Uppgradera befinteliga komponenter

Permalänk
Medlem

Uppgradera befinteliga komponenter

Köpte en dator förra året hos Inet men är ute efter att uppgradera min CPU samt RAM.

Är ute efter en stark i7 jag kan streama med samt 16gb RAM istället för 8gb.

Min nuvarande pc:
https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-experienced-gtx-10...

Har ni några bra tips på vad som skulle passa bäst?
Hoppas på att komma undan med ca 5000 för hela paketet. (Give or take, speciellt nu under Black friday).

Kan man dessutom byta ut CPU själv utan några större problem? Har bara bytt RAM och Nätagg själv förut.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Kan man dessutom byta ut CPU själv utan några större problem?

Ja, det är inte särskilt svårt att göra. Jag skulle rekommendera att du försöker hitta en begagnad i7 6700K/7700K. 6700K ska fungera rakt av, men för att 7700K ska fungera behöver du sannolikt uppdatera BIOS på moderkortet.

Gällande RAM så har du två lediga minnesplatser på moderkortet, så det är bara att köpa två 4GB-stickor till och stoppa i. För att minska risken för strul bör minnena du köper vara så lika de du har som möjligt, gärna samma modell om det går att köpa. Inets specifikation nämner inte frekvensen på minnena, men du kan kolla med t.ex. CPU-Z vad det är för modell av minne du har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det är inte särskilt svårt att göra. Jag skulle rekommendera att du försöker hitta en begagnad i7 6700K/7700K. 6700K ska fungera rakt av, men för att 7700K ska fungera behöver du sannolikt uppdatera BIOS på moderkortet.

Gällande RAM så har du två lediga minnesplatser på moderkortet, så det är bara att köpa två 4GB-stickor till och stoppa i. För att minska risken för strul bör minnena du köper vara så lika de du har som möjligt, gärna samma modell om det går att köpa. Inets specifikation nämner inte frekvensen på minnena, men du kan kolla med t.ex. CPU-Z vad det är för modell av minne du har nu.

Är det bara för mig att ladda ner senaste versionen till BIOS i länken du gav mig och sedan är allt klart eller är det något mer som behövs göras, så som installation i BIOS och knappande?

Permalänk
Medlem

Köp en sticka ram av Corsair VENGEANCE LPX, kolla upp vilken MHz den har. Har samma modell och den duger bra. Köp 7700 eller 6700 från nån fyndhörna och en ny processorkylare. CM 212 Evo är billig och kan överklockas med. Min 6600k ligger på 4,6 GHz stabilt och rör sig runt 55-65 grader under full load. Och om du vill kan du lägga till en 120-140mm fläkt så blir datorn tystare och kallare.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna förklara vad skillnaden är på dessa?
https://www.inet.se/kampanj/3955/intel-game-bundle

Vilken som är bäst och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Är det bara för mig att ladda ner senaste versionen till BIOS i länken du gav mig och sedan är allt klart eller är det något mer som behövs göras, så som installation i BIOS och knappande?

Förutom att ladda ner filen så måste du så klart installera den också. Det görs lämpligast genom att lägga den uppackade filen på en USB-sticka, gå in i BIOS, välja M-Flash och sedan välja filen på USB-stickan.

Skrivet av Spetch:

Är det någon som skulle kunna förklara vad skillnaden är på dessa?
https://www.inet.se/kampanj/3955/intel-game-bundle

Vilken som är bäst och varför?

7700K är en generation nyare och lite bättre. Att 6700K ändå är dyrare beror troligtvis bara på att den är gammal och butikerna inte har så många kvar. Även 7700K är gammal nu, och nya i5 8600K presterar för det mesta lika bra eller bättre och kostar bara 2600kr (fast då måste du så klart köpa nytt moderkort och minnen också). Det var därför jag rekommenderade att försöka hitta en begagnad CPU, eftersom det inte är så prisvärt att köpa en ny 7700K nu. Fast vill du köpa en ny så är den billigare hos Webhallen.

Notera för övrigt att det inte följer med någon CPU-kylare till 6700K/7700K. Jag utgår ifrån att du just nu använder kylaren som följde med din 6400, vilken kommer vara i klenaste laget för en 6700K/7700K. En Cooler Master Hyper 212 Evo är hyffsat bra och prisvärd, eller en lite bättre Pure Rock för några kronor extra.

Permalänk
Medlem

@perost: +1 Kan tillägga att om du överklockar 6700k/7700k är det knappt någon skillnad mellan dom. MEN om du ska köra dom stock så slår 7700k:an den pga högre turbo boost. Och så kan du överklocka 7700k lite mer. Eftersom du vill streama och spela så är det rekommenderat att överklocka enligt mig. Lätt att göra, små risker och förbättrar FPS i spel enormt. Högre frekvens på ram boostar också prestandan, har mina på 2933MHz och har stabilare samt högre FPS.

Köp grejerna från Inet/komplett/Webhallens/valfri webshopp:s fyndhörna. Du får samma garanti och kan spara några hundringar. Köpt det mesta där och aldrig haft problem.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Förutom att ladda ner filen så måste du så klart installera den också. Det görs lämpligast genom att lägga den uppackade filen på en USB-sticka, gå in i BIOS, välja M-Flash och sedan välja filen på USB-stickan.
7700K är en generation nyare och lite bättre. Att 6700K ändå är dyrare beror troligtvis bara på att den är gammal och butikerna inte har så många kvar. Även 7700K är gammal nu, och nya i5 8600K presterar för det mesta lika bra eller bättre och kostar bara 2600kr (fast då måste du så klart köpa nytt moderkort och minnen också). Det var därför jag rekommenderade att försöka hitta en begagnad CPU, eftersom det inte är så prisvärt att köpa en ny 7700K nu. Fast vill du köpa en ny så är den billigare hos Webhallen.

Notera för övrigt att det inte följer med någon CPU-kylare till 6700K/7700K. Jag utgår ifrån att du just nu använder kylaren som följde med din 6400, vilken kommer vara i klenaste laget för en 6700K/7700K. En Cooler Master Hyper 212 Evo är hyffsat bra och prisvärd, eller en lite bättre Pure Rock för några kronor extra.

Skrivet av sonor:

@perost: +1 Kan tillägga att om du överklockar 6700k/7700k är det knappt någon skillnad mellan dom. MEN om du ska köra dom stock så slår 7700k:an den pga högre turbo boost. Och så kan du överklocka 7700k lite mer. Eftersom du vill streama och spela så är det rekommenderat att överklocka enligt mig. Lätt att göra, små risker och förbättrar FPS i spel enormt. Högre frekvens på ram boostar också prestandan, har mina på 2933MHz och har stabilare samt högre FPS.

Köp grejerna från Inet/komplett/Webhallens/valfri webshopp:s fyndhörna. Du får samma garanti och kan spara några hundringar. Köpt det mesta där och aldrig haft problem.

Det blev en i7 6770k. Köpte en ny och även en Pure rock samt 8gb ram extra.
Angående överklockning av processor, är det någon idé att syssla med? Jag har verkligen aldrig överklockat något i mitt liv och känner inte att jag vill direkt riskera något då jag inte sitter på så pass mycket kunskap.

Permalänk
Avstängd

@Spetch: Nej, du behöver inte överklocka.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

Det blev en i7 6770k. Köpte en ny och även en Pure rock samt 8gb ram extra.
Angående överklockning av processor, är det någon idé att syssla med? Jag har verkligen aldrig överklockat något i mitt liv och känner inte att jag vill direkt riskera något då jag inte sitter på så pass mycket kunskap.

Att överklocka är väldigt lätt, enklare än hemkunskap på högstadiet. Du kan antingen göra det genom BIOS/UEFI eller med Intel Extreme Utility. Denna guide lärde mig allt jag behövde veta, hade noll kunskap om varken bygga datorer eller överklocka - www.youtube.com/watch?v=YXg2sB4GWJA&t=
Du tjänar mycket på att överklocka din processor och det är inte några risker att förstöra den om du bara rör "Multiplier". T.ex. din processor är ur boxen klockad 4,0GHz. Det betyder att multipler:n är på 40. För att få din processor till 4,5GHz sätter du den på 45, osv. Sen följer du guiden jag länkade, testkör den under en längre tid för att se om systemet är stabilt. Det du ska hålla koll på när du stresstestar är att värmen inte blir för hög (80-90C). Att den håller 100% usage och inte varierar till och från. Sen så ska det inte krascha så klart. 6600k/6700k kan lätt överklockas till 4,5 utan att behöva pilla på dom mer avancerade inställningarna. Gratis prestanda helt enkelt. Allt förklaras väldigt bra i guiden så du lär dig nog mer av den än mig. Lycka till med bygget!

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.