Permalänk
Avstängd

Två olika bredband i ett hem?

Hej,

Jag har just nu bredband hos BBB 100/100 men kommer flytta hem till familjen som har bredband hos Telia. Det senare vill de helst behålla.

Är det möjligt att behålla mitt bredband hos BBB i familjens hem så att jag kan få behålla min hastighet utan att övriga familjemedlemmar påverkar det?

Permalänk
Medlem

@Lothric: Nej, inte utan extralina.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

@Dr.Mabuse: Hur menar du där? Extralina?

Hemma hos familjen finns ett sådant konstigt vägguttag som man kopplar internet-sladdarna från routern till (från routern går sedan kabeln till datorn). Finns ungefär 3 stycken varav 2 är upptagna på det där vägguttaget.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vägguttag? Är det vid samma uttag som man kopplar TVn till? Isåfall är det internet över kabel-TV (det heter inte så men jag skriver det för förenkling) och då skulle du kunna ha två uppkopplingar om det även finns ett nätverksuttag i hemmet.
Det skulle underlätta mycket om du kunde visa lite bilder, antingen som du tar själv eller som du googlar fram.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

@ZaInT: Det är ett vanligt nätverksuttag med 4 uttag i. Ett av dem är kopplat till telefonen. Ett annat är kopplat till ett sådant Apple-wifi router som familjen använder.

Därmed är två uttag fria/lediga och tanken är då att jag ska behålla bredbandsbolagets router och koppla in ena kabeln till ett av de två fria nätverksuttagen och andra änden till min dator och använda det bredbandet.

Permalänk
Medlem

Nej så fungerar det inte. Det låter också som en rätt dyr idé i slutändan. Kör på ett av Abb. Enklast är väl att uppgradera Telia och du betalar din del för det om du vet med dig att du är en tung användare.

Permalänk
Avstängd

Det är EN lina in till hemmet. En fiberkabel som går in i en fiberswitch och sedan delas ut i det lilla nätet. Det går inte ha flera abbonemang på en sådan setup, inget de erbjuder i dagsläget åtminstone.

Din router funkar säkert, men det bli ju genom Telia och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@ZaInT: Det är ett vanligt nätverksuttag med 4 uttag i. Ett av dem är kopplat till telefonen. Ett annat är kopplat till ett sådant Apple-wifi router som familjen använder.

Därmed är två uttag fria/lediga och tanken är då att jag ska behålla bredbandsbolagets router och koppla in ena kabeln till ett av de två fria nätverksuttagen och andra änden till min dator och använda det bredbandet.

Kort och gått så går det inte eftersom det fortfarande är samma fiberkabel delade på fyra utgångar. Alltså går det inte att ändra internetleverantör på enbart två portar eftersom det skulle även ändra leverantör på de andra portarna. Bredbandsbolagets router är bara en rebrandat router. Den fungerar alltså som en vanlig router.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Lothric:

Hej,

Jag har just nu bredband hos BBB 100/100 men kommer flytta hem till familjen som har bredband hos Telia. Det senare vill de helst behålla.

Är det möjligt att behålla mitt bredband hos BBB i familjens hem så att jag kan få behålla min hastighet utan att övriga familjemedlemmar påverkar det?

Det kommer inte att funka. Det enklaste är väl att de väljer ett abonnemang med högre hastighet från Telia och du betalar för mellanskillnaden som tillkommer från deras gamla abonnemang.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothric:

@Dr.Mabuse: Hur menar du där? Extralina?

Hemma hos familjen finns ett sådant konstigt vägguttag som man kopplar internet-sladdarna från routern till (från routern går sedan kabeln till datorn). Finns ungefär 3 stycken varav 2 är upptagna på det där vägguttaget.

Operatörer kan inte dela förbindelsen (linan) till fastigheten mellan varandra. Du behöver alltså en egen förbindelse (lina) till BBB för att få dem till fastigheten utöver Telia.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men ofta har man två fibrer i blåsfibern som är dragen i ducten. Så det borde kunna gå att koppla fram även denna fiber. Men räkna med att det blir dyyyrt att göra så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaist:
Hos oss är den andra fibern tilldelad åt IPTV och enbart IPTV, för att inte IPTV ska belasta nätverket.
Vet ett annat bolag blåste bara in en fiberslinga, för att spara på kostnaden.

Men i praktiken skulle, det säkert gå att använda båda fibren till nätverket.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad