Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Kikar på Elgigantens blackfriday-priser.

Samsung UE55MU8005 för 9990kr.
Hade mest hoppats på samma fina prissänkning på 55SJ850V eller 55SJ800V, men istället "bara" 1000kr sänkning till 9990kr på 55SJ810V.

Hmm, har nu mer riktat in mig på att betala 7 000-8 000kr för en TV på fredag.
Hoppas på netonnets prissättning på 55SJ800V?

Såg också Elgigantens släpp på 55MU8005.

Men, hur kan 7005:an ha bättre uppdateringsfrekvens än den finare 8k serien? Uppgifter enl Prisjakt. Samsung.ses egna specs suger

UE55MU7005 - 120hz
UE55mU8005 - 60hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uppdaterar mitt inlägg ovan, någon (PLindblom) på Prisjakt har nu redigerat infon om 8005. Mystery solved!

"Uppdateringsfrekvens: 120 Hz TVn har en 120Hz-panel, precis som sin lillebror MU7005"

Permalänk
Medlem

Såg detta också.
Vet inte hur LG's SJ800/810 är i jämförelse med Samsung MU8000 men av internet att döma så ska Samsung vara lite vassare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Lånar tråden lite.
Köpte en https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled55b7v-55-signatu...
Antar att signature är samma som vanliga?

Det är mediamarkt som har dålig koll. Signature är W serien av LG:s OLED och deras top-end. B7 är inte signature och det finns ingen "signature" version av B7 förutom just W7. Det där är en vanlig B7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jip:

Uppdaterar mitt inlägg ovan, någon (PLindblom) på Prisjakt har nu redigerat infon om 8005. Mystery solved!

"Uppdateringsfrekvens: 120 Hz TVn har en 120Hz-panel, precis som sin lillebror MU7005"

Det var jag

Jag köpte just denna TV i förrgår och höll på att få lite panik när jag såg att Prisjakt skrev att hade sämre uppdateringsfrekvens än 7-serien, men när jag fått igång den insåg jag att de skrivit fel. Även på Rtings.com är den specad som 120Hz-skärm: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu8000

Här är mina första intryck av den aktuella modellen: #17126466

Edit: Jag insåg just att amerikanernas MU8-serie är vår MU7-serie. TVn Elgiganten säljer och som jag köpte heter MU9*** i USA: http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu9000 - Även den har förstås 120Hz-panel.

Permalänk
Medlem

Angående 60-120hz så är det vad jag förstår som vanligt hittepåsiffror som skapas utifrån funktioner. Den dubbla hertzen skapas av mjukvaran alltså.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Angående 60-120hz så är det vad jag förstår som vanligt hittepåsiffror som skapas utifrån funktioner. Den dubbla hertzen skapas av mjukvaran alltså.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Enligt @laxpudding är det så.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Angående 60-120hz så är det vad jag förstår som vanligt hittepåsiffror som skapas utifrån funktioner. Den dubbla hertzen skapas av mjukvaran alltså.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Som jag förstått det har en "120Hz-TV" möjligheten att interpolera bilderna så att rörelser upplevs som mjukare, men på bekostnad av bildkvalitet. Jag ställde ned min inställning till 2 eller 3 av 10 för att slippa såpa-effekten, men ändå göra panoreringar lite mjukare.

Permalänk
Medlem

Upptäckte ett "problem" med min B7, kolla in fötterna
https://gyazo.com/0e01c66c5f6c17f339e789ef45599839

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns ingen relevans eller teknisk kvalitetsaspekt av en Hertz-siffrorna. "100 Hz" kan lika gärna betyda att panelen arbetar i 60 Hz och tillverkarens anser att i europa är det mesta 25 bilder i sekunden. Interpoleringen beräknar fram dubbla mängden bildrutor. Fast då tv-systemet beskrivs som basen 50 Hz och "TV:n ger dubbla mängden bilder" skriver man "100 Hz" på kartongen.

Även i de fall panelen rent tekniskt kan arbeta i 120 Hz finns det ingen objektiv kvalitetsaspekt bakom detta. Vi kan endast (med få undantag) bara mata in 60 Hz som mest. Bilden blir inte automatiskt bättre för att man visar samma bildruta i 2x8,33 ms eller samma bild en gång i 16,67 ms

Permalänk
Medlem

Mycket velande, men pengar blev en faktor till slut.
Köpte den här från Hifiklubben. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4141758

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen relevans eller teknisk kvalitetsaspekt av en Hertz-siffrorna. "100 Hz" kan lika gärna betyda att panelen arbetar i 60 Hz och tillverkarens anser att i europa är det mesta 25 bilder i sekunden. Interpoleringen beräknar fram dubbla mängden bildrutor. Fast då tv-systemet beskrivs som basen 50 Hz och "TV:n ger dubbla mängden bilder" skriver man "100 Hz" på kartongen.

Även i de fall panelen rent tekniskt kan arbeta i 120 Hz finns det ingen objektiv kvalitetsaspekt bakom detta. Vi kan endast (med få undantag) bara mata in 60 Hz som mest. Bilden blir inte automatiskt bättre för att man visar samma bildruta i 2x8,33 ms eller samma bild en gång i 16,67 ms

Varför får man de vertikala hacken vid panoreringar på vissa skärmar? Kanske snarare är så att det är de BILLIGA skärmarna som har dessa problem, då de oftast bara har sämre hårdvara?

Även märkligt att Samsung väljer att sälja vissa som 60hz och vissa som 120hz. Förstår det där med input-källan och hz/fps, men jag tycker generellt mig se i butikerna att de som marknadsförs som mer Hz ("äkta" mer Hz) har bättre flyt?!

Grymma videosläpp igår btw!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jip:

Varför får man de vertikala hacken vid panoreringar på vissa skärmar? Kanske snarare är så att det är de BILLIGA skärmarna som har dessa problem, då de oftast bara har sämre hårdvara?

Även märkligt att Samsung väljer att sälja vissa som 60hz och vissa som 120hz. Förstår det där med input-källan och hz/fps, men jag tycker generellt mig se i butikerna att de som marknadsförs som mer Hz ("äkta" mer Hz) har bättre flyt?!

Hackandet i sidled beror på att TV:n gör fel. Detta fel beror ironiskt nog, på själva interpolering i nästan alla fall. Kretsarna som ger "mer flyt" lyckas bara till 95% och tillför hela tiden småfel likt ryck och hack när den inte orkar eller kan processa fram nya bildrutor.

Men jag stöter också på TV-apparater som är felaktiga och inte hanterar 25/50 Hz i våra TV-sändningar hur man än gör. Detta är ytterligare en orsak till att man får bättre bild ifall man skippar den inbyggda mottagaren och går på externa lösningar.

Det är inte särskilt märkligt att tillverkarna skriver ut högre siffror på de maskiner som "flyter bättre". Ofta sitter det en dyrare bildprocessor i de dyrare modellerna som gör mindre dumfel i interpoleringen. Så sambandet är enkelt, ju högre prislapp, desto mindre kass teknik och desto högre siffror klistrar tillverkaren på kartongen.

Den stora utmaningen är titta på hur bilden beter sig när man stänger av interpoleringen och låter bildens naturliga och inspelade bildflyt komma fram.