Moderkort med inbyggt wifi eller externt wifi kort/dongle?

Permalänk
Medlem

Moderkort med inbyggt wifi eller externt wifi kort/dongle?

Jag ska bygga ny stationär dator och är i behov av wifi. Normalt har jag trådat nätverk till datorn, men eftersom att där jag bor är det bästa internetalternativet för mig att ha en router med 4G krånglar mitt trådade nätverk ibland. Då delar jag data från min mobil (som av någon anledning aldrig har problem med dåligt internet) till datorn och kör via den istället.

Moderkortena jag väljer mellan är:
ASUS PRIME Z370-A
och ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING
Så vitt jag förstår så är den enda skillnaden på moderkortena att det ena har inbyggt wifi och ett aningen bättre ljudkort, men kostar 559kr mer. Något bättre ljudkort har jag inte behov av så för mig blir det 559kr för wifi.

Min fråga är om det blir billigare för mig att köpa moderkortet utan wifi inbyggt och istället köpa en intern wifi-adapter istället? Eftersom att jag sällan använder wifi och endast använder mig av den hastigheten som min mobil ger (4G) har jag inget behov av någon monster-wifi-adapter. Ni får även gärna komma med förslag på en wifi-adapter som möter mina behov.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Måste det vara en wifi dongel? Själv sitter jag för närvarande också på ett 4G abonnemang till datorn (och mobilen, tele2 unlimited) då jag kör USB-dongeln direkt i datorn och luren får klara sig utan wifi eftersom det ändå är samma abonnemang. Och USB-dongeln är den jag fick med från Tele2. Funkar fint, går rätt fort att uppdatera spel etc, Netflix laggar aldrig efter och funkar fint att spela på.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

@Tandborste: Jag vet att jag krånglade ordentligt med att försöka få igång internetdelning via USB till datorn från mobilen för ~1år sedan. Sen skaffade jag en wifi-usb-adapter billigt till min nuvarande dator och kör den. Dock stöds den inte längre för windows 10 utan var tvungen att ladda ned någon work-around. Nu ville jag skaffa en ordentlig lösning istället.

Men menar du att du fått internetdelning från telefonen till datorn via USB att fungera? Vad använder du för sladd/adapter då? Jag har iPhone 6s.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §3.3*

Trå låst då vi fortfarande inte tillåter korspostning. Vänligen fortsätt diskussionen i din befintliga datorköpstråd.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...