Microsoft lanserar Windows 10 för ARM-baserade enheter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lanserar Windows 10 för ARM-baserade enheter

Under Qualcomm Snapdragon Summit meddelar Microsoft att de nu lanserar Windows 10 för ARM-enheter, där bärbara datorer från HP och Asus planeras att släppas tidigt nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur bra x86 emuleringen fungerar... Om den är bra så skulle jag faktiskt mycket väl kunna vara intresserad av en sådan manick i typ surface format.

Permalänk
Inaktiv

"Jämfört med ett kretskort från Intel uppger Qualcomm and företagets Snapdragon 835 tar upp 30 procent mindre plats"

Har redaktionen skrivit denna artikel, eller är den kopierad, översatt och inklistrad från en engelsk sida?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crockett:

"Jämfört med ett kretskort från Intel uppger Qualcomm and företagets Snapdragon 835 tar upp 30 procent mindre plats"

Har redaktionen skrivit denna artikel, eller är den kopierad, översatt och inklistrad från en engelsk sida?

Liten miss, fixat. Tack!

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Kan ju varit någon trött person som översatt.
Undar om översättningsprogram missar ord som är samma men olika ?

Permalänk
Medlem

Var det inte detta som surputte-intel försökte stämma dem för? Dagis i så fall. Verkligen dagis. Det är väl klart att Microsoft skall ha rätt att köra vilken arkitektur de vill till sitt OS, bara befintliga program kan köras.

Jag tror detta är jättenyttigt och bra, och det kanske även blir så att man kan köpa desktopmoderkort med ARM så småningom. Intel behöver verkligen konkurrens, så det här är verkligen trevlig utveckling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad innebär S:et i Windows 10 S? Kan köras på Arm och den "oneshot"-konverterar x86, ja, men annat i stil med att det bara går att installera program/appar från Windows Store? I så fall är det åtminstone inte intressant för min del.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är en av de nyheterna jag ser mest framemot. Något av ett paradigm-skifte om det får genomslag!

Men samtidigt kan det gå precis lika bra som Intels vision om Netbooks 2008...

Värt att nämna,
Qualcomm emuleringen klarar bara av 32-bitars mjukvara och den klarar inte heller av program som körs i kernel-mode.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var det inte detta som surputte-intel försökte stämma dem för? Dagis i så fall. Verkligen dagis. Det är väl klart att Microsoft skall ha rätt att köra vilken arkitektur de vill till sitt OS, bara befintliga program kan köras.

Jag tror detta är jättenyttigt och bra, och det kanske även blir så att man kan köpa desktopmoderkort med ARM så småningom. Intel behöver verkligen konkurrens, så det här är verkligen trevlig utveckling.

Det handlade snarare väl om just emuleringen som Intel såg lite rött på. Minfält av olika patent, dessutom tror jag inte det fungerar särskilt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det handlade snarare väl om just emuleringen som Intel såg lite rött på. Minfält av olika patent, dessutom tror jag inte det fungerar särskilt bra.

Ja det är ju just det jag menar. Intel försökte sätta käppar i hjulet för emuleringen så att man skulle vara tvungen att ha en x86-processor för att köra x86-program.

Sen tror jag folk inte bryr sig om det är perfekt emulering utan bara det fungerar tillräckligt bra så kan det vara bra nog för de flesta.

Utan emulering så får vi åter igen ett Windows RT.. Ett mycket mörkt och dystert kapittel i PC-historien som de flesta nog tar fram skämskudden för. Och sådant vill ju folk inte ha, utan det skall "bara funka" helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är fritt fram för Intel att utveckla en egen plattform för ultrakompakta, relativt billiga enheter. Eller ja just det, de la ju ner den utvecklingen för de tyckte inte vinstmarginalerna var tillräckligt bra.

