Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Bewise:

Okej då förstår jag, jag borde nog ha förstått det men ville nog köra på det naiva spåret! Kommer ändå hålla uppe ögonen på Ghost S1, bor i en etta så!

Precis, det är nog svårt att gå emot de fysiska lagarna, värmen ska ta vägen nånstans och trånga utrymmen utan frisk fläkt av luft gör ju sitt. Men lyckas man hitta en bra balans av god prestanda och undervoltning så borde det kunna gå

Skickades från m.sweclockers.com

Ghost har inte dessa problem, det har sagts tidigare men kommer förstås bli "sant" när reviewers kan bekräfta resultaten. Om ni har möjlighet att köra testerna vi precis gjort på era egna maskiner så ser ni precis hur Ghost står sig i förhållande till era befintliga system.

Undervolting kommer inte behövas så länge ni inte stoppar in något riktigt extremt (i9 kanske, återstår att prova), 1080ti går att överklocka utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har vägt lådan, med samtliga komponenter och skruvar väger den 2,5 kg

Tack för infon och bra att den gick ner lite vikt.

Hur gick det med den vita lådan som ni skulle pulver lacka ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Resultat från TopHat AIO test

Ok, inte lika stor skillnad mellan AIO i toppen eller botten som jag trodde. Grejen är förstås att mindre än hälften av radiatorn är direkt ovanför grafikkortskammaren när man har en AIO i toppen, så den drar ju även upp sval luft från "cpu-kammaren".

Nå väl, om det blir AIO för mig så kommer jag placera den i botten hursomhelst, för jag tycker chassit ser mycket bättre ut med hatt i botten än i toppen.

Men symmetri i form av en L-hatt i botten OCH i toppen funkar också bra, om man skulle få för sig att "fulmontera" en 240mm AIO även på grafikkortet (varpå man kan spara in lite på att köpa billigaste möjliga 1080 Ti och ersätta den medföljande kylaren med t.ex. en NZXT Kraken G12 eller liknande). Om slangarna skulle vara svåra att få upp genom gallret så drar jag mig inte för att slita fram dremeln och lösa problemet den hårda vägen.

Älskar flexibiliteten med detta chassi, hattarna är genialiska!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Celsius S24 lät ju intressant! Då kan man försöka skaffa vattenblock till sitt vega54-kort, fästa Celsius på sin 5775C och sen koppla ihop bägge? För en Vega64L har en 120rad och när jag tidigare kört en Corsair H55 på CPU så var den kall nog för en överklock till 4GHz.

Eller tror ni att det är en mycket dum ide, GPU + CPU på en 240rad? Annars blir det nog att sälja av Vega för att skaffa något som inte låter som en lövblås. Bra kort men den låter för mycket för mig har jag kommit fram till..

edit: H55 skall det vara.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ghost har inte dessa problem, det har sagts tidigare men kommer förstås bli "sant" när reviewers kan bekräfta resultaten. Om ni har möjlighet att köra testerna vi precis gjort på era egna maskiner så ser ni precis hur Ghost står sig i förhållande till era befintliga system.

Undervolting kommer inte behövas så länge ni inte stoppar in något riktigt extremt (i9 kanske, återstår att prova), 1080ti går att överklocka utan problem.

Låter förträffligt, tack för svaret!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@Shinzou: Du kan även köpa en Raijintek Morpheus II kylare och montera, det har jag gjort och det fungerar utmärkt : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Ok! Tar den fortfarande bara upp 2 kortplatser då?

edit. Enligt en youtube video så ser den ut o vara ganska mycket större? så frågan är om den får plats i Ghost'en.. Vi får se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Shinzou: 3! : ) Får plats i Ncase M1.
Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Shinzou: 3! : ) Får plats i Ncase M1.
Mvh

Då är den nog lite väl stor för detta! Gillar Ghost just att den är så pass stilren i fronten. Ska bli kul o se hur den ser ut med alla paneler på och med topp/bottomhat och se hur den ser ut med linjerna då. Det är just det stilrena som gör att jag varken gillat M1 eller DanCases (även om DanCases har mindre lullull än M1 så är det två saker för mycket (knapp som syns samt USB)). Mitt största orosmoln nu är frontknappen hur mycket den kommer synas.

Men det får vi sen när Jonas pratar om chassit nästa vecka, om jag förstod rätt från PaChalski's föregående inlägg

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Men det får vi sen när Jonas pratar om chassit nästa vecka, om jag förstod rätt från PaChalski's föregående inlägg

Men dock publiserade han detta igår Söndag som borde betyda att recensionen kommer ut denna vecka

Bara vänta och se, första planen var att Kickstartern skulle komma igång i mitten av Oktober som med alla nya projekt så tar allt mer tid en man tror.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Tack för infon och bra att den gick ner lite vikt.

Hur gick det med den vita lådan som ni skulle pulver lacka ?

Lackade och klara, vi ska bara finna tid att åka och hämta dem under dagen förhoppningsvis.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Shinzou:

Då är den nog lite väl stor för detta! Gillar Ghost just att den är så pass stilren i fronten. Ska bli kul o se hur den ser ut med alla paneler på och med topp/bottomhat och se hur den ser ut med linjerna då. Det är just det stilrena som gör att jag varken gillat M1 eller DanCases (även om DanCases har mindre lullull än M1 så är det två saker för mycket (knapp som syns samt USB)). Mitt största orosmoln nu är frontknappen hur mycket den kommer synas.

Vi har lagt upp några byggfilmer på Instagram där ni ser mer av knappen och hur lådan ser ut med Hatt på: LOUQE Instagram

Jonas Review bör komma denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har lagt upp några byggfilmer på Instagram där ni ser mer av knappen och hur lådan ser ut med Hatt på: LOUQE Instagram

Jonas Review bör komma denna vecka.

Om man botten monterar 120 mm fläkt i Botten på XS har ni fixat någon till 2.5" SSD plats tex på frontpanelens insida ??

Visa signatur

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Om man botten monterar 120 mm fläkt i Botten på XS har ni fixat någon till 2.5" SSD plats tex på frontpanelens insida ??

Det får plats ssd:er både framför PSU och bakom, finns dock inga monteringshål för dem på de platserna. Vi funderar på att dra några hål i bladet så man kan montera en ssd bakom mellan PSU och blad men det riskerar att bli ramaskri om risk för överhettning.

Permalänk
LOUQE

En bild på den vita som nu är monterad och klar. Resultatet blev inge vidare. Mycket osannolikt att vi kommer erbjuda en lackad variant, svårt att kontrollera toleranserna.

Permalänk
Medlem

Har du möjligtvis koll på om det finns någon sluten vattenkylning som tar både cpu/gpu som får plats i chassit?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Ser ju onekligen inget vidare ut. Har ni någon annan plan för att få ut en vit variant?

Permalänk
Medlem

Har det funnits en bild på chassit i mossgrönt, eller minns jag helt fel? Kan inte hitta den nu.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nigilius:

Har det funnits en bild på chassit i mossgrönt, eller minns jag helt fel? Kan inte hitta den nu.

Den mossgröna har varit på tapeten, en av mina personliga favoriter faktiskt... men har varit tvungen att lägga mig för teamet i den här frågan! Jag driver fortfarande frågan om en tredje färg och det ser ut att kunna bli så att vi gör en pledge game mekanism i kampanjen. Om vi når en viss nivå så kommer det en tredje färg som alla backers får vara med att rösta fram. Då kan det sannolikt bli en grön eller en champagnefärgad som också var populär.

En sådan pledge game skapar viss otrygghet då det på förhand inte kommer vara klart vilken det blir. Alternativet är att vi gör en omröstning på förhand där vi tillsammans med er här på SC och våra "original backers" är med och definierar den tredje färgen som visas när vi nått en viss nivå, då är det tydligt vilken det är. Vad säger ni?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Ser ju onekligen inget vidare ut. Har ni någon annan plan för att få ut en vit variant?

Vi har nu bestämt att alla varianter ska anodiseras, lådans storlek bjuder in till att flytta runt på den och då är det viktigt att den har ett starkt yttre som tål att skrapas och stångas. Den modell vi kallar "Arctic White" är alltså en ofärgad, glasblästrad yta som ger en djup matthet och ger ett mycket ljust intryck som är nära vitt. Denna låda tillverkas just nu och vi hoppas kunna den irl på DreamHack och definitivt innan kampanjen är över och frågan om färg ställs till alla backers.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PaChalski:

Den mossgröna har varit på tapeten, en av mina personliga favoriter faktiskt... men har varit tvungen att lägga mig för teamet i den här frågan! Jag driver fortfarande frågan om en tredje färg och det ser ut att kunna bli så att vi gör en pledge game mekanism i kampanjen. Om vi når en viss nivå så kommer det en tredje färg som alla backers får vara med att rösta fram. Då kan det sannolikt bli en grön eller en champagnefärgad som också var populär.

