Datainspektionen granskar kravbrev till illegala fildelare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Det är väl Postnord som levererar breven?
Då är det väl bara att slänga brevet och om det blir några efterföljder hänvisa till att du inte fått något brev första gången.

Vissa saker var bättre förr...

Om man är åtta år fungerar säker det där men, nej, skämt åsido, brevet i sig saknar ju laga kraft, det är ju mer en uppmaning och endast om dom faktiskt stämmer dig blir det allvar, så oavsett om man läser brevet, erkänner att man läst brevet eller none of the above spelar det ingen som helst roll. Att dom skulle stämma anser jag dock vara mer eller mindre obefintligt. Det finns liksom inte tillräckligt med grund för att dra 5000 personer individuellt inför rätta för fispengar. Det är rent ut sagt löjligt det dom sysslar med. Vitsen med det hela är att skapa oro hos dom som faktiskt fildelar och få dom att sluta med det, vilket ju bevisligen har fungerat.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba, inlägget var inte speciellt seriöst menat...utan mer en vinkling på Postnords "service"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Ja du missade kanske det hela om att domaren i piratebay-målet även var medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt, och varför tror du han blev tilldelad målet?

Ja, det hade jag faktiskt missat. Men du, att vara jävig är inte att vara mutad och en person är inte ett rättsväsende och du får ju gärna peka på var det har fastslagits att "han fick målet" på grund utav hans påstådda jävighet, som han förövrigt blev friad från och var kopplingen finns till vad vi pratar om här. Det här bevisar väl också om inte annat att du har väldigt dålig koll på svenskt rättssystem och har precis inte den blekaste aning vad du pratar om. Mutor och utpressning... men eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det senaste jag kan hitta från dem är det här:

"Bakgrunden till de nu aktuella utskicken till fildelare har sin bakgrund i den så kallade Ipred-lagen, som orsakade stor debatt när den röstades igenom av Riksdagen för drygt åtta år sedan. Genom ett EU-domslut från slutet av förra året får operatörer inte längre spara data, såvida det inte finns brottsmisstanke. Därför har Bahnhof valt att radera alla loggfiler efter 24 timmar och har därmed inga data att lämna ut. "

Efter lite googling så hittade jag följande:

Idag sparar Bahnhof sina kunders IP-adresser med tillhörande information i 24 timmar men företagets VD Jon Karlung säger att målet är att minska denna tid till 12 timmar. Att radera dem omgående säger Karlung inte är möjligt då man behöver denna information för att felsöka i sitt nät om det skulle uppstå något problem:

Källa: http://feber.se/webb/art/361942/bahnhof_vill_lagra_ipadresser...

Detta är från februari, så mycket möjligt att dom redan satt det i rutin.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Belsebull:

Bara ett tips, går utmärkt att skaffa VPN via Bahnhof även om du inte har ditt bredband via dem.

Hur skaffar man detta?
Hittar ej "beställ" grejen på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ja du missade kanske det hela om att domaren i piratebay-målet även var medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt, och varför tror du han blev tilldelad målet?

För att gubben är, trots allt, en domare? Jag tror knappast det rör sig om föreningen för upphovsrätt hade ett möte där han som ordförande satt vid ett bord och slickade sig om munnen och kvittrade om hur han skulle sätta dom där stygga piraterna.

Men visst, men vill man tycka att det rör sig om konspiration så.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ugh... Ja! Hela mitt inlägg var ett antagande, det till och med innehöll vad jag baserar det antagandet på; jag tror inte ett ögonblick att du 1) tror att Njord skickar dessa brev till folk som inte fildelar och 2) att du faktiskt har Bahnhof som ISP för att inte "drabbas av sån här skit".

Visst, men, nej, det tror jag inte på heller.

Du får väl tro vad du vill. Du är på intet sätt en part som jag behöver ingjuta förtroende i. Men jag hoppas du åtminstonne inser att bara för att man har Bahnhof som ISP så betyder inte det att man fildelar.

Lägger vi den saken åt sidan så tycker jag allderles oavsett att det är bekymmersamt att Njord får skicka ut sådanna här brev. Fildelning är ju ett brott och borde inte drivas civilrättsligt.