Det vore spiken i kistan för x86 om emuleringen fungerar tillräckligt bra. Då blir nog inom några år ARM-kompilerade appar standard och x86 blir en "second-class citizen".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Inaktiv

Vad Intel glömmer är att emulering inte är förbjudet. De är verkligen rädda över den utveckling som sker nu och hur oförberedda de är på den och hur de ska bemöta denna.

Skrivet av Pepsin:

Är fritt fram för Intel att utveckla en egen plattform för ultrakompakta, relativt billiga enheter. Eller ja just det, de la ju ner den utvecklingen för de tyckte inte vinstmarginalerna var tillräckligt bra.

Det vore spiken i kistan för x86 om emuleringen fungerar tillräckligt bra. Då blir nog inom några år ARM-kompilerade appar standard och x86 blir en "second-class citizen".

Det var Intels bortförklaring hehe. I verkligheten så klarar inte Intel av att konkurrera med ARM-baserade lösningar. Ett åter starkt AMD som pressar Intel hårt i toppsegmentet och nu ARM-baserade datorer i lägre produktsegment som kommer krama åt Intel rejält om konceptet lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är en av de nyheterna jag ser mest framemot. Något av ett paradigm-skifte om det får genomslag!

Värt att nämna,
Qualcomm emuleringen klarar bara av 32-bitars mjukvara och den klarar inte heller av program som körs i kernel-mode.

Netbooks gick väl helt okej? Bara att de blev överflödiga när surfplattor och datorer i macbook air formatet blev vanligare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Sen tror jag folk inte bryr sig om det är perfekt emulering utan bara det fungerar tillräckligt bra så kan det vara bra nog för de flesta.

Hehe. Själv tänker jag på hur det känns att sitta i citrixmiljöer, med remote desktops eller utan SSD. Det fungerar ju men upplevelsen är #$**$#"!"& inge vidare. Får man liknande känsla med emulering som inte är friggin snappy till 100% så vet jag ju vad jag kommer föredra ;). Tänker att det kanske gäller rätt många andra också när android/ios också finns som alternativ där de är snappy rakt igenom.

Edit:
Med reservaration för hur emuleringen faktiskt kommer bli ;). Många applikationer finns ju dessutom i store och de behöver såklart inte emuleras.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta blir otroligt intressant. Jag hatar vikt när det gäller laptops och med denna krympning på 30% så kommer nog en del viktbesparingar kunna göras genom att göra laptopsen tunnare. Vi kanske får 13" laptops på 800-1000gram? Jag sitter på en surface pro 4 nu som väger 1,1kg med tangentbord men detta tangentbord är inte lika bra som ett vanligt laptoptangentbord. En 13" laptop under 1kg, 10h batteritid med vanligt tangentbord och inte ett surface tangentbord vore riktigt frestande även om min surface duger för stunden. Min surface pro 4 har en batteritid på 3.5-4h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Själv tänker jag på hur det känns att sitta i citrixmiljöer, med remote desktops eller utan SSD. Det fungerar ju men upplevelsen är #$**$#"!"& inge vidare. Får man liknande känsla med emulering som inte är friggin snappy till 100% så vet jag ju vad jag kommer föredra ;). Tänker att det kanske gäller rätt många andra också när android/ios också finns som alternativ där de är snappy rakt igenom.

Edit:
Med reservaration för hur emuleringen faktiskt kommer bli ;). Många applikationer finns ju dessutom i store och de behöver såklart inte emuleras.

Native blir ju alltid bäst. Det går såklart inte komma ifrån. Tänkte väl mer att är det ett x86-program man måste ha och det inte finns en ARM-variant så duger det med hyffsad emulering. Poängen är ju egentligen att man slipper välja.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Kom att tänka på att det är viktigt att Microsoft väljer att sålla bort alla kassa SoCs som inte håller måtten. Tänker på hur supersega de sämsta androidmobilerna är på marknaden.

Men topp SKUsen är det nog inga problem att ge stöd för från de flesta tillverkarna.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Netbooks gick väl helt okej? Bara att de blev överflödiga när surfplattor och datorer i macbook air formatet blev vanligare.

Jo de gjorde de väl. Men segmenten är mer pressade idag än någonsin tidigare, titta bara på Samsung Dex eller HPs elite x3, kommande Superbook (USB-hub, displaylink-docka för mobiltelefon) etc.

Vi har alltså flertalet enheter som skall fylla snarlika nischer och kosumenten har liksom inte behov av varje produkt typ. Enheterna som hittills visats är även rätt high-end, men en Intel ULV-cpu är bra snabb för 4-5000kr.

Skrivet av Söderbäck:

Från tidigare information så skall programmen omkompileras till ARM-kompatibel kod och sedan köras i det läget. Dvs inte realtidsemulering av X86 med ARM-instruktioner.
Dock är det viktigt med jargongen för det där juridiska. Jag är intresserad av det tekniska...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mer intressant för oss som kör Linux, vi kan ju bara kompilera om (nästan) alla program som vi redan använder idag för att köra på dessa datorer. Vore trevligt om ARM nu dessutom kommer att kunna konkurrera även i prestandaväg med x86 men det återstår att se.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Kan man få in Windows 10 på mobben nu alltså?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Så... dum fråga kanske, men.. Raspberry Pi?! Vore det teoretiskt och praktiskt möjligt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Undrar varför inte x64 fungerar det är ju mer intressant för framtiden om inte redan nu.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Så... dum fråga kanske, men.. Raspberry Pi?! Vore det teoretiskt och praktiskt möjligt?

Finns Win 10 till RPi sedan ganska lång tid tillbaka.
Googla Windows 10 IoT Core.

Inte lika bra som hundraprocentigt stöd för ARM-processorer men ändå.

"ARM-stöd" hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Finns Win 10 till RPi sedan ganska lång tid tillbaka.
Googla Windows 10 IoT Core.

Inte lika bra som hundraprocentigt stöd för ARM-processorer men ändå.

"ARM-stöd" hehe.

Jo, den är jag medveten om, men det är ju något annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Datavetare

Största misstaget med Windows RT var att man överhuvudtaget inte tillät utvecklare att använda Win32 APIet. Det gjorde det i praktiken omöjligt att fixa ARM-stöd för "vanliga" Windows-applikationer.

Sedan dess har Microsoft ändrat en hel del saker. Bl.a. så finns nu inte bara UWP-appar (Univeral Windows Platform) utan man tillåter även "vanliga" Windows applikationer skrivet mot Win32 APIet (d.v.s. det API 99 % av alla Windows-applikationer använder).

Vad det gäller emulering går det tyvärr hur bra som helst att skydda sådant med patent, i detta fall lär de aktuella patenten främst innefatta nyare finesser i x86 för t.ex. virtualisering, kryptering och en rad specialinstruktioner för specifika områden (väldigt mycket av nyheterna i alla CPUer handlar om detta idag).

Fast det där är lite av ett tvåeggat svärd. Så länge ARM-enheter kommer ha något större beroende av x86 emulering kommer det finnas en stor nackdel för ARM. Är när alla viktiga applikationer finns som "rena" 64-bitars ARM applikationer som det blir riktigt intressant!

Hade gärna sett att man siktat ännu lite högre vad det gäller enheterna, 1920x1080 på 12-13" kan låta helt OK men det är inte en jätteoptimal upplösning. För hög upplösning för 100 % zoom och för låg för 200 % zoom. Zoom-nivåer annat än 100 % och 200 % fungerar OK, men är inte optimalt.

Man får kanske hoppas att Microsoft gör en Surface Pro variant med ARM, den skulle jag mycket väl kunna tänka mig som nästa laptop om webbläsare, MS Office, hyper-v, visual studio och liknande då också finns som native ARM program.

Lite förvånande att man rullar ut med Snapdragon 835 år 2018, Snapdragon 845 är på väg ut och den använder Cortex A75/A55. Två högt klockade A75 (de ska klara 2,8-3,0 på 10 nm + att IPC är ~20 % högre jämfört med Cortex A73/Kryo 280), Cortex A55 är absolut minimal så man kan utan problem slänga in 6 st sådana för att PR-mässigt kunna trumma på "laptop med 8-kärnor"

En av nyheterna med A75/A55 är att man inte längre behöver lika många "big" som "little" kärnor, många utgår från att det kommer utnyttjas just till att behålla 8 kärnor (tydlige hopplöst att sälja ARM SoC med färre kärnor i Asien...) men man kan dra ner antalet "big" kärnor och i stället fokusera på att klocka de högre (A75 har även 50 % högre teoretiskt IPC jämfört med A73/Kryo 280 så den består av fler transistorer).

Nästa stora fråga är: när kommer Apple byta till ARM på deras laptops? Senaste Apple CPUn har enligt vissa benchmarks tagit IPC-kronan från Intel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Native blir ju alltid bäst. Det går såklart inte komma ifrån. Tänkte väl mer att är det ett x86-program man måste ha och det inte finns en ARM-variant så duger det med hyffsad emulering. Poängen är ju egentligen att man slipper välja.

Ja jag får ta och instämma i det där. Uppstart, filhantering och liknande är ju inte emulerat så det var en orättvis jämförelse. Man skaffar ändå inte en windows med ARM för kraftarbete utan det är väl i undantagsfall man behöver emuleringen och då är det säkerligen ett mycket bättre alternativ än att ha flera enheter för ändamålet :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Detta blir otroligt intressant. Jag hatar vikt när det gäller laptops och med denna krympning på 30% så kommer nog en del viktbesparingar kunna göras genom att göra laptopsen tunnare. Vi kanske får 13" laptops på 800-1000gram? Jag sitter på en surface pro 4 nu som väger 1,1kg med tangentbord men detta tangentbord är inte lika bra som ett vanligt laptoptangentbord. En 13" laptop under 1kg, 10h batteritid med vanligt tangentbord och inte ett surface tangentbord vore riktigt frestande även om min surface duger för stunden. Min surface pro 4 har en batteritid på 3.5-4h.

Mmm, jag har en hp spectre på 1,29kg och jag tycker det är helt okej. Laddaren brukar vara den hemliga vikten som tillkommer. Om man inte har en på varje plats och hos varje kund =). Men kretskortens storlek kommer nog inte påverka så mycket. Det kanske rör sig om 50g som mest.

Nåär jag valde dator så var vikten det viktigaste (no pun intended). För samma pengar kunde jag fått liknande dator, fast med ett 1060 också, men då låg vikten på 2,5kg. Det är helt sinnessjukt. Varför är de så jävla tunga? Det måste vara kylflänsarna.

Dock så är jag missnöjd med tangentbordslayouten på spectre. Saknar context-knappen / hamburgarknappen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vad innebär S:et i Windows 10 S? Kan köras på Arm och den "oneshot"-konverterar x86, ja, men annat i stil med att det bara går att installera program/appar från Windows Store? I så fall är det åtminstone inte intressant för min del.

Skulle tro att det har att göra med att den versionen är nativ ARM i grunden och kan map inte köra på X86 CPUer.

Skrivet av DavidtheDoom:

Yes... helt rätt.

Skrivet av DavidtheDoom:

Värt att nämna,

Mjo det är väl rädslan. Men jag tror de kommer lösa 64-bit emulering om det nu blir ett lyckat koncept. Dessa maskiner kommer ju i sig inte ha 64GB RAM heller så

Skrivet av anon5930:

Vad Intel glömmer är att emulering inte är förbjudet. De är verkligen rädda över den utveckling som sker nu och hur oförberedda de är på den och hur de ska bemöta denna.

Helt rätt. Det är bara hårdvarulösningen patenten tillåter som de är gjorda.
Kan du bara hantera koderna korrekt, och emulerar det förbi alla patenten, bör de inte kunna säga ett skit.

