Skulle behöva hjälp med att hitta en nice processor! (och hdisk)

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp med att hitta en nice processor! (och hdisk)

Har ASUS P8Z77-V LX som som motherboard, är inte så haj på att veta vad och vad jag inte kan sätta på den haha. En nice processor för ca 1,5-2 tusen. Spelar League/Overwatch/Warframe och liknande spel. Skulle uppskatta om någon snäll själ kunde hjälpa mig Samt en ny hdisk, helst SSD. haft samma hdisk i 7år nu, börjar bli lite slö :b

Permalänk
Hedersmedlem

Z77 är gammal plattform som bara stödjer processorer från serierna Sandy Bridge och Ivy Bridge. Den bästa processorn du kan använda är i7-3770K men den säljs har slutat säljas sen länge så du måste hitta en begagnad.

Angående lagring, köp en SSD så kommer du få en väldigt skjuts.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Okej, tips nå något nytt motherboard och processor då? för ca 3-4 tusen tillsammans.

Har en intel core I5-3570k CPU @3.40GHz nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@Andreaz1: Okej, tips nå något nytt motherboard och processor då? för ca 3-4 tusen tillsammans.

Har en intel core I5-3570k CPU @3.40GHz nu

du få nog också köpa nya RAM minnen. alla nya platformer är DDR4. vill du har nåt du kan köpa nu? eller kan/vill du vänta tills ca jul på grejer? ska du bara spela eller också¨gör annat samtidigt?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalapoo:

@Andreaz1: Okej, tips nå något nytt motherboard och processor då? för ca 3-4 tusen tillsammans.

Har en intel core I5-3570k CPU @3.40GHz nu

Skulle värkligen rekommendera RyZen 1700. haft den länge nu och är mycket nöjd. Rekommenderar också msi mitherboard

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Hmm okej, har ett DDR3 kingston 8gb 1600 något tror jag det är.
Nä, håller på att gör en lista bara för saker jag vill ha till Julen/födelsedagen så kan vänta tills julrea, datorn är hyffsad, vill bara byta ut det gamla. Skaffade nytt grafikkort/nätagg förra julen.

Ska spela bara

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Jo alltså.. RyZen 1700 är väldigt bra. Sen till motherbordsen så gör MSI väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, detta är vad jag har
Motherboard: ASUS P8Z77-V LX
RAM: DDR3 kingston 8gb 1600
Processor: intel core I5-3570k CPU @3.40GHz
Grafikkort: radeon xfx rx 480 8gb
Sen nätägg är något på 750w haha.
sen en hdisk som har suttit i ca 7år.

ska köpta nytt nytt:
Processor och en hdisk (SSD)
(kan även kasta in motherboard och ram också eftersom mitt var lite utdaterat)
För ca 5tusen eller mindre :b

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyDatorMus:

Jo alltså.. RyZen 1700 är väldigt bra. Sen till motherbordsen så gör MSI väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

NEJ. dem passa inte ihop. Z270 moderkort passa endast till Intel 7X00 serien. du ska titta på AM4 socket med antingen B350 eller X370 moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med vad jag ska köpa!

Okej, detta är vad jag har
Motherboard: ASUS P8Z77-V LX
RAM: DDR3 kingston 8gb 1600
Processor: intel core I5-3570k CPU @3.40GHz
Grafikkort: radeon xfx rx 480 8gb
Sen nätägg är något på 750w haha.
sen en hdisk som har suttit i ca 7år.
Och nå cooler master chassi.

ska köpta nytt nytt:
Processor och en hdisk (SSD)
(fick även reda på att mitt motherboard kan vara lite utdaterat? så kan även införskaffa sånt också om det behövs)
För ca 5tusen eller mindre :b

Behöver hjälp med att hitta nytt Moderkort, processor, RAM minne.

Spelar bara, Overwatch, League of Legends och sånna spel.

Permalänk
Medlem

@Lalapoo: Skall du ha helt nya saker från butik så måste du ha både moderkort och minne om du byter processor.

SSD rekommenderar jag Samsung, 850 EVO om du kör vanlig och 960 EVO om du skall köra M.2

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Så då behövs moderkort och ram också Vad är M 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@MacAllan: Så då behövs moderkort och ram också Vad är M 2?

Jupp, ditt moderkort har en gammal socket där nya processorer inte passar, sen kör alla nya moderkort DDR4 minne och du har DDR3.

M.2 är en nyare "kontakt" för SSD istället för sata där man kan få betydligt bättre hastighet på sin SSD, en M.2 SSD ser lite annorlunda ut också.
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb

Permalänk
Medlem

Ska du köpa det du nämner så kommer du inte att få någon "wow"-ökning i prestanda.. Du borde istället köpa ett nytt grafikkort och en SSD.

