Datainspektionen granskar kravbrev till illegala fildelare

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna sätta upp en egen fartkamera och skicka ut brev om 'böter' eller att dra en anmälan till polis? Känns som att det finns en del pengar att tjäna på många andra områden av utpressning om det nu ska bli lagligt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Vad jag stör mig mest på är att dom skickat ett sådant kravbrev till mig på en film jag inte har tankat ner.

Jag har inte en chans att bevisa att jag är oskylldig medans dom kan förfalska bevis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vad jag stör mig mest på är att dom skickat ett sådant kravbrev till mig på en film jag inte har tankat ner.

Jag har inte en chans att bevisa att jag är oskylldig medans dom kan förfalska bevis!

I brottmål så är man väl oskydlig tills motsatsen är bevisad. Men det här är väl civilrättsligt? I så fall får du ju pröjsa dina egna rättegångskostnader, så även om du genom att anlita en dyr advokat kan bevisa din oskuld så åker du ju på att betala hans arvode. Och det lär bli mer än 5 000Kr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vad jag stör mig mest på är att dom skickat ett sådant kravbrev till mig på en film jag inte har tankat ner.

Jag har inte en chans att bevisa att jag är oskylldig medans dom kan förfalska bevis!

Tydligen är det bara att kasta brevet, troligtvis händer ingenting efter det: https://www.nyteknik.se/digitalisering/professor-till-misstan...

Man kan undra var gränsen går för utpressning. Om du kräver någon på pengar och hotar att dra personen inför rättegång och sedan inte gör det, vem kan då veta om det fanns några verkliga bevis i fallet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindboggle:

Vad jag stör mig mest på är att dom skickat ett sådant kravbrev till mig på en film jag inte har tankat ner.

Jag har inte en chans att bevisa att jag är oskylldig medans dom kan förfalska bevis!

Du har ju dock det perfekta beviset för en motanmälan om utpressning, det är ju det som gör det hela så roligt att de helt öppet skickar ut utpressningsbrev till folk.

De skickar ju bara ut brev för att fiska i hopp om att vissa betalar, hade vanligt folk gjort detta hade de åkt dit så det bara small om det.

Hade varit intressant och se om alla som fått brevet gått ihop och gjort en motanmälan och på så sätt plockat tillbaka mer pengar än de får in + några år bakom galler för VDn över företaget.

Kan inte tillåta privata företag agera domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Visst kan det ändras fort men tror inte mycket kommer hända vad gäller Bahnhofs sparande av uppgifter eftersom EU-domstolen sagt att Sveriges datalagrande bryter mot mänskliga rättigheter. Så länge EU gör den bedömningen kan Bahnhof fortsätta som de gör och hänvisa till detta om Sverige skulle börja bråka med dem.

Nej, det har de inte.

De har dragit tillbaka EU direktivet, ja.

Anledningen till detta är att de anser att det bryter mot mänskliga rättigheter att kunna spåra exakt vart en person har befunnit sig de senaste 6 månaderna, vilket man med väldigt bra precision kan hämta ur den data som ska lagras för mobiltelefoni.

För bredband så det bara mappningen IP till person och i så fall så skulle även Eniro, hitta och liknande tjänster också bryta mot mänskliga rättigheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Har väldigt svårt att se att de som jagar fildelare har möjligheten att i realtid granska alla som laddar ner saker för att sen kunna få till ett ärende mot Bahnhof innan 24h spannet. Är väl i teoerin möjligt men knappast praktiken.

Det är nog inga problem. Har för mig att programmet dom använder heter Maverick och så något mer. Den kopplar upp sig till svärmen och registrerar alla IP adresser. Kan dom lika automatiskt avgöra vilken ISP som har delat ut dom, så kan det nog sorteras upp lika automatiskt för hantering av den som ansvarar för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Har det någonsin hänt att de fått till ett föreläggande "inom 24 timmar"? De uppgifterna som kravbreven baseras på nu är ju månader gamla.