Skrivet av Söderbäck:

Edit:

Om jag förstått det rätt kommer det bli segt... första gången. Den kompilerar om emulerade koden (på något sätt jag inte riktigt förstår än), så att detta kan sparas och köras nästan nativt nästa gång. Så om du kör samma mjukvara om och om igen, bör du få rätt bra prestanda.

Men som sagt, detta är ju tänkt till ultra billiga laptops för surf, bankärenden och att ersätta surfplattor med Android till Windows. Inte tänkt för Tvelander's maskin med 1080Ti och 360mm vattenkylning i 5Ghz+

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller emulering går det tyvärr hur bra som helst att skydda sådant med patent, i detta fall lär de aktuella patenten främst innefatta nyare finesser i x86 för t.ex. virtualisering, kryptering och en rad specialinstruktioner för specifika områden (väldigt mycket av nyheterna i alla CPUer handlar om detta idag).

Man har dock emulerat X86 förr, och kommer göra det troligen igen. Grunden till det är ju tom upplåst om du bara går långt nog bak i tekniken. Så det verkar vara mycket mer gråzon än det låter som här.

Skrivet av Yoshman:

Lite förvånande att man rullar ut med Snapdragon 835 år 2018, Snapdragon 845 är på väg ut och den använder Cortex A75/A55. Två högt klockade A75 (de ska klara 2,8-3,0 på 10 nm + att IPC är ~20 % högre jämfört med Cortex A73/Kryo 280), Cortex A55 är absolut minimal så man kan utan problem slänga in 6 st sådana för att PR-mässigt kunna trumma på "laptop med 8-kärnor"

De har ju officiellt testat det med denna CPUn i ett tag nu, och vill väl få in lite $$$ för jobbet
Det kommer säkert finnas för andra sen också. Har sett det köra på 820 också.

Skrivet av Yoshman:

En av nyheterna med A75/A55 är att man inte längre behöver lika många "big" som "little" kärnor, många utgår från att det kommer utnyttjas just till att behålla 8 kärnor (tydlige hopplöst att sälja ARM SoC med färre kärnor i Asien...) men man kan dra ner antalet "big" kärnor och i stället fokusera på att klocka de högre (A75 har även 50 % högre teoretiskt IPC jämfört med A73/Kryo 280 så den består av fler transistorer).

Är som mycket annat i Kina. Du kan sälja en stor tung "lyxig" bil... med tonvis med finesser. Dock är det 4 växlad automat och 0.6l motor, och det säljer.... Samma gäller ju telefoner och SSDer mm. Det ser bra ut... tills du tittar under huven.

Det ska mao se lyxig, snabbt ut... men behöver inte vara det.

Skrivet av Yoshman:

Nästa stora fråga är: när kommer Apple byta till ARM på deras laptops? Senaste Apple CPUn har enligt vissa benchmarks tagit IPC-kronan från Intel.

Det är intressant fråga.
Själva OSet är väl inte så svårt att kompilera om för Apple... de äger ju det. Och de skulle tjänat på det.
Problemet ligger väl i att de riskerar skapa en... "Windows RT" med MacOS.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

S innebär att du endast kan installera mjukvara från Windows-store. (UWP - Universal windows platform APPs)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hade gärna sett att man siktat ännu lite högre vad det gäller enheterna, 1920x1080 på 12-13" kan låta helt OK men det är inte en jätteoptimal upplösning. För hög upplösning för 100 % zoom och för låg för 200 % zoom.

För mig är 1600x900 en optimal upplösning för 13", men tyvärr inte lika säljande som "Full HD" ute hos elektronikkedjorna.

Permalänk
Medlem

Blir detta ännu en halvmessyr med identitetskris likt Surface som inte kan bestämma sig för om den är surfplatta eller laptop med skillnaden att den här lutar mera åt laptop.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1