Permalänk
Medlem

Begagnad 1440p 165hz 32" curved skärm

Tjena!

Blivit erbjuden ett 'no-name' skärm med följande modelnr: T13C-320AC. Märket var AUO.

Den ska ha specs enligt följande:
Upp till 165hz
1440p
Freesync
32" curved
VA panel
1ms

Han ber om 4400kr för den. Verkar det rimligt? Får testa på plats innan köp. Har ett vega 64, så freesync är ett stort plus för mig.

Cheers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Tjena!

Blivit erbjuden ett 'no-name' skärm med följande modelnr: T13C-320AC. Märket var AUO.

Den ska ha specs enligt följande:
Upp till 165hz
1440p
Freesync
32" curved
VA panel
1ms

Han ber om 4400kr för den. Verkar det rimligt? Får testa på plats innan köp. Har ett vega 64, så freesync är ett stort plus för mig.

Cheers!

Spontant låter 4,4k för ett no-name märke rätt mycket. Samtidigt kostar stora skärmar idag en del, så ja. Jämför vad en motsvarande skärm kostar från andra märken?

När det kommer till bildkvalitet är det en väldigt subjektiv sak, precis som bra ljud. Många kan bli lurade av att tro att där är bra bild för att tillverkaren tex övermättar färgerna och att blir färggladare än vanligt. Tycker man det är bra kan ingen att säga att du har fel, för det är ju för dig den ska användas. Men tar du sen en bild på verkligheten och jämför den mot vad skärmen visar kanske det inte är samma sak.
(en av ljuds motsvarigheter är gärna högt ljud och/eller mycket bas)

Har du möjlighet att kolla på den gör det absolut. Jag hade nog slagit ett extra öga efter back-light-bleed. Mer vanligt på billigare märken.

Permalänk
Medlem

@eligri: Skulle gissa på att det är en Korea skärm, men har svårt att tro att en No name skärm garanterar 144Hz även om det är en 165hz. AoC brukar kunna ligga någon tusenlapp eller 2 över det priset på en ultrawide 100hz med freesync annars

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Bildexpert 📺

@eligri: Googlar man beteckningen får jag också upp en hel del OEM-sidor, mycket "China premium". Skärmen kan vara precis hur som helst, så testa den gärna först.

Permalänk
Medlem

Gick tydligen för 8700kr på pc-konsulten. Men vad tror ni den faktiskt går för ny; om det nu är en kina skärm? Brukar ju bli ~30% påslag för import, men 8700kr ny låter ändå rätt högt.

Permalänk
Medlem

5 763:- går samma panel för från ett "riktigt" märke här hemma. tex AG322QCX.

Permalänk
Medlem

@eligri: Låter väldigt högt, är ju typ 1000kr under vad en Asus 34" Ultrawide kostar 1 helg i månaden, sen om den är från PC-Konsulten så tror jag inte dem har samma importkostnader som privatpersoner har. Men om han har kvitto på 8700kr så stämmer väl det men känns inte riktigt legit om du frågar mig.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Bildexpert 📺

@eligri: Den enklare (?) varianten verkar gå på 246 USD ifall du köper minst 500 exemplar!

http://icbdisplay.manufacturer.globalsources.com/si/600883809...

Gillar för övrigt den totala icke-konsekvensen i dessa specar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@eligri: Den enklare (?) varianten verkar gå på 246 USD ifall du köper minst 500 exemplar!

http://icbdisplay.manufacturer.globalsources.com/si/600883809...

Gillar för övrigt den totala icke-konsekvensen i dessa specar...

Hmm, o varje vega kort kör 4st. Så vart kan jag fixa 125st sånna för en rimlig peng då?

Permalänk
Medlem

Så, vart o kikat på den nu!
Inga döda pixlar
Stod på 165fps i screen hz test; ganska många drops till 148-158.
Ej horribel screenbleeding i normalt ljus
Färgerna såg bra ut, i alla fall i mina ögon.

Enda som stod ut var ett litet (ca 1x1mm) glapp i övre bezeln, och en perfekt 2x1cm ruta som var ljusare (aldrig sett förr!).

Kvitto fanns kvar. Garanti fanns kvar.

Vad tror ni? Ska jag försöka på ett lägre pris? Vad ser ni som rimligt? Är en student; så pengar är självklart en faktor.

Permalänk
Medlem

När den droppar mellan 165 ner till 148 hz, betyder det att den är instabilt klockad? Ändå värt 4400kr, eller bör jag försöka hitta något från typ Aoc/Acer/Asus istället? Black friday kommer ju om ett par veckor, så lär ju vara rätt bra rea då

Cheers

Permalänk
Medlem

@eligri: Jag skulle helt klart vänta till Black Friday, Aoc är ganska kända för bra o prisvärda skärmar o skulle gissa på att Elgiganten kommer ha väldigt stor rea på dem skärmarna. Har för mig att jag vid flera tillfällen sett Aoc’s Ultrawide med freesync under och väldigt nära 5K

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eligri:

När den droppar mellan 165 ner till 148 hz, betyder det att den är instabilt klockad?

Det har inte med skärmen att göra. Det handlar om grafikkortet, spelmotor och dator. fps vs. Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det har inte med skärmen att göra. Det handlar om grafikkortet, spelmotor och dator. fps vs. Hz.

Ahh, ok! Bör jag ändå avvakta tills black friday med köpet? Då verkade den ju faktiskt ligga på 165hz.

Permalänk
Medlem

Priset sänkt till 3900! Ska jag slå till?

Mvh Elias

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med skärmen och det finns garanti så varför inte. 3900 kr är ett väldigt bra pris för den storleken. Kan hända att flera liknande skärmar hamnar under 5k på Black Friday men knappast under 4k.

Permalänk
Medlem

@eligri: Se om du kan få ner den till 3500kr då är det värt det annars skulle jag inte köpa den iaf men det är bara min åsikt

Mvh

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

3700, take it or leave it; hamnade vi på. Ni verkar ju ha koll, är det ett rimligt pris för begagnat? ^^ För då slår jag nog till! Jag gillade skärmen, men å andra sidan har jag inte mycket att jämföra med, hahah

Permalänk
Medlem

Motsvarande ligger som sagt billigast för ungefär 5800.

Håller med landmark90. Har svårt att tro att andra skärmar kommer pressas i närheten av 3700 under BF. AOU brukar också göra bra paneler.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Motsvarande ligger som sagt billigast för ungefär 5800.

Håller med landmark90. Har svårt att tro att andra skärmar kommer pressas i närheten av 3700 under BF. AOU brukar också göra bra paneler.

Slår till på den då!!

Tack ska ni ha allihopa