Varför vägrar Samsung att tillverka OLED?

Permalänk

Varför vägrar Samsung att tillverka OLED?

Dom förlorar ju marknadsandelar så det bara sjunger om det, är dom idioter?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

För att de utvecklat QLED vilket är en bättre variant enligt dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

QLED är LCD tv.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Det är något med att LG har patent, men dom är allt annat än små. Dom gör ju rätt mycket paneler till telefoner exempelvis.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det handlar om patent som vanligt

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av JD:

Det handlar om patent som vanligt

Så dom andra som har oled tvs betalar lg?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så dom andra som har oled tvs betalar lg?

Dom tom köper panelerna av LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

QLED är LCD tv.

Eg är det vä så att QLED inte är QLED om jag förstått saken rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dom förlorar ju marknadsandelar så det bara sjunger om det, är dom idioter?

Samsung tillverkar OLED, men du syftar förmodligen på större OLED, typ TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

QLED är LCD tv.

Möjligt me de använder det ändå som deras version
http://www.samsung.com/global/tv/blog/qled-tv-vs-oled-tv.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Samsung tillverkar massor med OLED, men OLED-panelerna till telefoner, datorer och surfplattor görs i andra fabriker och ofta på annat substrat. Handlar nog mest om ekonomi i det här läget. De vill helt enkelt inte bygga en ny anläggning eller bygga om en fabrik/lina för deras LCD-paneler (för då förlorar de volym på LCDerna). LG tillverkar stora OLED-paneler (WOLED), men volymen är inte jättestor. Samsung väntar nog både på bättre teknik och ekonomi i det hela. De Taiwanesiska tillverkarna kan tillverka OLED också, men det verkar inte som de är redo att göra intåg på marknaden heller, och det måste ju finnas någon ekonomi i det hela om någon ska köpa panelerna.

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:

Jag tror det.
Samsung vill inte det och kör sitt eget.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Dom förlorar ju marknadsandelar så det bara sjunger om det, är dom idioter?

Skrivet av JD:

@blue eyed devil:

Jag tror det.
Samsung vill inte det och kör sitt eget.

Samsung släppte Oled skärmar i samtidigt som LG (blev bara en serie). Hälften av apparaterna blev kassa tydligen, så samsungs apparater blev inte billigare än 50.000kr och uppåt.

LG tog annan väg och kör med vita leds endast (med färgfilter framför). bara för dom olika färgerna åldras olika (ändrar nyans). Kan inte vara kul för dom som köpte samsungs oled för 50/60kkr (idag har dom troligen färgskiftningar och kanske inbränningsproblem).

LG har idag en yield på runt 80% tydligen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av improwise:

Samsung tillverkar OLED, men du syftar förmodligen på större OLED, typ TV-apparater.

Japp menar det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Samsung släppte Oled skärmar i samtidigt som LG (blev bara en serie). Hälften av apparaterna blev kassa tydligen, så samsungs apparater blev inte billigare än 50.000kr och uppåt.

LG tog annan väg och kör med vita leds endast (med färgfilter framför). bara för dom olika färgerna åldras olika (ändrar nyans). Kan inte vara kul för dom som köpte samsungs oled för 50/60kkr (idag har dom troligen färgskiftningar och kanske inbränningsproblem).

LG har idag en yield på runt 80% tydligen.

Jaha visste inte att dom släppte en serie.

Måste bli lite konkurrens på oled tvs snart tycker jag, är dom mycket dyrare att tillverka? om vi bortser från frågan om volymer.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Jaha visste inte att dom släppte en serie.

Måste bli lite konkurrens på oled tvs snart tycker jag, är dom mycket dyrare att tillverka? om vi bortser från frågan om volymer.

Väntat på konkurrens sen Samsung la ner oled tvs (som jag blev lite paff över det inte kom någon ny gen eller sjönk i pris, dom bara försvann). Så väntat i säkert 4/5år nu (var tydligen 2012, så man kommer få vänta länge)

Samsung kör ju RGB och det fungerar bra för mobiler och små skärmar, LG´s teknik med Wled är patenterad troligen (sen har troligen samsung litet intresse). Kunderna kan man lura på en Qled och få dom tro dom köpt en bra oled skärm (vist säkert bra skärmar, men saknar svärtan och kontrasten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är inget å va ledsen för att OLED inte sjunker i pris
OLED är som lågenergilampor å vem minns dom idag
QLED är bättre på alla sätt å vis så det är där det behövs volymer och konkurrens

http://www.samsung.com/global/tv/blog/qled-tv-vs-oled-tv.html (nu e det förvisso Samsung själva som påstår detta men dom gör det ju rätt så övertygande och hänvisar till oberoende tester)

http://www.samsung.com/se/tvs/all-tvs/?qled-tv (finns en del å välja på om plånboken hänger med)

Skrivet av blue eyed devil:

Jaha visste inte att dom släppte en serie.

Måste bli lite konkurrens på oled tvs snart tycker jag, är dom mycket dyrare att tillverka? om vi bortser från frågan om volymer.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

OLED är som lågenergilampor å vem minns dom idag

haha vilket skitsnack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil

Fast det är ju bara volymerna som styr nästan, du måste bygga eller bygga om en fabrik för att tillverka panelerna. Det är tiotals miljarder i investeringar. Du kan inte riktigt tillverka 65-tumpanelerna i fabrikerna som gör OLEDs för telefoner och surfplattor, talar du om konkurrens måste du ju ändå kunna sälja i LGs prisområde. Fabrikerna anpassade för större paneler är helt enkelt upptagna med att tillverka LCD-paneler. Samsungs forskning kan också vara bunden till annan teknik.

@Broken-arrow

LG har massor med patent, men de har inte ensamrätt på vita OLEDs. LG har o andra sidan inte tävlat mot Samsung på mobila marknaden, där har de i princip bara satsat på POLED och det är ju precis något som börjar komma ut i konsumentprylar. Finns nog inte mycket vits i att de tävla om samma marknadsområde när det gäller ny teknik. Ska du ha volymerna och hämta hem investeringarna så måste du i princip vara bäst, eller när det gäller de inhemska kinesiska kanske billigast. Ingen kommer bygga upp produktionskapacitet om grejerna inte går att sälja. Frågan är mer varför japanerna gav upp. De har ju i princip bara Sharp och Japan Display idag, Panasonic tillverkar bara små paneler numera och OLED-spåret blev det inget av där om vi räknar bort att de börjat köpa in LGs OLED-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Det är inget å va ledsen för att OLED inte sjunker i pris
OLED är som lågenergilampor å vem minns dom idag
QLED är bättre på alla sätt å vis så det är där det behövs volymer och konkurrens

http://www.samsung.com/global/tv/blog/qled-tv-vs-oled-tv.html (nu e det förvisso Samsung själva som påstår detta men dom gör det ju rätt så övertygande och hänvisar till oberoende tester)

http://www.samsung.com/se/tvs/all-tvs/?qled-tv (finns en del å välja på om plånboken hänger med)

Vilken skräll att man inte gör någon jämförelse på svärta...

Så nä. Qled är inte bättre på alla sätt och vis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@blue eyed devil
Fabrikerna anpassade för större paneler är helt enkelt upptagna med att tillverka LCD-paneler. Samsungs forskning kan också vara bunden till annan teknik.

Ja men marknaden skriker efter oled tv, deras analytiker måste ju vara efterblivna.

När det stora massan fattar att oled är bättre och vill ha det, vem fan köper Qled då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Det är inget å va ledsen för att OLED inte sjunker i pris
OLED är som lågenergilampor å vem minns dom idag
QLED är bättre på alla sätt å vis så det är där det behövs volymer och konkurrens

http://www.samsung.com/global/tv/blog/qled-tv-vs-oled-tv.html (nu e det förvisso Samsung själva som påstår detta men dom gör det ju rätt så övertygande och hänvisar till oberoende tester)

http://www.samsung.com/se/tvs/all-tvs/?qled-tv (finns en del å välja på om plånboken hänger med)

Du får inte samma svärta eller kontrast, sen varför tro på PR strunt från samsung som fick ge upp marknaden. Inte fasen säger dom att deras teknik är näst bäst.

Skrivet av Petterk:

@blue eyed devil

Fast det är ju bara volymerna som styr nästan, du måste bygga eller bygga om en fabrik för att tillverka panelerna. Det är tiotals miljarder i investeringar. Du kan inte riktigt tillverka 65-tumpanelerna i fabrikerna som gör OLEDs för telefoner och surfplattor, talar du om konkurrens måste du ju ändå kunna sälja i LGs prisområde. Fabrikerna anpassade för större paneler är helt enkelt upptagna med att tillverka LCD-paneler. Samsungs forskning kan också vara bunden till annan teknik.

@Broken-arrow

LG har massor med patent, men de har inte ensamrätt på vita OLEDs. LG har o andra sidan inte tävlat mot Samsung på mobila marknaden, där har de i princip bara satsat på POLED och det är ju precis något som börjar komma ut i konsumentprylar. Finns nog inte mycket vits i att de tävla om samma marknadsområde när det gäller ny teknik. Ska du ha volymerna och hämta hem investeringarna så måste du i princip vara bäst, eller när det gäller de inhemska kinesiska kanske billigast. Ingen kommer bygga upp produktionskapacitet om grejerna inte går att sälja. Frågan är mer varför Japanerna gav upp. De har ju i princip bara Sharp och Japan Display idag, Panasonic tillverkar bara små paneler numera och OLED-spåret blev det inget av där om vi räknar bort att de börjat köpa in LGs OLED-paneler.

Ja jag förstå att dom inte har patent på vita leds., utan tekniken runt detta. Men tyvärr la även Panasonic oled på hyllan (Dom skulle ha enligt rykten byggt oled paneler i sina gamla plasma fabriker, nu blev det inte så). Nu är det LG i stället som står för volymerna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppas för Samsungs skull och för konkurrensen att dom får fram stora OLED-paneler snart.

Pluspoäng till Samsungs som lyckats övertyga vissa att QLED is the shit, hört det av fler än en person.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Det är inget å va ledsen för att OLED inte sjunker i pris
OLED är som lågenergilampor å vem minns dom idag
QLED är bättre på alla sätt å vis så det är där det behövs volymer och konkurrens

http://www.samsung.com/global/tv/blog/qled-tv-vs-oled-tv.html (nu e det förvisso Samsung själva som påstår detta men dom gör det ju rätt så övertygande och hänvisar till oberoende tester)

http://www.samsung.com/se/tvs/all-tvs/?qled-tv (finns en del å välja på om plånboken hänger med)

Tror du på det där själv? Gå till en tv-butik, be dom koppla in vanliga HD-tvsändningar, jämför en OLED med QLED och du kommer inte vilja se QLED-eländet...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av Recall:

Hoppas för Samsungs skull och för konkurrensen att dom får fram stora OLED-paneler snart.

Pluspoäng till Samsungs som lyckats övertyga vissa att QLED is the shit, hört det av fler än en person.

Dom har redan provat stora paneler https://m3.idg.se/2.1022/1.523641/samsungs-bojda-oled-tv-slap...

Dock var bristerna med RGB leds för stora, LG körde på Wleds och fick 80% säljbara paneler (samsung låg på 50% som dom fick kasta).

Var vist nere på 30% om detta stämmer https://www.reuters.com/article/us-samsung-tv/samsung-rolls-o...

Så inte konstigt Samsung sluta tvärt hade dock hoppas på 5 år tekniken var mogen nog att det kan bli lite konkurrens.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du får inte samma svärta eller kontrast, sen varför tro på PR strunt från samsung som fick ge upp marknaden. Inte fasen säger dom att deras teknik är näst bäst.

Ja jag förstå att dom inte har patent på vita leds., utan tekniken runt detta. Men tyvärr la även Panasonic oled på hyllan (Dom skulle ha enligt rykten byggt oled paneler i sina gamla plasma fabriker, nu blev det inte så). Nu är det LG i stället som står för volymerna.

Nej, det var väl ändå en av LCD-fabrikerna som var tänkt att byggas om. Plasmapanels-fabrikerna var väl tänkt att byggas om för att tillverka solcellspaneler snarare, vet inte om de gjorde det men Sanyo/Panasonic är stora inom det området i vilket fall. Idag tillverkar Himeji-anläggningen varken LCD-paneler till TVs eller OLEDs hur som helst. Himeji producerar fortfarande TFT/LCD-paneler, men mindre paneler och t.ex. paneler mot automotive-sektorn och lite annat. De ska visst börja producera litiumjon-batterier (för fordonsbruk) i Himeji, och ska börjat ha installerat utrustning i lokaler som frigjorts eller aldrig tagits i bruk där. Från att ha haft flera olika tillverkare som gjort stora paneler är det väl bara Sharp som har kvar den förmågan idag i Japan, och de var ju tvungen att sälja ut sig till utländska ägare för att överleva. Sharp har nog tappat på TV-marknaden, men de producerar iaf paneler för TVs och de används i en del av deras Aquos-serier. JDI kommer säkert fortsätta utveckla OLED, men de är helt inriktade mot små paneler. De anläggningar som inte slagit igen tillverkar helt enkelt paneler till telefoner idag.

