det svenska folket är uppvuxna i välstånd, svenska folket har ej upplevt en riktig finanskris sedan 1867–1869 och det var främst de i norrland som drabbades.

Permalänk
Medlem

@anon159643: haha då var det ännu roligare

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag har svårt att förstå varför många tjejer har så svårt att uppgradera? Missköter mannen sig dumpa honom, räcker ej er ekonomi till byt då till en man med högre inkomst.

Sedan är det ointressant att enbart veta skuld om man ej får veta förmögenhet, han i det aktuella fallet har en lägenhet.

Haha, det är väl snarare så att de flesta tjejerna är just experter på att uppgradera. Hört talas om hypergami?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

Denna gång var det iallafall inte så mycket av tatueringar, piercing och mjukisbyxor. Dessa tre attiraljer brukar annars vara mer eller mindre 100%:iga. På trailern till nästa program så hade medverkande iallafall 2/3.

Tror de tillsammans hade ca 1,1 milj i lån men då ägde de också en lägenhet utan belåning som såldes för 670 000kr eller nåt.

Borde inte vara några problem att lösa ett sånt liv om de bara kan baka ihop lite och sen leva snålt i ett gäng år. Får de bara ner räntan på resterande så funkar det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Snusfri

En FD kollega blev tyvärr av med sin bostad pga att han inte kunde hantera pengar.
Fast jobb med hyffsad lön, men istället för att betala hyran så köpte han datorer, mobiler, cyklar och allt möjligt så vips så satt han där med en skuld på över 50K som han inte kunde betala.

Som tur var för honom så var bostaden hans en bostadsrätt så lägenheten såldes, skulden betalades och han fick en god man av kommunen som numera hjälper honom med ekonomin.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En FD kollega blev tyvärr av med sin bostad pga att han inte kunde hantera pengar.
Fast jobb med hyffsad lön, men istället för att betala hyran så köpte han datorer, mobiler, cyklar och allt möjligt så vips så satt han där med en skuld på över 50K som han inte kunde betala.

Som tur var för honom så var bostaden hans en bostadsrätt så lägenheten såldes, skulden betalades och han fick en god man av kommunen som numera hjälper honom med ekonomin.

Det är väl många liknande fall i Lyxfällan folk som festar upp pengarna istället för att betala räkningar sen slänger man räkningarna i papperskorgen som att dom inte fans.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är väl många liknande fall i Lyxfällan folk som festar upp pengarna istället för att betala räkningar sen slänger man räkningarna i papperskorgen som att dom inte fans.

Man kan säga att de inte är fans av att betala räkningar...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Finns det inte något forum tvärtom Lyxfällan för dem som har svårt att spendera sina pengar? Själv har jag ångest varje gång jag ska handla något som kostar säg över 1000 kr. Får gå i terapi snart. ^^

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional