Permalänk
Medlem

Blyerts: Ballograf Epoca P
Raderbart bläck: Pilot Frixion Ball (Clicker)
Permanentbläck: Ballograf Elox

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Alla ni som skriver att ni gillar Ballograf Epoca. Har ni testat Ballograf Rondo ?

Epoca är en klassiker men, har en sådan jobbig glansig yta så den duger mest för att fixa en anteckning tycker jag.

I längre perioder så är rondo så mycket skönare.
Själv hatar jag när fingrarna börjar glida ner på den glansiga ytan.
Vilket inte händer på rondo då den har en gummerad pennkropp.

Inget problem med ytan:) har sånna bara för dom är billiga och bläcket inte bleknar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

@Spektra: Var köper du bläcket?

Finns en uppsjö att välja på, när det gäller svenska webshopar så tycker jag att penstore.se funkar väldigt bra. Vill du ha en fysisk butik så har Brobergs Tobakshandel (hör och häpna) både Caran d'Ache och Montblanc om du söker specifikt efter dom. Tar vi sen webshoppar utanför Sverige men inom EU så blir ju listan enorm, har bl.a. beställt från The Writing Desk i England med snabb leverans.

Sen finns ju också penshop.se, de verkar seriösa men jag har aldrig beställt därifrån så dom kan jag inte gå i god för. Däremot så saluför de bl.a. Pelikan, Visconti och Sailor vilket är ganska imponerande för lilla Sverige.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Parker Urban
http://parkerpensuk.co.uk/product/parker-urban-shiny-black-ba...
Bra tyngd balans och känsla.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Finns en uppsjö att välja på, när det gäller svenska webshopar så tycker jag att penstore.se funkar väldigt bra. Vill du ha en fysisk butik så har Brobergs Tobakshandel (hör och häpna) både Caran d'Ache och Montblanc om du söker specifikt efter dom. Tar vi sen webshoppar utanför Sverige men inom EU så blir ju listan enorm, har bl.a. beställt från The Writing Desk i England med snabb leverans.

Sen finns ju också penshop.se, de verkar seriösa men jag har aldrig beställt därifrån så dom kan jag inte gå i god för. Däremot så saluför de bl.a. Pelikan, Visconti och Sailor vilket är ganska imponerande för lilla Sverige.

jag har handlat från alla de svenska du nämner och instämmer i att det är bra tips. Penstore samt penshop är båda seriösa även om Penstore verkar vara en bra mycket större samt mer gedigen butik så har jag aldrig haft problem med mina ordrar eller så från penshop.

Skall helt klart kolla in writing desk!

Permalänk
Medlem

Bortsett från den överlägsna skrivkänslan så är det här en av anledningarna varför jag gillar reservoarpennor, de är vackra att se på.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Baserat på utseendet av de du har på bild, måste jag säga att en vanlig bic-penna inte framstår som speciellt ful. 4-5 av de 6 har vackra spetsar, men själva pennkroppen ser ut som billiga reklampennor... Visst smaken är som baken, delad, och allt det där, men...

Det finns säkert snygga pennor, men de är begränsade av att de behöver en viss form för sin funktion.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Här är bild på pennorna.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inget problem med ytan:) har sånna bara för dom är billiga och bläcket inte bleknar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har dom för dom är billiga, jag förstår!

Men en BALLOGRAF Rondo kostar ju inte så många kronor mer

Och bläcket på dina billiga Epoca som inte bleknar, är exakt samma bläck som på Rondo! (samma patroner, ballograf originalrefill)

När det gäller just märket ballograf, så får jag en känsla här i tråden att många gillar Epoca, då "det ser ut som en panna skall" alla har vi sett den, alla har vi blivit kära i den, då det är "myndighetspennan" som man ser överallt!!

Jag själv t e x kommer ihåg min första svarta Epoca i mina ungdoms år, jag hade den med mig i många år
Den var ju så cool
Den såg ut som en penna skall göra

Tro det eller ej, men även ballograf uppgraderar sina produkter och....

Den heter rondo

Epoca hittar du ju "for free" på många mässor, med reklam på! Det är bara att plocka på sig! Den är ballografs eviga reklampelare......

Rondo hittar du på mässor, men försäljaren som lånade ut den, vill gärna ha tillbaks den

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Du har dom för dom är billiga, jag förstår!

Men en BALLOGRAF Rondo kostar ju inte så många kronor mer

Och bläcket på dina billiga Epoca som inte bleknar, är exakt samma bläck som på Rondo! (samma patroner, ballograf originalrefill)

När det gäller just märket ballograf, så får jag en känsla här i tråden att många gillar Epoca, då "det ser ut som en panna skall" alla har vi sett den, alla har vi blivit kära i den, då det är "myndighetspennan" som man ser överallt!!

Jag själv t e x kommer ihåg min första svarta Epoca i mina ungdoms år, jag hade den med mig i många år
Den var ju så cool
Den såg ut som en penna skall göra

Tro det eller ej, men även ballograf uppgraderar sina produkter och....

Den heter rondo

Epoca hittar du ju "for free" på många mässor, med reklam på! Det är bara att plocka på sig! Den är ballografs eviga reklampelare......

