Google blockerar automatiska omdirigeringar i Chrome 64

Permalänk
Melding Plague

Google blockerar automatiska omdirigeringar i Chrome 64

Google har tidigare utlovat blockering av automatiskt uppspelad media i Chrome 64. Nu står det klart att det även kommer att gälla automatiska omdirigeringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, på tiden. Reklamen på vissa sidor är extremt påfrestande och rätt svår att ha och göra med.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Snart är all reklam utom googles egen blockerad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara bra nyheter, men den lilla skeptikern i mig säger "så i framtiden kommer vi bra se reklam från/godkänd av Google?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Chrome - Porrsurfarens bästa vän

Nämen detta är väl bra. Jag kan inte komma på någon legitim tillämpning av omdirigeringar som man fasen inte har bett om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om det är något jag inte älskar så är det ju popup och omdirigeringsreklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Härligt, på tiden. Reklamen på vissa sidor är extremt påfrestande och rätt svår att ha och göra med.

Är det några speciella sidor du tänker på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foxmaner:

Är det några speciella sidor du tänker på?

Aftonbladet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hjälpsam

Borde de gjort för länge sedan men bättre sent än aldrig.

@VadSaDu
@Orisons
https://chrome.google.com/webstore/detail/html-content-blocke...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Då kan jag börja läsa Aftonbladet igen.. Jag HATAR automatisk uppspelning

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd

Själv använder jag Popup Blocker Strict. Den stoppar inte bara vanliga pop-ups och pop-unders utan även dryga omdirigeringar och osynliga länkar som brukar finnas när man klickar på bl.a sökfält. Kan jag varmt rekommendera. Adblock Plus I all ära, men den stoppar inte pop-ups och liknande sattyg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad det här leder till i längden: Jag ÄÄÄÄÄLSKAR google. Vilket jäkla superföretag. "Don't be evil" och ge service till hela världen gratis.
Har det någonsin funnits något så jäkla.... genombra företag? Allt jag betalar är min surfning och min position något som jag jäkligt gärna bjuder på, för det ger google möjligheter att ge bättre trafikinformation. Det är tamitusan helt förbaskade otroligt. Jag använder deras tjänster varje dag, varje timme året runt. 10/10, vart har de en paypal man kan swisha lite goa slantar till dem?

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: There's no such thing as free lunch... Mao, Google gör inte detta för att dom är så välvilliga, utan för att dom ser en vinst för Google i det.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Snart är det bara google kvar som "leverantör" av annonser, man får tycka vad man vill om reklam, men att aktivt arbeta för att vara de enda som tekniskt kan leverera reklam, ja det gör google bra!

Permalänk
Avstängd

Bara detta inte missbrukas.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Hurtigbullen: Näää, det vet jag väl... men JAG vinner på det också. Om man ser min affärsrelation till Google så är den i mitt tycke oerhört obalanserad där Google ger mig mycket mer än de får ut av mig. Deras relation med sina kunder sen, den har ju inte jag med att göra. Och i slutändan säljer de naturligtvis min info och mina shoppingvanor styr all reklam osv, men börja bara räkna...

Google Chrome
Android
Google Maps
Inbyggd adblocker i Chrome (På g!)
Youtube
Gmail (även om jag tycker att Hotmail är minst lika bra)

Det här är saker jag använder dagligen, kanske varje timme, i min vardag och det är fantastiskt billigt att bjuda på lite surfvanor för att få tillgång till så fantastiskt mycket, fantastiskt bra saker tycker jag.

Permalänk

Äntligen, slipper köra task kill för att stänga ner allt dynga som hoppar fram ibland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Vad händer med saker som http > https redirects kan man undra

Permalänk
Medlem

Och vad händer om du har flera redirects? Kommer du få flera meddelande?
Då kommer snart kravet på att tysta Chomes popups... för det kan lätt missbrukas.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag lider av vare sig reklam eller omdirigeringar. uBlock med filter räcker tydligen långt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dröjer väl inte länge känns det som innan nya funktioner som döljer irriterande och halvful reklam istället blir annonsplatser för "godkända och rekommenderade annonsörer" hos Google där de helt enkelt tar bort och stoppar in andra annonsörers reklam när man använder deras webbläsare.

Jag har svårt att se att de aktivt jobbar emot annonser på detta sätt, men jag välkomnar all form av extra blockering när det gäller omdirigeringar och dylikt där det kanske finns skadlig kod inblandad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Dröjer väl inte länge känns det som innan nya funktioner som döljer irriterande och halvful reklam istället blir annonsplatser för "godkända och rekommenderade annonsörer" hos Google där de helt enkelt tar bort och stoppar in andra annonsörers reklam när man använder deras webbläsare.

Jag har svårt att se att de aktivt jobbar emot annonser på detta sätt, men jag välkomnar all form av extra blockering när det gäller omdirigeringar och dylikt där det kanske finns skadlig kod inblandad.

Det skulle ju kunna vara så att annonsblockerarna breder ut sig och att google inte är totalt omedvetna om detta. Det är ju trots allt deras core business det handlar om. Google har ett val här. Låta annonsblockerarna bre ut sig utan att agera eller vara med och bekämpa annonser som är så påfrestande att folk låser ute deras business.
Jag tycker ju det känns som ett ganska enkelt val för dem. Var med och förbättra annonsmarknaden eller bli av med inkomsterna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Snart är det bara google kvar som "leverantör" av annonser, man får tycka vad man vill om reklam, men att aktivt arbeta för att vara de enda som tekniskt kan leverera reklam, ja det gör google bra!

Det är så företag/världen fungerar, alla bil tillverkare jobbar aktivt med att försöka ta över världen och få alla att köra deras bil, den som vinner är den som konsumenterna accepterar och använder.

Google har gått från att vara enbart ett företag till något många av oss säljer hela sina liv till och är helt beroende av dom för att få vardagen att fungera, om det alltid är gratis och ger nytta för oss konsumenter får vi se, just nu finns inte så mycket bättre alternativ..

Man ger upp sina friheter och sin integritet mot ett enkelt liv och en välfungerande tjänst/tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Om hemsidor slutar använda omdirigeringar, auto-spelningar, störande reklam, m.m för att de vet att det ändå inte kommer att funka för majoriteten av användarna så blir det ju win-win för de som inte använder Chrome som då får njuta av en ren webb samtidigt som dom inte är fast i Chrome.

Permalänk
Medlem

I andre nyheter:

https://www.theregister.co.uk/2017/11/10/cia_kaspersky_fake_c...

Wikileaks påstår at de har dokumenter ("Vault 8") som angivelig skal vise at USA's CIA (Central Intelligence Agency) har kildekode for bruk til å generere forfalskning av digitale sertifikat brukt av bl.a organisasjonen Kaspersky (Russisk antivirus). Jeg skjønner ikke helt hvordan et slikt angrep fungerer, men mener å ha skjønt at man kan forfalske digitale sertifikat for å muliggjøre mann-i-midten angrep, som kaprer et ledd i kommunikasjonsveien og som de-krypterer all trafikk kryptert med TLS/HTTPS kryptering. Dette tror jeg gjør TLS/HTTPs til et gigantisk overvåkningsapparat, pga. hvordan misbruk av digitale sertifikat antagelig fjerner all kryptering over TLS/HTTPS etter behov. Så sitter jeg og lurer på om dette konseptet med misbruk av digitale sertifikat (sånn som jeg forstår det) også kan fungerer på større skala).

Edit: Etter å ha tenkt litt på dette. Jeg får påpeke at jeg skjønner ikke akkurat hvordan man kan forfalske et digitalt sertifikat på den måten som Wikileaks har gjort et poeng av. Uklart for meg hva de mener. Det kan tenkes at dette ikke egentlig handler om noe mann-i-midten angrep med digitale sertifikat over TLS/HTTPSsom sådan, men kanskje bare forfalskede digitale bevis, som kanskje brukes til såkalt "forensics" etter "hacking" angrep.

Så kombinert med andre nyheter fra nylig frigitte JFK dokumenter, som visstnok viser at CIA planla såkalte "false flag" angrep i staten Miami, samt terrorisme mot Cuba (en gang på 60 tallet tror jeg det var), så er det klart at USA med meg har ingen troverdighet i saker slik som "cyber security" eller politikk om dette, når man i disse dager anklager Russland for hacking i USA. Ikke umulig at Russland gjør dette, men det blir umulig for meg å ta USA seriøst om dette, når USA nok ikke engang er i nærheten av å befinne seg oppe i noen moralsk høyborg om slike ting som menneskeverd, fred og sikkerhet.

http://www.miaminewtimes.com/news/jfk-docs-cia-plotted-to-bom...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drefk2000:

Då kan jag börja läsa Aftonbladet igen.. Jag HATAR automatisk uppspelning

Snacka on att förvandla en positiv nyhet till en negativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan inte säga att jag lider av vare sig reklam eller omdirigeringar. uBlock med filter räcker tydligen långt.

Uppdatering: Fungerar tydligen även mot Aftonbladets AntiAdBlock... än så länge

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Chrome - Porrsurfarens bästa vän

Nämen detta är väl bra. Jag kan inte komma på någon legitim tillämpning av omdirigeringar som man fasen inte har bett om.

Det finns legitima anledningar varför dirigeringar bör fungera, tex om man vill att obehöriga inte ska in på en specifik privat sida.
Likväl som SEO relaterade anledningar där man dirigerar från en borttagen länk till en ny istället.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det finns legitima anledningar varför dirigeringar bör fungera, tex om man vill att obehöriga inte ska in på en specifik privat sida.

Inte utan att först notifiera användaren, och vill man inte ha in folk på en viss sida så finns det sätt att sköta autentisering, eller så slänger manu ut en 403. Automatisk omdirigering för att skydda sig från "obehöriga" är en fullösning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte utan att först notifiera användaren, och vill man inte ha in folk på en viss sida så finns det sätt att sköta autentisering, eller så slänger manu ut en 403. Automatisk omdirigering för att skydda sig från "obehöriga" är en fullösning.

Sant, givetvis, så kan man ha annorlunda kod vid obehöriga. men som där jag redigerade så finns det även SEO relaterade anledningar som tex borttagna länkar ska hänvisa till den nya. Dock så borde ju google ha hänsyn för detta.

Sålänge dirigeringar fungerar inuti samma domän så är jag all for it.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB