Köpa Bitcoin och inte röra på minst 2 år

Permalänk
Medlem

Köpa Bitcoin och inte röra på minst 2 år

Hej,

Förstår att det är många frågor om Bitcoin sista tiden på forumet men här kommer en till.

Planen är att köpa Bitcoin för ungefär 10-20 TSEK och därefter inte röra dessa på minst 2-3 år.
Tänker inte handla med dem eller göra något alls mer än köpa en gång och sedan efter ett tag eventuellt börja använda dem.
Detta innebär att plånboksvarianten som jag väljer måste vara sådan att jag kan på något sätt spara den offline på hårddisk eller USB-sticka och att den ska vara relevant efter 2 år. Dvs jag ska inte behöva ha någon mjukvara uppdaterad eller liknande under tiden och jag ska inte behöva oroa mig om min hemma dator går sönder eller blir snodd eller om min email blir hackad.
Det enda jag ska behöva oroa mig är att hålla USB-stickan säker och eventuellt lösenordet till plånboken.

Av det jag läst så och tror så kommer proceduren se ut som följande.

1. Skaffar någon typ av plånbok och till den får jag en adress. T.ex 123 456 789 101112

• Vänligen läs resten av mitt meddelande och därefter ge förslag på någon plånbok som skulle fungera

• Har kikat lite på Electrum. Om ni kan förklara lite mer om den och fördelar och nackdelar så skulle det uppskattas.

• Men sjävklart tar jag tips på andra varianter

2. Skapar ett konto på antingen:

När man registererar sig på någon av dessa så sätts pengar in på den sitens plånbok och i detta fall så har den adressen t.ex 987 654 321
3. När väl pengarna är inne på plånboken 987 654 321 så ska jag föra över dessa till plånboken 123 456 789 101112
4. När bitcoinsen är på plånboken 123 456 789 101112 så vill jag på något sätt då stoppa undan någon form av extern nyckel USB-sticka och låsa in den någonstans och inte röra den på 2-3 år. Och enda sättet att kunna överföra från plånboken 123 456 789 101112 är med hjälp av USB-stickan. Tappar jag stickan så är pengarna borta!
5. Efter 2-3 år så ska jag kunna ta fram USB-stickan, stoppa in den i datorn och ladda ner det programet (Electrum) och därefter eventuellt föra över dessa bitcoins till plånbok 987 654 321 och därefter till min bank.

Ni får ursäkta att jag skriver överdrivet uppradat och i punktform och upprepar mig. Men eftersom jag inte förstår mig på detta så vill jag skriva som en 5-åring och uppskattar om ni också gör det.

Tack på förhand för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Säkrare att skriva ut plånboken..

https://bitcoinpaperwallet.com/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bitcoin Core är ju "orginalet" så den är väldigt etablerad och säker, nackdelen med den är att den sparar hela blockkedjan lokalt, vilket tar både tid och plats (räkna med några dygns tuggande för att "uppdatera sig" efter dina 2 år)

Har även använt electrum som inte behöver någon blockkedja lokalt, och därför är väldigt snabb. Med den kan du efter 2år starta upp och på 2 sekunder är allt igång igen.

Kryptera skiten ur din wallet och spara den inte på EN usb sticka för jösses, spara den på olika medier. Du kan ju ha en usb sticka men ha då även en CD-skiva och gärna en 3e och 4e backup också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Säkrare att skriva ut plånboken..

https://bitcoinpaperwallet.com/

Vete fan varför men det där är inget som lockar mig. Har nog lättare för att tappa en bit papper än kanske ett par USB-minnen.

Skrivet av Klubba:

Bitcoin Core är ju "orginalet" så den är väldigt etablerad och säker, nackdelen med den är att den sparar hela blockkedjan lokalt, vilket tar både tid och plats (räkna med några dygns tuggande för att "uppdatera sig" efter dina 2 år)

Har även använt electrum som inte behöver någon blockkedja lokalt, och därför är väldigt snabb. Med den kan du efter 2år starta upp och på 2 sekunder är allt igång igen.

Kryptera skiten ur din wallet och spara den inte på EN usb sticka för jösses, spara den på olika medier. Du kan ju ha en usb sticka men ha då även en CD-skiva och gärna en 3e och 4e backup också.

Det här sista som du skriver. Skulle du möjligtvis kunna förklara lite mer vad du menar.

Skrivet av Klubba:

Hur krypterar jag skiten ur min wallet?
Kollat på någon youtube video om Electrum och där var tipset att skriva ned återställnings fraserna på papper och sedan spara själva pappret någonstan. Funderar på att göra så och ge en kopia till föräldrar och fruns föräldrar och så har vi en själva hemma.

Men vad mer kan man göra för att kryptera den?

Sedan har jag inte riktigt förstått hur det fungerar att ha en USB-sticka med Electrum. Vad sparar jag exakt på den? Eller är det så när jag ska ladda ner själva plånboken från Electrums hemsida så sparar jag den på USB och sedan installerar den på själva USB.
Efter att jag installerat den på USB och skapat en ny plånbok och fått fraserna och bestämt ett lösenord för plånboken. Därefter så kopierar jag innehållet från USBn och klistrar in den på en ny och därmed har jag två kopior av plånboken men ingen på datorn.
Har jag förstått det rätt?

Vilken mäklare skulle ni välja för att köpa dessa bitcoins?

Funderar på att bara köpa certifikat Bitcoin på Avanza, men samtidigt vill man vara med och omsätta lite och testa på kryptovalutan. Tror jo såklart på den annars hade jag inte gjort mig detta besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Som dessutom är sparade på olika fysiska adresser, vill man sen spara någon online backup så bör man spara walleten i en krypterad container som skapats på ett offlinesystem med rejält bra lösenord.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jestii:

Vete fan varför men det där är inget som lockar mig. Har nog lättare för att tappa en bit papper än kanske ett par USB-minnen.

Men du kan ha både och. Du kan ha hur många kopior du vill av din plånbok på vilka medier du vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag började med BTC 2012 utan att riktigt veta hur man hanterade det. Lekte runt lite för att köpa VPN-tjänst och handlade en gång på Webbhallen för att sedan tröttna på att räkna ut avgifter och här är mitt första råd: Använd en tjänst (eller två om du mainar). Blir rätt rörigt med alla nycklar om du inte håller på med det hela tiden och bokför. Jag hittade i veckan, av en händelse, en liten slask BTC inköpt för några kronor jag glömt som nu var värt nästan en tusenlapp.

Pengarna låg online på en tjänst och lärde mig lite kunskap för att föra över dem till Electrum Bitcoin Wallet. Blev ca 850 kr efter onlinetjänstens avgift. Electrum Bitcoin Wallet verkar smidigt och har min plånbok på en virtuell krypterad HD jag kopierat till olika ställen. Men viktigast tror jag är att ha lösenordsfrasen som räcker för att återskapa plånboken och har man massor med BTC kan man ju skriva ner den och ha i ett bankfack.

BTC kostar också att skickas från plånbok till plånbok eller till vad man nu vill skicka det: https://bitcointalk.org/index.php?topic=2331815.0

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Bara en fundering från en som inte är insatt i krypto. För att tjäna pengar på nuvarande spekulations krypton är det inte typ daytrading som gäller.
Säg att tekniken tillslut blir godkänd som valuta då lär det ju inte löna sig köpa för att hålla eftersom den måste stabiliseras och troligtvis inte ligga på en sån galen värderingsnivå? Mycket kan ju hända på 2 år.

Bara en tanke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danzle:

Bara en fundering från en som inte är insatt i krypto. För att tjäna pengar på nuvarande spekulations krypton är det inte typ daytrading som gäller.
Säg att tekniken tillslut blir godkänd som valuta då lär det ju inte löna sig köpa för att hålla eftersom den måste stabiliseras och troligtvis inte ligga på en sån galen värderingsnivå? Mycket kan ju hända på 2 år.

Bara en tanke.

Om bitcoin blir allmänt accepterad och värdet stabiliserar kommer du ändå ha en inbyggd deflation då det inte kommer produceras mer bitcoin, utan antalet kommer bara minska när folk klantar sig och blir av med wallets för de inte har riktig backup osv, eller har några milliBTC på mobilen som sedan dör etc etc. Det kommer bli färre coins medans fiatvalutorna alltid ökar.

Ponera att du 2020 har en årslön på 400 000 sek eller 2BTC, så kommer du år 2030 ha en årslön på kanske 800 000 sek eller 1,9BTC, vilket ändå kommer göra BTC en ganska sund investering om man har överblivna pengar

Permalänk
Medlem

Lite fundersam till varför du tänkt köra med två olika plånböcker, känns bara som det käkar transaktionsavgifter?
Annars är det bara spara din publika och privata nyckel på några medium och platser.
Papper borde nog vara en av dem, teknik har en tendens att gå sönder...

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb