Nvidia Geforce GTX 1070 Ti från Asus, MSI och Inno3D

Permalänk
Medlem

Fan vad spoltjut framkommer för SweClockers, typ hela tiden?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

vega 56 kan med Undervoltning lyfta 12-22% i prestanda och tar då steget förbi 1070 TI.
Sen är Vega just nu med referenskylare, ett dolt litet monster är vad det är.

Dock är det ju oklart om 3e parts kylare kommer lyfta prestandan alls då strömbudgeten verkar vara flaskhalsen och inte värmen.

OBS tyska: https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/grafik...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej mitt inlägg gick ut på i just det testet, får Vega betydligt högre poäng med HBCC på.
Jag är inte så dum att jag inbillar mig att min poäng slår allt annat.

Jag har förklarat syftet två gånger tidigare i denna tråd, med detta inlägg blir det tre, ena gången var mitt inlägg riktat till dig, läste du det?
#17092499
#17092793

Åttonde gången gilt ? 😂 (stavas det så?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda jag lite saknar från detta test är 1080 OC. Vet att detta är en del extra jobb för @Kenneth och @Jacob men då kortet har mer eller mindre identisk prestanda, så är de intressant om man kunde jämföra vad just "binnat" vs icke kan ge en på modellerna. För 1 SMX-kluster är inte direkt mycket skillnad i potentiell prestanda, om du får upp frekvenserna.

1070Ti verkar idag vara ett av de dummaste lanseringar Nvidia gjort (sett ur kundens sida). Man gör ett kort som är som 1080, men sämre, och försöker sälja det till samma pris. Alla som överklockar vill ju hellre ha ett bättre binnat chip som 1080. Och alla som bara kör stock frekvenser tappar ju enormt mellan 1080 och 1070Ti. Mao... de enda som gynnas av detta kort, är Nvidias plånbok som nu kan sälja skräp till icke ont anade kunder.

Hade kortet varit betydligt billigare så kunde man väl säga... okej, jag kan chansa i silikon-lotteriet och hoppas få ett bra chip, men som det är nu är det mer troligt att alla bra chip blir 1080, och alla som inte når det frekvens eller 20/20 målet blir dessa. Mao... du får med större sannolikhet ett betydligt sämre chip... för inte ens 10% skillnad i pris.

Och för att hoppa lite spår, Vega56 är i teorin fortfarande mer attraktivt kort imho, då det inte är billigaste ihop-kok Nvidia kan göra, med så hög prislapp de kan ta. Men som det är idag, är tillgången och efterfrågan på Vega inte vidare optimal, vilket gör kortet verkligen icke prisvärt.

Enda fördelen öht jag kan se på hela den fronten här som 1070Ti gjort... är att 1070 faktiskt nu börjar komma ner i lite vettigare prisnivåer. Men... tiden får väl avgöra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda jag lite saknar från detta test är 1080 OC. Vet att detta är en del extra jobb för @Kenneth och @Jacob men då kortet har mer eller mindre identisk prestanda, så är de intressant om man kunde jämföra vad just "binnat" vs icke kan ge en på modellerna. För 1 SMX-kluster är inte direkt mycket skillnad i potentiell prestanda, om du får upp frekvenserna.

1070Ti verkar idag vara ett av de dummaste lanseringar Nvidia gjort (sett ur kundens sida). Man gör ett kort som är som 1080, men sämre, och försöker sälja det till samma pris. Alla som överklockar vill ju hellre ha ett bättre binnat chip som 1080. Och alla som bara kör stock frekvenser tappar ju enormt mellan 1080 och 1070Ti. Mao... de enda som gynnas av detta kort, är Nvidias plånbok som nu kan sälja skräp till icke ont anade kunder.

Hade kortet varit betydligt billigare så kunde man väl säga... okej, jag kan chansa i silikon-lotteriet och hoppas få ett bra chip, men som det är nu är det mer troligt att alla bra chip blir 1080, och alla som inte når det frekvens eller 20/20 målet blir dessa. Mao... du får med större sannolikhet ett betydligt sämre chip... för inte ens 10% skillnad i pris.

Och för att hoppa lite spår, Vega56 är i teorin fortfarande mer attraktivt kort imho, då det inte är billigaste ihop-kok Nvidia kan göra, med så hög prislapp de kan ta. Men som det är idag, är tillgången och efterfrågan på Vega inte vidare optimal, vilket gör kortet verkligen icke prisvärt.

Enda fördelen öht jag kan se på hela den fronten här som 1070Ti gjort... är att 1070 faktiskt nu börjar komma ner i lite vettigare prisnivåer. Men... tiden får väl avgöra.

Jepp. Efterfrågade också det tidigare men fick inget svar. Måste ändå vara den absolut mest intressanta oc jämförelsen mellan 1070ti och andra kort.
Lite intressant att gdd5x inte verkar ge någon större boost av prestandan också. Tolkar det som att bandbredden gddr5 levererar räcka ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jepp. Efterfrågade också det tidigare men fick inget svar. Måste ändå vara den absolut mest intressanta oc jämförelsen mellan 1070ti och andra kort.
Lite intressant att gdd5x inte verkar ge någon större boost av prestandan också. Tolkar det som att bandbredden gddr5 levererar räcka ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtliga 1070 Ti tester med OC har dock OCat VRAM också.
Och FE nådde 8800, samt ROG Strix 8960Mhz. Tittar man på vilka som är högst i listan, så är det exakt dem också.

MSI kortet fick bara 8500Mhz och både MSI och Inno3D nådde samma Core, men olika VRAM frekvens. Så där är definitivt en skillnad. Och MSI kortet ligger markant under Inno3D nivå. Så där är helt klart en minnes flask.

Detta är också varför jag anser kortet inte värt sin kostnad, oavsett. För du verkar förlora en del prestanda på GDDR5 vs GDDR5X också.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Paddanx:

Enda jag lite saknar från detta test är 1080 OC. Vet att detta är en del extra jobb för @Kenneth och @Jacob men då kortet har mer eller mindre identisk prestanda, så är de intressant om man kunde jämföra vad just "binnat" vs icke kan ge en på modellerna. För 1 SMX-kluster är inte direkt mycket skillnad i potentiell prestanda, om du får upp frekvenserna.

1070Ti verkar idag vara ett av de dummaste lanseringar Nvidia gjort (sett ur kundens sida). Man gör ett kort som är som 1080, men sämre, och försöker sälja det till samma pris. Alla som överklockar vill ju hellre ha ett bättre binnat chip som 1080. Och alla som bara kör stock frekvenser tappar ju enormt mellan 1080 och 1070Ti. Mao... de enda som gynnas av detta kort, är Nvidias plånbok som nu kan sälja skräp till icke ont anade kunder.

Hade kortet varit betydligt billigare så kunde man väl säga... okej, jag kan chansa i silikon-lotteriet och hoppas få ett bra chip, men som det är nu är det mer troligt att alla bra chip blir 1080, och alla som inte når det frekvens eller 20/20 målet blir dessa. Mao... du får med större sannolikhet ett betydligt sämre chip... för inte ens 10% skillnad i pris.

Och för att hoppa lite spår, Vega56 är i teorin fortfarande mer attraktivt kort imho, då det inte är billigaste ihop-kok Nvidia kan göra, med så hög prislapp de kan ta. Men som det är idag, är tillgången och efterfrågan på Vega inte vidare optimal, vilket gör kortet verkligen icke prisvärt.

Enda fördelen öht jag kan se på hela den fronten här som 1070Ti gjort... är att 1070 faktiskt nu börjar komma ner i lite vettigare prisnivåer. Men... tiden får väl avgöra.

Skrivet av Triton242:

Jepp. Efterfrågade också det tidigare men fick inget svar. Måste ändå vara den absolut mest intressanta oc jämförelsen mellan 1070ti och andra kort.
Lite intressant att gdd5x inte verkar ge någon större boost av prestandan också. Tolkar det som att bandbredden gddr5 levererar räcka ganska bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi hade inga referenser av 1080 OC eftersom det kortet testades första gången med en annan GPU-svit.

Nu när det har lugnat sig lite ska jag se om jag kan köra igenom en OC-runda med 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi hade inga referenser av 1080 OC eftersom det kortet testades första gången med en annan GPU-svit.

Nu när det har lugnat sig lite ska jag se om jag kan köra igenom en OC-runda med 1080

Man tackar och bockar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi hade inga referenser av 1080 OC eftersom det kortet testades första gången med en annan GPU-svit.

Nu när det har lugnat sig lite ska jag se om jag kan köra igenom en OC-runda med 1080

Har ni någon uppfattning om vad som hänt med MIN-fps i testerna mellan 1080 och 1070ti? Borde inte kunna va så stora skillnader.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Superposition Extreme 1080p

Mitt Asus 1070 Strix får: "3693" i gaming mode.

OC Gpu 1880, Ram 8308 :"3749"

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Diabolisk sätt att peta bort AMD från medelprismarknaden

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Så de släppte en 1080 med mindre shaders och GDDR5... den presterar t.o.m bättre än stock 1080:n så det verkar mer som att de har gjort GTX 1080:n mindre attraktiv för köpare än att äta på 1070 köpare då de korten sänkts med.

Well då är väl rekommendationskurvan för pascal korten 1070<1070Ti<1080Ti. Är ju så få spel som faktiskt bryr sig om den lilla förlusten i shaders och korten verkar ju klocka rätt bra så verkar vara prisvärt men ja helt klart bara ett knep för att få bort ögonen från Vega 56:an.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Trams/Off-topic rensat i tråden då de gav upphov till tråkig stämning.*
Prata om korten, prestanda, benchmark eller andra kopplade ämnen men låt inte diskussionerna övergå i pajkastning.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej så om 1070ti ska går ner till 4800kr ligger ju fortfarande 1080 bättre till (pris per fps)..
Får ha koll nu till BlackFriday och norpa ett billigare 1080 ev 1070ti om det också rasar i pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

*Trams/Off-topic rensat i tråden då de gav upphov till tråkig stämning.*
Prata om korten, prestanda, benchmark eller andra kopplade ämnen men låt inte diskussionerna övergå i pajkastning.

/David, - Moderator

"Vad är mest intressant 1070TI eller pajkastning."
Den faller in helt fel i tid å på helt fel prestanda plats.
Inget som alla andra säger.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RivianWolf:

Så de släppte en 1080 med mindre shaders och GDDR5... den presterar t.o.m bättre än stock 1080:n så det verkar mer som att de har gjort GTX 1080:n mindre attraktiv för köpare än att äta på 1070 köpare då de korten sänkts med.

Well då är väl rekommendationskurvan för pascal korten 1070<1070Ti<1080Ti. Är ju så få spel som faktiskt bryr sig om den lilla förlusten i shaders och korten verkar ju klocka rätt bra så verkar vara prisvärt men ja helt klart bara ett knep för att få bort ögonen från Vega 56:an.

Läser vi olika recensioner? Den verkar prestera strax under 10% sämre än stock 1080? Jag försöker inte vara spydig, jag undrar genuint.

(inte riktat till citerade:) Jag förstår inte varför folk fortsätter kommentera priserna när det uppenbarligen kommer behöva stabilisera sig lite.

Permalänk

@Flygplanet: Överklockad så presterar den strax över 1080:n (stock) i vissa spel/syntetiska test, sen visst om 1080:n är samma pris eller lägre så är det självklart att man hellre kör på den då man kan självklart pressa upp prestandan för den mer med överklockning.

Grejen är att prestandan är närmare 1080:n än 1070:n och om 1070:n i sin tur sjunker i pris så är det mer troligt att en 1070Ti kan äta på försäljningen av 1080 kort när det ändå är ett sånt minimaliskt priskliv. Känns lite att de släppt lite för många kort bara för att göra vega 56:an irrelevant.

Sen baserar jag inte åsikten på endast den här recensionen Gamers Nexus kunde pressa sina kort till några procent ifrån vega 64/ OC 1080 prestanda på deras test med ett fåtal outliers inom spel då de spel som faktiskt presterar bättre med mer shaders föredrar 1080n.

Aah btw såg nu hur jag uttryckte mig dumt innan, menade att 1070Ti:n presterar bättre än en Stock 1080 när den är överklockad, fingrarna gick väl lite för snabbt där.

Permalänk

Pass! Blir ett 1080 istället, kostar ju lika mycket haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Hmm 1080 borde nog bli mitt nästa ändå..... om inte AMD skakar fram något intressant ur fickorna!

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 Ti 8GB nu, 4828 kr hos Webhallen med frakt.
Det verkar vara ett tyst kort, det gillar jag

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Medlem

1070ti vs 780

För dig som likt mig besökte testet av 1070ti för att försöka få ett hum om hur stor prestandavinst jag skulle få.

I detta fallet ett Strix 1070ti till vänster mot ett Gigabyte 780 OC 3GB till höger.

(1080p High för att GTX780:t inte klarar VRAM-gränsen för Extreme)

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Hjälpsam

@fille044: Dubbla prestandan.
Har du uppgraderat? dags i så fall att uppdatera din signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

780 hade det lite tufft i 1440p, det här var en efterlängtad boost!
Det har du helt rätt i, skarpt öga!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med priserna, har inte kollat så mycket på priserna sen jag köpte på Black friday förra året. Men priserna verkar vara mycket högre nu?

Visa signatur

Fractal Design R6 | Intel i7 14700K | Arctic Liquid Freezer II 360
ASUS Prime Z790-A WIFI | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB ROG
Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Samsung 990 Pro 1TB
Seasonic FOCUS Plus 850W Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ted72:

Vad har hänt med priserna, har inte kollat så mycket på priserna sen jag köpte på Black friday förra året. Men priserna verkar vara mycket högre nu?

Brist på minnen för att blandannat använda som grafikminne till grafikkort, ett stort sug efter grafikkort hos spelare men även folk som håller på med cryptocurrency/mining.

Priserna är bitvis riktigt galna, avundas verkligen inte de som är på jakt efter grafikkort i dagsläget. :/

Permalänk
Medlem

Nu typ ett år senare ligger asus strix kortet på 5990kr. Upp från 4690 ifjol. 2018 har varit ett dåligt år att köpa gpu..gissar på en kombination av minnespriser och mining-boomen. Och det faktum att de såg att folk betalar trots priserna förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633