Extrajobb som utvecklare, vad ska jag satsa på?

Permalänk
Medlem

Extrajobb som utvecklare, vad ska jag satsa på?

Hej
Jag har alltid haft ett stort intresse för utveckling, men inte riktigt gjort något av det. Jobbar i en annan bransch idag, men funderar på att försöka dra igång något eget vid sidan av.

Har utvecklat några IOS appar i Swift, men inser att det är svårt att leva enbart på det som extrajobb då appar börjar bli väldigt smalt. Har därför på sista tiden börjat lära mig HTML & CSS samt JavaScript. Planen är att bemästra detta samt att försöka lära mig lite NodeJS för att kunna hantera en back end.

Nu till min fundering, om jag i framtiden skulle vilja starta något där jag gör hemsidor och enklare webbtjänster, är jag inne på rätt spår då? Vilka tekniker skulle ni satsat på att lära er om ni började om idag?

Har aldrig tittat på Wordpress, många företag som gör hemsidor verkar använda det? Förstår att jag isf måste lära mig PHP, vilket jag inte är så sugen på. Tror ni det går att slå sig fram som självständig utvecklare med javascript, eller bör jag köra en seriös kurs i PHP för att kunna sätta mig in i Wordpress?

Min tanke är som sagt att jobba med HTML, CSS, JavaScript (NodeJS, React). Hur skulle ni resonerat?

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du tänkt jobba själv (egen firma) och inte konsulta för något bolag (vilket blir svårt utan utbildning eller erfarenhet) så behöver du nog kunna hela stacken, som det buzzword som används frikst nuförtiden "full-stack developer".

Efterfrågan finns säkert för billigare mindre utvecklare som kan ta det segment som större media/reklam-byråer inte ser som ekonomiskt intressant. Men då tror jag nog som sagt att du behöver kunna fylla hela kedjan.

Personligen är jag inget stort fan av PHP, håller mig hellre till Ruby eller C#

Permalänk
Medlem

Precis det som är tanken att försöka lära sig hela stacken.
När jag surfar runt på webbyråer verkar det som om nästan alla arbetar med wordpress. Måste ju finnas en anledning till det tänker jag? Går det att arbeta som webbutvecklare utan att använda wordpress eller förväntar sig kunderna det?
Känns dumt att börja läsa PHP nu om det är på utgående?

Permalänk
Inaktiv

@magnusv Håller med om att PHP inte är rätt väg att gå. Jag tror att jag är inne på rätt spår och borde köra på det. I dagsläget är det svårt att hitta duktiga utvecklare som kan hela stacken.

Skickades från m.sweclockers.com