Permalänk
Medlem

Nya HP Envy 13?

Sitter och funderar på att slå till. Vill ha en lätt dator som ändå klarar av lite gällande spel, 8th gen med en mx150 och den som är lätast och smidigast är nya envy, går på ca 12.000 riksdaler med studentrabatt. Det enda den saknar för mig är touch men svårt att få allt. Finns det något bättre?

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ36EA...

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det finns någon annan dator tillgänglig med 8th gen och mx150.
Tycker den ser bra ut. Bra pris tycker jag med tanke på att den har i7 och 512 GB NVMe SSD.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

HP Spectre x360 har ju touchscreen

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Swedishg33k95: Problemet med spectern är att man måste gå upp till 15 tum för att få mx 150, och spectern är ingen lätt 15 tummare tyvärr

Permalänk
Medlem

Flickvännen har precis lagt order på datorn, och jag är riktigt taggad, riktigt bra specs för priset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Är också på jakt efter en dator, men har inte 12k + att lägga.
Vad tror ni om http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2VZ33EA... för för 9900kr med halloween rabatt kod? Prisvärt?

Förresten någon som har erfarenhet av HP datorer? Har läst att dom har problem med värme. Någon som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem

@Mrguy: Om du är student eller kan få studentrabbat på annat sätt så skalar du av ännu en tusenlapp på den

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Baxtex: Xiaomin är ju intressant men tyvärr 15 tum och om jag ska köpa en 15 tummare så är det nog mer värt att gå för något som har bättre än ett MX150

Permalänk
Skrivet av Extrice:

Flickvännen har precis lagt order på datorn, och jag är riktigt taggad, riktigt bra specs för priset!

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatera gärna när ni fått datorn. Kolla om baklocket är i plast eller metall och hur mycket "flex" tangentbordet har

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem

@WHProductions: Yes! finns lite reviews som nämner de sakerna, undersidan är plast, men datorn känns premium ändå tycker dem, tangentbordet har mer flex än de bästa, men ingen som verkar märkas av när man skriver.

leverans om 20 dagar typ enligt hp .

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Jag noterar att denna modell, liksom många andra hp-modeller, har tangentbordet förskjutet en tangent åt vänster pga en kolumn med pg up och pg down m.m. Blir detta störande i längden tro? Oergonomiskt? Många har ju laptops med numpad vilka ju har ännu större förskjutning, men jag har alltid känt att det bara är ett nödvändigt ont om man verkligen behöver numpad.

I linustechtips recension av 2016 års hp spectre x360 så kommenterade han att det var lite störande, men har gillade ändå laptopen.

Kommentar om förskjutning i linustechtips recension vid 5:15 in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=E-VzjX0vB_s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

Jag noterar att denna modell, liksom många andra hp-modeller, har tangentbordet förskjutet en tangent åt vänster pga en kolumn med pg up och pg down m.m. Blir detta störande i längden tro? Oergonomiskt? Många har ju laptops med numpad vilka ju har ännu större förskjutning, men jag har alltid känt att det bara är ett nödvändigt ont om man verkligen behöver numpad.

I linustechtips recension av 2016 års hp spectre x360 så kommenterade han att det var lite störande, men har gillade ändå laptopen.

Kommentar om förskjutning i linustechtips recension vid 5:15 in i videon:
https://www.youtube.com/watch?v=E-VzjX0vB_s

Jag har haft en Spectre 360, med det förskjutna tangentbordet. Ja, det är lite störande tycker jag. Man vänjer sig, men jag tyckte aldrig att det var helt naturligt. Det var dock ingen dealbreaker för mig. Datorns positiva egenskaper övervägde.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag har haft en Spectre 360, med det förskjutna tangentbordet. Ja, det är lite störande tycker jag. Man vänjer sig, men jag tyckte aldrig att det var helt naturligt. Det var dock ingen dealbreaker för mig. Datorns positiva egenskaper övervägde.

Ok tack för snabbt svar och intressant info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte nya Envy 13 dock utan MX150 (ad104-no). Blev tyvärr en besvikelse då touchpaden satt löst och "skramlade" vid minsta touch halvvägs ner på plattan. Blev retur och fick en ny. Samma sak med den så då blev det återköp.

Tyckte annars att den verkade riktigt nice det lilla jag använde den.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en HP envy 13 mx150 (ad404no?) som student. Jag har dock avinstallerat windows helt och hållet till fördel för Linux. Så kan inte uttala mig om spelande, även om finns massvis med spel till linux genom steam.

Kanonlaptop enligt mig. Gick från att ha en surface pro 4 till denna. För mig är en gimmick som touch överskattat på en laptop. Programmerar och skriver rapporter mestadels på min, aldrig tänkt på förskjutning av tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

Köpte nya Envy 13 dock utan MX150 (ad104-no). Blev tyvärr en besvikelse då touchpaden satt löst och "skramlade" vid minsta touch halvvägs ner på plattan. Blev retur och fick en ny. Samma sak med den så då blev det återköp.

Tyckte annars att den verkade riktigt nice det lilla jag använde den.

Jag har köpt två laptops senaste året. En HP Spectre X360 och en Dell XPS 13. På båda satt touchpade lite löst. Inte så den skramlade kanske, men man kände att den satt löst och om man tryckte lätt (utan att klicka) på den så hördes det. Det jag vill komma till är att på båda så försvann det efter typ en veckas anvädning. Jag vet inte varför. Kansek plattan sätter sig på plats på något sätt. Jag har läst att andra har haft samma upplevelse.
Kanske hade varit samma sak med de exemplar du hade.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Jag har köpt två laptops senaste året. En HP Spectre X360 och en Dell XPS 13. På båda satt touchpade lite löst. Inte så den skramlade kanske, men man kände att den satt löst och om man tryckte lätt (utan att klicka) på den så hördes det. Det jag vill komma till är att på båda så försvann det efter typ en veckas anvädning. Jag vet inte varför. Kansek plattan sätter sig på plats på något sätt. Jag har läst att andra har haft samma upplevelse.
Kanske hade varit samma sak med de exemplar du hade.

Skrammlade var nog lite starkt utryckt men kom inte på något bättre. Det var ett tydligt ljud iaf som inte borde vara där.

Tror jag läste något liknande fall när jag försökte se om det var något vanligt problem. Kanske var så enkelt, synd i så fall för då hade jag nog varit nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Är skärmen matt på nya Envyn? Ser matt ut på produktbilderna men specsen säger edge-to-edge glas...

Permalänk
Medlem

Har en HP Envy 13 AD-104no hemma nu ! mx150 och 4k skärm med edge to edge glas, verkligen inte matt! Reflekterar mycket men vilken fin skärm annars.
Trackpaden upplever jag kan "skramla" lite när den stor på ett bord, ingenting när man har den i knät av någon konstig anledning. I överlag känns datorn riktigt bra tycker jag.
Tjejen spelar Sims 4 i 1080p Ultra i nästan smärtfritt 60fps.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Medlem

Köpt denna precis! Nu till min fråga som man självklart kommer på /efter/ att man har köpt datorn.
Är det fysiskt möjligt att ansluta en extern skärm?
tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaxy55:

Köpt denna precis! Nu till min fråga som man självklart kommer på /efter/ att man har köpt datorn.
Är det fysiskt möjligt att ansluta en extern skärm?
tack!

Skulle köpt en sån här om jag var du:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Kopplar du in laddaren i adaptern så räcker det bara att koppla in en kontakt i datorn för video ut och laddning. Väldigt smidigt om du ofta vill växla mellan extern display och laptop läge. Tror dock inte den klarar mer än fullHD 60hz, men vill du ha mer än så finns dyrare adaptrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Även jag har kikat på denna ENVY 13-ad107no pga de fina specsen. Har dock två viktiga frågor:

1) Finns det någon ledig slot för utökning av RAM? Eller är man fast med inkluderade 8 GB?
2) Kan det stämma att det är LPDDR3-1866 SDRAM på denna modell?

Läser man om specs för 8550u (länk nedan) så tolkar jag det som att den bara stödjer DDR4-2400 och LPDDR3-2133. Kan det va så att 1866 ändå funkar och blir det då en flaskhals?

https://ark.intel.com/products/122589/Intel-Core-i7-8550U-Pro...

Tacksam för säkra svar snarast!