Jag tycker inte det finns någon rimlighet i att de skickar ut de här breven. Inte mer än att jag skulle fota dig när du felparkerar och sedan erbjuda 200Kr mot att inte ringa Q-parc, som tar 1200Kr för en felparkering. Det är utpressning.

Skrivet av muSashi:

Efter lite googling så hittade jag följande:

Idag sparar Bahnhof sina kunders IP-adresser med tillhörande information i 24 timmar men företagets VD Jon Karlung säger att målet är att minska denna tid till 12 timmar. Att radera dem omgående säger Karlung inte är möjligt då man behöver denna information för att felsöka i sitt nät om det skulle uppstå något problem:

Källa: http://feber.se/webb/art/361942/bahnhof_vill_lagra_ipadresser...

Detta är från februari, så mycket möjligt att dom redan satt det i rutin.

Se där, då blir det ännu mindre av en diskussion. För att de skulle få till ett föreläggande som hanterades på mindre än 12h finns ju inte på kartan. Det går liksom inte ens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

För att gubben är, trots allt, en domare? Jag tror knappast det rör sig om föreningen för upphovsrätt hade ett möte där han som ordförande satt vid ett bord och slickade sig om munnen och kvittrade om hur han skulle sätta dom där stygga piraterna.

Men visst, men vill man tycka att det rör sig om konspiration så.

Det är därför just den domaren inte skulle få leda pirate bay-målet, det undergräver trovärdigheten i det svenska rättsystemet.

Permalänk
Inaktiv

Angående vem som betalar advokatkostnaderna:

https://www.minilex.se/a/vem-st%C3%A5r-f%C3%B6r-r%C3%A4tteg%C...

Huvudregeln i tvistemål är alltså att den part som förlorar ett mål skall betala såväl sina egna som motpartens rättegångskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Fortfarande ingen domstol i Sverige som dömt Njord för utpressning. Så att dessa breven skulle vara utpressning är således bara påhitt. Vi gick igenom detta för några veckor sedan, har du glömt?

Kan nog vara utpressning även utan domstol sett till ordets betydelse men vad jag sett av de brev som skickas ut (via olika forum osv) är det mer ett "erbjudande" i juridisk mening. Möjligtvis bedrägeri men förmodligen har dom rätt tort på fötterna om det är en riktig juristfirma som står bakom.

Permalänk
Medlem

Man har ju genom åren kunnat läsa om åtskilliga skrivare och mormors larm-knapp, etc, som blivit stämda för fildelning. så visst kan det bli fel ibland när dom endast har en IP adress som bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är därför just den domaren inte skulle få leda pirate bay-målet, det undergräver trovärdigheten i det svenska rättsystemet.

Jag vill minnas att tingsrätten kom fram till att domaren inte var jävig. Man behöver inte gilla det men så är det so suck it up buttercup.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Lägger vi den saken åt sidan så tycker jag allderles oavsett att det är bekymmersamt att Njord får skicka ut sådanna här brev. Fildelning är ju ett brott och borde inte drivas civilrättsligt.

En stämning är inget man gör för lagbrott utan till exempel kontraktsbrott.

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det finns någon rimlighet i att de skickar ut de här breven. Inte mer än att jag skulle fota dig när du felparkerar och sedan erbjuda 200Kr mot att inte ringa Q-parc, som tar 1200Kr för en felparkering. Det är utpressning.

Nåt sånt där skulle vara utpressning, ja, men det är inte vad dessa breven gör för att hota med stämning är inte olagligt, det är inte ens ett hot.

Permalänk
Medlem

@lucas_sthlm: Länk till Integrity

Här beställer du, finns en för om du är kund och en om du inte är kund hos dem (på bredband).

Fyller i dina uppgifter, det tar cirka en dag så får du inloggningsuppgifter, har du inte satt upp VPN innan så finns det en bra guide där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och eftersom det är civilrättsligt mål så kostar det pengar även om man är oskydlig. Inte så kul, ens om man är "fri från synd" så att säga, då man ändå får pröjsa de egna rättegångskostnaderna.

Detta lär dock handla om Förenklat tvistemål och då är det vad jag vet endast försumbara kostnader man kan åka på för motparten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Jag vill minnas att tingsrätten kom fram till att domaren inte var jävig. Man behöver inte gilla det men så är det so suck it up buttercup.

När folket inte har tillit till rättsystemet längre så kanske det inte är lika roligt längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Kan nog vara utpressning även utan domstol sett till ordets betydelse...

Alltså, om man argumenterar att det bara kan konstateras av domstol att alla som fått brevet har begått ett lagbrott, ja då är det rimligt att påstå att utpressning bara kan konstateras av precis samma domstol också. Lite konsekvens får man väl kräva.

Skrivet av Bassen87:

Nej det konstateras med hjälp utav en rättegång, där man får komma med bevis som är mer än ett IP-nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Du skriver ju de här sakerna som det vore självklarheter. Men tydligen så är det så tveksamt så att det utreds. Vi får väl se vad de kommer fram till.

Kontraktsbrott? Om man har laddat ner en film så har man ju inte skrivit på ett kontrakt om varken det ena eller det andra. Det är klart att det är olagligt, men är det ett brott så skall det väl hanteras av tingsrätten och inte som civilrättsligt mål? Jag får inte ihop logiken där.

Dessutom är man som enskild mottagare av ett sådant här brev i det närmaste fredlös. Oavsett hur utgången blir så får man ju betala sina rättegångskostnader själv. Men det skulle man förståss ha tänkt på innan man var så dum att man hade oturen att hamna på deras godtyckliga lista? Just det. Det är därför man har Bahnhof, så slipper man skiten oavsett om man är skydlig eller, som vissa skriver i tråden (som jag väljer att tro på men inte du) får hem ett brev som rör en film man inte ens laddat ner.

Ska man dra det ett steg längre så är det ju egentligen konstigt att de stannar på 5 000Kr eller vad det var. Som individ har man lika liten chans att freda sig oavsett om det gäller 5 000Kr eller 100 000Kr. För dem är det liksom... Gratis pengar och lågt hängande frukt. Management by fear.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du skriver ju de här sakerna som det vore självklarheter.

Ja, alltså, nu kan man ju inte som privatperson stämma någon i sverige för till exempel mord, det är något en åklagare väcker åtal om.

Skrivet av Ozzed:

Men tydligen så är det så tveksamt så att det utreds. Vi får väl se vad de kommer fram till.

Ja, av Datainspektionen, inte polis och då bara om det kan klassas som inkassoverksamhet vilket kräver statligt tillstånd vilket i sin tur sannolikt Njord inte har. Det är allt.

Skrivet av Ozzed:

Kontraktsbrott? Om man har laddat ner en film så har man ju inte skrivit på ett kontrakt om varken det ena eller det andra.

Japp, det är så man lägger fram det av Västtrafik när man plankar på spårvagnar. Det är inte olagligt att planka men kan man påvisa att man vet om att det kostar pengar och ändå inte betalar, så kan man dra en person inför domstol om det så behövs, jäss. Hur Njord skulle göra har jag ingen aning om, men eftersom man inte kan stämma för lagbrott så som upphovsrättsbrott får man väl anta att man inte gör det utan stämmer för något annat.

Skrivet av Ozzed:

Det är därför man har Bahnhof, så slipper man skiten oavsett om man är skydlig eller, som vissa skriver i tråden (som jag väljer att tro på men inte du) får hem ett brev som rör en film man inte ens laddat ner.

Om man är så enfaldig att man på fullaste allvar tror på att Njord skulle hitta på att du filderar, så men visst, för all del, stoppa pengar i Karlungs ficka. Men är det inte lite fånigt att tro på personerna i tråden som svär att "ja'nte tankat nåt" men samtidigt tro att Njord skulle fuska med breven och blint skicka dom till personer som inte ens är misstänkta för att fildelat filmen ifråga? Alltså, då får man ju allt vara bra puckad när man sannolikt skulle lätt kunna få tag i avsevärt fler än 5000 genuint.

Skrivet av Ozzed:

Ska man dra det ett steg längre så är det ju egentligen konstigt att de stannar på 5 000Kr eller vad det var. Som individ har man lika liten chans att freda sig oavsett om det gäller 5 000Kr eller 100 000Kr. För dem är det liksom... Gratis pengar och lågt hängande frukt.

