Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE

Lansering skjuts till onsdag

Vänner, vi måste tyvärr informera er om att kampanjen kommer att flyttas några dagar, onsdag 29:e november är det nya datumet 21:00. Detta på grund av folket på Kickstarter tagit några dagar ledigt för Thanks giving-helgen utan att informera oss om det. Vi har försökt lösa detta hela veckan men vågar inte vänta och se om det hinner lösa sig innan 21 ikväll.

Vi är ledsna för det här och förhoppningsvis påverkar detta er inte mer än att ni justerar era alarm till 29:e nov 21:00 Någon som är sugen på en öl nu istället?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För någon som aldrig har backat något på KS, hur funkar det med moms och om man vill köpa/backa denna via ett AB och därmed dra av momsen?

Jag antar att de skickas från Sverige så att ingen tull/importkostnader tillkommer?

Väldigt taggad inför att ni ska få starta er KS-kampanj

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vänner, vi måste tyvärr informera er om att kampanjen kommer att flyttas några dagar, onsdag 29:e november är det nya datumet 21:00. Detta på grund av folket på Kickstarter tagit några dagar ledigt för Thanks giving-helgen utan att informera oss om det. Vi har försökt lösa detta hela veckan men vågar inte vänta och se om det hinner lösa sig innan 21 ikväll.

Vi är ledsna för det här och förhoppningsvis påverkar detta er inte mer än att ni justerar era alarm till 29:e nov 21:00 Någon som är sugen på en öl nu istället?

Ändra datum på hemsidan till 29 November är ett tips 😃

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

För någon som aldrig har backat något på KS, hur funkar det med moms och om man vill köpa/backa denna via ett AB och därmed dra av momsen?

Jag antar att de skickas från Sverige så att ingen tull/importkostnader tillkommer?

Vet inte om du blir klokare av detta https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/354356.html?d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Har bara deltagit i två KS tidigare, båda gångerna var det företag som deltog i kampanjen. Om det står moms på fakturan kan du ju alltid försöka att få det korrigerat, men i annat fall får bolaget snällt betala (den felaktigt debiterade) momsen också.

EDIT:

"Felaktigt debiterad moms" är ju lite missvisande, för om säljande part är svensk och innehar F-skatt skall moms debiteras och sedan kan man kvitta ingående och utgående moms om man köper som företag. VAT-numret och momsfria köp gäller ju endast för (viss) import. Jag miss inte om fakturan för de KS jag varit med på betalades till Kickstarters bolag eller till säljande part. Vill minnas att det var Kickstarter, som i sin tur betalar säljaren med avdrag för sin egen "provision". Kan se om jag får tag på någon av fakturorna och i så fall uppdatera inlägget igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Skatteverkets text om Crowdfunding tycks handla mer om huruvida de som tar in pengar via Crowdfunding, d.v.s. säljarna, skall betala skatt på omsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ingen brådska (för min del iaf.). Några dagar hit eller dit spelar ingen roll. 🙂

Det är jätteroligt att projektet blir av (blev lite ledsen när det inte gick hela vägen i våras). Skål! 🍺

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@serdyllon: Kanske hade varit bra att köra en omröstning över vilka färger som faktiskt hade varit av intresse? Alla kan såklart inte bli nöjda men många ber om vitt.

Permalänk
Medlem

Har följt tråden med stort intresse och produkten ser fantastisk ut. Att produktutveckla med stöd av entusiastcommunityn är bara så rätt.

Även jag är lite besviken över att vitt inte blir av. Jag hade varit beredd att betala extra för den färgen men förstår samtidigt utmaningen. Jag kommer givetvis att backa oavsett.

Permalänk
Medlem

Får sälla mig till de som önskar vitt... Missförstå mig rätt, jag kommer backa oavsett färg, men jag skulle inte ha några problem med 50% påslag för det apsnygga vit anodiserade alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@serdyllon: Kanske hade varit bra att köra en omröstning över vilka färger som faktiskt hade varit av intresse? Alla kan såklart inte bli nöjda men många ber om vitt.

Tror iofs att @PaChalski har bra koll på att efterfrågan är stor på en vit modell, då Ghost är en låda man vill visa upp och inte gömma undan.

Om jag tillåter mig själv att spekulera fritt bör demografin för dyrare nisch-chassin vara 27-30+, d.v.s. många kommer ha en sambo med vetorätt. Vilket i mitt fall blir jag

Skrivet av mkn:

Har följt tråden med stort intresse och produkten ser fantastisk ut. Att produktutveckla med stöd av entusiastcommunityn är bara så rätt.

Även jag är lite besviken över att vitt inte blir av. Jag hade varit beredd att betala extra för den färgen men förstår samtidigt utmaningen. Jag kommer givetvis att backa oavsett.

Mmm, sitter med lite samma känsla som när Fractal Design Nano S lanserades i vitt, men hann försvinna innan jag kom över ett exemplar. Övervägde ett tag att köpa svart och lacka om, men landade i att den trots allt var för ful.