En sådan pledge game skapar viss otrygghet då det på förhand inte kommer vara klart vilken det blir. Alternativet är att vi gör en omröstning på förhand där vi tillsammans med er här på SC och våra "original backers" är med och definierar den tredje färgen som visas när vi nått en viss nivå, då är det tydligt vilken det är. Vad säger ni?

Jag gillar den Moss-gröna bättre än en Champagne. Men tror faktiskt Champagne passar bättre in i de flestas vardagsrum, på skrivbord etc. En Mossgrön variant är snygg, men passar bara i pojkrum och man-caves med militärtema.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mossgrön över champagne alla dagar. Behöver inte innebära militärtema. Hade passat bra bredvid denna:

Skandinavisk design hand i hand

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nigilius:

Mossgrön över champagne alla dagar. Behöver inte innebära militärtema. Hade passat bra bredvid denna:

https://i.imgur.com/HIDr6WV.jpg

Skandinavisk design hand i hand

Om ni tycker att det är böttre att vi på förhand bestämmer 3:e färgen så gör vi ett gäng renderingar med våra top 5 färger och kör en survey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har nu bestämt att alla varianter ska anodiseras, lådans storlek bjuder in till att flytta runt på den och då är det viktigt att den har ett starkt yttre som tål att skrapas och stångas. Den modell vi kallar "Arctic White" är alltså en ofärgad, glasblästrad yta som ger en djup matthet och ger ett mycket ljust intryck som är nära vitt. Denna låda tillverkas just nu och vi hoppas kunna den irl på DreamHack och definitivt innan kampanjen är över och frågan om färg ställs till alla backers.

Känns som ni haft riktigt otur med färgerna förutom svarta lådan.

Var inställd på silver men denna blev för mörk för min smak.

Sedan säger ni att den blästrade lådan är silverlådan i ett bildinlägg säkert bara typo fel men blev ändå konfunderad i början.

Nu verkar den vita lådan också ej hålla måttet i färg kvalité

Bara ta bort Artic White från hemsidan eller lösa detta problem.

Vad kommer ni döpa den Blästrade lådan till ? Så inte kunderna tror dom köper den vita lådan och blir missnöjd på fel marknadsföring.

Mina 2 favoritfärger hittils är Vitt eller den Blästrade varianten, tror faktiskt dessa 2 + Svarta lådan är dom 3 färgerna ni ska satsa på.

Men när man förbokar lådan så slipper man välja färg tills Kickstarter är över och ni förhoppningsvis fått till dessa och kan visa upp dom ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PaChalski Att göra kickstartern så okomplicerad som möjligt låter klokt. En survey föreställer jag mig är det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Förstår helt och fullt att ni inte vill pulverlacka chassit men tror ni kommer tappa kunder på att inte erbjuda det vita. När man kollar ert instagram, sff network och andra forum verkar många efterfråga just det vita.. hur mycket dyrare hade den vita andosieringen kostat er/kunden? Har ni sett hur det färdiga resultatet blir?

En annan fråga. Ska köpa nytt grafikkort och tänkte fråga vilka ni testat och vet fungerar. Blir antingen 1080 eller 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Ska köpa nytt grafikkort och tänkte fråga vilka ni testat och vet fungerar. Blir antingen 1080 eller 1080ti.

Jag har åtminstone någorlunda koll på vilka 1080 Ti som passar i Ghost S1 (då jag kommer gå på ett 1080 Ti själv, såvida något bättre inte hinner släppas):

• Founder's Edition och andra varianter med trumfläktskylare

• MSI Armor

• EVGA SC2 Gaming ICX

• Zotac Mini (fast inte helt säkert, såg just att kylaren är aningen tjockare än 2 kortplatser)

• Förhoppningsvis EVGA FTW3, men den kräver sannolikt antingen en tophat eller två 90-graders lågprofilströmkontakter/adaptrar

• Inga som har kylare tjockare än 2 kortplatser (vilket tyvärr är de flesta, då 2,5 kortplatser blivit lite av de facto standard för 1080 Ti)

Det finns förmodligen fler som passar också, men de får som sagt inte vara tjockare än 2 kortplatser, inte för långa (max 305mm om jag minns rätt) och inte för höga (specifikt strömkontakterna, se kommentaren om EVGA FTW3 ovan).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dagens recension av @JonasT!

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Ser fram emot dagens recension av @JonasT!

Håhå... insiderinformation eller brukar han alltid lägga ut sina recensioner på torsdagar?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håhå... insiderinformation eller brukar han alltid lägga ut sina recensioner på torsdagar?

Nämndes i FB-gruppen igår

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid