Permalänk
Medlem

LG SuperUHD Nanocell vs LG UHD HDR

Hej! Är på jakt efter en TV men har lite problem att förstå den verkliga skillnaden mellan LG SuperHD vs LG UHD HDR. Är väldigt förtjust i LG's tv överlag. Är det någon vidare skillnad mellan bild kvaliten? Och är det värt dom extra tusenlapparna för SuperUDH?

Hur står sig LGs tv apparater gentemot Philips/Samsung? Värt att kika på de två märkena istället?

Tack på förhand

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Bildexpert 📺

@tcmixx: Vilka produkter funderar du på? Lite lättare att avgöra vad som är skillnaden än att försöka lista vilka produkter som påstås ha ditten eller datten tekniken med något kreativt påhittat namn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Bildexpert 📺

@tcmixx: Jag har en genomgång av TV-apparaterna här och vad som är skillnaden och ett enkelt klassningssystem.
https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...

Philipsen vet jag inte alls vad den går för, men den listas som en IPS-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tcmixx: Jag har en genomgång av TV-apparaterna här och vad som är skillnaden och ett enkelt klassningssystem.
https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...

Philipsen vet jag inte alls vad den går för, men den listas som en IPS-panel.

Perfekt! Har nu verkligen tagit till mig det som sägs i video! Tackar så mycket för bra information

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tcmixx: Jag har en genomgång av TV-apparaterna här och vad som är skillnaden och ett enkelt klassningssystem.
https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...

Philipsen vet jag inte alls vad den går för, men den listas som en IPS-panel.

Är inte allt från LG 2017 som heter "UHD" RGBW och enbart vissa av deras Super UHD-serie som är RGB? Samt allt från Philips 2017 är väl RGB? Vill man inte ha RGBW så bör väl man gå upp till SJ850V/SJ950V från LG. SJ-serien generellt bör exempelvis klara 120 Hz i 1080p för PC-gamers, och det kan du glömma på UJ-serien. (Är väl bara bekräftat på vissa modeller.)

Hur Philipsmodellerna klarar HDR (väldigt dåligt antagligen, så länge vi inte pratar om deras OLED-serie) och dylikt är nog svårt att veta, alla modeller får inte utförliga recensioner/tester där, förmodligen kan de bara konkurrera med "instegsmodellerna" och SJ-serien åtminstone SJ850V och SJ950V från LG bör prestera bättre antar jag men de är väl knappast utmärkta på många punkter de heller. Finns ju anledning till att LG pushar för deras OLED.

Vissa
Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Det verkar som SJ-serien också har RGBW med 2880 + 960 pixlar. Var inga problem med film/video på de SJ8 och SJ7 jag har sett med UJ6 hölls sig med ganska tydliga glow-effekt. Inte sett med datorgrafik dock eller sett någon 1080p/120-bekräftelse.

Skulle gissa att Philips tar IPS:er från annat håll (AUO?) och då har de högre panelkontrast. Fast man vet aldrig med Philips och enskilda modeller.

Finns inga IPS:er som klarar HDR något vidare bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Det verkar som SJ-serien också har RGBW med 2880 + 960 pixlar. Var inga problem med film/video på de SJ8 och SJ7 jag har sett med UJ6 hölls sig med ganska tydliga glow-effekt. Inte sett med datorgrafik dock eller sett någon 1080p/120-bekräftelse.

Skulle gissa att Philips tar IPS:er från annat håll (AUO?) och då har de högre panelkontrast. Fast man vet aldrig med Philips och enskilda modeller.

Finns inga IPS:er som klarar HDR något vidare bra.

SJ850V och SJ950V ska köra RGB i.a.f. SJ800V/SJ810V verkar däremot vara RGBW, men då borde de väl inte kallas "Super UHD" heller egentligen men tyvärr så vill de väl förvirra.

Permalänk
Medlem

För övrigt bör det väl vara RGB, WRG, BWR, GBW, RGB och om igen etc på RGBW-panelerna, alltså bara en av fyra pixlar är RGB (så LG beskrev M+-panelerna när de kom ut åtminstone), vilket är färre än 2880x960 – vad nu den siffran har kommit ifrån.

Edit: Möjligt att det syftar till samma antal subpixlar men med RGBW, men då blir upplösningen 2880 RGB(W) * 2160 eller dylikt. Jag vet inte hur LG faktiskt adresserar pixlarna, men antingen är varje pixel RGBW eller var fjärde RGB. Men jag antar att de översätter 3/4 pixlar från RGB till WRG, BWR och GBW, alltså 960 (av 3840) * 2160 pixlar är rena RGB. Mycket av problemen kommer väl från pixlarnas layout också. (Har väl bättrat sig på LGs RGBW, men SJ85 bör vara bättre på färger än UJ63 och har ju större färgrymd. Så den bör vara bättre till UHD-video överhuvudtaget även om både modellerna är ganska midrange. Sen beror väl allt på krav, men jag förstår inte varför de även kör RGBW till digital signage.)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Jag har inte haft möjligheten att fördjupa, likt att gå loss med ett macro+mellanringar och plåta pixelstrukturen. Men det är ett litet märkligt val. Förklaringen ska vara högre ljusstyrka men den finns inte riktigt där heller. På nära håll (under 0,5 meter) ser man att det är annan struktur när man synar testbilder men man tänker inte på det med filmat material.

För signage är tanken antagligen att det ändå är betraktning på avstånd samt att man faktiskt kanske får ut en högre energieffektivitet för mer ljus eller mindre strömförbrukning på displayväggar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Jag har inte haft möjligheten att fördjupa, likt att gå loss med ett macro+mellanringar och plåta pixelstrukturen. Men det är ett litet märkligt val. Förklaringen ska vara högre ljusstyrka men den finns inte riktigt där heller. På nära håll (under 0,5 meter) ser man att det är annan struktur när man synar testbilder men man tänker inte på det med filmat material.

För signage är tanken antagligen att det ändå är betraktning på avstånd samt att man faktiskt kanske får ut en högre energieffektivitet för mer ljus eller mindre strömförbrukning på displayväggar och liknande.

Strukturen/layout av pixlarna/sub-pixlarna verkar vara en del av problemet definitivt. Är väl Samsung som beskriver det som 2880 * 3 * 2160, men de bör väl i princip ha samma subpixelföljd som LG. LG verkar ha flera problem fortfarande, de verkar inte kunna visa en ren blå bild utan att den gröna pixeln som alltid är bredvid också lyser upp något. Där har jag egentligen bara rtings artikel på UJ63 att gå på. De visar foto på subpixel-strukturen och foto när den försöker visa blått. Testbilder och mönster det framträder på såklart, vid normalt tittaravstånd så lär man knappast tänka på det. Jag är dock fundersam varför SJ80/81 får heta SJ och annonseras som Super UHD, även med bättre bakgrundsbelysning så lär de ligga lite efter SJ85 och SJ95 när det gäller att visa korrekta färger hur som helst.

När det gäller ljusstyrka så kan jag förstå om man kör fyra subpixlar (Sharp har väl t.o.m. någon med åtta sub-pixlar) per pixel. Nu blir det alltid lite fel och strukturen av pixlarna gör nog att de jobbar emot sig själva eller vad man ska säga.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Den gröna subpixeln ska antagligen lysa upp eftersom grönt är den viktigaste ljusbäraren (grönt ljus utgör ca 71% av vitbalansen i D65). Förmodligen ligger energifördelningen i en ensam blå subpixel "för blått" för att kunna nå rätt CIE-koordinat Rec.709 och DCI-P3. Genom att skjuta på aningens grönt får TV:n därmed upp både luminansnivåer och ton/mättnad i blått till att matcha CIE-koordinaterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Den gröna subpixeln ska antagligen lysa upp eftersom grönt är den viktigaste ljusbäraren (grönt ljus utgör ca 71% av vitbalansen i D65). Förmodligen ligger energifördelningen i en ensam blå subpixel "för blått" för att kunna nå rätt CIE-koordinat Rec.709 och DCI-P3. Genom att skjuta på aningens grönt får TV:n därmed upp både luminansnivåer och ton/mättnad i blått till att matcha CIE-koordinaterna.

Stämmer säkert, rtings noterar dock att det sänker mättnaden. Är väl hur som helst pixelstrukturen som ställer till det mest på den typen av panel, vore intressant att se vad SJ80/81 går för när det gäller färg och färgrymd. Men är mest nyfiken på varför den produkten ens finns (Tvivlar på att SJ80/81 kan vara markant bättre än UJ75/77 och kan inte var så mycket som skiljer de åt.)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Petterk: Lite högre panelkontrast i SJ8-modellerna, mindre glow-effekt och när man börjar skruva på reglagen brukar det märkas att de högre modellerna helt enkelt har mer precision och de enklare modellerna kräver mer kompromisser. Säkert också snabbare processor för smart-tv och sådant.

Men ja, hela UJ och SJ-serien är nog inte så fantastiskt olika varandra. Ungefär samma visa som med 2016-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Petterk: Lite högre panelkontrast i SJ8-modellerna, mindre glow-effekt och när man börjar skruva på reglagen brukar det märkas att de högre modellerna helt enkelt har mer precision och de enklare modellerna kräver mer kompromisser. Säkert också snabbare processor för smart-tv och sådant.

Men ja, hela UJ och SJ-serien är nog inte så fantastiskt olika varandra. Ungefär samma visa som med 2016-modellerna.

Feature-mässigt så blir de ju väldigt lika, UJ750V har HDR10, HLG och Dolby Vision, den är wide gamut och har local dimming till skillnad från UJ63 som saknar local dimming, wide gamut-stöd och DV. SJ8/81 ska ha 120 Hz-panel tror jag, och det är såklart annan panel med "nano cell", men förmodligen lär ju SJ85 och SJ95 vara steget vassare. Saken är väl bara den att SJ800V och UJ750V verkar kosta lika mycket också Men resten av UJ-serien saknar väl DV hur som helst. Kan de ha UJ-modeller med DV kunde de väl i princip flyttat ner SJ8/81 till UJ-serien och låtit Super UHD ha varit "nano cell + RGB" för den delen. UJ75/77 och SJ8500 täcker väl in ungefär lika mycket av P3, så var SJ8/81 ska placera sig vet jag inte riktigt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Uppdaterar denna tråden lite. Då saker o ting har ändrats Skulle behöva lite råd gällande följande TV. Jag har varit och kollat på båda men för mig är de alldeles för svårt att avgöra skillnaden, så någon är smart på de där kanske kan ge mig tips att just denna är bättre

- Philips 65PUS7502
- Samsung 65MU7005 ( Eller är det så att de är så lite skillnad så man kan likväl köra på UE65MU6175UXXC )

Jokern i leken: Samsung QE55Q7FAMT ALT Sony 65XE8505

Många frågor här på en gång Jag har sökt runt på nätet en hel del, men får vända mig till Sweclockers makter i det här fallet. Kikade även på Thomas TV Guide men blev tyvärr inte klokare gällande dessa apparaturer.

Visa signatur

"They say we die twice. Once when the breath leaves our body, and once when the last person we know says our name."

Permalänk
Bildexpert 📺

@tcmixx: Kolla gärna guiden igen. Det är ganska distinkta skillnader mellan de modellerna du beskriver och de landar i tre olika kategorier. Philips PUS7502 verkar helt klart höra till kategorin "Breda Tittvinklar" i egenskap av genomsnittlig IPS.

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...