Inverted mouse eller inte

Permalänk
Medlem

Inverted mouse eller inte

Brukar ni köra med invert mouse när ni lirar FPS? Själv har jag alltid gjort det men börjar undra om det är bättre att ha det avstängt eller om det bara är en personlig preferens?

Permalänk
Medlem

Personlig preferens.

Permalänk
Medlem

Inte när jag lirar FPS men när jag lirar något man flyger i så kör jag med inverted.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

En dag för kanske 10 år sedan stötte jag på nåt spel där jag inte lyckades ställa in inverted mouse. Fick snällt lära mig på andra hållet, och sen fastnade jag där. Rätt bekvämt när man vant sig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Köpte en Logitech Driving Force GT begagnad för ett par hundralappar förra året. Mer än den behöver du inte om du bara ska latja lite då och då.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Köpte en Logitech Driving Force GT begagnad för ett par hundralappar förra året. Mer än den behöver du inte om du bara ska latja lite då och då.

/hulle.

Svarade du på rätt tråd nu?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Vanligaste är väl inverted på flyg och inte inverted på resterande.

T.ex i bf1942

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inverted!!

Alltid inverted! alltid kört med den sen jag börja spela q1 på min gamla amd k6-2:a

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V| Intel® Core i7-3770K Processor |EVGA GTX 970 ACX 2.0 |Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB |Silver Power SP-S650M 650W |

Permalänk
Medlem

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

Permalänk
Medlem

Tyckte inverted kändes naturligt första gången jag körde ett FPS. Men det tyckte tydligen inte alla i min omgivning, och efter allt gnäll när jag och nån annan skulle turas om vid samma dator så gav jag till slut efter och vande om mig att köra utan. Det är ju ändå default på de flesta spel så...

Skrivet av tBiorrith:

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

Logiken är väl att det har med överkroppen att göra. När du ska titta neråt måste du luta dig framåt, alltså för du musen framåt.

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Men då borde ju även höger/vänster vara inverterade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ja, det har du rätt i. Redigerar mitt inlägg och lämnar bara min andra teori kvar. Den kändes ändå mer logisk när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Svarade du på rätt tråd nu?

Vadå, kör inte ni med inverterad ratt när ni kör bilspel?¨

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Brukar du vrida kroppen åt höger när du ska titta vänster?

Givetvis ska det inverterad mus och alla andra har fel

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Brukade spela så. Det började med att jag av misstag satte på det i Halo CE (vilket var en av mina första first person shooters) och fastnade med det ett bra tag. Det är enbart en personlig preferens.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Inverted sen 97

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vänder du dig till höger när du skall titta åt vänster menar du? Passa dig innan du går över gatan i sådana fall...

Permalänk
Avstängd

Körde inverted för länge sedan, men tyckte det var onödigt krångligt och gav inga fördelar i FPS som jag hoppats så dog liksom ut av sig själv...

Som gammal seglare har jag faktiskt inte tänkt så mycket på spegelvända perspektiv, men minns brorsan undrade varför jag plötsligt girade styrbord i ställetför dit vi skulle då jag tog över ratten på motorbåten... Kändes extremt ovant att båten girade åt det håll man svängde roderstickan, förlåt, ratten...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag testade lite nu och även om jag kört invert sedan det gick att styra med musen så har jag lättare att i stillastående läge "rita" olika mönster på en vägg. Om jag tex ska röra siktet i ett V så är det betydligt enklare utan invert än med invert.

Frågan är om vi som använder invert gör det onödigt krångligt för oss.
Sen känns det givetvis helt avigt när man springer runt och spelar men det är ju en vanesak.

Permalänk
Avstängd

Skulle onekligen vara intressant med mer statistik och erfarenheter kring detdär, jag är själv nyfiken om man skall ta upp saken igen i FPS.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Testat inverted många gånger. Brukar gå 2 minuter, sen stänger jag av det

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Kör inverterad själv. Kommer nog från flygsimulator delen. Ty, se FPS som att du flyger istället för att springa runt, och därför kommer det naturligt för mig att föra framåt musen (vilket jag likställer som att föra framåt joysticken) för att titta nedåt, och dra musen mot mig, titta uppåt. Man kan likställa det som sitt eget huvud, att när man tittar nedåt, för jag huvudet framåt, och titta uppåt för jag huvudet bakåt.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skrivet av Foolwolf:

Vänder du dig till höger när du skall titta åt vänster menar du? Passa dig innan du går över gatan i sådana fall...

Nu citerade jag en annan talare ovan som refererade till att man borde köra inverterad pga det sätt man siktar med ett gevär. Man lyfter stocken och då siktar man neråt. Men då borde det även vara inverterad höger/vänster med den logiken, alltså stocken åt vänster så siktar man höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nu citerade jag en annan talare ovan som refererade till att man borde köra inverterad pga det sätt man siktar med ett gevär. Man lyfter stocken och då siktar man neråt. Men då borde det även vara inverterad höger/vänster med den logiken, alltså stocken åt vänster så siktar man höger.

Om man siktar nedåt när man lyfter stocken ska man nog inte röra vid ett vapen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Felaktigt argument enligt mig.
Höger/vänster säger sig självt eftersom musen rör sig höger/vänster.
I windows blir det samma sak med fram/bak om du har skärmen liggande platt på bordet framför dig, eller har musmattan på högkant.
I first person-vy i t ex spel är det en fråga om vad man associerar rörelsen med. Om man vill att bilden ska röra sig upp/ner och likställer detta med muspekarrörelsen i windows - så ska man inte köra inverted.
Om man styr blickens riktning är det samma sak.

Om man däremot styr kroppen. Dvs nacken/huvudet, eller en farkostkropp - så är framåt en framåtvridning och bakåt en bakåtvridning, runt rotationsaxeln. Då har man så kallad "inverted" även om detta är det mest korrekta. Mer korrekt än muspekaren i windows som sagt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Inverted med styrspak, "vanligt" med mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man siktar nedåt när man lyfter stocken ska man nog inte röra vid ett vapen.

Vilket håll hade du tänkt att pipan skulle peka åt annars?

Topic:
Spelade inverterat på konsol fram till 360/PS3-generationen.
Var inte inverterat mer eller mindre standard i dom flesta spel tidigare?

När det kommer till PC och mus så har jag aldrig spelat inverterat bortsett från vissa flygrelaterade scenarion.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Njae, man rör inte stocken när man skjuter med gevär, man flyttar fötter och kropp. Att röra stocken till vänster eller höger för att sikta åt andra hållet blir dubbelt fel enligt din liknelse då mdu flyttar blickfånget och vapnet ur den naturliga samt anpassade sättet att sikta vilket gör att du ställer även siktmedel ur funktion.

Titta på de som skjuter skeet, lutar sig tillbaka för att skjuta högt samt framåt för att skjuta lågt. De vrider höger för att skjuta höger samt vrider vänster för att skjuta - vänster.

Personligen bryr jag mig inte om vad man använder så länge man trivs med det man valt, men för mig är det mest intuitivt att i FPS sammanhang ha inverted.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Ja! Fler som spelar med Inverted Mouse!

Har typ alltid lirat med det, även med handkontroll.
Oklart varför men det känns logiskt att ha inverted på något sätt.

Permalänk
Medlem

Alltid kört invert mouse, dock har funnits lite spel över åren som inte haft det som inställning från start, har för mig det var betan till Hidden and Dangerous 2 som saknade den inställningen men jag kunde inte låta bli att spela det, så blev lite van vid oinverterad mus ett tag. Sen patchades det in och då löste sig problemet

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS