Nvidia Geforce GTX 1070 Ti från Asus, MSI och Inno3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror vi måste vänta en månad eller två innan priserna avspeglar prestandan. Som det är nu är det ju ganska uppochned. Men men... Alltid kul med nya lanseringar. Jag tycker ASUs kort verkar mest lovande.

Håller med. Man skall inte stirra sig blind på priset ännu.
Men det gör också att man troligen skall avvakta med ev köp om man nu vill investera i Pascals sista andetag som chip.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Så här blir det kära vänner när Nvidia ligger och softar i myskudden. Inte ett skit händer!

Permalänk
Inaktiv

Meningslös lansering men å andra sidan så trycker det ner priset på 1070 och det är väl aldrig fel. Just 1070 har haft ganska dåligt pris/prestanda förhållande sedan 1080 prissänktes så detta kan väl kanske råda bot på det.

Permalänk

Partnerkorten är alltså ca en tusing dyrare än FE? Fast de kanske sänks mer än FE på sikt?

Hade helt klart hellre sett 1060 ti, gapet mellan 1060 och 1070 är rätt stort. För att svara upp mot vega hade man ju kunnat prissänka 1080 med en röding.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Tja, mitt GTX 1080 ger 4537. Ställde in en överklock förra året när jag köpte kortet på Powerlimit: +120, Core Clock +100 och Memory Clock +500. De inställningarna har jag använt sedan dess utan att bry mig mer och allt har funkat.

I Unigine Superposition var lägsta GPU-hastigheten 2025 MHz och högsta tempen som uppnåddes var 72 grader. Brydde mig inte om att öka varvtalet på mina chassifläktar som viftar runt 600 rpm. Kunde inte höra kortet...

Min dator i signaturen är snarlik SweClockers testdator (skiljer 0.1GHz på CPU:n och mina minnen går i 2666MHz istället för 2133MHz), fattar inte varför det skiljer så "mycket" i resultat (+8.5% jämfört med deras OC GTX 1080).

On topic: jag förutsätter att priserna på 1070Ti kommer att stabilisera sig inom kort. Ingen borde köpa kortet med dagens priser.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

5% snabbare än Vega 56 men 10% dyrare - precis där nVidia vill ligga.

Vart hittar du de priserna, i verkligheten är siffrorna tvärtom på priset.
Billigaste 1070ti kortet kostar 4800kr med frakt och det billigaste Vega 56 jag kan hitta som går att köpa idag från en riktig butik kostar 5300 med frakt.
I verkligheten är Vega 56 10% dyrare.

Eller om man är riktigt smart köper man ett 1080 kort för samma pris som ett Vega 56, och får en riktig kylare på köpet.
1070ti är iallafall idag ett fullständigt onödigt kort speciellt med tanke på hur det är prissatt mot 1080 som i 99% av fallen också är fabriksklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Meningslös lansering men å andra sidan så trycker det ner priset på 1070 och det är väl aldrig fel. Just 1070 har haft ganska dåligt pris/prestanda förhållande sedan 1080 prissänktes så detta kan väl kanske råda bot på det.

Meningslös kanske för spelare men inte för dom som både spelar och Minar eller bara minar

Minar man och skall köpa kort i dag så är det detta man köper och 1070 får vara ifred och det är ju bra så priset på 1070 lär rasa nu

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Avstängd

När / om Vega 56 kommer ner till 4000-4500 igen så blir det det bästa valet. Flashar du ditt vega 56 kort bios till 64 så vid runt 5000 är det fortfarande det bästa valet.

Bang for the buck för entusiaster är fortfarande Vega 56.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Nej så blir det när konkurrensen är skit. Amd är ljusår efter.
Däremot ganska självklart att dom inte släpper ett kort som raderar ut 1080.

Blir intressant att se Volta nästa år, knappast som Nvidia känner att någon flåsar dom i nacken. Tyvärr.
Dom lever på samma räkmacka som Intel gjort senaste 10 åren.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Känner mig nöjd att jag fick tag på Strix 1080 för 4444:-

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakkara:

Känner mig nöjd att jag fick tag på Strix 1080 för 4444:-

Nice, grymt köp ska ha en av de bästa kylarna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Modellören:

Meningslös kanske för spelare men inte för dom som både spelar och Minar eller bara minar

Minar man och skall köpa kort i dag så är det detta man köper och 1070 får vara ifred och det är ju bra så priset på 1070 lär rasa nu

Intressant!
Där har vi onekligen ett bra syfte med kortet.
Kanske GTX1070Ti, även kan öka tillgången på Vega.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Nvidia kan softa vidare för dom har ingen konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Dags att ha med ETH hashrate i era recensioner imo.

Jag tycker det känns totalt meningslöst.
Ett test behöver köra över längre tid för att visa verklig prestanda, kanske 24h.
Att köra ett kort rakt av säger inte heller något om hur det lär användas utan det krävs ett enormt trixande för att visa något som kan anses verkligt.
Jag ser inte att all den arbetsinsatsen kan anses berättigad.

Permalänk
Medlem

Blir så arg på Nvidia. Funderar på att Köpa Vega 56 bara för att jävlas!

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tja, mitt GTX 1080 ger 4537. Ställde in en överklock förra året när jag köpte kortet på Powerlimit: +120, Core Clock +100 och Memory Clock +500. De inställningarna har jag använt sedan dess utan att bry mig mer och allt har funkat.

I Unigine Superposition var lägsta GPU-hastigheten 2025 MHz och högsta tempen som uppnåddes var 72 grader. Brydde mig inte om att öka varvtalet på mina chassifläktar som viftar runt 600 rpm. Kunde inte höra kortet...

Min dator i signaturen är snarlik SweClockers testdator (skiljer 0.1GHz på CPU:n och mina minnen går i 2666MHz istället för 2133MHz), fattar inte varför det skiljer så "mycket" i resultat (+8.5% jämfört med deras OC GTX 1080).

https://i.imgur.com/AaPEzFM.jpg

On topic: jag förutsätter att priserna på 1070Ti kommer att stabilisera sig inom kort. Ingen borde köpa kortet med dagens priser.

😏

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att jag lätt skulle matcha den poängen om jag orkade bry mig. Min CPU gör 4.7GHz och kortet går säkert att dra upp lite mer men som sagt jag orkar inte bry mig. Dessutom behövde jag inte vattenkyla mitt grafikkort, bara att plugga in och köra. Hur mycket extra pengar har du lagt på vattenkylningen?

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Tack för testet men är det inte snart dags att lägga till lite mer populära algoritmer i prestandatesterna som t.ex. Lyra2Rev, Daggerhashimoto, Equihash ? Det är ju precis inom detta område Ti-versionen förmodas briljera på grund av GDDR5 minnet.

Permalänk
Hjälpsam

@Bernd_P1: Med eller utan HBCC?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bascule666:

https://i.imgur.com/AaPEzFM.jpg

Tvivlar inte på att andra har högre resultat.
Jag ville mest påpeka att i detta test gör det stor skillnad att slå på HBCC i Vegas driver.
Jag gick från 3946 till 4478, en skillnad på 13.5%.
I de flesta fall är skillnaden obetydlig, "Time Spy" gör tex ingen skillnad för mig.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487189-klubben-for-ag...

Skall också påpekas att HBCC är av som standard, så det är nog rätt av Sweclockers att testa med detta av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Bernd_P1: Med eller utan HBCC?

ups. uppdaterade windows igår så har glömt av och sätta på det igen. det resultatet är utan HBCC.

Skrivet av Ratatosk:

Tvivlar inte på att andra har högre resultat.
Jag ville mest påpeka att i detta test gör det stor skillnad att slå på HBCC i Vegas driver.
Jag gick från 3946 till 4478, en skillnad på 13.5%.
I de flesta fall är skillnaden obetydlig, "Time Spy" gör tex ingen skillnad för mig.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1487189-klubben-for-ag...

Skall också påpekas att HBCC är av som standard, så det är nog rätt av Sweclockers att testa med detta av.

för att visa skillnaden.

här är samma benchmark med HBCC PÅ.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Men det är för att du kör med en AMD cpu. Du får betydligt mer prestanda än om du valt en Intel CPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig känt ett sånt ointresse över en lanseringen någonsin. Det känns verkligen som att det inte finns plats för denna produkt alls, och Nvidias överklockningsförbud för partnertillverkare hjälper ju knappast att lindra den känslan, snarare förstärker den.

Permalänk
Medlem

Jag upprepar min fråga: Hur mycket extra pengar har du lagt på vattenkylningen? Jag misstänker att man lätt kunde köpa ett GTX 1080Ti för de pengar du plöjt ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag upprepar min fråga: Hur mycket extra pengar har du lagt på vattenkylningen? Jag misstänker att man lätt kunde köpa ett GTX 1080Ti för de pangar du plöjt ner.

Du är medveten om att vi befinner oss på Sweclockers & inte på mainstreamers?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Att sätta "Ingen fabriksöverklockning" som en nackdel på ett kort som vi redan vet inte kommer få detta är ju bara trams.
Finns ju inget de olika tillverkarna kan göra åt detta även om dom velat.

Permalänk
Medlem

Jag bokade mitt FE på release-dagen, fick det redan idag Trodde nvidia skickade sina kort från Irland och att det skulle ta någon extra dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nice, grymt köp ska ha en av de bästa kylarna.

Ja jag har läst det med! Väntar med spänning på att den ska levereras

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Mobo: ASUS PRIME Z370-A || Processor: i5 8600k @ 4.8GHz || Kylare: be quite! Pure Rock || GPU: Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced || Minnen: Corsair 16gb @ 3200MHz CL 16 || PSU: EVGA GQ 650W || Skärm: Qnix 27" @ 120hz

Fri frakt inet.se

Permalänk
Medlem

Priset gör det väldigt svårt att motivera ett inköp...

Permalänk

@Pepsin:

ja man verkar betala 1000kr för 5-10fps ökning från 1070 till 1070 ti i stort sett.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2