Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000
Vad är det som gör det möjligt till reor? [Utbruten diskussion]
Ni som vet, vad är det som gör det möjligt till reor? Kan inet exempelvis sänka vad de vill? Eller fixar de någon extrem inköp och sänker på de viset?
Det undrar jag med, vad tjänar kedjorna på detta? Om jag förstår det rätt är elektronik redan väldigt prispressat. Reklam för sin butik är väl den enda fördel jag kan se, kan ju iofs också vara så att leverantörerna säker inköpspriset just för denna dag. Annars förstår jag inte hur det går ihop.
Det undrar jag med, vad tjänar kedjorna på detta? Om jag förstår det rätt är elektronik redan väldigt prispressat. Reklam för sin butik är väl den enda fördel jag kan se, kan ju iofs också vara så att leverantörerna säker inköpspriset just för denna dag. Annars förstår jag inte hur det går ihop.
Jag är förvisso lekman i ämnet men antar ändå att det har med dupont modellen. Genom att omsättningshastigheten ökar så kan man sänka vinst per såld enhet men ändå göra större vinst totalt sätt.
Annorlunda uttryckt så är det bättre att sälja 12 grafikkort med 100 kronor i vinst än att sälja 1 grafikkort med 1000 kronor i vinst.
Sedan finns det säkert andra faktorer som merförsäljning. Kanske köper jag ett nytt spel från samma butik till ordinarie pris. Kanske om jag köper en tv så köper jag även en HDMI kabel för 99 kr.
Skickades från m.sweclockers.com
@downup: dom flesta smyghöjjer under årets gång, iaf på tv. Visst kan man hitta bra kap, men det mesta är inte så bra reor, bara kolla vad varan har kostat tidigare under året. För att inte tala om mellandagsrean, haha.
Har svårt att se att det där är sant. Nu kollade jag bara de 5 populäraste tv apparaterna på prisjakt men den trenden syns inte alls på någon av dem.
Har svårt att se att det där är sant. Nu kollade jag bara de 5 populäraste tv apparaterna på prisjakt men den trenden syns inte alls på någon av dem.
Håller med här. Det där är historiskt fulspel som en del aktörer höll på med, men sen det slog stort i media samt kombinationen prisjakt så känns det som en ickefråga. Konsumenterna är för pålästa idag.
Komplett faceplantar ju igen. Runt 12000 artiklar indexerade på prisjakt och dom sänker typ 50 st om dagen? Varav typ Ryzen och lite annat skrammel legat kvar sen i söndags?
Wtf!
Ni som vet, vad är det som gör det möjligt till reor? Kan inet exempelvis sänka vad de vill? Eller fixar de någon extrem inköp och sänker på de viset?
Det undrar jag med, vad tjänar kedjorna på detta? Om jag förstår det rätt är elektronik redan väldigt prispressat. Reklam för sin butik är väl den enda fördel jag kan se, kan ju iofs också vara så att leverantörerna säker inköpspriset just för denna dag. Annars förstår jag inte hur det går ihop.
Jag är förvisso lekman i ämnet men antar ändå att det har med dupont modellen. Genom att omsättningshastigheten ökar så kan man sänka vinst per såld enhet men ändå göra större vinst totalt sätt.
Annorlunda uttryckt så är det bättre att sälja 12 grafikkort med 100 kronor i vinst än att sälja 1 grafikkort med 1000 kronor i vinst.
Sedan finns det säkert andra faktorer som merförsäljning. Kanske köper jag ett nytt spel från samma butik till ordinarie pris. Kanske om jag köper en tv så köper jag även en HDMI kabel för 99 kr.
Skickades från m.sweclockers.com
Lysande exempel, kan bidra med ytterligare några faktorer som påverkar just vinstmarginalen:
Det kostar att ha saker på lager (kostnaden för det fysiska lagret, personal, transporter, m.m.). Det kommer nya produkter som konsumenterna hellre vill ha och då köper istället för de gamla. Ju längre tid varorna blir stående desto större sannolikhet att de måste hanteras igen och då skadas vid hanteringen (och då endera inte kan säljas alls eller endast till reducerat pris). Dessutom binder företaget upp sina pengar i varorna, kapital som behövs till t.ex. drift, löner och att köpa in nya varor. Därför är det ofta önskvärt att ha en hög lageromsättningshastighet, vilket till viss del illustreras i @PlogarN97:s exempel.
Av ovan anledning kan det vara värt för företaget att sälja vissa typer av sällanköpsvaror (TV, datorkomponenter, etc.) med obefintlig marginal för att en konkurrent ska gå miste om den försäljningen och på så sätt tvingas sälja med ännu sämre marginal. Det blir då något av en kraftmätning mellan vem(s ägare) som har djupast plånbok alternativt effektivaste organisationen.
Lysande exempel, kan bidra med ytterligare några faktorer som påverkar just vinstmarginalen:
Det kostar att ha saker på lager (kostnaden för det fysiska lagret, personal, transporter, m.m.). Det kommer nya produkter som konsumenterna hellre vill ha och då köper istället för de gamla. Ju längre tid varorna blir stående desto större sannolikhet att de måste hanteras igen och då skadas vid hanteringen (och då endera inte kan säljas alls eller endast till reducerat pris). Dessutom binder företaget upp sina pengar i varorna, kapital som behövs till t.ex. drift, löner och att köpa in nya varor. Därför är det ofta önskvärt att ha en hög lageromsättningshastighet, vilket till viss del illustreras i @PlogarN97:s exempel.
Av ovan anledning kan det vara värt för företaget att sälja vissa typer av sällanköpsvaror (TV, datorkomponenter, etc.) med obefintlig marginal för att en konkurrent ska gå miste om den försäljningen och på så sätt tvingas sälja med ännu sämre marginal. Det blir då något av en kraftmätning mellan vem(s ägare) som har djupast plånbok alternativt effektivaste organisationen.
Intressant sidospår. Jag köper dock inte riktigt lageromsättningen? Finns väl ingen mening med volym om man kan sälja dyrt?
Kan du / ni förklara hur det är bättre att sälja 100 produkter i veckan för 100 kr styck än 10 produkter i veckan för 1000kr st, med samma marginal såklart.
Färre produkter till högre pris men samma marginal leder ju till att man med mindre arbete / retur / rma / kundtjänstsamtal / whatever har mindre omkostnader?
Det orealistiska, men om vi rent matematiskt ska räkna, drömläget vore ju att closa en order per år med nån gammal rembrandt-tavla för 200 mill som genererar 30% vinst. Då gör man ett sälj om året och är klar sen.
Utöver det så känns det som att det är vissa typer av varor som affärerna har bra marignaler på.
Ta t ex den här Harman högtalaren:
https://www.komplett.se/product/949234/tv-ljud-bild/barbart-o...
Den där har nog dykt upp varenda "rea" "weekend rea" "rush" "whatever" som komplett och dustinhom har haft dom senaste 5 åren. Mao är det en produkt som dom påstår sig ha ett högt ordinariepris på som egentligen går att sälja med 70% "rabatt" och ändå ge vinst.
Jag sitter själv och ska bygga en Coffelake burk, så då kan man ju undra: Hur kommer det sig att det än så länge inte varit en enda CL cpu på rea? Inga x370 mobos på rea? DDR4 minnena verkar oxå dåligt med? 1080 / 1080 ti? Nope...
För så som ni resonerar, så skulle dom ju få ÅRETS <beeep> LAGEROMSÄTTNING om dom prissänkte dessa produkter.
Helt enkelt, det som i min mening "reas" är produkter som dom antingen vill bli av med, eller har höga marginaler på.
Alternativt sånt som dom "bunkrat" för att kunna sälja på rean, nån tidigare i tråden hade ju kört ut en sjuhelsikes massa tvapparater till nån av ladorna. Helt enkelt dom har en produkt dom kan köpa in med god marginal och då bunkrar dom för att som ni säger omsätta mycket på kort tid.
Edit: Eller för att ta ett mer realistiskt exempel. Dom rear den trötta Harman högtalaren 70%.
Hur mycket försäljning tror ni inte dom skulle driva om dom istället reade SONOS med 70%? Skulle nog räcka med 15-25% på SONOS för att dom mer eller mindre direkt skulle sälja slut samtliga modeller dom har i lager.
Intressant sidospår. Jag köper dock inte riktigt lageromsättningen? Finns väl ingen mening med volym om man kan sälja dyrt?
Kan du / ni förklara hur det är bättre att sälja 100 produkter i veckan för 100 kr styck än 10 produkter i veckan för 1000kr st, med samma marginal såklart.
Färre produkter till högre pris men samma marginal leder ju till att man med mindre arbete / retur / rma / kundtjänstsamtal / whatever har mindre omkostnader?
Det orealistiska, men om vi rent matematiskt ska räkna, drömläget vore ju att closa en order per år med nån gammal rembrandt-tavla för 200 mill som genererar 30% vinst. Då gör man ett sälj om året och är klar sen.
Utöver det så känns det som att det är vissa typer av varor som affärerna har bra marignaler på.
Ta t ex den här Harman högtalaren:
https://www.komplett.se/product/949234/tv-ljud-bild/barbart-o...
Den där har nog dykt upp varenda "rea" "weekend rea" "rush" "whatever" som komplett och dustinhom har haft dom senaste 5 åren. Mao är det en produkt som dom påstår sig ha ett högt ordinariepris på som egentligen går att sälja med 70% "rabatt" och ändå ge vinst.
Jag sitter själv och ska bygga en Coffelake burk, så då kan man ju undra: Hur kommer det sig att det än så länge inte varit en enda CL cpu på rea? Inga x370 mobos på rea? DDR4 minnena verkar oxå dåligt med? 1080 / 1080 ti? Nope...
För så som ni resonerar, så skulle dom ju få ÅRETS <beeep> LAGEROMSÄTTNING om dom prissänkte dessa produkter.
Helt enkelt, det som i min mening "reas" är produkter som dom antingen vill bli av med, eller har höga marginaler på.
Alternativt sånt som dom "bunkrat" för att kunna sälja på rean, nån tidigare i tråden hade ju kört ut en sjuhelsikes massa tvapparater till nån av ladorna. Helt enkelt dom har en produkt dom kan köpa in med god marginal och då bunkrar dom för att som ni säger omsätta mycket på kort tid.
Edit: Eller för att ta ett mer realistiskt exempel. Dom rear den trötta Harman högtalaren 70%.
Hur mycket försäljning tror ni inte dom skulle driva om dom istället reade SONOS med 70%? Skulle nog räcka med 15-25% på SONOS för att dom mer eller mindre direkt skulle sälja slut samtliga modeller dom har i lager.
Visst är det är guldläge för en butik om omsättningshastigheten kan öka utan att försäljningspriset sänks. Det ger definitivt en högre vinst. Men man kan ju undra vad det finns för intiatment för kunderna att helt ”random” köpa upp ex massvis med 1080 Ti till ordinariepris just en dag? Att sätta sänka priset per såld enhet och ”rea” kan däremot ge en sådan effekt att omsättningshastigheten ökas. Om det är värt för butiken får de ju givetvis ta som strategiskt beslut.
En sak som är ”säker” är att butikerna som står utan för black friday och har sina ordinarie priser kan få det surt ekonomiskt. Om komplett säljer 1070 Ti för 3390 kr med 100 kr marginal och datapryl.se säljer sina för 4490 kr med 800 kr marginal. Ja då står datapryl.se med ganska många osålda kort. Marknaden mättas ju antagligen också för BF lär göra att försäljningen av 1070 Ti minskar då för december, januari ja kanske till å med februari. Samtidigt blir komponenterna äldre och mindre attraktiva etc etc.
Ja det blir svårt att göra djupa analyser utan att ha tillgång till butikernas avtal med leverantörerna. För det kan vara just sånt som kan ställa till det. Jag tror att apple har det avtalat med sina återförsäljare att de inte kan sätta vilket pris som helst på sina lurar och därmed försvårar ex reor. Men jag vet inte. Det är info jag saknar.