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga egentligen? Stiligt! Jag får faktiskt lite ha begär efter att se bilderna, och mig lurar man inte så lätt.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

Skrivet av mkn:

Skrivet av d_m_r:

Får sälla mig till de som önskar vitt... Missförstå mig rätt, jag kommer backa oavsett färg, men jag skulle inte ha några problem med 50% påslag för det apsnygga vit anodiserade alternativet.

Skrivet av serdyllon:

Tror iofs att @PaChalski har bra koll på att efterfrågan är stor på en vit modell, då Ghost är en låda man vill visa upp och inte gömma undan.

Om jag tillåter mig själv att spekulera fritt bör demografin för dyrare nisch-chassin vara 27-30+, d.v.s. många kommer ha en sambo med vetorätt. Vilket i mitt fall blir jag

Mmm, sitter med lite samma känsla som när Fractal Design Nano S lanserades i vitt, men hann försvinna innan jag kom över ett exemplar. Övervägde ett tag att köpa svart och lacka om, men landade i att den trots allt var för ful.

Den vita är onekligen en färg som efterlyses! Jag skulle personligen föredra att ha den till exempel. För de som förstår utmaningen med vit anodisering (ni alltså) så är det inte konstigt att den skulle bli dyrare. Men att räkna med att den breda massan ska förstå och acceptera ett högre pris utan att skapa en hel del ifrågasättande är inte helt säkert.

Låt mig ställa några klargörande frågor:

• Ni förstår att den vita anodiseringen är blank?

• Glasblästringen faller bort vid vit anodisering, lådan etsas istället för att ta bort eventuella värmespår från extruderingen

• priset skulle landa på ca 2 990 inkl moms, är det rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Den vita är onekligen en färg som efterlyses! Jag skulle personligen föredra att ha den till exempel. För de som förstår utmaningen med vit anodisering (ni alltså) så är det inte konstigt att den skulle bli dyrare. Men att räkna med att den breda massan ska förstå och acceptera ett högre pris utan att skapa en hel del ifrågasättande är inte helt säkert.

• Glasblästringen faller bort vid vit anodisering, lådan etsas istället för att ta bort eventuella värmespår från extruderingen

Även om den vita är sjukt snygg så faller det bort vid den prispunkten för min del. Köper hellre en svart och målar om själv i så fall.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PaChalski:

Haha om ni kallar den för "Limited Arctic White Edition" så går priset att motivera. Det är ett seriöst förslag.

Edit: Eftersom det är en premiumprodukt så måste det även framgå. Annars kommer kunderna tro att ni lurar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Alla som köper högtalare vet att Högblank vita är en premium produkt man betalar xtra för.

Tror ni behöver visa bilder och.skapa en omröstning.

Själv inget fan av högblank så drygt att hålla rent minsta lilla fingeravtryck syns.

Dessutom får man en blankspegel till datorchassi.

Bildlänk

https://www.google.se/search?q=white+high+gloss+speakers&clie...:

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Haha om ni kallar den för "Limited Arctic White Edition" så går priset att motivera. Det är ett seriöst förslag.

Edit: Eftersom det är en premiumprodukt så måste det även framgå. Annars kommer kunderna tro att ni lutar dem.

Eller nåt i stil med "Premium Shiny White Deluxe" (även om limited rent psykologiskt kan locka fler att beställa, om man nu vill att så ska ske, men då bör det ju faktiskt vara en begränsad utgåva också).

Inget för mig dock, varken vitt eller blankt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag tror att den även för mig faller bort vid den prispunkten och högblank tror jag personligen skulle förstöra lite av intrycket av chassit.

Det får helt enkelt bli någon av de andra färgerna.

Permalänk
Medlem

Skulle man kolla på allihopa entusiasten + Svensson gissar jag att max 10 procent skulle köpa den vita pga pris skillnaden.

Så klokast är nog att stanna kvar på Svart & Blästrade varianten.

Kanske köra en Limited run på den vita beroende om det är värt det. Begränsat antal sedan kommer dom ej tillbaka och tydliggöra detta

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Priset 1995 är helt ok, och kan det sen bli lite lägre ändå vid kickstart så gör det inget.
Är inne på att bygga en liten men kraftfull redigeringsdator till sambon så denna skulle vara perfekt.
Att sälja den vita för 2995 kan nog bli svårt om man inte som någon föreslog gör den till en limited edition med max 200 lådor eller nåt. Själv håller jag mig nog till den svarta eller om någon annan rolig färg kommer upp.

@PaChalski Hoppas du hade trevligt på resan vart den nu slutade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Finns det någon möjlighet att få till t.ex. en sandfärgad variant? Något i den här stilen:

Det jag främst är ute efter är något som smälter in i vardagsrummet och inte har den klassiska "rymdskepps"-looken. Därför undviker jag helst också svart, silver och grått.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Finns det någon möjlighet att få till t.ex. en sandfärgad variant?

