Skaffa nytt SAS HBA eller 'fuska' med intern miniSAS till extern miniSAS?

Permalänk

Skaffa nytt SAS HBA eller 'fuska' med intern miniSAS till extern miniSAS?

Ja, som ämnesraden säger så funderar jag på vad som är bäst att göra av följande:

1) Skaffa nytt HBA med externa miniSAS (typ LSI 9207 8e)
2) Koppla mitt existerande LSI 9207 8i (förvisso kinakopia, men systemet rapporterat det som felfritt och det känns igen som rätt kort)
via intern till extern adapter.

Det är inte aktuellt just nu, men tänkte kolla upp det så jag har mer koll innan det blir dags att utöka NAS:en med en JBOD-låda som ju kan kopplas in som om diskarna sitter i NAS:en. Blir klart billigare att använda adapter för att koppla in lådan, men det kanske har någon oförutsedd nackdel?

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MushForBrains:

Ja, som ämnesraden säger så funderar jag på vad som är bäst att göra av följande:

1) Skaffa nytt HBA med externa miniSAS (typ LSI 9207 8e)
2) Koppla mitt existerande LSI 9207 8i (förvisso kinakopia, men systemet rapporterat det som felfritt och det känns igen som rätt kort)
via intern till extern adapter.

Det är inte aktuellt just nu, men tänkte kolla upp det så jag har mer koll innan det blir dags att utöka NAS:en med en JBOD-låda som ju kan kopplas in som om diskarna sitter i NAS:en. Blir klart billigare att använda adapter för att koppla in lådan, men det kanske har någon oförutsedd nackdel?

Eller så skaffar du en sån här?

http://mullet.se/product.html?product_id=336938

Kanske går att hitta denna på ett annat ställe för ett mindre pris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Missminner jag mig inte så är det där just det jag nämner, en intern till extern adapter?
Man kan säkert hitta en sådan billigare ja, och ett LSI 9207 8e kostar ju klart mer nytt i Sverige, hittade ett för strax under 1600 med fri frakt från Australien fast man kan råka ut för tull såklart!

Tål att tänkas på dock, tack för infon!

Edit: Såg det där är för mini SAS HD som är lite annorlunda kontakt ^^ Finns säkert för SFF-8087 till SFF-8088 också

(ny info)
Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MushForBrains:

Missminner jag mig inte så är det där just det jag nämner, en intern till extern adapter?
Man kan säkert hitta en sådan billigare ja, och ett LSI 9207 8e kostar ju klart mer nytt i Sverige, hittade ett för strax under 1600 med fri frakt från Australien fast man kan råka ut för tull såklart!

Tål att tänkas på dock, tack för infon!

Inga problem tycker om att kolla igenom mullet.se hemsida vare dag så man har bättre koll.

Edit: Denna kanske räcker https://www.ebay.com/itm/SUPERMICRO-AOM-SAS3-8I8E-Rev-1-01-Ex...?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

LSI 9207-8e kostar under tusenlappen på eBay. Det skulle jag valt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av superegg:

Inga problem tycker om att kolla igenom mullet.se hemsida vare dag så man har bättre koll.

Edit: Denna kanske räcker https://www.ebay.com/itm/SUPERMICRO-AOM-SAS3-8I8E-Rev-1-01-Ex...?

Hmm, ser man kan konvertera från mini SAS HD till mini SAS 8087 så på det hållet går det... Frågan är vad som blir mest kostnadseffektivt Beroende på om jag skaffar JBOD case med mini SAS HD eller mini SAS 8088 kontakt blir det lite olika sladd sedan... Nu är ju kontrollern bara ett SAS2.1-kort, men med tanke på framtiden kanska man ska ta en JBOD-låda med mini SAS HD ändå, när det nu blir. Får kolla vad det är på X-cases JBOD, då det är de som gör någorlunda prisvärda sådana, Supermicros egna köper jag bara om de är beg.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MushForBrains:

Hmm, ser man kan konvertera från mini SAS HD till mini SAS 8087 så på det hållet går det... Frågan är vad som blir mest kostnadseffektivt Beroende på om jag skaffar JBOD case med mini SAS HD eller mini SAS 8088 kontakt blir det lite olika sladd sedan... Nu är ju kontrollern bara ett SAS2.1-kort, men med tanke på framtiden kanska man ska ta en JBOD-låda med mini SAS HD ändå, när det nu blir. Får kolla vad det är på X-cases JBOD, då det är de som gör någorlunda prisvärda sådana, Supermicros egna köper jag bara om de är beg.

Kanske är bättre att du skaffa ett till HBA kort dom kostar ju inte så jätte mycket om du ska ha SAS2.

Jag köpte mitt LSI sas 9300-16i för nästan 4k men jag var snäll mot säljer och gav lite mer pengar då det var bud så pallar jag inte vänta.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Har nu insett att som ni säger är det lika bra att skaffa ett nytt HBA billigt på Ebay, för alla andra alternativ är minst lika dyra

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2