Permalänk
Medlem

Ubiquiti Unifi

hej!

tänkte starta en unifi tråd för den som behöver ställa frågor och undrar om dom skulle gå över till den eller rent av har redan något av unifi produkter och undrar något.

tänkte börja med att beskriva vad jag har och vad jag tycker om det.
Jag har
Unifi USG Router
Unifi switchar 8 PoE 150w 2 st. (just nu har jag några Netgear 108T för att köra i t.ex. vardagsrummet med vlan och så. tänker byta ut dom mot 8 portar unifi. alltså ingen fel på netgear dom fungerar kanon bra men vill ha allt unifi. vill dock avvakta lite för har hört att dom är mkt varma medan mina Netgear känns inte varm alls.)
Unifi AP Pro 1 st.
Unifi AP LR 1 st.
CloudKey

Idag har jag Telia fiber med IPTV och 4 tv apparater. kör Inteno switch från Telia där en kabel går till USG (internet) och andra (IPTV) går direkt till switchen. har ställt in VLAN för olika grejer tip data, guest, IPTV, NAS o så. Tänker även i framtiden skaffa deras övervakningskameror, men det få vara framtida projekt. Allt fungerar utmärkt. Har inte några problem än så länge. det tog en stund få IPTV att funka men det hade mer med min otålighet att göra. Netgear switch hoppade igång direkt medan Unifi switch tog en stund innan den fattade, jaha dit ska IPTV paket skickas )

fördelar jag ser är att allt kan skötas via claudkey (inte behövs men coolt). grejerna känns bra. kvalité känns genomgående. priset ok men lite i överkant på vissa produkter som t.ex. Switch 8 p.

har inte fått IPTV att funka utan Inteno switchen. alltså som man gör med asus router. kanske går o få bara in kabel från fiber till USG och sedan tagga olika VLAN. inte testat få se i framtiden. om någon vet något hör av er. för mig fungerar det utmärkt med Inteno switchen som ändå ligger i en plåtlåda i hallen på väggen.

ska snart börja leka med Vpn tunnel som idag sköts av min Synology. få se hur det går. info kommer här.

ha det gott....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

har inte fått IPTV att funka utan Inteno switchen. alltså som man gör med asus router. kanske går o få bara in kabel från fiber till USG och sedan tagga olika VLAN. inte testat få se i framtiden. om någon vet något hör av er. för mig fungerar det utmärkt med Inteno switchen som ändå ligger i en plåtlåda i hallen på väggen.

Du kan inte ersätta inteno med USG men din Unifi switch kan göra jobbet. Bara flytta SFP-modulen från Inteno till Unifi switch och konfa den med VLAN 1 otaggat och VLAN 845 taggat (eller vad som gäller i ditt nät). Sen kan du konfa en ethernet port med VLAN 1 otaggat till USG och valfritt antal med VLAN 845 otaggat till IPTV-boxar.

Jag kör med en Edgerouter X SFP så jag har allt i en burk men tyvärr inte Unifi. Har 2 AP AC Lite och Unifi kontroller körande på Ubuntu server.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du kan inte ersätta inteno med USG men din Unifi switch kan göra jobbet. Bara flytta SFP-modulen från Inteno till Unifi switch och konfa den med VLAN 1 otaggat och VLAN 845 taggat (eller vad som gäller i ditt nät). Sen kan du konfa en ethernet port med VLAN 1 otaggat till USG och valfritt antal med VLAN 845 otaggat till IPTV-boxar.

Jag kör med en Edgerouter X SFP så jag har allt i en burk men tyvärr inte Unifi. Har 2 AP AC Lite och Unifi kontroller körande på Ubuntu server.

/Knight

tänkte samma sak men just nu har jag inte behoven att byta Inteno så den få vara där. om det skulle krångla någon gg kan jag byta.

du menar att du kör i din router både IPTV och intenet? har en Edge Lite kanske det skulle kunna funka med. har inte funderat över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

du menar att du kör i din router både IPTV och intenet? har en Edge Lite kanske det skulle kunna funka med. har inte funderat över det.

Ja precis. Nej ER Lite funkar inte att ersätta Inteno med. Enheten måste ha en SFT port för att koppla in fiber.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ja precis. Nej ER Lite funkar inte att ersätta Inteno med. Enheten måste ha en SFT port för att koppla in fiber.