Rondo hittar du på mässor, men försäljaren som lånade ut den, vill gärna ha tillbaks den

Min Epoca fick jag för 20kr och det första jag såg kostar den andra 70kr (men kan ha varit dyr butik). Har ärligt talat fått mina två Epoca (kan ha köpt den ena), men bläcket håller i egenheter med min användning (över 5/6 år gamla), bytt en patron i en av pennorna (andra kör fortfarande original). Är förvånad att bläcket inte torkar (ingen uppvärmning som vanliga billiga pennor utan bara köra direkt, kan inte minnas dessa har strulat någon gång).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fantastisk tråd!

Jag använder mest stifthållare för teckning, 2mm och uppåt. Har några Pentel Graph för ritningar också.

Är dock på jakt efter någon 0,9 för snabba skisser och anteckningar. Gillar inte tunna stift då jag tycker att de bryts för lätt. Jag gillar när det är lite tyngd i, några tips?

Såg att Pentel har en 0,9, tycker att de mindre är något för lätta men den kanske är lite tyngre?

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Morsan fyller år och jag vill ge henne en penna som hon har använt mycket under sitt yrkesverksamma liv.

Vet tyvärr inte vad pennan heter, men skriver ner vad jag minns av den. Vill minnas att de slutat tillverka dem, eller att affären som sålde dem slutade sälja dem. Hjälp uppskattas!

- Bläckpenna
- Köptes I bokhandeln
- Utbytbara tunna plaströr som fanns i olika tjocklekar
- Minns att hon hade en I svart och en I blått
- Lite tjockare modell
- Greppet var inte runt, typ platt på 2-3 av sidorna
- Man "klickade" ner spetsen, höll man den långt nertryckt så blev spetsen väldigt lång
- Eventuellt pilot som tillverkade dem
- Något Matt i ytan
- Hon hade alltid en mjuk "kudde" där nere nära spetsen som skulle öka komforten
- "Blöt" modell, dvs. när man skrev så behövde man inte trycka, utan den "matade" bläcket lätt.
- Ingen jättedyr modell, kostade förmodligen mellan 200-500 kronor.
- Plast, ej metalldetaljer.

Hoppas någon kan hjälpa mig! ❤️

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Som titeln lyder undrar jag vilken/vilka pennor ni använder dagligen, är det bara första bästa eller är det en speciell typ? Vilken typ då?

Kanske lite konstig fråga men en lärare till mig har en penna som han använder, och bara den

Är det verkligen bara första bästa eller finns det mer än det till val av penna?

Är egentligen typen som tar närmsta bästa men under ett kundbesök fick jag låna en anställds penna för lite diverse anteckningar under dagen. Blev verkligen sugen på att köpa en, så frågade var jag fick tag i en. Visade sig att de såldes på deras egna sida för en saftig prislapp. Velar fortfarande på om jag ska falla för priset och beställa hem en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Hejsan!

Morsan fyller år och jag vill ge henne en penna som hon har använt mycket under sitt yrkesverksamma liv.

Vet tyvärr inte vad pennan heter, men skriver ner vad jag minns av den. Vill minnas att de slutat tillverka dem, eller att affären som sålde dem slutade sälja dem. Hjälp uppskattas!

- Bläckpenna
- Köptes I bokhandeln
- Utbytbara tunna plaströr som fanns i olika tjocklekar
- Minns att hon hade en I svart och en I blått
- Lite tjockare modell
- Greppet var inte runt, typ platt på 2-3 av sidorna
- Man "klickade" ner spetsen, höll man den långt nertryckt så blev spetsen väldigt lång
- Eventuellt pilot som tillverkade dem
- Något Matt i ytan
- Hon hade alltid en mjuk "kudde" där nere nära spetsen som skulle öka komforten
- "Blöt" modell, dvs. när man skrev så behövde man inte trycka, utan den "matade" bläcket lätt.
- Ingen jättedyr modell, kostade förmodligen mellan 200-500 kronor.
- Plast, ej metalldetaljer.

Hoppas någon kan hjälpa mig! ❤️

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Spontant så känns det som om att du beskriver Paper-Mate PhD. Ibland även kallad Sanford PhD, jag hade en sån själv runt millennieskiftet men har inte sett dom säljas på många år.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Spontant så känns det som om att du beskriver Paper-Mate PhD. Ibland även kallad Sanford PhD, jag hade en sån själv runt millennieskiftet men har inte sett dom säljas på många år.

Tack för svar!

Det var tyvärr inte den, jag kom på att "klicken" inte bara var liten och I toppen. Vill minnas att när man tryckte ner den så gick ena delen ner på sidan av pennan. Svårt att förklara.

Har du något mer förslag? ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En penna jag skulle impulsköpa på stubben om jag såg den i en affär, är Ballograf Deskset.
även kallad Bankpennan, Epoca Deskset m.m.

De finns även med mönster, med eller utan kedja och metalldelarna i guld eller krom numera.