Vill du kräma ur ytterligare prestanda kan du köpa en bra CPU-kylare och klocka processorn en bit

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Oh, ser ju ut som ett RAM minne nästan ju. Kan jag kasta in en sån i min dator eller behövs de nå speccielt för dom?

Permalänk
Medlem

@Thumbii: Hmm okej, har du nå tips på en vettig CPU kylare? :^) är inte haj på sånt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@MacAllan: Oh, ser ju ut som ett RAM minne nästan ju. Kan jag kasta in en sån i min dator eller behövs de nå speccielt för dom?

Ditt moderkort är för gammalt och har inte stöd för M.2, så skall du behålla det och uppgradera grafikkort + en SSD får det bli en vanlig sata SSD.
https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25...

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej, blir nog att skaffa cpu kylare och en SSD bara som det ser ut ^_^
Men när jag skaffar ny hdisk, visst lär jag ominstallera allt + windows då va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@MacAllan: Okej, blir nog att skaffa cpu kylare och en SSD bara som det ser ut ^_^
Men när jag skaffar ny hdisk, visst lär jag ominstallera allt + windows då va?

För att få bästa resultat skall man ominstallera OS om man byter från HDD till SSD, det går att klona men kan ofta ställa till problem som i värsta fall inte visar sig fören senare.
Man skall även bara ha den SSD/HDD inkopplad som man installerar OS på, ALLA övriga diskar ansluter man senare.

Du skall även kolla i bios så att AHCI är aktiverat innan du installerar nytt OS på din SSD.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej, så kolla att AHCI är aktiverat i bios, kolla ur den uråldriga hdisken, koppla i ssd och installera allt. sen kan jag stoppa i den gamla om jag så behagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jupp, ditt moderkort har en gammal socket där nya processorer inte passar, sen kör alla nya moderkort DDR4 minne och du har DDR3.

M.2 är en nyare "kontakt" för SSD istället för sata där man kan få betydligt bättre hastighet på sin SSD, en M.2 SSD ser lite annorlunda ut också.
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb

En m2 anslutning betyder inte bättre hastigheter än traditionella. M.2 kan även den köra på sata men den förknippas oftast med pcie. Pcie är anslutningen som resulterar i höga hastigheter men formfaktorn kan se annorlunda ut.

Ta här som exempel: https://www.inet.se/produkt/4300329/crucial-mx300-525gb-m-2 M.2 med sata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

@MacAllan: Okej, så kolla att AHCI är aktiverat i bios, kolla ur den uråldriga hdisken, koppla i ssd och installera allt. sen kan jag stoppa i den gamla om jag så behagar?

Helt rätt.

Skrivet av iPro:

En m2 anslutning betyder inte bättre hastigheter än traditionella. M.2 kan även den köra på sata men den förknippas oftast med pcie. Pcie är anslutningen som resulterar i höga hastigheter men formfaktorn kan se annorlunda ut.

Ta här som exempel: https://www.inet.se/produkt/4300329/crucial-mx300-525gb-m-2 M.2 med sata

Visst är det så, det var ju därför jag skrev att man "kan" få bättre hastighet, inte att man med automatik får det

Permalänk
Medlem

Vad borde jag kolla på för CPU kylare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lalapoo:

Vad borde jag kolla på för CPU kylare då?

Finns ju många olika att välja på, själv föredrar jag Noctua om man skall överklocka, här har du ett par alternativ beroende på pris, utrymme och hur mycket man skall överklocka.
https://www.inet.se/jamfor?compare=5322166&compare=6308825&co...

Permalänk
Medlem

@Lalapoo: Har du en eller två ramstickor? 1x8gb eller 2x4gb? Har du bara en ramsticka tycker jag du kan köpa en till.

Den här fläkten är bra: https://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s
Jag har en sån och når 4.5Ghz på min i5-4690k med högsta temperatur 60-65 grader nånting.

Köp en Samsung Evo också: https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

Överklocka så långt du kan men ha det e stabil, du borde kunna nå 4GHz på alla kärnor, en stor förbättring, men kanske lite till. Ett passande grafikkort efter överklockning beroende på hur långt du når kan vara ett Geforce GTX 1070 eller 1080 och din dator har gjort ett väldans lyft. Ett 1070 är kring 40% snabbare än ditt kort, men det du har duger till de spel du spelar?

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@Nexim: Har en 8gb sticka.
Okej, är det komplicerat att överklocka eller?

Joodå, mitt grafikkort duger, 100-250fps på allt jag spelar : )

Passar typ alla cpu kylare på alla sorts processorer? eller lär man tänka på något speciellt mer än att den ska få plats med allt annat skit där i? :b

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Trådar sammanfogade*

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. [...] Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
https://www.sweclockers.com/forum/regler#3

@Lalapoo:

Lycka till med datorköpet/uppgraderingen!
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sorry! Tackar

Skickades från m.sweclockers.com