Det jag främst är ute efter är något som smälter in i vardagsrummet och inte har den klassiska "rymdskepps"-looken. Därför undviker jag helst också svart, silver och grått.

Ser ut som vit plast från 80-talet som farit illa av UV-strålning, alternativt tråk-beige datorutrustning från 90-talet. Urk.

Jag tycker att rymdskeppslook till 99,9% har med designen och inte färgen att göra. Tycker inte att Ghost S1 ser ut som ett rymdskepp överhuvudtaget, oberoende av färg.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Finns det någon möjlighet att få till t.ex. en sandfärgad variant? Något i den här stilen:
https://i.pinimg.com/736x/e4/51/d1/e451d10576fd92bc06c0f43dc42720f1--neutral-paint-paint-colours.jpg

Dags att måla om vardagsrummet?

"Älskling, vi behöver måla om vardagsrummet för att den ska passa vår nya fina datorlådas vita färg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ser ut som vit plast från 80-talet som farit illa av UV-strålning, alternativt tråk-beige datorutrustning från 90-talet. Urk.

Jag tycker att rymdskeppslook till 99,9% har med designen och inte färgen att göra. Tycker inte att Ghost S1 ser ut som ett rymdskepp överhuvudtaget, oberoende av färg.

Skrivet av HappyPie:

Dags att måla om vardagsrummet?

"Älskling, vi behöver måla om vardagsrummet för att den ska passa vår nya fina datorlådas vita färg"

Hehe, det var bara ett exempel. Det finns ju t.ex. flera mjuka färger man skulle kunna tänka sig.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Barbaskoen:

https://i.pinimg.com/736x/e4/51/d1/e451d10576fd92bc06c0f43dc42720f1--neutral-paint-paint-colours.jpg

Haha: ”Jobs beige”!

Vi Kommer lägga till en 3:e valfri färg som backers får rösta fram vid en given nivå... det ger möjligen en bättre global viktning av smakerna, även om vi vet att Sverige kommer vara överrepresenterat i relation till invånare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PaChalski

Tja.

Är inne på att backa er i Kickstartern.
Undrar dock om ni tänkt göra så man kan lägga till mer än 1 TOP-Hat?
Kommer skaffa L hatten, men funderar på om jag vill ha en M och/eller S också.
Skulle va nice om det fanns en perk, där man kunde välja till en extra TOP-hat eller en Perk med alla 3 hattar i.

Har ni planer på att släppa en modell med fönster (Under/efter kickstartern)?

Visa signatur

CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

Använder Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Hehe, det var bara ett exempel. Det finns ju t.ex. flera mjuka färger man skulle kunna tänka sig.

http://mycolortopia.com/blog/wp-content/uploads/2015/09/Soft-Autumn-Color-Palette-Glidden.jpg

Jag tror inte att någon utav dessa färger skulle sälja i tillräckliga volymer för att motivera erbjudandet, vilket du säkert också förstår.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Zilanto:

@PaChalski

Tja.

Är inne på att backa er i Kickstartern.
Undrar dock om ni tänkt göra så man kan lägga till mer än 1 TOP-Hat?
Kommer skaffa L hatten, men funderar på om jag vill ha en M och/eller S också.
Skulle va nice om det fanns en perk, där man kunde välja till en extra TOP-hat eller en Perk med alla 3 hattar i.

Har ni planer på att släppa en modell med fönster (Under/efter kickstartern)?

Vi kommer ha två olika "paket" XS eller S/M/L (en TopHat), efter kampanjen kommer vi rösta om den sista färgen (givet att vi når gränsen för detta), alla backers får sedan välja färg. De som valt med TopHat kommer få välja storlek och senare erbjudas att köpa till fler Hattar till ett förmånligt pris - billigare ju fler man köper till naturligtvis.

EDIT: Det finns planer på flera olika tillbehör om allt går vägen. Ghost som platform är ingen marginalprodukt. Vi ser den som en installerad bas som kan komma att driva just den här typen av merförsäljning. Så det är viktigt för vår överlevnad att vidareutveckla och bygga på. Sidopaneler med fönster är till exempel billigare att tillverka än de som medföljer och kommer med allra största sannolikhet att komma. hattar med I/O-panel är ett annat exempel på vad som ligger i pipen.

Filter fick vi idag BTW. de kommer behöva testas för att se hur de presterar - men dessa är åtminstone inte orimligt dyra och ser riktigt bra ut.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av erssn:

Jag tror inte att någon utav dessa färger skulle sälja i tillräckliga volymer för att motivera erbjudandet, vilket du säkert också förstår.

Silver känns mest gångbar, personligen tycker jag dock att det hade varit roligare med någon färg. Det behöver inte nödvändigtvis vara en storsäljare men den kommer sticka ut - fånga uppmärksamhet - och möjligen driva försäljningen av de andra färgerna istället och på så vis ändå vara indirekt lönsam. Det är inte en enkel analys att göra.