Finns det någon bokhandel som har dom som lagervara?
Har då aldrig sett dem till försäljning någon affär än

Fast å andra sidan skulle man skaffa en, så börjar man vilja samla på alla färger och mönster dessa kommit i under alla decennier.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Hedersmedlem

haha sicken udda och rolig fråga

På jobbet är "Pilot snapclick" en favorit på grund av att clipset aldrig går sönder, som den gör på alla andra pennor.

https://www.staples.se/content/images/product/880205_4_xnl.jp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

En penna jag skulle impulsköpa på stubben om jag såg den i en affär, är Ballograf Deskset.
även kallad Bankpennan, Epoca Deskset m.m.

Finns det någon bokhandel som har dom som lagervara?
Har då aldrig sett dem till försäljning någon affär än

Designtorget, hyffsat säker på att jag sett dem inne i deras butiker också.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

@Kronvrak: Säljs på Ballografs hemsida https://www.ballograf.se/deskset

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson:

Är egentligen typen som tar närmsta bästa men under ett kundbesök fick jag låna en anställds penna för lite diverse anteckningar under dagen. Blev verkligen sugen på att köpa en, så frågade var jag fick tag i en. Visade sig att de såldes på deras egna sida för en saftig prislapp. Velar fortfarande på om jag ska falla för priset och beställa hem en

http://gear.koenigsegg.com/wp-content/uploads/2017/09/Lifestyle_carbonpen-1-1.jpg

Använder du penna förtjänar du en du trivs med. Det är ett verktyg, ser inga elektriker springa omkring med skruvmejslar från Classes eller Biltema

Fascineras generellt av att så många drar sig för att lägga pengar på saker som inte åldras men inte funderar över att köpa nya telefoner/bilar/tv apparater, grafikkort o dyl.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Använder du penna förtjänar du en du trivs med. Det är ett verktyg, ser inga elektriker springa omkring med skruvmejslar från Classes eller Biltema

Fascineras generellt av att så många drar sig för att lägga pengar på saker som inte åldras men inte funderar över att köpa nya telefoner/bilar/tv apparater, grafikkort o dyl.

Skillnaden här är ju att vi pratar om en pimpad Ballograf Rondo till överpris, lite som att köpa en DeWalt skruvdragare med lite klistermärken på fast till priset av en Hilti. Det lär du inte se så många hantverkare som gör...

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Skillnaden här är ju att vi pratar om en pimpad Ballograf Rondo till överpris, lite som att köpa en DeWalt skruvdragare med lite klistermärken på fast till priset av en Hilti. Det lär du inte se så många hantverkare som gör...

Oj, det där var lite drygt. Konstruktivt hade varit att upplysa Mattson om vad som låg under ytan.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Oj, det där var lite drygt. Konstruktivt hade varit att upplysa Mattson om vad som låg under ytan.

Inte närapå like drygt som att sälja den pennan för det priset...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

En "Tactical Pen" från Hardcore Hardware...sitter du och skriver och någon jiddrar så BAM!!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Glömde blyertspennorna jag använder.

Palomino Blackwing (Utsedd till världens bästa blyertspenna)
Pentel GraphGear 1000 (0.9mm stift)
Torting 800+ (0.7mm stift), + innebär att den även fungerar som stylus pga "ballong". Man får fram blyerts-mekanismen genom att vrida på den mönstrade delen ovanför "clippet".

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Penstore har "Bläck Friday" om man vill skaffa en Lamy eller dylikt. Lustigt nog har de just inga erbjudanden på bläck...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Penstore har "Bläck Friday" om man vill skaffa en Lamy eller dylikt. Lustigt nog har de just inga erbjudanden på bläck...

Jag såg detsamma, hade tänkt att köpa lite kul bläck men icke...
Lamy pennan de har var det ju inget fel på priset på i alla fall...

Permalänk

Som tidigare använder jag i huvudsak en Ballograf Epoca.. Men jag har börjat skriva anteckningar privat med min relativt nya Jinhao x750, och om PostNord behagar börja arbeta så kommer ytterligare pennor från Jinhao, men nu Lami Safari-klonerna. Börjat få en bättre (läs sämre) handstil nu och skriver mer och mer skrivstil, även om r fortfarande är en av mina akilleshälar sedan skolåren när vi skrev med reservoarpenna.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Blev en mattsvart Lamy AL-star med converter under bläck friday.
Har aldrig testat reservoar-penna tidigare, gillar det starkt.
Skulle dock gärna vilja ha tips på något bläck som torkar snabbare än det jag har från Diamine.

Permalänk
Medlem

@hultron: Använder du converter eller använder du ampuller?
Om du har converter gillar jag själv Pilots bläck. Lamy's egna torkar hyfsat snabbt, funkar bra och ät inte särskilt dyrt.
Har för mig att Waterman anses vara bra på detta också.

Det hela beror ju lite på pennan och så samt att det är ltie annorlunda. Bläck kommera alltid ta lite tid att torka, det är det som är grejen med en sådan penna. Testa och se även om papper gör skillnad. Tips, vanligt skrivarpapper är inget att rekommendera när du har en fin penna. Kolla in Moleskin, Leuchtturm 1917 och andra papper i den stilen. Väldigt stor skillnad på upplevelsen och kvaliteten på pappret.

Välkommen till hobbyn förresten