Skrivet av Trunk:
Om du frågar mig så menar jag att UPS är det sämsta leveransföretag som finns i Sverige.
Du har fel. Det sämsta leveransföretaget vi har i Sverige är PostNord. Inte med speciellt bred marginal, de är groteskt värdelösa inom hela branschen. De flesta leveransföretag klarar bara av att missköta paket, medan PostNord även klarar av att slarva bort brev. Fan, PostNord slarvar regelbundet bort rekommenderade brev. Och nu ska de höja portot till årsskiftet... Motiveringen? Allt färre skickar brev. Fantastiskt. Folk har tröttnat på att skicka saker som inte kommer fram som de ska, så då höjer ni priset, men levererar fortfarande inte?
Skrivet av Trunk:
Som tur är har jag bara använt dom ett tiotal gånger men varenda jävla gång ska det vara problem. I majoriteten av fallen är det som du säger att de ljuger om att de "sökt kunden utan att lyckas" för att sedan lämna in paketet på något service center flera mil bort.
Det där tramset håller alla utkörningsfirmorna på med. Det beror helt enkelt på vem som kör just "ditt område", och om han är latare än helvete, och skiter i att köra rundan, eller om han faktiskt sköter sitt jobb. Sen ska man vara lite ärlig med. Jag snackade med en DHL'are för typ en månad sedan. Han kunde ha 1000 olika ställen, på en vecka. Det är 2-3 minuter per ställe, självklart hinns det inte med.
Skrivet av Trunk:
Hade med dom att göra senast i veckan. Skulle få fyra paket som alla skickades från samma bolag vid samma tidpunkt.
Fick på måndagen ett meddelande om att de kommer på tisdagen så jag ser till att vara hemma. Vid lunchtid får jag ett meddelande om att de kommer på onsdagen istället. Surt...
Sen går jag ut och då ser jag att de ställt två av paketen i carporten istället för att gå femton meter till dörren eller använt telefonen. På onsdagen gör de samma sak, bara dyker upp och dumpar paketen utan att försöka kontakta mig.
Lägg därtill att det på onsdagen var fuktigt på marken. Självklart tyckte stolpskottet till budkille att man ska lägga kartonger på fuktig mark istället för att använda presenningen som fanns två meter bort (eller knackat på dörren som sagt).
Inte riktigt lika illa, men...
Firman har egen däckverkstad, så för att slippa hålla på med posten, beställer vi däcken till verkstan. Det blir normalt 4 kollin, på ett försändelsenummer. Inga konstigheter. Senast, så låg det en lapp i en brevlåda som sa att de hade varit där och försökt leverera "något". Lappen låg inte i firmans brevlåda, på adressen till vilken försändelsen var adresserad, och på vilken det finns personal. Utan i stället har någon bestämt sig för att köra hem till firmatecknaren, och sedan lägga lappen hos en av dennas grannar. Vilket grannen tyckte var konstigt, eftersom de inte bor på samma sida vägen, och brevlådorna inte är placerade i närheten av varandra...
Grannen är förövrigt pensionär, och hade varit hemma hela dagen. Snickrat och målat tydligen. Det var ingen som hade försökt leverera något, och lappen låg i lådan när man hämtade in posten mitt på dagen. Grannen är sjyst, så han ringde firmatecknaren med en gång. Eftersom vi var och åt lunch, så blev jag ju informerad med en gång. Det var ju mina vinterdäck det handlade om, så på telefonen som fan, och ringa PostNord.
Nej, det gick inte att förklara varför man försökt leverera i ett villaområde, när det var adresserat till åkeriets verkstad, inte heller varför det hamnat i fel brevlåda, eller varför man inte bankat på dörren hos grannen, om man nu trodde det var rätt adress. Men man lyckades vända bilen, och köra den till Postens terminal på samma industriområde som vår verkstad. När vi mötte den där, fanns det bara tre gummin...
Och de svor på att det minsann bara skulle finnas tre. Trots att det stod 4 kollin på alla fraktlappar.
Dagen efter, vid 9 på kvällen, ringde det på dörren hos firmatecknaren. Då var det en PostNord'are som ville ha en signatur på 4 däck, men höll på att bli tokig när han bara kunde hitta ett... Synd om killen, säkert inte hans fel, men firmatecknaren bara pekade på lappen, vägrade skriva på, och fick det ensamma gummit. Dagen efter fick jag ett samtal från säljaren av däcken som undrade vad fan som händer, PostNord hade hört av sig till honom, för att försöka förklara att de inte kunde hitta däcken, alla 4'a var nu helt enkelt "borta", och ingen visste någonting. Vid det laget visste jag precis var de var, jag höll på att kränga på dem på fälgarna. Jag förklarade vad som hänt, nå, så långt jag visste, konstaterade att jag fått däcken, och att fakturan så vitt jag visste redan var betald. För ett par dagar sedan fick jag ett samtal från kontoret som sa att fakturan på däcken krediterats. Ringde till säljaren, som sa att allt var i sin ordning. Han hade tydligen tröttnat på Posten och deras tramsande, så han hade inte sagt något om att han visste var däcken fanns, och det slutade tydligen med att PostNord ersatte honom. Riktigt var det lämnar mig vet jag inte, men jag har däcken på bilen, så vill någon ta dem ifrån mig får de dem lagom inslitna...
(Gah... Wall of Text, Sorry.)
Skrivet av Trunk:
För att inte tala om att det ena paketet hade "denna sida upp" med STORA bokstäver över hela paketet. Gissa vilken sida som inte hamnade uppåt...
"Aktas Glas" är lika dumt att ha på lådan. Jag känner folk som jobbar/har jobbat på Tonys budbilar, PostNord, DHL, Bring och Schenker. Alla sådana "extra lappar" på försändelser till privatpersoner, är en uppmaning till motsatsen. Tydligen sparkar man gärna "Aktas Glas" genom området, och till vart den nu än ska. Och har det gått sönder vid leverans? Trist, då var det för dåligt paketerat.