Bitcoin når ny milstolpe – värderas till närmare 10 000 USD

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört/läst något av vad som är en rimlig stabiliseringsnivå för bitcoin? Jag tänker lite som så, att i alternativa historiska scenario skulle bitcoin både kunna vara värt 10 ggr vad det var idag även om en krash kommer, men det skulle också kunnat ha utvecklats till att redan idag ha 10 gånger större legitim omsättning (dvs användas i handel som inte är spekulation, inom detta kontextet får väl också brottslig verksamhet räknas) men ändå ha ett värde på en tiondedel av vad det är. Vad kan man "grunda" värdet på?

Samt: när nationella/regionella valuter sjunker tycker oftast privatpersoner det är dåligt, eftersom importerade varor och resor blir dyrare, men exportföretag blir glada för de får gratis marknadsfödelar eller kan höja marginalerna. Men vem blir glad och tjänar på när bitcoins sjunker i värde?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erotischenphantasismus:

Vilken tur att belöna kriminella genom att handla i de kriminellas valuta. Falkvinge skulle köpt rent kokain istället för att komma närmare källan av mord och avrättningar. Då hade jag kallat honom hardcore, där andra kallade honom jubelidiot.

Då är det ju bäst att vi förbjuder Dollarn, SEK, och alla andra valutor som också används av kriminella. Varför inte stänga ner vägnätet eller internet när vi ändå håller på, det använder ju kriminella också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Sprack och sprack. Men ett rejält fall.
Som du säkert vet beror detta på att Kinesiska staten funderade på att förbjuda bitcoin eller införa restriktioner.

Detta går också emot grundarens ideal: valutan ska vara oberoende av myndigheter.

Att bitcoin har det värde den har idag är p.g.a. spekulation och att den faktiskt går att använda.

Monero, Zcash och Ethereum går inte att använda på samma sätt utan kan snarare ses som stödvalutor åt bitcoin. Deras kurser följer bitcoins kurs även om det inte sker i lika många %.

Personligen tycker jag det är synd att kryptovalutor används för kriminella ändamål. Men det går ju utmärkt med vanliga papperspengar också.

Jovisst är det synd att kryptovalutor används för kriminella ändamål!!

Men visst är det mer synd att The Wall Street journal kapitalismen tar del av det.

Dom rika, blir rikare, och inte lite rikare, utan jävligt mycken rikare!

Dom "fina herrarna" i sin skräddarsydd smoking man ser gå ner för stora trappan, har mer blod på sig, ändå kysser folket dom. Äckligt är det!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som du säkert vet beror detta på att Kinesiska staten funderade på att förbjuda bitcoin eller införa restriktioner.

Nja det var snarare BCH shenanigans som triggade kraschen runt 8k, sen strömmade pengarna tillbaka snabbt därefter.

Senaste Kina grejerna påverkade priset relativt lite sett hur det annars varit så fort någon ens antytt om problem därifrån.

Skrivet av Baxtex:

Då är det ju bäst att vi förbjuder Dollarn, SEK, och alla andra valutor som också används av kriminella. Varför inte stänga ner vägnätet eller internet när vi ändå håller på, det använder ju kriminella också!

Kriminella andas luft och dricker vatten också, vi bör nog förbjuda dom "substanserna" med när vi ändå håller på för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Tja man skulle ha hoppat på Bitcoin tåget den gången det började.

Vilket många sweccare gjorde....

Formaterade en hårddisk för ett antal år sedan med en BTC-wallet på den som innehöll någonstans mellan 1.5-4 bitcoins, kommer inte ihåg hur mycket. Inte är jag bitter inte.....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Inte är jag bitter inte.....

Jag minade runt 9btc/dag med mitt 5870 när jag minade första gången.
Jag är inte heller bitter



Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@oouhdawg: Du baserar det på vad? Peka mig åt rätt håll så kan jag titta på dina siffror.

Nu ska vi se.. vad tror du händer när folk i USA använder kryptovalutor istället r USD?

Eller när USA tvingas förbjuda det, men länder som kina har det som huvudvaluta. Gör
Matten själv och sluta vara så blåögd

Permalänk
Medlem

Investerade idag i kryptovalutor för första gången. Har nu BTC och ETH, får se om jag bli miljonär eller inte lol

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Sa den blinde

Nu vet jag inte om du säger samma sak om USD, men USD är bra mycket mer ostabil med tanke på den sjuka inflation och grund den valutan bygger på.

Bullshit.
Behöver jag verkligen förklara varför det du sa är ren skit?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det försent att ens köpa smådelar av BTC? Säg slänga in typ 10k, Blir ju ändå pengar om det växer.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Mörk tid för oss som faktiskt spelar spel med våra grafikkort.

Inte värt att minea Bitcoin med grafikkort. Vilket jag tror är en v anledningarna till dess värde.

Skrivet av Hymer:

Är det försent att ens köpa smådelar av BTC? Säg slänga in typ 10k, Blir ju ändå pengar om det växer.

Köper du för 10k och den går upp 10% så har du 11k.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Jag minade runt 9btc/dag med mitt 5870 när jag minade första gången.
Jag är inte heller bitter



Drygt 750 000 per dag. Helt sjukt när man kollar på det så här.

Permalänk
Medlem

Man får ju svindel när man tänker på hur mycket man kunnat tjäna om man bara hade vetat.

Permalänk
Medlem

@Hymer:

Nej det är inte försent. Hoppa på bara. Men vänta till efter BTC har korrigerats vilket kan hända när som helst nu efter att den stigit så snabbt. En ren spekulation från mig är att den hamnar på €6850 igen efter dippen. BTC återhämtar sig dock otroligt snabbt så du får vara med när det händer, det kan räcka med att du är någon timma för sent för att bomma.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Är det någon som hört/läst något av vad som är en rimlig stabiliseringsnivå för bitcoin?

Mycket intressant fråga då den inte kan värderas som t.ex. en aktie. Man får ju ingen avkastning av att äga bitcoins förutom eventuellt värdeökningen. Många tycker ju att $10.000 är mycket men om ett år när den kanske är uppe i $100.000 så skulle det kännas billigt.

Maxvärdet är väl alla världens pengar / 21M

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå hur folk kan värdera bitcoin så högt. Bitcoin har misslyckats med att erbjuda det som det var ursprungligen tänkt för. Att kunna göra transaktioner utan tillit i ett decentraliserat nätverk. I början var folk hypade över möjligheten att kunna betala för kaffe och varor med bitcoin och använda bitcoin som pengar. Nu är alla bara hypade över priset och hur mycket det kan gå upp :(.

Bitcoins låga transaktionvolym gör det oanvändbart som ett globalt nätverk för transaktioner och utöver det har difficulty för mining gått upp så att bara stora datacenter kan mina. Ska man använda bitcoin som ett globalt betalsystem kräver det att transaktioner görs off chain vilket kräver tillit. Hur är det bättre än bankerna?

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Till alla som tycker att det är försent att hoppa på BTC-tåget och önskar att de hade hoppat på tåget i början, det här ÄR början. Det är inte för sent idag, eller imorgon. Teknologin utvecklas fortfarande och idag är användningen inte begränsad av intresset, utan just teknologin.

Liten historielektion, ej i kronologisk ordning. Vi hade tåget som gjorde världen mindre. Sen kom bilen och gjorde ens vardagliga räckvidd längre. Sen kom flyget och gjorde världen markant mindre. Vi fick radion som gjorde information lättare att sprida. Sen kom TVn, och sen internet. Telefonen kom och gjorde sociala interaktioner på längre distans betydligt lättare än brev. Sen kom mobilen, och sen smartphone. Många nya teknologier ersätter mer än en, TVn kunde konkurrera med både radio och bio, och internet med bl a snigelpost, TV och radio.

Vi fick kylskåp som ökade folkhälsan. Mediciner som gjorde att vi lever längre. Maskiner som gör 100 bönders arbete på fälten. Toaletten gjorde att fler kunde bo på mindre yta och ökade folkhälsan markant.