/Knight

jaha du menar direkt fiber. nej jag har en Fiber2Home direktronik från Telia med allt i den så ut kommer bara en vanlig internet jack inte SFT. så inteno switchen är bara kopplad med cat 6 kabel inte SFP till fiber2home. det rör jag inte iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

jaha du menar direkt fiber. nej jag har en Fiber2Home direktronik från Telia med allt i den så ut kommer bara en vanlig internet jack inte SFT. så inteno switchen är bara kopplad med cat 6 kabel inte SFP till fiber2home. det rör jag inte iaf

Ok men då funkar vilken som helst av dina enheter för att ersätta Inteno. Även USG klarar det.

Jag har fiber hela vägen till Edgerouter X SFP så den agerar fiberkonverter, tjänstefördelare och router.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Finns update

ny updateringar för Unifi finns tillgänglig som b.a. fixar KRACK.

lägger länkar till uodate och release note

https://www.ubnt.com/download/unifi

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/FIRMWARE-3-9...

Permalänk
Medlem

Ny update som nu gör USG och Unifi än bättre och vissa funktioner från Edge nu finns i USG. lägger länk till Release Notes och video där Willie Howe förklarar vissa funktioner. roligt att jag valt att gå hela vägen både på företaget och hemma med Unifi.

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/UniFi-5-6-22...

https://www.youtube.com/watch?v=Mv09uBBR1P4

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av att byta ut min asus ac66u mot enheter från ubiquiti.
Vilken edgerouter behöver jag för att endast kunna en AP pro och bara köra en edgerouter? (Dvs endast två enheter från ubiquiti)
Jag har fiber via vårt stadsnät idag.

Permalänk
Medlem

@MrDumle:

Vill du styra allt från samma UI ska du använda USG, annars kommer du få två gränssnitt att administrera!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

Jag är intresserad av att byta ut min asus ac66u mot enheter från ubiquiti.
Vilken edgerouter behöver jag för att endast kunna en AP pro och bara köra en edgerouter? (Dvs endast två enheter från ubiquiti)
Jag har fiber via vårt stadsnät idag.

Jag kör unifi hela vägen. Så jag har USG router och 2 st. Unifi AP. Kör inte längre med Edge router.
Du kan ha vilken edge som häst med en unifi AP. Jag körde förut edge router lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@MrDumle:

Vill du styra allt från samma UI ska du använda USG, annars kommer du få två gränssnitt att administrera!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

Skrivet av dbeg:

Jag kör unifi hela vägen. Så jag har USG router och 2 st. Unifi AP. Kör inte längre med Edge router.
Du kan ha vilken edge som häst med en unifi AP. Jag körde förut edge router lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för era svar.
Vill gärna ha det lätt att administrera så jag ska kika på unifi USG.
Tanken är att köra min desktop trådbundet och sedan resterande enheter i hemmet trådlöst.
Har ni några andra tips som skulle kunna hjälpa mig att gå över till unifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

Tack för era svar.
Vill gärna ha det lätt att administrera så jag ska kika på unifi USG.
Tanken är att köra min desktop trådbundet och sedan resterande enheter i hemmet trådlöst.
Har ni några andra tips som skulle kunna hjälpa mig att gå över till unifi?

om du tänker gå över till Unifi så är mitt tipps att även köpa en switch från dom. jag vet inte riktigt hur det ser ut hemma hos dig men du kan läsa i första post vad jag skrivit hur jag har det hemma. du kanske inte behöver den switch jag har men den här är bra start https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 . du få fler portar och den har poe som du kan använda till din AP.
AP pro som jag har är kanske för mkt så AP lite kanske duger mkt bra för dig (som sagt vet inte hur du bor).
min rekommendation är alltså
USG router
Unifi switch 8p
AP AC Lite (beroende hur du bort kanske 2 st. men har du klarat dig tidigare med Asus så ska en räcka)
allt detta kostar ca 3000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

om du tänker gå över till Unifi så är mitt tipps att även köpa en switch från dom. jag vet inte riktigt hur det ser ut hemma hos dig men du kan läsa i första post vad jag skrivit hur jag har det hemma. du kanske inte behöver den switch jag har men den här är bra start https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 . du få fler portar och den har poe som du kan använda till din AP.
AP pro som jag har är kanske för mkt så AP lite kanske duger mkt bra för dig (som sagt vet inte hur du bor).
min rekommendation är alltså
USG router
Unifi switch 8p
AP AC Lite (beroende hur du bort kanske 2 st. men har du klarat dig tidigare med Asus så ska en räcka)
allt detta kostar ca 3000:-

Jag bor på ca 73 kvadrat och har 6 enheter som kopplas till det trådlösa.
Hur stor skillnad är det på AP AC Lite vs pro?