Man skall ju gärna ha chans att vinna målet också och att kräva orimligt stora belopp är ju just det, orimligt.

Permalänk
Medlem

@Unknown:
De kan nog samla in det. Men de lär inte hinna skicka förfrågningar om alla. Det tar ju ta ett tag för dem att sammanställa. Och då har 24h redan gått och då finns det inga uppgifter som Bahnhof kan bistå med. Så jag skulle känna mig rätt säker om jag hade dem som leverantör.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Ja, alltså, nu kan man ju inte som privatperson stämma någon i sverige för till exempel mord, det är något en åklagare väcker åtal om.

Ja, av Datainspektionen, inte polis och då bara om det kan klassas som inkassoverksamhet vilket kräver statligt tillstånd vilket i sin tur sannolikt Njord inte har. Det är allt.

Japp, det är så man lägger fram det av Västtrafik när man plankar på spårvagnar. Det är inte olagligt att göra så men kan man påvisa att man vet om att det kostar pengar och ändå inte betalar, så kan man dra en person inför domstol om det så behövs, jäs. Hur Njord skulle göra har jag ingen aning om, men eftersom man inte kan stämma för lagbrott så som upphovsrättsbrott får man väl anta att man inte gör det utan stämmer för något annat.

Om man är så enfaldig att man på fullaste allvar tror på att Njord skulle hitta på att du filderar, så men visst, för all del, stoppa pengar i Karlungs ficka. Men är det inte lite fånigt att tro på personerna i tråden som svär att "ja'nte tankat nåt" men samtidigt tro att Njord skulle fuska med breven och blint skicka dom till personer som inte ens är misstänkta för att fildelat filmen ifråga? Alltså, då får man ju allt vara bra puckad när man sannolikt skulle lätt kunna få tag i avsevärt fler än 5000 genuint.

Man skall ju gärna ha chans att vinna målet också och att kräva orimligt stora belopp är ju just det, orimligt.

Du tar alltså Njord Law Firm för seriösa utan att egentligen ha någon kunskap om deras verksamhet? Det står dig naturligtvis fritt men jag är skeptisk. Fildelning är ju som sagt ett brott, så om de vill påvisa olagligheter så har de ju stöd för det i brottsbalken, men istället väljer de att dra det civilrättsligt, vilket jag tycker tyder på att de vill skinna folk på pengar snarare än att göra rätt för sig.

De har ju redan provat det här en gång med spridningskollen, och det föll inte i god jord, så varför skulle det vara annorlunda nu. Om de tror att de faktiskt hat goda chanser att vinna målen eftersom de tycker att deras bevisning står pall, så är det väl bara att stämma? Men istället så skickar de kravbrev till folk. Det är tveksamt, minst sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Vad tingsrätten säger om det saknar betydelse, däremot så var det HD eller hovrätten som fastslog det (mest troligt HD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Beviskraven är väl betydligt lägre i ett civilmål, så frågan är om dom måste det. Ägaren till abonnemanget har väl däremot ingen juridiskt ansvar för vad andra med tillgång gör. Kommer inte ihåg var/när det avgjordes, men läste det någonstans tidigare i veckan. Hojtar till med länk om jag hittar det igen.

Beviskraven är lägre ja, men det betyder inte att det går att hävda vad som helst utan att ha bevis för det. Här gäller det att bevisa att en specifik person använt ett visst ip-nummer eftersom du enligt svensk rätt inte kan hållas ansvarig för ditt nätverk. Har du öppen router t.ex. så kan vem som helst tankat ner något så det är upp till den anklagade att visa att det är just den anklagade som begått handlingen. Bara ett ip-nummer är alltså inte tillräckligt bevis även i ett civilrättsligt mål. Det juridiska ansvaret du letade efter är dels en EU-dom men sedan skrivs också strikt ansvar (att du har fullt ansvar alltså) ut i lagar där det gäller, vilket är fallet med hundar t.ex. Inte med internetuppkopplingar däremot.

Skrivet av Solaris:

Värt att tilläggas att lagar kan ändras på väldigt kort tid, även i Sverige, så resonomanget "jag har Bahnhof... " är inte bara farligt naivt, det är dumt också.

Skrivet av cjal:

Visst kan det ändras fort men tror inte mycket kommer hända vad gäller Bahnhofs sparande av uppgifter eftersom EU-domstolen sagt att Sveriges datalagrande bryter mot mänskliga rättigheter. Så länge EU gör den bedömningen kan Bahnhof fortsätta som de gör och hänvisa till detta om Sverige skulle börja bråka med dem.

Skrivet av Solaris:

Skillnaden är, operatörer som Bahnhof är inte immuna på något sätt mot att det kommer ett väldigt oväntat besök vilket tid som helst på dygnet. Om argument som brottsprevention ges, så kan man ge sig fan på att åklagare kommer ordna fram dokument som ger polisen befogenheter att knalla in och beslatag varenda pryl som dom pekar på.

Även om EU och kammarrätten sänkte PTS' käbbel om datalagringen nu i Mars, så är de mer än pigga på att bekämpa brott.

Nu föll det här på proportionalitetsprincipen vilket innebär att ingreppet i en persons integritet måste kunna försvaras av brottets svårighet. Så frågan är istället om straffskalan på brottet och är det ett brott som kan generera fängelse i t.ex 2 år så kan du begära ut information och Bahnhof kommer då också lagra och lämna ut det i enlighet med rättegångsbalken (24 kap tror jag det är, får kolla det). Hur som helst, den svenska lagstiftningen hade formuleringar om att du kunde begära ut dessa personuppgifter om misstanke om brott förelåg, vilket alltså gick emot proportionalitetsprincipen och det var det som EU-domstolen underkände. Men det kommer inte ändras i vilket fall eftersom vi pratar bötesbrott och det då fortfarande är oproportionerligt med så ingripande åtgärder.

Om Bahnhof själva ska bli föremål för en så kallad gryningsräd dock så krävs det att det finns rätt bra på fötterna om att Bahnhof begått brott (ekonomisk sådan antagligen i så fall), men bara för att de har kunder vars ip-nummer förekommer i en torrentsvärm så ger det inte åklagare/polis rätten att storma deras verksamhet.
Är argumentet brottsprevention har jag extremt svårt att se att fildelning skulle kunna vara grund för att knocka ut en leverantör, detta enligt principer som fastslogs av hovrätten i piratebay-fallet, bristande gärningsculpa.

Skrivet av Bopper:

Dessa brev skickas väl ut som vanlig post? Vad händer om brevet försvunnit? Blir man stämd i tingsrätten då?

Nej, en analogi kan göras t.ex. till om en räkning skickas till dig, du är inte ansvarig för att den kommer fram. Det är därför de kräver kvittens när det levereras föreläggande från Kronofogde osv. Så egentligen om en räkning kommer bort och du får en påminnelse med avgift kan du ringa och få bort avgiften om du kan göra troligt att du inte fått första brevet. Men i det här fallet är det inte grund för stämning i alla fall.

Skrivet av Mindboggle:

Vad jag stör mig mest på är att dom skickat ett sådant kravbrev till mig på en film jag inte har tankat ner.

Jag har inte en chans att bevisa att jag är oskylldig medans dom kan förfalska bevis!

Bevisbördan är deras helt och hållet, du behöver inte bevisa någonting.

Skrivet av Ozzed:

I brottmål så är man väl oskydlig tills motsatsen är bevisad. Men det här är väl civilrättsligt? I så fall får du ju pröjsa dina egna rättegångskostnader, så även om du genom att anlita en dyr advokat kan bevisa din oskuld så åker du ju på att betala hans arvode. Och det lär bli mer än 5 000Kr.

Oavsett om det är brottmål eller civilmål kommer oskuldspresumtionen gälla skulle jag säga, men det är lite knepigt ordval eftersom civilmål oftast handlar om tvister. Här kan man säga att Njord hävdar att ett förhållande föreligger medan mottagaren anser att det inte föreligger, men det är upp till Njord att visa att det är som de säger. Så på så sätt genom att bevisbördan ligger på dem kan man ändå prata om oskuldspresumtion, men som sagt, det handlar egentligen om brott. Det fungerar ändå enligt samma princip.

