Hyra en Counter Strike 1.6 server?

Permalänk
Medlem

Hyra en Counter Strike 1.6 server?

Hej, jag har configurerat en HLDS på min dator, skrivit några plugins och fixat rätt mycket.
Nu skulle jag vilja hosta den någonstans, men när jag söker hittar jag bara sidor som hyr ut färdiga cs servrar.

Servern kommer användas för att spela gather 5 v 5 med människor från hela sverige.
Jag skulle vilja hitta något ställe man kan hyra för en okej peng och bra ping, samt vill jag kunna föra över filer via ftp och ha en fast download webserver.

Hur går jag till väga för att hitta rätt?
Har aldrig hyrt en server eller liknande.

Tackar

Permalänk
Medlem

Du kan köra egen server, går inte det så får du som sagt hyra en. Alternativt att hyra en egen server på ett hotell vilket blir kanondyrt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen:

Fyfan, det är så pass dyrt alltså..
Har ingen koll på vad det kostar.

Har hostat själv hemma men då pingar folk 20-30 istället för 5-10

Permalänk
Medlem

@Valonen: På https://www.swedishhost.se/hyr/1/Counter-Strike kostar det ca 150 spänn/mån för en egen server.
Men då kan man ju inte slänga in amx osv..

Är hotell så mycket dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

PRQ erbjuder co-location om du har en egen burk. 750kr/månad.
Vill du hyra en av deras burkar är det 1000kr/månad plus uppkoppling.
Så, ja, rätt kostsamt om det bara är ett hobbyprojekt. Ingen av dina polare som har fiber och kan tänka sig att ha en maskin igång hemma för en slant?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur mkt HLDS med dina plugins kräver, men det kan väl inte vara allt för mycket?
Co-lo eller dedikerad server behöver man väl inte hyra, en prisvärd VPS borde väl räcka?
Sökte lite snabbt och hittade https://internetport.com/vps/. 10GB HDD, 2 trådar, 1GB RAM och 150GB trafik/månad för 130kr/mån t. ex. Det går säkert att hitta billigare också, om nu prestandan räcker till.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Har själv inte använt dom men sett benchmarks och läst att dom ska ha samma standard som Linode och DigitalOcean

VULTR
25GB SSD
1GB RAM
1TB Bandwidth

$5 per månad, dock så är det utan VAT vilket är 25%(Sverige) så det blir ~52.5 SEK per månad

  1. Välj prisnivån på VPSen (jag tog den med 1GB RAM som exempel)

  2. Välj det Linux distro du föredrar

  3. Följ instruktionerna för SteamCMD här

Edit:

Dom tar betalt per timme men räknar på 28 dagar så den tid som varje månad som överskrider 28dagar(672 timmar) är gratis, så det är inga problem att prova och labba då du betalar bara för den tid du använder

Permalänk
Medlem

@Xburk: Tack för ditt svar!

Jag läste på lite om systemkraven.
För tio spelare rekommenderades minst 200MB ram.
De plugins jag använder kan nog pusha upp det en del men 1GB skall räcka.

Gällande processor står det såhär:
"I suggest anything over a 600MHz, Pentium or AMD. The Processor, although used a lot when full packed, is less intensive towards the HLDS because the RAM does most of the work."

10GB HDD räcker gott och väl inget snack om saken.

Hur mycket trafik det blir vet jag faktiskt inte, har ingen aning om hur mycket data som sänds fram och tillbaka när man spelar. Men vi spelar många timmar varje dag..

Sen är det väl bara hastigheten kvar, och det tycker jag är viktigt så klart..
Men det beror ju helt på vart man hyr osv.

Känner redan att det är lite bortom min skill nivå, har ingen aning om hur det funkar med VPS.
Hur startar jag HLDS där, och hur sätter jag upp en webserver..

Kanske inte är så svårt som jag tror?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@Nivo: Jäklar, tackar! Det här låter ju perfekt!
Satt upp en HLDS på en debian server förut, men fick inte config filen att läsas hur jag än höll på..
Hoppas det funkar den här gången!

Skall se om jag kan sätta mig in i detta, hade varit mycket jobb förgäves om jag inte lyckas få upp en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

@Xburk: Tack för ditt svar!

Jag läste på lite om systemkraven.
För tio spelare rekommenderades minst 200MB ram.
De plugins jag använder kan nog pusha upp det en del men 1GB skall räcka.

Gällande processor står det såhär:
"I suggest anything over a 600MHz, Pentium or AMD. The Processor, although used a lot when full packed, is less intensive towards the HLDS because the RAM does most of the work."

10GB HDD räcker gott och väl inget snack om saken.

Hur mycket trafik det blir vet jag faktiskt inte, har ingen aning om hur mycket data som sänds fram och tillbaka när man spelar. Men vi spelar många timmar varje dag..

Sen är det väl bara hastigheten kvar, och det tycker jag är viktigt så klart..
Men det beror ju helt på vart man hyr osv.

Känner redan att det är lite bortom min skill nivå, har ingen aning om hur det funkar med VPS.
Hur startar jag HLDS där, och hur sätter jag upp en webserver..

Kanske inte är så svårt som jag tror?

Tack för hjälpen.

Skrivet av Lennings:

@Nivo: Jäklar, tackar! Det här låter ju perfekt!
Satt upp en HLDS på en debian server förut, men fick inte allt att funka hur jag än höll på.
Hoppas det funkar den här gången..

Om du vill kan du skicka ett PM med en länk till din steam id page så kan jag hjälpa med problem du har, har själv satt upp några servrar med SteamCMD förut

Permalänk
Medlem

@Nivo: Ja tack!

Det hade varit suveränt!

Permalänk

Amazon erbjuder gratisserver under ett år för nya kunder. 1 kärna, 2 GB RAM, 40GB HD. Vet inte vad pingen blir.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Jasså, skulle inte amazon komma till sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hej, jag har configurerat en HLDS på min dator, skrivit några plugins och fixat rätt mycket.
Nu skulle jag vilja hosta den någonstans, men när jag söker hittar jag bara sidor som hyr ut färdiga cs servrar.

Servern kommer användas för att spela gather 5 v 5 med människor från hela sverige.
Jag skulle vilja hitta något ställe man kan hyra för en okej peng och bra ping, samt vill jag kunna föra över filer via ftp och ha en fast download webserver.

Hur går jag till väga för att hitta rätt?
Har aldrig hyrt en server eller liknande.

Tackar

Jag spelar ganska mycket QuakeLive, och där har en snubbe hostat servrar genom digitaloceans och det fungerar kanon. Kostar typ 150 kr /månad. Sist jag hörde några summor. Så det behöver inte vara dyrt. Dock körs denna i NL vilket inte är optimalt för pingen men DO har även hallar i Sverige som kanske kan funka.

Edit: prisbild: https://www.digitalocean.com/pricing/#droplet
Och Nej jag gör inte reklam för dem, bara föreslog dem då det fungerar bra för oss som spelar QL Och de finns i Sverige. Gratis fast ip ingår så länge du har det bundet till en droplet (droplet är deras namn för klient/server)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag spelar ganska mycket QuakeLive, och där har en snubbe hostat servrar genom digitaloceans och det fungerar kanon. Kostar typ 150 kr /månad. Sist jag hörde några summor. Så det behöver inte vara dyrt. Dock körs denna i NL vilket inte är optimalt för pingen men DO har även hallar i Sverige som kanske kan funka.

Edit: prisbild: https://www.digitalocean.com/pricing/#droplet
Och Nej jag gör inte reklam för dem, bara föreslog dem då det fungerar bra för oss som spelar QL Och de finns i Sverige. Gratis fast ip ingår så länge du har det bundet till en droplet (droplet är deras namn för klient/server)

Detta är då inte cs men ....
Gjorde mig en ARK server med en 6700 och 32gb ram / ssd och elen ligger på 375. Hade 335 innan .
Blev inte så farligt dyrt att hosta en egen. Mest delar som kostar hehe
har ju 100/100 lina så det flyter på riktigt bra.
Jag kollade först på att hosta en ARK server, men det skulle kosta emot 700kr.
Så var billigare att göra en egen hehe:)

Permalänk
Medlem

@ExcZist:
Har man möjlighet att köra egen server hemma så kanske det är en bra början. Men det förutsätter ju att man har fiber (vilket många har) men också att man har en dator över (eller köpa en). Jämfört med att hyra en för <200 kr /månad så kan man ju köra iaf 1,5-2 år om man köper delarna själv. Plus det kräver ju lite mer jobb och bra uppkoppling. Jag kan tycka att det är bättre att hyra i början så man se ratt det fungerar och man vill fortsätta spela. Vill man inte ha en egen server av någon orsak så är det bara "spara" den lokalt och sluta betala till ex DO.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Lennings:

@Awakeruad: Jasså, skulle inte amazon komma till sverige?

Vet ej, men man får väldigt bra hastighet mot en server i Frankfurt. Värt att testa iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@ExcZist:
Har man möjlighet att köra egen server hemma så kanske det är en bra början. Men det förutsätter ju att man har fiber (vilket många har) men också att man har en dator över (eller köpa en). Jämfört med att hyra en för <200 kr /månad så kan man ju köra iaf 1,5-2 år om man köper delarna själv. Plus det kräver ju lite mer jobb och bra uppkoppling. Jag kan tycka att det är bättre att hyra i början så man se ratt det fungerar och man vill fortsätta spela. Vill man inte ha en egen server av någon orsak så är det bara "spara" den lokalt och sluta betala till ex DO.

Har mycket gammal skit liggandes hehe
Körde en FX 6300 innan. Det funkade tills windows buggade hehe
Min far hade sin server i många år ,tror den var sen cod4. Den gav upp i somras tror jag.
Har 1500 i hyra med tv inräknat så betalar Internetet och elen.
Så det är en billig liten etta men klarar mig bra hehe

Permalänk
Avstängd

@Lennings:

Har du löst det än?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Jag har inte riktigt bestämt mig, men det känns mycket bättre iaf, det står mellan att hyra av en privatperson eller en VPS av något företag.

Problemet jag har nu är väl att jag är osäker på om allt kommer lira på en linux server, det verkar finnas vissa problem.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa lokalt i en virtuell linuxmaskin.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lennings:

@superegg: Jag har inte riktigt bestämt mig, men det känns mycket bättre iaf, det står mellan att hyra av en privatperson eller en VPS av något företag.

Problemet jag har nu är väl att jag är osäker på om allt kommer lira på en linux server, det verkar finnas vissa problem.

Hur länge ska du ha server uppe?

Om det inte är jättebråttom att få upp server så skulle jag kunna hjälpa dig med att dra upp en server gratis då jag håller på att bygga upp mitt system så behövs den testat så att allt funkar så du skulle kunna vara med testperson.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666