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är att Lite inte stödjer den öppna standarden för PoE. Ubiquitis egna standard fungerar utmärkt, men vill man använda en PoE switch av ett annat märke och inte använda adapter så behöver man i pro-modell.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag kör följande setup Unifi USG 4 pro -> 2 x Dlink switchar(ska bytas senare mot en 16p Unifi switch) -> 3 x Unifi AP (gröna ljuset)

Jag funderar på att byta ut mina AP mot 2 stycken Ubiquiti Unifi AP AC LITE.

Då mina nuvarande AP's inte kan uppgraderas med firmware längre utan är kvar på 3.3.22.4024 så är min undran kommer Ubiquiti Unifi AP AC LITE klara av den senaste versionerna av deras FW utan att ta ned hela wifit? eller finns det någon orsak att gå på Pro versionen?

Mvh David

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Största skillnaden är att Lite inte stödjer den öppna standarden för PoE. Ubiquitis egna standard fungerar utmärkt, men vill man använda en PoE switch av ett annat märke och inte använda adapter så behöver man i pro-modell.

Fel, numera stödjer även Lite 802.3af så det ska inte vara problem.
Skillnaderna i övrigt syns nedan.
2x2 antenn vs 3x3 etc.
Hastighet på både 2.4ghz och 5ghz är sämre.

Men om det är värt pengarna att köpa Pro istället för Lite är upp till varochen.
Själv kör jag UAP‑AC‑HD.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

om du tänker gå över till Unifi så är mitt tipps att även köpa en switch från dom. jag vet inte riktigt hur det ser ut hemma hos dig men du kan läsa i första post vad jag skrivit hur jag har det hemma. du kanske inte behöver den switch jag har men den här är bra start https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843 . du få fler portar och den har poe som du kan använda till din AP.
AP pro som jag har är kanske för mkt så AP lite kanske duger mkt bra för dig (som sagt vet inte hur du bor).
min rekommendation är alltså
USG router
Unifi switch 8p
AP AC Lite (beroende hur du bort kanske 2 st. men har du klarat dig tidigare med Asus så ska en räcka)
allt detta kostar ca 3000:-

@dbeg
Efter att ha kikat lite tror jag på en edgerouter (X SFP) + AP AC lite för att hålla det till så få enheter som möjligt. (Och en endast en strömkälla?)
Går dessa två enheter bra ihop? (Det går bra att administrera flera gränssnitt)
Denna setup ska köra samtliga enheter trådlöst.

Permalänk
Medlem

Tycker unifi har bra produkter men använder bara deras AP's nuförtiden 2st AC-PRO, de är helt underbara total täckning i mitt 145kvm hus. Skulle förmodligen klara mig med en.

Kan inte utala mig för USG router men vad jag läst så måste mer avancerade kongureringar göras via CLI. Hade en edgerouter x innan och alla CLI konfigurering var meckigt och slött. Nu bytt till en pfsense burk istället som jag personligen tycker är helt underbar!

Ang. switch. Om du inte skall köra fiber så tycker jag iaf. Netgears SOHO routrar är mer prisvärda. Finns med POE och VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

@dbeg
Efter att ha kikat lite tror jag på en edgerouter (X SFP) + AP AC lite för att hålla det till så få enheter som möjligt. (Och en endast en strömkälla?)
Går dessa två enheter bra ihop? (Det går bra att administrera flera gränssnitt)
Denna setup ska köra samtliga enheter trådlöst.

Ja det funkar bra. Jag kör ER-X SFP som router och sedan en ER-X som switch och två AP AC Lite för wifi. Fiber och ström in till ER-X SFP och resten via ethernet/PoE.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ja det funkar bra. Jag kör ER-X SFP som router och sedan en ER-X som switch och två AP AC Lite för wifi. Fiber och ström in till ER-X SFP och resten via ethernet/PoE.

/Knight

@Knightmare

Tack för infon.
Du nämner att du kör en ER-X som switch. Är det måste med en switch eller är det bara för att du vill ha möjlighet till fler enheter?
Hur var det att konfigurera ER-X SFP?