Skrivet av Raphaei:

Jag är nyfiken på hur de resonerar kring vilka som anses vara fildelare.

1) Om man har netflix, eller köpt en skiva, riskerar man att få kravbrev trots att man har laglig tillgång till det materialet?

2) Hur är det om man är en vanvettig cybervigilant och laddar ner, raderar, laddar ner, raderar, dygnet runt med kanske <1% share ratio med avsikt att försura för dessa piratande IT-brottslingar? Har man 100Mb ner, varför inte liksom.

Går de exklusivt på aktuella biofilmer osv är nog 1) väldigt svår att motivera, men hur där det med 2)? Känns ju dumt att straffa dessa för att dela om de bara kollar IP på öppna trackers. Jag hänger med på principen att även om man har en 1:100 share ratio så är det fortfarande sharing, men i sådana fall tycker jag att de helt enkelt endast har 1% rätt i sitt synsätt, och när man har 99% fel är det svårmotiverat.

Fildelning är egentligen lite slarvigt uttryckt. Vad det egentligen handlar om är upphovsrättsbrott och där finns det vissa kriterier som behöver vara uppfyllda, bland annat måste det ske utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd och att det ska ha tillgängliggjorts till allmänheten.

1. Vad du ser på Netflix, köper på skiva osv är sådant som gjorts tillgängligt med upphovsrättshavarens tillstånd och är alltså inget du begår upphovsrättsbrott genom att konsumera.

2. I det här fallet däremot är du skyldig, detta eftersom du begår brottet även om du bara delar en del av något som är skyddat av upphovsrätten, så även om det är <1% är det fortfarande en del. Den lilla <1% har då tillgängliggjorts till allmänheten utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd och du har då begått upphovsrättsintrång.

Skrivet av anon214822:

Angående vem som betalar advokatkostnaderna:

https://www.minilex.se/a/vem-st%C3%A5r-f%C3%B6r-r%C3%A4tteg%C...

Huvudregeln i tvistemål är alltså att den part som förlorar ett mål skall betala såväl sina egna som motpartens rättegångskostnader.

Här blir det ändå förenklat tvistemål, s.k. FT-mål, eftersom det är en summa som understiger ett halvt basbelopp. En timmes advokatkostnader kan räknas in och jag tror det är del av affärsidén. Det blir helt enkelt billigare att betala 4500 till Njord än att anlita en advokat för 5000 och då få rätt.
Men det är också vad som talar för att Njord aldrig kommer driva det vidare, för kostnaderna det skulle innebära för dem själva skulle vida överstiga de 4500 de kan få in och de kan inte begära att få sina kostnader betalade då heller eftersom det är ett FT-mål.

Permalänk
Medlem

Mullvad är en grym vpn, enkelt att använda och kostar 50kr per månad, har lika snabb internet som utan vpn påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Stämning görs i både brott- och civilmål, skillnaden är att i brottmål är det åklagaren som stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Du tar alltså Njord Law Firm för seriösa utan att egentligen ha någon kunskap om deras verksamhet?

Du får nog utveckla det där för jag har inte den blekaste vad du syftar på.

Skrivet av Ozzed:

Men istället så skickar de kravbrev till folk. Det är tveksamt, minst sagt.

Nu har ju jag inte sett brevet i fråga men krav är det väl inte, snarare en uppmaning för att slippa bli stämd, vilket inte är säkert att man gör även om man inte betalar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ampen:

Stämning görs i både brott- och civilmål, skillnaden är att i brottmål är det åklagaren som stämmer.

Jag menade ju så klart som privatperson;

Skrivet av VresiBerba:

Permalänk

Jag har fått ett sådan brev och det var länge sedan jag höll på med fildelning, spelar bara nu för tiden.

Åkte i soporna illa kvickt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har någon fått brev och svarat och begärt att få ta del av deras "bevis" på att de påstådda brottet skett och av den som fått brevet?

Permalänk
Medlem

Köra med öppen router? I lägenhet med 300 lägenheter.. hur går beviset då?