Sedan glömmer du också att lagstiftningen som de lutar sig mot inte ställer några som helst krav på handläggningstider, så Bahnhof kan "råka" hanrera ärendet efter att uppgiften redan är raderad.

Bahnhof ligger ju ständigt i framkant, så jag tycker allt att man kan känna sig säker med dem. Det skulle vara en ortroligt smärtsam PR-förlust för dem om det visade sig att de tvingats lämna ut masslagrad data. Det skulle rentav sänka hela deras pitch.

Hur lång tid Njord tar på sig att skicka ut förlikningserbjudandet har inget att göra med att dom hör av sig till domstol och kräver att få veta vem som hade IP't vid tillfället ifråga. ISP måste skicka ut information till berörd konsument att ISP har lämnat ut uppgift och till vem. Jag tror tiden varierar men har hört runt 3 månader. Det är två olika processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Skulle man kunna sätta upp en egen fartkamera och skicka ut brev om 'böter' eller att dra en anmälan till polis? Känns som att det finns en del pengar att tjäna på många andra områden av utpressning om det nu ska bli lagligt.

Nja, då får du nog hitta något annat än fortkörare.
Bevisbördan stiger rätt mycket i brottsfall jämförd med civilrätt.
Plåtar du en bil som kör för fort måste du bevisa vem som sitter bakom ratten, oberoende av vem som äger bilen.
Fortkörning är en kriminell handling.

Det här är mera som parkerings"böter", det är inte böter i juridisk mening utan en straffavgift som skickas till bilägaren oberoende av vem som ställt bilen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addman:

utpressningsbrevsfirmor

Jag kände, då jag villigt måste erkänna att jag inte har en blekaste aning vad detta är, att jag var tvunget att Googla och fick en träff; ditt inlägg. Vad är, uh, "utpressningsbrevsfirmor"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Du har ju dock det perfekta beviset för en motanmälan om utpressning, det är ju det som gör det hela så roligt att de helt öppet skickar ut utpressningsbrev till folk.

Fortfarande ingen domstol i Sverige som dömt Njord för utpressning. Så att dessa breven skulle vara utpressning är således bara påhitt. Vi gick igenom detta för några veckor sedan, har du glömt?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har svårt att se att detta är illegal inkassoverksamhet. Dock likställer jag beteendet och metodiken på samma nivå som bluffakturor. Även telefonförsäljarbolag som systematiskt arbetar mot pensionärer och äldre för att nå personer som inte vågar säga nej...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeagan:

Skulle man kunna sätta upp en egen fartkamera och skicka ut brev om 'böter' eller att dra en anmälan till polis?

Att skicka en anmälan till polis är helt okej, finns inga lagar mot sånt.

Skrivet av zeagan:

Känns som att det finns en del pengar att tjäna på många andra områden av utpressning om det nu ska bli lagligt.

Att däremot hota med polisanmälning i utbyte mot pengar är utpressning och är olagligt och kan resultera i sex år i buren. Det finns dock ingen lag, så klart att "hota" med stämning, vilket vore fullkomligt absurt.

Skrivet av lagen.nu:

"Utpressning är ett brott enligt 9 kap 4 § brottsbalken och straffet är fängelse i högst två år.

Brottet består i att någon genom hot om våld, skandalisering eller polisanmälan tvingar annan till handling eller underlåtenhet. Beskyddarverksamhet räknas som en form av utpressning. Utpressning skiljer sig från rån genom att hotet vid rån sker vid trängande fara och de facto inte lämnar offret något val.

Om brottet bedöms som ringa kan istället böter utdömas. Är brottet grovt kan dömas till fängelse i lägst sex månader, högst sex år."

https://lagen.nu/begrepp/Utpressning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Hur lång tid Njord tar på sig att skicka ut förlikningserbjudandet har inget att göra med att dom hör av sig till domstol och kräver att få veta vem som hade IP't vid tillfället ifråga. ISP måste skicka ut information till berörd konsument att ISP har lämnat ut uppgift och till vem. Jag tror tiden varierar men har hört runt 3 månader. Det är två olika processer.

Euhh... OK.. Jag får omformulera mig lite känner jag.

1: Njord ser att din IP laddar ner en film och letar upp att det är Bahnhof som har IP i scoopet
2: Njord begär av domstol att Bahnhof minsann ska lämna ut IP't, annars jävlar.
3: Bahnhof får in föreläggande om att lämna ut abonnenten bakom IP't från domstol
4: Bahnhof lämnar ut Uppgiften, om de har den.

Om men är 24h förflyter mellan punkt 1 och punkt 3, vilket är ganska jävla troligt, så har Bahnhof inget att lämna ut. Dessutom, så finns inga krav på att mindre än 24h skall förflyta mellan steg 3 och 4.

Sen, detta med viten hit och dit.. Alltså... Bahnhof har ju blivit hotade med vite ett antal gånger med de har aldrig betalar, så det är fett tandlös lagstiftning eftersom de gång på gång kan trolla PTS.

När Bahnhof sist hotades med vite så började de ju lagra, men gav då alla gratis PPTP (Lex integrity), och någon månad efter det så kom EU's dom som sa att det Sveriges små lagstiftare håller på med är ett brott mot mänskliga rättigheter, och sedan var det slut.

Alltså du har rätt i teorin, visst... Men.. Det har ju aldrig hänt och lär aldrig hända.

Om det däremot kommer lagkrav på att högst 24h får förflyta mellan steg 1 och 4, ja då kan vi snacka lite annat, men det finns ju inget sådant krav idag alls, på något sätt. Det är helt enkelt så att man är oantastlig som Bahnhofkund just nu, som läget är nu alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Euhh... OK.. Jag får omformulera mig lite känner jag.

1: Njord ser att din IP laddar ner en film och letar upp att det är Bahnhof som har IP i scoopet
2: Njord begär av domstol att Bahnhof minsann ska lämna ut IP't, annars jävlar.
3: Bahnhof får in föreläggande om att lämna ut abonnenten bakom IP't från domstol
4: Bahnhof lämnar ut Uppgiften, om de har den.

Om men är 24h förflyter mellan punkt 1 och punkt 3, vilket är ganska jävla troligt, så har Bahnhof inget att lämna ut. Dessutom, så finns inga krav på att mindre än 24h skall förflyta mellan steg 3 och 4.

Sen, detta med viten hit och dit.. Alltså... Bahnhof har ju blivit hotade med vite ett antal gånger med de har aldrig betalar, så det är fett tandlös lagstiftning eftersom de gång på gång kan trolla PTS.

När Bahnhof sist hotades med vite så började de ju lagra, men gav då alla gratis PPTP (Lex integrity), och någon månad efter det så kom EU's dom som sa att det Sveriges små lagstiftare håller på med är ett brott mot mänskliga rättigheter, och sedan var det slut.

Alltså du har rätt i teorin, visst... Men.. Det har ju aldrig hänt och lär aldrig hända.

Om det däremot kommer lagkrav på att högst 24h får förflyta mellan steg 1 och 4, ja då kan vi snacka lite annat, men det finns ju inget sådant krav idag alls, på något sätt. Det är helt enkelt så att man är oantastlig som Bahnhofkund just nu, som läget är nu alltså.

Ja - om Njord inte hinner få till ett föreläggande inom 24h så finns det ju inget att hämta hos bahnhof då dom har raderat det. Men om dom är jävligt kvicka så har det inte hunnit raderas och då får inte bahnhof radera det. Vad gäller vitet, så skiter jag personligen i om dom betalar eller inte. Betalar dom inte, så lär det utdömmas någon form av straff på det. Någon som vet vad det kan tänkas heta? Vites vite?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindboggle:

Vad jag stör mig mest på är att dom skickat ett sådant kravbrev till mig på en film jag inte har tankat ner.

Jag har inte en chans att bevisa att jag är oskylldig medans dom kan förfalska bevis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Ja - om Njord inte hinner få till ett föreläggande inom 24h så finns det ju inget att hämta hos bahnhof då dom har raderat det. Men om dom är jävligt kvicka så har det inte hunnit raderas och då får inte bahnhof radera det. Vad gäller vitet, så skiter jag personligen i om dom betalar eller inte. Betalar dom inte, så lär det utdömmas någon form av straff på det. Någon som vet vad det kan tänkas heta? Vites vite?

Sant, men då har du nästa steg som är Lex Integrity.. Alltså gratis PPTP via 5 juli-stiftelsen. och eftersom 5 juli-stiftelsen inte är en ISP så har de inget krav på att lagra kopplingen bakom ett IP, så då finns inget att hämta. Men jag tror som sagt inte att det rör sig om så korta tider som 24h utan det tar längre tid.

Sen är väl Njord också intresserade av de "stora fiskarna" och "lågt hängande frukt", vad det verkar. De har ju gett sig på operatörer med många kunder och som inte bråkar med dem. Så även av den anledningen så är man nog säkrare med Bahnhof tror jag. De har plöjt ner en jävla massa prestige i sitt integritetstänk, så de har allt att vinna på att vara obstinata mot Njord och liknande firmor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, men då har du nästa steg som är Lex Integrity.. Alltså gratis PPTP via 5 juli-stiftelsen. och eftersom 5 juli-stiftelsen inte är en ISP så har de inget krav på att lagra kopplingen bakom ett IP, så då finns inget att hämta. Men jag tror som sagt inte att det rör sig om så korta tider som 24h utan det tar längre tid.

Sen är väl Njord också intresserade av de "stora fiskarna" och "lågt hängande frukt", vad det verkar. De har ju gett sig på operatörer med många kunder och som inte bråkar med dem. Så även av den anledningen så är man nog säkrare med Bahnhof tror jag. De har plöjt ner en jävla massa prestige i sitt integritetstänk, så de har allt att vinna på att vara obstinata mot Njord och liknande firmor.

Jag har för mig att Bahnhof gick ut med att dom endast sparar i 12h nu för tiden, rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Sant, men då har du nästa steg som är Lex Integrity.. Alltså gratis PPTP via 5 juli-stiftelsen. och eftersom 5 juli-stiftelsen inte är en ISP så har de inget krav på att lagra kopplingen bakom ett IP, så då finns inget att hämta. Men jag tror som sagt inte att det rör sig om så korta tider som 24h utan det tar längre tid.

Sen är väl Njord också intresserade av de "stora fiskarna" och "lågt hängande frukt", vad det verkar. De har ju gett sig på operatörer med många kunder och som inte bråkar med dem. Så även av den anledningen så är man nog säkrare med Bahnhof tror jag. De har plöjt ner en jävla massa prestige i sitt integritetstänk, så de har allt att vinna på att vara obstinata mot Njord och liknande firmor.

Det tar säkert längre tid, om dom nu inte lyckas samla ihop ett antal IP som tillhör bahnhof och verkligen gör en push för att få till föreläggandet. Men som du skriver; Man är (Med största sannolikhet, men inte garanterat) säker med bahnhof. Jag hade dock aldrig rört mig online utan VPN, lagligt eller annars, idag med massövervakning.

Stödjer Integrity OpenVPN? PPTP är ju förlegat, och t.om. microsoft har gått ut med att det inte ska användas. En direkt säkerhetsrisk. Tror chansen att någon hackar krypteringen är låg, för det borde ju vara ett brott i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Det tar säkert längre tid, om dom nu inte lyckas samla ihop ett antal IP som tillhör bahnhof och verkligen gör en push för att få till föreläggandet. Men som du skriver; Man är (Med största sannolikhet, men inte garanterat) säker med bahnhof. Jag hade dock aldrig rört mig online utan VPN, lagligt eller annars, idag med massövervakning.

Stödjer Integrity OpenVPN? PPTP är ju förlegat, och t.om. microsoft har gått ut med att det inte ska användas. En direkt säkerhetsrisk. Tror chansen att någon hackar krypteringen är låg, för det borde ju vara ett brott i sig.

Deras PPTP-lösnng är helt okrypterad, så det är bara IP't som blir utbytt. Vill man ha deras krypterade lösning som bygger på OPENVPN så får man betala 49Kr i månaden tror jag. Men det är ett annat syfte bakom. Det är ju skillnad på behov när man jämför att dölja sin trafik jämfört med att bara dölja sitt IP.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Jag har för mig att Bahnhof gick ut med att dom endast sparar i 12h nu för tiden, rätta mig gärna om jag har fel.

Det senaste jag kan hitta från dem är det här:

"Bakgrunden till de nu aktuella utskicken till fildelare har sin bakgrund i den så kallade Ipred-lagen, som orsakade stor debatt när den röstades igenom av Riksdagen för drygt åtta år sedan. Genom ett EU-domslut från slutet av förra året får operatörer inte längre spara data, såvida det inte finns brottsmisstanke. Därför har Bahnhof valt att radera alla loggfiler efter 24 timmar och har därmed inga data att lämna ut. "

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där har du fel: Och här är varför: https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/10/23/bahnho...

För att Bahnhof ska kunna lämna ut uppgifterna så måste de ju ha dem. Det är vi överens om, eller hur? Bra. Bahnhof har helt enkelt inte uppgifterna då de inte lagrar dem. De har et system för fakturering med mera som inte kräver att IP och abonnent behöver kunna kopplas samman.

Så nej. Jag kommer inte drabbas av sådan här skit. Aldrig i livet. Bahnhof lagrar inte uppgifterna. De kan "bryta" mot Svensk lag eftersom EU bestämt att vår "kära" lagstiftning nämnligen står i kontrast till mänskliga rättigheter. Så är det.

Om du var laglydig och inte fildelade från början så hade du inte behövt oroa dig och gömma dig bakom Bahnhofs försvar och VPN.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Om du var laglydig och inte fildelade från början så hade du inte behövt oroa dig och gömma dig bakom Bahnhofs försvar och VPN.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur? "Den som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för!"

Sen kan jag inte se någonstans att jag säger att jag fildelar heller, kan du?

I tråden går ju även att läsa att folk som inte fildelat en viss film ändå fått hem kravbrev rörande den, så det är tydligen inte så noga om man fildelar eller inte. Man kan få kravbrev ändå om man har "fel" ISP.

Och eftersom det är civilrättsligt mål så kostar det pengar även om man är oskydlig. Inte så kul, ens om man är "fri från synd" så att säga, då man ändå får pröjsa de egna rättegångskostnaderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sen kan jag inte se någonstans att jag säger att jag fildelar heller, kan du?

Det skulle ju vara synnerligen märkligt att i sammanhanget säga att du inte kommer drabbas av dessa brev eftersom din ISP inte datalagrar om du inte fildelar, för då skulle du ju inte göra det om du har Telia heller, såvida du inte samtidigt påstår att merparten som får dessa brev inte heller fildelar och att Njord bara hittar på, förstås.

Skrivet av Ozzed:

I tråden går ju även att läsa att folk som inte fildelat en viss film ändå fått hem kravbrev rörande den, så det är tydligen inte så noga om man fildelar eller inte. Man kan få kravbrev ändå om man har "fel" ISP.

Eller så ljuger folk. Känns ju inte direkt sannolikt att den som fått brevet sitter här och erkänner att, jomenvisst serru, den filmen har jag fildelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Det skulle ju vara synnerligen märkligt att i sammanhanget säga att du inte kommer drabbas av dessa brev eftersom din ISP inte datalagrar om du inte fildelar, för då skulle du ju inte göra det om du har Telia heller, såvida du inte samtidigt påstår att merparten som får dessa brev inte heller fildelar och att Njord bara hittar på, förstås.

Fast det där antar du ju bara. Det skulle knappast hålla som bevis. Jag har inte sagt någonstans att jag fildelar, men om jag gjorde det (vilket jag inte sagt att jag gör) så skulle jag inte drabbas eftersom jag har Bahnhof.

Oavsett om jag själv fildelar eller ej så är det ju ingen hemlighet att jag saknar respekt för den nuvarande upphovsrättslagstiftningen, så bara därför skulle jag ju kunna vilja ge Bahnhof mina pengar, eftersom de konstant är en flisa i ögat på etablissemanget, eller hur?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Är det Kodi som streamar från torrents?

Tänkte om folk åker dit för fildelning om man använder det då man delar filmen med andra när man tittar eller hur funkade detta?

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur de resonerar kring vilka som anses vara fildelare.

1) Om man har netflix, eller köpt en skiva, riskerar man att få kravbrev trots att man har laglig tillgång till det materialet?

2) Hur är det om man är en vanvettig cybervigilant och laddar ner, raderar, laddar ner, raderar, dygnet runt med kanske <1% share ratio med avsikt att försura för dessa piratande IT-brottslingar? Har man 100Mb ner, varför inte liksom.

Går de exklusivt på aktuella biofilmer osv är nog 1) väldigt svår att motivera, men hur där det med 2)? Känns ju dumt att straffa dessa för att dela om de bara kollar IP på öppna trackers. Jag hänger med på principen att även om man har en 1:100 share ratio så är det fortfarande sharing, men i sådana fall tycker jag att de helt enkelt endast har 1% rätt i sitt synsätt, och när man har 99% fel är det svårmotiverat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Fortfarande ingen domstol i Sverige som dömt Njord för utpressning. Så att dessa breven skulle vara utpressning är således bara påhitt. Vi gick igenom detta för några veckor sedan, har du glömt?

DU har kanske gått igenom någonting för några veckor sedan och kommit överens med dig själv, det du säger får stå för dig själv men kom inte och säg att jag har hållt med dig i sakfrågor när jag inte gjort det.

I din värld får företag leka domstol/polis/mafia och hota folk med att dra in dom till rättegång ifall de inte betalar.

I min värld får de inte skicka sådana brev utan måste dra det till domstol direkt ifall de nu känner att de har tillräckligt med bevis.

Det är utpressning oavsett om du vill se det eller ej, alla små omvägar och semantikslekar du drar iväg med är på riktigt vad du kallar för påhitt.

Sedan får vi se ifall de mutar det svenska rättsystemet igen (piratebay rättegången) och dömer till fördel för sina chefer, men på punkten om utpressning råder det ingen tvekan om vad det handlar om.
Iallafall för dom som är opartiska i det hela och inte vill se ett land där företag tar över rättsystemet och vanligt folk inte har en chans.
De får gärna dra folk inför domstol, men se fan till att sluta med dessa utpressningsbrev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

DU har kanske gått igenom någonting för några veckor sedan och kommit överens med dig själv, det du säger får stå för dig själv men kom inte och säg att jag har hållt med dig i sakfrågor när jag inte gjort det.

Det är ingenting att hålla med om, det är fakta; det kan BARA vara utpressning om Njord har blivit dömda för det i en svensk domstol, för du förstår, utpressning är olagligt men mig veterligen är dom inte misstänkta för utpressning än mindre har polisanmälts för det.

Skrivet av Bassen87:

I din värld får företag leka domstol/polis/mafia och hota folk med att dra in dom till rättegång ifall de inte betalar.

I min värld får de inte skicka sådana brev utan måste dra det till domstol direkt ifall de nu känner att de har tillräckligt med bevis.

Ja alltså, får och får. Ja, en advokatbyrå "får" skicka brev om eventuella stämningar, det finns inte en enda lag som säger att man inte får det. Om det finns en sådan lag i din värld, kan du ju gärna länka till den.

Skrivet av Bassen87:

Det är utpressning oavsett om du vill se det eller ej, alla små omvägar och semantikslekar du drar iväg med är på riktigt vad du kallar för påhitt.

Nej, det är det inte, det är lika lite utpressning som att varenda människa som fått brevet är en upphovsrättsbrottsling, det måste avgöras i en domstol och har precis ingenting att göra med semantik.

Permalänk
Medlem

Det är väl Postnord som levererar breven?
Då är det väl bara att slänga brevet och om det blir några efterföljder hänvisa till att du inte fått något brev första gången.

Vissa saker var bättre förr...