Letar efter smart lösning till en "för stor" centerhögtalare.

Permalänk
Medlem

Letar efter smart lösning till en "för stor" centerhögtalare.

Hej alla.

Har nyss fått hem vårt nya surroundsystem ifrån Black Friday rean på Komplett: https://www.komplett.se/product/907854?noredirect=true#

Men jag har ett litet dilemma att lösa där hemma då vår TV bänk är modell XL och jag tror inte att jag kan på något snyggt sätt få centerhögtalaren att ligga under TVn.

Så ser det ut just nu med den nya centerhögtalaren på golvet för att visa storleken, dem små satelliterna är bortkopplade.

Finns där något snyggt sätt att lösa detta på från er andra som kanske varit i samma sits? Många på nätet verkar skriva att man ska hellre kanske fästa TVn i väggen lite högre upp och lägga centern på bänken, bara det att det känns som att TVn kommer komma sjukt högt upp om jag ska upp över den stora centern.

Tar gärna emot alla tips som finns!

Mvh
Roger

Permalänk
Medlem

Jag har en hylla ovanför TVn där centern står på.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tvn upp på väggen och borde inte centern sen få plats där förstärkaren är? Så ställer du den direkt på bänken då behöver inte tvn komma upp allt för mkt.

Annars som tidigare skribent skrev, upp med centern ovanför tvn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag antar det är för litet för att kunna peta in både centern och förstärkaren där i mitten?
Tycker de ser ut som att tv inte behöver komma jätte högt upp för att centern ska få plats på bänken eller ser jag fel?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar så långt! Much love <3

Centern får precis plats där receivern står idag, då kanske jag skulle kunna ha receivern någon helt annanstans, som framtiden får utvisa.
Jag trodde dock detta skulle påverka ljudet negativt att den står i den lilla ytan, men det kanske det inte gör.

Angående att montera centern ovanför TVn så hittar jag inga vettiga produkter för att lösa detta, finns det några rekommendationer på det? Man skulle väl helst vilja luta den lite nedåt emot soffan (lite längre bak än där bilden är tagen)

Permalänk
Medlem

Är dom hyllplan som gamla centern och förstärkaren står på fasta eller går dom att flytta, likaså dom lådor under förstärkaren. Göra liksom två hyllor.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Skulle inte klämma in en högtalare i ett trångt utrymme, det kommer förändra hur högtalaren låter, jag skulle slå upp TV-apparaten på väggen och lagt centern på mediabänken. Alternativt införskaffa en längre mediabänk också

Det är definitivt lättare och ser bättre (min personliga åsikt) ut med en tv på väggen än en stor högtalare.

Sedan skulle jag också ändra på hur dina frontar står, behövs mer luft på sidorna, finns en jädigt bra guide/instruktion i manuelen som visar på hur mycket luft som behöves på varje sida för att de ska leverera den upplevelsen som det är tänk.

Mycket fint val av högtalare dock, gillar personligen Klipsch starkt!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för input!

Jag tror inte jag kan sälja in en lägre TV bänk där hemma, vi köpte denna möbelgrupp tillsammans med 5 olika möbler i samma serie, så det är väl temat på hela rummet kan man säga..

Jag är lite rädd att TVn kommer att komma för högt upp bara och det blir lite att man får titta "uppåt", lutningen kan man väl fixa med ett tiltbart väggfäste, men just höjden är jag lite rädd för.

Såhär i efterhand så skulle man väl köpt både TV, möbel och högtalare i samma veva så det inte blir sånt här strul, eller köpt en lägre TV bänk direkt..

Jag hade tidigare exakt en likadan TV bänk som dig @gonace , det hade ju lirat bättre o inte varit samma klydd som det blev nu.

Jag har en Sub på ingång också, så efter det kommer jag separera ut högtalarna lite mer som du har på din bild.

Tack igen alla.

Permalänk
Medlem

TVn kommer ju inte att komma upp så mycket högre om du räknar med att du kommer ta bort foten. Så den kanske kommer hamna en "tv fot" upp?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2