Volymer kan man inte direkt tala om när vi talar om TVs, LG verkar ha kommit upp till ett par hundra tusen enheter i månaden vad det gäller OLEDs nu. Det handlar om mindre än 2 miljoner paneler för 2017. Samsung kan såklart sälja mycket mer eftersom de satsar på deras LCD-paneler som de kan sälja i tiotals miljoner, och kan tillverka paneler till både dyrare och billigare TVs i samma anläggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

OLED är som lågenergilampor å vem minns dom idag

Uh... Alla? Det används i princip inga glödlampor längre, och de som används är en lågenergivariant, i form av halogenlampor. I dag används i princip bara tre sorter lampor, i vanliga glödlampsocklar. Det är lågenergilampor allihop, halogen, lysrör, och LED. Det finns en del cool teknik för växthus och akvarium som baserar sig på mikrovågsgenererad plasma, men de använder inte direkt en vanlig sockel, och kommer antagligen aldrig göra det i heller.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

...
Ja jag förstå att dom inte har patent på vita leds., utan tekniken runt detta. ...

Riktigt så fungerar ju inte patent heller, man har patent på en viss tillämpning, men vita OLEDs är i grunden så gamla att de inte är skyddade, och färgen produceras av vanliga färgfilter i LGs fall precis som i en LCD-panel, det är inte som att LG inte har patent på OLEDs av alla färger för den delen. Vita OLED är ju de enklaste att producera. Patent går ofta att runda hur som helst, och många av de grundläggande patenten (som fortfarande gäller) finns hos andra firmor än de som tillverkar panelerna hur som helst och går att licensiera för den som så vill.

Alltså, jag tror mer att Samsung inte ser någon vits när det handlar om så små volymer, du måste göra teknik anpassad för att till stor del vara kompatibel med nuvarande LCD-panels-linor om du går i LGs fotspår, men samtidigt finns det inga pengar att hämta om man bara delvis konverterar en anläggning och inte kan producera miljontals enheter och att helt konvertera en fabrik finns inte på kartan. I och med att det skulle innefatta så stort bortfall i LCD-kapaciteten. För stor risk helt enkelt.

Sen är det inte som att LG eller Samsung stoppat konkurrenterna att producera OLED-paneler, i Japan har de helt enkelt valt att inte producera OLEDs i deras egna anläggning hos Panasonic och i Taiwan så har åtminstone en av deras stora paneltillverkare visat upp OLED-tvs som prototyper (båda av de två största i Taiwan har små OLED-paneler), och ska visst ha varit de som tillverkade Panasonics gamla OLED-prototyp för den delen. JDI kommer däremot producera OLEDs för bland annat telefoner. Att de Taiwanesiska tillverkarna inte säljer stora OLEDs har ju till stor del att göra med att de inte riktigt kan motivera att ställa om produktionen, teknik har de. De skulle inte visa upp prototyperna om någon av deras konkurrenter skulle kunna stoppa den framtida försäljning av produkttypen. LG har köpt upp en del av tekniken/patenten på området, men de andra företagen hann ju licensiera tekniken innan dess. Det finns fortfarande andra firmor att licensiera tusentals OLED-patent av också hur som helst. För att det ska få någon blockerande effekt så måste det gå till domstol och inte kunna göras ogiltig i processen, företag har patent och andra medel att försvara sig med och i praktiken gör alla intrång på alla hur som helst, om inte medvetet så på grund av väldigt breda anspråk i patent som patentverk och domstolar godkänner runtom i världen. Anspråk kan vara så breda att patentägarna kan anklaga något som är utvecklat helt fristående och som skiljer sig på flera detaljer för att göra intrång.

Permalänk
Medlem

Samsung har skruvat upp och storsatsningen på Micro LED och det kommer bli next gen panel.
https://www.oled-info.com/samsung-looking-micro-leds-its-next...

Själv är jag mer intresserad Micro LED TV än OLED. Slipper oroa sig för image retention och burn in är lugnande. Men dröjer många år innan man får sen en riktig Micro LED TV ute. Sen dröjer det många år innan priset går ner till humana priser.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

QLED är bättre på alla sätt å vis så det är där det behövs volymer och konkurrens

Samsungs nuvarande QLED? Nej, definitivt inte bättre på alla sätt och vis. Skulle aldrig falla mig in att ta deras glorifierade LCD (vilket QLED är) framför en OLED.

QD-LED däremot, som fortfarande är i forsknings & utvecklings-fasen, det har god potential att bli (ordentligt) bättre än både QLED och OLED.

Visa signatur

5950X, 3090