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med Ubiquiti? Har ingen vidare koll på nätverk, men man ser ju att namnet dyker upp rätt ofta, så man blir ju nyfiken.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@MrDumle:

Vill du styra allt från samma UI ska du använda USG, annars kommer du få två gränssnitt att administrera!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3037638

nja, de håller på med en managment mjukvara som skall kunna "styra" fler än sina produkter i UnFi-serien.
https://unms.com/

Skrivet av drwlz:

Vad är grejen med Ubiquiti? Har ingen vidare koll på nätverk, men man ser ju att namnet dyker upp rätt ofta, så man blir ju nyfiken.

Det är lätt att bygga ut. Deras accesspunkter ser inte ut som en gigantisk död skalbagge på väggen. De har router, accesspunkter, kameror switchar osv. Det är miniEnterprise för hemanvändare och SMB (utan dyra licenskostnader)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

nja, de håller på med en managment mjukvara som skall kunna "styra" fler än sina produkter i UnFi-serien.
https://unms.com/

Det är lätt att bygga ut. Deras accesspunkter ser inte ut som en gigantisk död skalbagge på väggen. De har router, accesspunkter, kameror switchar osv. Det är miniEnterprise för hemanvändare och SMB (utan dyra licenskostnader)

Ja men UNMS är inte lanserat ännu och kommer säkerligen ta tid innan allt funkar som det ska. Dessutom var det för en hemanvändare som vill ha en enkel lösning. Därav passar USG bra in!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

@Knightmare

Tack för infon.
Du nämner att du kör en ER-X som switch. Är det måste med en switch eller är det bara för att du vill ha möjlighet till fler enheter?
Hur var det att konfigurera ER-X SFP?

Det är för möjlighet till fler enheter. Jag har ER-X SFP i källaren och ER-X på andra våningen (1 1/2 plan med källare). En AP kopplad till router och en AP till switch båda via PoE. Sen har jag IPTV och HTPC kopplat till switchen med.

/Knight

EDIT: Kabel mellan ER-X SFP och ER-X är en trunk med PoE (vlan 100 för internet och vlan 845 för iptv)

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Det är för möjlighet till fler enheter. Jag har ER-X SFP i källaren och ER-X på andra våningen (1 1/2 plan med källare). En AP kopplad till router och en AP till switch båda via PoE. Sen har jag IPTV och HTPC kopplat till switchen med.

/Knight

EDIT: Kabel mellan ER-X SFP och ER-X är en trunk med PoE (vlan 100 för internet och vlan 845 för iptv)

@Knightmare
Vad är egentligen SFP börjar jag fundera på nu haha? Bor i lägenhet och är kopplad till stadsnätet. Räcker det med ER X eller måste det vara en ER X SFP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

@Knightmare
Vad är egentligen SFP börjar jag fundera på nu haha? Bor i lägenhet och är kopplad till stadsnätet. Räcker det med ER X eller måste det vara en ER X SFP?

SFP är ett interface som möjliggör att ansluta fiber mha en GBIC

finns också GBICar som har stöd för koppar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

@Knightmare
Vad är egentligen SFP börjar jag fundera på nu haha? Bor i lägenhet och är kopplad till stadsnätet. Räcker det med ER X eller måste det vara en ER X SFP?

ER-X SFP har PoE på alla ethernet medan ER-X bara har en in och en out PoE. Om du bara ska ha en AP räcker det med ER-X men du kan behöva komplettera med en strömadapter som levererar mer ström. ER-X SFP kommer med en lite bättre adapter direkt. SFP används främst för att koppla sig mot fibernätet. Jag tog SFP-modulen från mediakonvertern (Inteno) och plugga in i ER-X istället.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Ah, kanske mer poppis hos dom som inte har fullgod täckning i hela bostaden och är beroende utav AP osv?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

ER-X SFP har PoE på alla ethernet medan ER-X bara har en in och en out PoE. Om du bara ska ha en AP räcker det med ER-X men du kan behöva komplettera med en strömadapter som levererar mer ström. ER-X SFP kommer med en lite bättre adapter direkt. SFP används främst för att koppla sig mot fibernätet. Jag tog SFP-modulen från mediakonvertern (Inteno) och plugga in i ER-X istället.

/Knight

Tack för all information!

När det är PoE i samtliga portar på en enhet, kan man då plugga in andra enheter utan att de går sönder (desktop, laptop, ps4) ?