Sitter på mobilen på jobbet så kan inte skriva allt för utförligt. Men oftast är det ändå mångt och mycket strategiska beslut. Och mycket väl kan det vara så att butiker faktiskt gör förlust på vissa reor ihop om merförsäljning på andra komponenter eller att de ska få en image etc. Som sagt, strategiskt beslut av företaget i fråga.
Jag ville endast belysa hur det är möjligt att faktiskt göra mer vinst genom att sänka försäljningspriset och därigenom öka omsättningshastigheten. Sen är inte världen en perfekt modell där alla teoretiska modeller funkar till punkt och pricka och så vidare.
Sen som du säger är att inte alla produkter reas. Ibland är det gammalt skit som en tv från 2013 som de hittat i elgigantens lager i jönköping i någon vrå. Ibland är det harmam kardon. Ibland är det 1080 för 4490 kr. Jag själv köpte nyligen ryzen 1500x för 990 kr, bra pris. IMO. Men det är svårt att förvänta sig att just det jag behöver kommer reas. Kanske gör det. Kanske inte. Elgiganten reade ju iofs ut ganska bra DDR4 minnen 16 GB för 990 kr... den typen av artiklar var väl på din önskelista?
Aja... Reor är väl ingen mänsklig rättighet eler något. Upp till företagen hur de vill göra för att i det långa loppet generera vinst till sina ägare. För det är det som det handlar om för 99% av alla bolag.
Skickades från m.sweclockers.com
Visst är det är guldläge för en butik om omsättningshastigheten kan öka utan att försäljningspriset sänks. Det ger definitivt en högre vinst. Men man kan ju undra vad det finns för intiatment för kunderna att helt ”random” köpa upp ex massvis med 1080 Ti till ordinariepris just en dag? Att sätta sänka priset per såld enhet och ”rea” kan däremot ge en sådan effekt att omsättningshastigheten ökas. Om det är värt för butiken får de ju givetvis ta som strategiskt beslut.
En sak som är ”säker” är att butikerna som står utan för black friday och har sina ordinarie priser kan få det surt ekonomiskt. Om komplett säljer 1070 Ti för 3390 kr med 100 kr marginal och datapryl.se säljer sina för 4490 kr med 800 kr marginal. Ja då står datapryl.se med ganska många osålda kort. Marknaden mättas ju antagligen också för BF lär göra att försäljningen av 1070 Ti minskar då för december, januari ja kanske till å med februari. Samtidigt blir komponenterna äldre och mindre attraktiva etc etc.
Ja det blir svårt att göra djupa analyser utan att ha tillgång till butikernas avtal med leverantörerna. För det kan vara just sånt som kan ställa till det. Jag tror att apple har det avtalat med sina återförsäljare att de inte kan sätta vilket pris som helst på sina lurar och därmed försvårar ex reor. Men jag vet inte. Det är info jag saknar.
Sitter på mobilen på jobbet så kan inte skriva allt för utförligt. Men oftast är det ändå mångt och mycket strategiska beslut. Och mycket väl kan det vara så att butiker faktiskt gör förlust på vissa reor ihop om merförsäljning på andra komponenter eller att de ska få en image etc. Som sagt, strategiskt beslut av företaget i fråga.
Jag ville endast belysa hur det är möjligt att faktiskt göra mer vinst genom att sänka försäljningspriset och därigenom öka omsättningshastigheten. Sen är inte världen en perfekt modell där alla teoretiska modeller funkar till punkt och pricka och så vidare.
Sen som du säger är att inte alla produkter reas. Ibland är det gammalt skit som en tv från 2013 som de hittat i elgigantens lager i jönköping i någon vrå. Ibland är det harmam kardon. Ibland är det 1080 för 4490 kr. Jag själv köpte nyligen ryzen 1500x för 990 kr, bra pris. IMO. Men det är svårt att förvänta sig att just det jag behöver kommer reas. Kanske gör det. Kanske inte. Elgiganten reade ju iofs ut ganska bra DDR4 minnen 16 GB för 990 kr...
Aja... Reor är väl ingen mänsklig rättighet eler något. Upp till företagen hur de vill göra för att i det långa loppet generera vinst till sina ägare. För det är det som det handlar om för 99% av alla bolag.
Skickades från m.sweclockers.com
Absolut inte. Detta är olagligt. Återförsäljaren är fri att sätta vilket pris den vill. Sen om tillverkaren är glad i det är en helt annan femma. De kan inte annat än ange ett rekommenderat säljpris/listpris som återförsäljaren får förhålla sig till. Generellt styrs marknaden av inköpspriserna som möjliggör (eller inte) kampanjer.
Just REA är ju ett väldigt tydligt begrepp egentligen som historiskt handlar om att realisera bundet kapital. Då handlar det ju om att aktivera varor som har låg omsättningshastighet som binder mycket kapital som man vill frigöra. Exempelvis gamla jeans-kollektioner som ligger kvar när nya vårkollektionen kommit in. Det är ju därför vi sällan ser rea på nya processorer... troligen så säljs allt som återförsäljarna tar in ändå, det finns helt enkelt inget incitament att öka omsättningshastigheten och få en sämre lönsamhet. Sen finns det ju givetvis fall där återförsäljarna trycker till saker i kampanj bara för att göra en bra kampanj, skapa synlighet, bygga varumärke osv.
Vad JAG tror så har branschen skapat ett monster med black friday. Som någon innan sa, branschen är redan stressad vad gäller marginaler och lönsamhet. De som vinner på detta är konsumenten och tillverkaren.
Ett räkne-exempel också:
Inköpspris: 2800kr på vara X
Säljpris 3990:- (12% bruttomarginal - tror inte det är en helt orimlig marginal)
392kr vinst per såld enhet.
Säljtakt 200st = 78 400kr
Säljpris 3790:- (200kr rabatt)
232kr vinst per såld enhet
200st = 46 400kr
78 400 / 46 400 = 1,69 (ökning 70%)
200 * 1,69 = 338st
MAO, för att uppnå samma lönsamhet på en sänkning på 200kr (på denna produkten) behöver återförsäljaren trycka ut 70% mer.
Detta tror jag inte är ett möjligt utfall för alla varor, långt ifrån. Och då har vi inte räknat med ökade omkostnader i relation till denna prissänkningen.
Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *
Håller med här. Det där är historiskt fulspel som en del aktörer höll på med, men sen det slog stort i media samt kombinationen prisjakt så känns det som en ickefråga. Konsumenterna är för pålästa idag.
Komplett faceplantar ju igen. Runt 12000 artiklar indexerade på prisjakt och dom sänker typ 50 st om dagen? Varav typ Ryzen och lite annat skrammel legat kvar sen i söndags?
Wtf!
Okej, bra att det inte är så längre, vet bara att det varit så tidigare 😀👍
Skickades från m.sweclockers.com
Finns väl ingen mening med volym om man kan sälja dyrt?
Kan du / ni förklara hur det är bättre att sälja 100 produkter i veckan för 100 kr styck än 10 produkter i veckan för 1000kr st, med samma marginal såklart.
Färre produkter till högre pris men samma marginal leder ju till att man med mindre arbete / retur / rma / kundtjänstsamtal / whatever har mindre omkostnader?
Det orealistiska, men om vi rent matematiskt ska räkna, drömläget vore ju att closa en order per år med nån gammal rembrandt-tavla för 200 mill som genererar 30% vinst. Då gör man ett sälj om året och är klar sen.
Helst vill man ju ha både volym och sälja dyrt (Apple) Får börja med en friskrivningsklausul att jag inte är specialiserad på varken "Supply Chain Management" eller försäljningsstrategi/branding men förväntas rimligtvis känna till något inom bägge då jag läser produktionsutveckling. Så det här blir verkligen på gränsen av vad jag känner mig bekväm med.
Det är svårt att få ett helhetsgrepp här eftersom det, mig veterligen, kan variera beroende på var i kedjan vi tittar. Generellt så tillverkas varorna enligt "många billiga" eller "få dyra" ("lagom" förekommer men var inget föreläsaren rekommenderade). Detta återspeglar sig sedan i priset som butikerna kan ta ut.
Kort sagt beror det på vilken strategi/marknad butiken (och tillverkaren) riktar sig till. Endera säljer du till många personer med lite pengar eller få personer med mycket pengar. Även om vi antar att det är samma marginal på produkterna så får vi anta att det är olika produkter iom prisskillnaden. Så i ditt exempel är varken det ena bättre eller sämre, utan helt enkelt "det beror på".
Marginalen ska naturligtvis täcka alla omkostnader oavsett om du säljer få eller många. Skillnaden blir att det blir en lägre kostnad (och risk) per produkt om du säljer många produkter. En anledning till att vilja sälja många produkter är att du kan få skalningseffekter. Om det räcker med 1 anställd i kundtjänst för att hantera alla ärenden från den billiga produkten är det en fördel framför att "tvingas" ha 1 anställd till de få ärenden som uppstår för den dyra produkten (eller köpa/hyra 1 gaffeltruck för att flytta många pallar billig produkt jämfört med 1 gaffeltruck för färre pallar dyr produkt). En fördel med "premiumprodukter" (ex. lyxyachter/sportbilar/tavlor) är att kundbasen verkar vara mindre konjunkturkänslig.
Ett motexempel skulle kunna vara lön, hur skulle du uppleva skillnaden att få betalt 1 gång per år jämfört med 12 (eller 6, eller 24)? Givetvis förutsatt att totala summan blir densamma. Om du är OK med 1 gång per år kanske du kan lyfta detta med din arbetsgivare, hälften av de minskade administrativa avgifterna skulle ju kunna tillfalla dig istället
I exemplet med tavlan så blir risken att man inte får den såld. Just Rembrandt lär väl inte vara några problem men om du inte hittar en köpare som kan betala 200 miljoner, vad gör du då? Tar förlusten? Svälter och väntar? Kan du köpa in någonting annat eller är allt kapital redan bundet i tavlan?
Så (n)ja, det ena är inte bättre än det andra i ditt exempel, bara olika strategier ("hur man än vänder sig har man ändan bak" ). I det ursprungliga exemplet var det bättre med en total vinst (från tolv sålda produkter) om 1200:- jämfört med 1000:- från en såld produkt, dvs. inte exakt samma resultat utan en klart högre vinst.
Jag sitter själv och ska bygga en Coffelake burk, så då kan man ju undra: Hur kommer det sig att det än så länge inte varit en enda CL cpu på rea? Inga x370 mobos på rea? DDR4 minnena verkar oxå dåligt med? 1080 / 1080 ti? Nope...
För så som ni resonerar, så skulle dom ju få ÅRETS <beeep> LAGEROMSÄTTNING om dom prissänkte dessa produkter.
De behöver inte ha rea eftersom de produkterna i stort sett flyger av hyllorna redan. Dessutom har det, vad jag läst, varit kapacitetsproblem i tillverkningen både för Intel CPU:er och DDR4. Detta gör att efterfrågan överskrider tillgången och då finns inga incitament att ta ut några lägre priser. Om kapaciteten inte ökar (byggs ut) samt priset på råvaran, kisel, skulle vara på väg upp kan vi snarare räkna med höjda priser.
Ett exempel här är att AMD tagit tillfället i akt och prissänkt Ryzen. Det lönar sig antagligen för AMD då det rimligtvis är få som bygger med Ryzen idag och gör bytet till CL när de blir tillgängliga (och då har AMD ändå fått sålt en CPU). Då får Intel inte sålt sina CPU:er och lageromsättningshastigheten på dessa sjunker. Den minskade intäkten beräknas rimligtvis kompenseras av konkurrentens förlust/helt uteblivna intäkt.
Ytterligare exempel är Nintendo som gått ut med att de inte kommer sänka priset på Switch under BF.
Förstår att det inte är helt intuitivt, det har gått (industriella) ekonomer i det här och sunt förnuft har upphört att gälla
Lageromsättningshastigheten blir ett (av flera) mått på hur "duktigt" företaget är, eftersom det visar på hur snabbt företaget kan skapa mer pengar (att göra ännu mer pengar av - förutsatt att man säljer med vinst, givetvis). I ditt exempel är det alltså möjligt att företagen har samma lageromsättningshastighet, trots prisskillnaden.
Helt enkelt, det som i min mening "reas" är produkter som dom antingen vill bli av med, eller har höga marginaler på.
Alternativt sånt som dom "bunkrat" för att kunna sälja på rean, nån tidigare i tråden hade ju kört ut en sjuhelsikes massa tvapparater till nån av ladorna. Helt enkelt dom har en produkt dom kan köpa in med god marginal och då bunkrar dom för att som ni säger omsätta mycket på kort tid.
Edit: Eller för att ta ett mer realistiskt exempel. Dom rear den trötta Harman högtalaren 70%.
Hur mycket försäljning tror ni inte dom skulle driva om dom istället reade SONOS med 70%? Skulle nog räcka med 15-25% på SONOS för att dom mer eller mindre direkt skulle sälja slut samtliga modeller dom har i lager.
Korrekt, där "vill bli av med" rimligtvis är med anledning av de faktorer som tidigare lyfts fram med reservation för att det kan finnas ännu fler skäl.
(OBS! TILL STOR DEL ANTAGANDEN!)
En intressant aspekt här är hur tillverkaren vill att sitt varumärke uppfattas. Om jag förstått det rätt (håll i hatten, nu blir det en del spekulation om obskyra marknadsföringstekniker/"corporate branding") så baseras en inte oansenlig del av den uppfattningen på just varans pris. Dvs. en billigare men likvärdig produkt uppfattas som sämre än en motsvarande dyrare. Att kunna skapa den typen av känslor och hype kring sina produkter är få företag förunnat (Apple, igen) och något som resten strävar efter. Och då kommer vi ju lite tillbaka till att sälja många produkter dyrt, "större marginaler" osv. (titta på t.ex. OnePlus, Huawei och Volvo Cars, vet inte om produkterna blivit märkbart bättre, frånsett ny teknik, men prisbilden är betydligt mer premium idag än den varit tidigare*).
Så för att återkomma till SONOS, det är möjligt att dessa till större del riktar sig mot "entusiaster" som förvisso gärna köper billigare men också är beredda att betala ordinarie pris. De har därför redan en jämn omsättningshastighet. Harman skulle kunna spela på att de i större utsträckning är ett märke många vill ha men kanske inte alltid har råd med. Genom att ha ett högt ordinarie pris så förringas inte känslan av att det är en premiumprodukt för den stora massan konsumenter som inte slaviskt följer alla reor (även om dessa borde inse att just den modellen ALLTID kommer). Samtidigt ges dessa konsumenter en känsla av att ha gjort ett fynd och det skapas en "brådskande" känsla eftersom erbjudandet inte sällan är tidsbegränsat (ex. Black Friday). Sammantaget tre sätt i hur man får någon att köpa något.
*Kompliceras en del av att dessa erbjuder mer än 1 modell och variant, just för att passa fler konsumenter.
Det spårade ur lite på slutet men hoppas jag rätade ut något frågetecken åtminstone (kanske bitvis väl övertydligt). Rättelser mottages tacksamt
Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000
De behöver inte ha rea eftersom de produkterna i stort sett flyger av hyllorna redan. Dessutom har det, vad jag läst, varit kapacitetsproblem i tillverkningen både för Intel CPU:er och DDR4. Detta gör att efterfrågan överskrider tillgången och då finns inga incitament att ta ut några lägre priser. Om kapaciteten inte ökar (byggs ut) samt priset på råvaran, kisel, skulle vara på väg upp kan vi snarare räkna med höjda priser.
Ett exempel här är att AMD tagit tillfället i akt och prissänkt Ryzen. Det lönar sig antagligen för AMD då det rimligtvis är få som bygger med Ryzen idag och gör bytet till CL när de blir tillgängliga (och då har AMD ändå fått sålt en CPU).
Förstår att det inte är helt intuitivt, det har gått (industriella) ekonomer i det här och sunt förnuft har upphört att gälla
Ja, det var ju exakt det där som var kontentan av hela mitt inlägg. Jag bemötte bara att det verkade väldigt märkligt att förklara en rea genom att man kan ha hög genomströmning av produkter.
Produkter som säljer (T ex CL och Z370, eller Apple), eller produkter som bristvara, t ex DDR4, klart som fan att dom inte halveras i pris på BF.
Rea är främst till för att sälja produkter som inte annars säljer., okej, säg produkter man iaf minst vill ha -bättre- försäljning utav, alternativ som återigen dom tvapparaterna det snackats om tidigare, varor man kan köpa in med bra marginal och tro att man kan omsätta en större mängd av. Vore väl idiotiskt att sänka priset på något som går åt ändå?
Däremot AMD känner väl en press från CL och sänker för att vinna sälj gentemot Intel.
Därav har vi väldigt fort/enkelt kommit fram till varför "folk" / "alla" oftast blir besvikna på t ex REA eller BF, det köparna främst är benägna att köpa är ju oftast därför inte det som reas ut.
Jag förväntar mig inte nån sänkning på Coffe Lake, men som nån tidigare sa, det är tamejfasen darwin awards på att göra några större elektronikinköp ett par veckor innan BF/CM.
En annan teori jag har gällande t ex Sonos är att dom har så stark ställning, att dom inte vill börja beblanda sig med reor. Folk vet att det är priserna som gäller som gäller och kan då köpa en Sonos likaväl i januari som juni eller november. Samt som sagt, grejorna säljer ändå, finns ingen mening med att prisdumpa i onödan.
***Utbruten från Black Friday 2017 – Tips, butiker och erbjudanden-tråden***
Intressant ämne som förtjänar en egen tråd
Danskjävel så krattar som en skrivare...
- Val av smart telefon som ska bli så dum som möjligt till en gammal människa29
- Ny speldator 13000-17000kr0
- Hur får jag tillgång till sekundär disk i Windows?19
- Kan företag behålla ens kontouppgifter i 7 år från senaste fakturan? GDPR3
- Battlefield 6481
- rekommendera en molnlagring med engångsbetalning8
- Operativsystem för svensson45
- alla ramslotar fungerar inte efter byte av kylpasta18
- Broken Arrow9
- Stationär dator | ~30k | 4K-gaming, foto- & videoredigering (Lightroom, Premiere, PS)0
- Säljes Stationär 2018 dator med i5-8400, 32gb, 1tb ssd
- Säljes EVGA GF RTX 3090 XC3 ULTRA GAMING + HYBRID Kit Cooler BU (Missljud)
- Säljes Nvidia Shield TV (2019) mediaspelare
- Säljes Asus PG32UCDP 32" 4K 240/480hz
- Skänkes Trasig cykel
- Säljes MSI GTX 970 Gaming 4gb
- Köpes Spel dator för wow war with in. Laptop /stationär
- Köpes AM4 ITX moderkort (ev CPU + RAM)
- Säljes 5800X3D/6900XT eventuellt i paket med 38" IPS (Alienware 3821)
- Säljes MSI 2070 grafikkort och 1060
- TSMC-ingenjörer spillde företagshemligheter på café15
- Googles Genie 3 låter dig utforska världar skapade från prompter23
- Veckans fråga: Brukar du byta ut originalfläktarna?47
- Intel har problem med Panther Lake26
- Microsoft släpper Windows XP-foppatofflor9
- Fyndiq sålde blufflagring med förfalskad kapacitet80
- Microsofts Magnus är modulär27
- Samsung Galaxy Z Fold 7 – den bästa hittills28
- AMD lanserar Radeon RX 906013
- Spotify höjer priset i Sverige97
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