I alla dessa fall var det inte en fråga om det är för sent att hoppa på 10 år efter lansering. Alla i området har en färgtv, ja, nu 20 år efter lansering är det dags för våran familj att skaffa en också! Telefonen existerar, men telefonnumer är redan tresiffriga, är det för sent att skaffa en telefon? Är det idag 2017 för sent att skaffa en smartphone? Varför ska jag köpa en frys när jag har ett någorlunda svalt svalrum vintertid?

Alla dessa epokavgörande teknologier har handlat om att göra våra liv lättare, hälsosammare, göra världen mindre, och decentralisera makt. Trots detta har ingen av dessa rört vårat finanssystem, där är makten fortfarande oproportionellt central. Med världen historiskt liten, med mest pengar och makt hos historiskt få, nu är ett ypperligt tillfälle i människans historia att se över vårat finanssystem, och det är där BTC kommer in i bilden.

Jag är definitivt inte ensam med ett lönekonto. Jag betalar inte bara för att ha kontot, jag betalar även för att ha ett kort länkat till kontot. Utöver det har jag 0% ränta på själva kontot. Medan jag har pengar på kontot kan banken använda dessa pengar och tjäna pengar på det, och jag betalar dem för det privilegiet. Det låter bakvänt tycker jag, och medan jag tror att många delar den uppfattningen agerar folk som om jag vorde i den extrema minoriteten där. Det tycker jag också låter bakvänt.

Den första är historiskt aldrig den största. Radion blev ersatt av TVn, telegrafen av telefonen, hästen av bilen och min favorit, altavista ersatt av google. BTC kommer bli ersatt av något annat, och det är en fråga om när, inte om. Ev. får olika kryptovalutor olika marknader, där en valuta används dag-till-dag, en av banker, en för långtidsinvesteringar, osv.

Det är inte försent att börja med BTC. Jag fick min IT-illiterära mamma att flytta någon hundring i månadssparning till BTC. Kan hon, kan du. Går BTC under övernatt är det inte hela världen för henne.

Det är dags att uppgradera vårat banksystem, något som varit i stort sett densamma i hundratals år och är illa anpassat till dagens, och morgondagens samhälle. Är BTC svaret? Jag vet inte, men det är ett första konkreta steg i rätt riktning, decentralisering av den enorma makten (stor)bankerna har i världen.

Skrivet av e1m1:

Är det någon som hört/läst något av vad som är en rimlig stabiliseringsnivå för bitcoin? [...] Vad kan man "grunda" värdet på?

Rimlig nivå beror på förväntningar och perspektiv. Det beror också på när du menar. Idag? Priset idag är korrekt, vad priset idag än må vara. Marknaden handlar inte om värdet i BTC, utan värdet av BTC är ett resultat av människans val och ageranden.

Pratar du om rimlig stabiliseringsnivå rent allmänt så är mitt perspektiv global valuta, och då jämför jag det med USD då den finns överallt i världen, många banker och affärer tar emot USD även om valutan inte officiellt används i det landet. USD kan även användas som mellanhand när man växlar från en valuta till en annan, samt en rad av andra användningsområden. USD finns överallt. Jag har hela tiden tänkt att BTC kommer stabilisera sig på runt $100-150k, dvs 10-15x av dagens värde, men om man tänker att BTC blir lika stor som USD globalt sett pratar vi om ett värde på miljoner. Så... vad är rimligt?

Permalänk
Medlem

Vad som händer nu är att skatteparadisen för privatpersoner håller på att avskaffas med Automatic Int Exchange av alla bankkonton i ett land och skatteverket i den skattskyldiges hemland. Se oecd.org.
För att undvika detta och slippa den personliga spårbarheten flyttas alla dessa svarta pengar till Bitcoin.
De superrika och företag har ju som alltid andra lagliga möjligheter att undgå skatt.
Dessutom är som nämnts Bitcoin populärt bland "vanliga" kriminella när kontanter blir allt mer svåra.

Permalänk
Inaktiv

Stackars krake Räkna va detta är värt med dagens värde hehe
"Someone bought 2 pizzas with 10,000 bitcoins in 2010"

http://nordic.businessinsider.com/bitcoin-pizza-day-passes-20...

Permalänk
Medlem

Vad anser ni om att köpa BITCOIN XBT hos avanza? https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/... istället för bitcoin självt?

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt mig en bil förra året. Skulle lagt alla mina besparingar på bitcoin istället........

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Tror att den kommer tok krascha snart. Känns som det är galen hype just nu och har varit det senaste tiden.

Självklart - det är en berg-o-dalbana valuta än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Självklart - det är en berg-o-dalbana valuta än så länge.

Enl många har den "krachat" flera gånger.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Du driver väl nu? Ingen kan vara såhär förvirrad

Du förväntar dig alltså att alla i världen ska sluta använda vanliga valutor och börja använda bitcoin och sen ska USA alltså förbjuda bitcoin?
Väntar fortfarande på en förklaring till varför USD är mindre stabil än bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Stackars krake Räkna va detta är värt med dagens värde hehe
"Someone bought 2 pizzas with 10,000 bitcoins in 2010"

http://nordic.businessinsider.com/bitcoin-pizza-day-passes-20...

Fast utan den historiskt första transaktionen av ett köp med bitcoins så hade kanske bitcoin aldrig skjutit upp i värde som den har gjort. Det var oerhört enkelt att mina på den tiden så det kostade förmodligen inte så mycket. Pizzerian har gjort en bra affär däremot

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Letade upp detta bland mina mail daterat 2010-08-16 :

Citat:

You have recently purchased 100 Bitcoins on Bitcoin Market. The purchase price is 6.30 USD

Man kanske borde sparat istället för att använda dem direkt ?

Permalänk
Hedersmedlem

Det positiva är i alla fall att i Bitcoin också inneburit möjligheter för uppstart av nya företag. Vilka mer bestående företag som uppkommit ur detta får väl tiden utvisa.

Det knasiga, kanske eftersom ursprungsidén inte var designad för vad det har kommit att bli, är den meningslösa energiåtgången. Det fiktiva arbetet för en transaktion kostar trots allt något mer än hushållsel per månad för ett typiskt svenskt par.

Siffror som presenteras pekar på att Bitcoin skulle förbruka 0,14% av all elförbrukning. Det låter oerhört mycket ställt i jämförelse med dess marknad. På det sättet är det egentligen för tur att värdet stigit. Hur försvarbart och hållbart är det i längden?

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte förstå sig på valutor. En sån här massiv hyperdeflation på hundratals procent får ju stora depressionen att se ut en helg då ungen fått fel godis. Det här dödar ju all handel som finns. Produktionen i Bitcoin är ju noll, och valutan är totalt oanvändbar. Vem skulle nånsin köpa något i Bitcoin? Det gör att man måste konstatera att valuta-aspekten försvinner, och kvar är ett finansiellt instrument. Vad bottnar då instrumentet sig i, om det inte funkar som valuta?

Ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Man kanske borde sparat istället för att använda dem direkt ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raphaei:

Det är dags att uppgradera vårat banksystem, något som varit i stort sett densamma i hundratals år och är illa anpassat till dagens, och morgondagens samhälle. Är BTC svaret? Jag vet inte, men det är ett första konkreta steg i rätt riktning, decentralisering av den enorma makten (stor)bankerna har i världen.

Visst behövs en förändring av banksystemet. Bitcoin åstadkommer dock inte denna förändring då dess ideal redan är passé. Det är inte heller särdeles smart att förbruka energi till ingenting bara för att åstadkomma en transaktion. Det är definitivt inte dagens eller morgondagens teknik.

Bankväsendet är dessutom sämre p.g.a. medvetet tagna beslut, särskilt med början ifrån 70-talet. Så bankväsendet som det nu ser ut är därför en någorlunda modern företeelse. Flera av problemen rotar sig därför inte i att det är förlegat utan för att "moderniseringar" gjorts som i slutändan gynnar några få och i stort försvagar våra samhällen.

Bitcoin är ingen hållbar lösning, inte sett till dess nuvarande tekniskt haltande upplägg. När och vad som kommer vet jag inte. Sannolikheten är dock stor att revolutionen uteblir och bankväsendet bara byter skepnad.