Permalänk

OLED / HDR - värdig uppgradering?

Inte haft chansen att titta på HDR än, får möjligen tillfälle om några veckor.. Vad tycker ni som har HDR (med OLED, vilket väl är minimumkravet för bra HDR som jag förstått det)? Är ni nöjda, överreklamerat?

Tänkte använda till PS4 Pro framförallt. Men OLED kanske gör att jag kopplar in den till min PC också för lite bättre bild än vad LED ger i spel.

Tänkte väl framförallt på en LG OLED55B7V som verkar bra

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Om du ska använda den huvudsakligen till spel så finns det en risk med inbränningar på OLED. Att statiska bilder bränns in i skärmen, och delar av spel är ofta fasta bilder som kartor och sånt. Jag tror inte risken är så stor om du inte spelar väldigt länge varje dag, men är något du bör tänka på. En LCD har inte det problemet. Älskar själv min OLED men använder den till film mestadels.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Om du ska använda den huvudsakligen till spel så finns det en risk med inbränningar på OLED. Att statiska bilder bränns in i skärmen, och delar av spel är ofta fasta bilder som kartor och sånt. Jag tror inte risken är så stor om du inte spelar väldigt länge varje dag, men är något du bör tänka på. En LCD har inte det problemet. Älskar själv min OLED men använder den till film mestadels.

Det är nog inte Schack han spelar.
Spelar man Wow, Csgo, Lol, Dota, The division, doom osv så rör ju sig bilden hela tiden och risken för någon inbränning är obefintlig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det är nog inte Schack han spelar.
Spelar man Wow, Csgo, Lol, Dota, The division, doom osv så rör ju sig bilden hela tiden och risken för någon inbränning är obefintlig.

Det finns nästan alltid UI element som inte rör sig i spel. Som minimap, actionbars.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ja risken är nog väldigt liten. Timmar med huds borde inte va några problem. Men det kan ju hända. Jag har timmar med origins och Forza 7 och har inte sett röken än. Jag minimerar huds så långt de går. Många spel låter dig närmast ta bort dem helt eller kör contextual. Origins är dumt du kan ta bort det men då får du aldrig upp viss väsentlig information som vad din uppdrag går ut på och du ser inte frågetecken omkring dig och du måste in i menyer. Så jag har kört på light som lyser hyfsat svagt vitt och de verkar inte va några problem. Varvar man några timmar med att göra annat i alla fall så verkar de va rätt så lugnt på min philips 9002.

Fördelen med spel är ju att de alltid är 16:9 de mesta film jag ser är i 21:9ish vilket orsakar inbränning pga ojämnt nyttjande av panelen.

hdr kan va effektfullt det är en mycket trevlig bonus iaf. Dock är det inte alltid det gör så stor skillnad men i ex Transformers last knight så är det en helt annan film i hdr läge eller utan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tror också att väldigt många av dem som haft problem med inbränning, är såna som bryter strömmen till TVn när de stänger av den med. Den kör en refresh på cirka 10 minuter vid avstängning om du använt TV:n mer än 4 timmar. Just för att motverka inbränningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

För att svara på själva frågan så köpte jag en OLED HDR och ett ps4 pro för ca ett halvår sedan. Otroligt nöjd. Tänkte att det mest var hype med HDR men det är verkligen grymt bra i spel som stödjer det. Uncharted 4 och framför allt Horizon Zero Dawn är riktigt bra.

Permalänk

Du kommer inte ångra dig iaf. Har precis börjat köra Fifa 18 med OLED HDR och man märker skillnad.
Dessutom om du får för dig att kolla Netflix (TV:ns inbyggda app i så fall) så finns det en del material i Dolby Vision. Så jäkla bra att man tappar hakan.

Permalänk

Har läst att det ska finnas inbyggt i OLED panelerna att inbränningar blir omöjliga. Pixel shift har jag för mig det heter, dvs pixlarna skiftar då och då så att bilden aldrig egentligen är statisk. Dock har jag ju sett på youtube att folk faktiskt fått inbränningar.. så tja.. det är väl som med Plasma, jag fick inbränningar på min, trots att det hette att det var myt och omöjligt på de senare (jag hade absolut sista generationen av plasma).

Men det låter bra att ni verkar nöjda Ska bli kul att se in-person.. jag tyckte ju färgerna på min Plasma var bättre än det jag har på te.x min LED eller på mina DLP projektorer.. gissar att jag kommer bli nöjd med OLED då.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

De har gjort något stresstest där de fick hålla på i någon vecka för att provocera fram inbränning. Olika tillverkare har mer eller mindre offensiva metoder för att motverka. LG gör minst tar längre tid innan de släcker ned medan Philips verkar ha mest inbränning skydd. Sony är däremellan. Men jag är verkligen inte orolig har haft plasma i flera år och inte fått inbränning så som jag använder den. Samsung d7005. Samsung hade mindre rapporter överlag än Panasonic.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

@Bemushroomed: Precis! Bilden (pixlarna?) flyttar sig lite efter ett tag, men det är inget som märks. Man kan även köra en manuell "wipe".

Permalänk
Medlem

Bäst HDR-upplevelse får du inte med oled. Däremot får du generellt bäst bild med oled för samtliga materialet du kan tänka dig mata tvn med. Enligt digital foundry så gav de betyget bäst HDR-upplevelse till sonys flaggskepp som inte är oled. Det var också den ljusstarkaste modellen i testet. Men över lag tyckte de ändå LGs oled var bättre val flr en allround-uppelevelse.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har det kommit OLED nu med tillräcklig ljusstyrka för att visa HDR korrekt? Tidigare har det varit Samsungs QLED och någon Sony-modell som grejar mer än de 1000 nits som är den nivån som krävs för att kunna visa HDR på korrekt sätt.
Med ovanstående sagt har jag själv en burk som inte är i närheten av 1000 nits och ändå ger HDR ett ordentligt lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De har gjort något stresstest där de fick hålla på i någon vecka för att provocera fram inbränning. Olika tillverkare har mer eller mindre offensiva metoder för att motverka. LG gör minst tar längre tid innan de släcker ned medan Philips verkar ha mest inbränning skydd. Sony är däremellan. Men jag är verkligen inte orolig har haft plasma i flera år och inte fått inbränning så som jag använder den. Samsung d7005. Samsung hade mindre rapporter överlag än Panasonic.

Och ändå så görs alla oled paneler som är i sony och philips, av Lg? K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Och ändå så görs alla oled paneler som är i sony och philips, av Lg? K

Skickades från m.sweclockers.com

Panelerna är samma hur de driver dem är inte samma.

Finns ingen LCD som pallar med 4000 nits heller men min erfarenhet av LCD paneler som blåser på max med bakbelysningen är inte trevlig. Min oled bländar duktigt när den drar på max men utan spår av clouding eller ojämn svärta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag är en stolt ägare av en LG 65 E6V och jag har aldrig märkt av några inbränningar, jag har spelat på tvn cirka 1½ år nu och inga inbränningar överhuvudtaget.
OLED är kanske inte den mest ljusstarka tekniken just nu, men om du vill ha en garanterat clouding fri bild med SVART svärta finns det inget som slår den.
Sen kan Samsung svamla på med sin QLED som inte är något annat än LED med alla dess problem.
Jag kan varmt rekommendera OLED och garanterar att du aldrig kommer vilja ha en vanlig led igen.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K@Stock på Custom Loop, ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO, 32GB, Powercolor 6950XT Red Devil, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Man kan ju redan bli bländad av LGs nya OLED, inte så man känner behov av mer ljusstyrka. Sen angående inbränning har den en skärmsläckare som drar igång automatiskt om man lämnar statisk bild ett tag.

Det är nästan en perfekt produkt. Saknar HBO-app och internetbrowsern är inte perfekt, hade lite problem med Twitch ett tag men nu fungerar det igen. HBO har man i PS4 ändå så det löser sig.

Permalänk
Medlem

Jag har en 65" LG OLED65B7V sedan ett par veckor tillbaka och jag säger bara: jäklar vad bra den är!

Mina första intryck

OBS! Jag har ingen spelkonsol som stödjer HDR (kör Nintendo Switch) så jag kan bara ge de intryck jag fått från HDR/Dolby Vision av streaming (Netflix) och 4K Blu-rayfilmer.

HDR är fruktansvärt bra om du har rätt TV och källa! Den bästa bilden jag någonsin sett på en TV (TV-serie) är i The Punisher från Netflix. Helt löjligt bra, ljusår från min gamla plasma från 2010/2011 (som jag tyckte var bra). OLEDs absoluta svärta i kontrast till de fantastiskt upplysta ljuskällorna och de bättre färgerna är verkligen något extra.

Lika bra eller bättre är 4K Blu-rayfilmer, säg Guardians Of The Galaxy 2 som känns som flera gånger bättre hemma på TV:n än på vilken biograf som helst.

PS! Nix, jag är inte sponsrad av LG, bara rent förvånad av hur stor betydelse HDR kan ha med rätt grejor.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Jag har en 65" LG OLED65B7V sedan ett par veckor tillbaka och jag säger bara: jäklar vad bra den är!

Mina första intryck

OBS! Jag har ingen spelkonsol som stödjer HDR (kör Nintendo Switch) så jag kan bara ge de intryck jag fått från HDR/Dolby Vision av streaming (Netflix) och 4K Blu-rayfilmer.

HDR är fruktansvärt bra om du har rätt TV och källa! Den bästa bilden jag någonsin sett på en TV (TV-serie) är i The Punisher från Netflix. Helt löjligt bra, ljusår från min gamla plasma från 2010/2011 (som jag tyckte var bra). OLEDs absoluta svärta i kontrast till de fantastiskt upplysta ljuskällorna och de bättre färgerna är verkligen något extra.

Lika bra eller bättre är 4K Blu-rayfilmer, säg Guardians Of The Galaxy 2 som känns som flera gånger bättre hemma på TV:n än på vilken biograf som helst.

PS! Nix, jag är inte sponsrad av LG, bara rent förvånad av hur stor betydelse HDR kan ha med rätt grejor.

Kul! Vad snygg den var förresten.
Bra musiksmak också

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Synd att du missade Black Friday! Har haft en B6:a (de borde döpt B7:an till B6s, men de lämnade Apple ifred) i snart ett år och blir fortfarande imponerad. Köp B6 eller B7!

Permalänk
Skrivet av Rallemulle87:

Synd att du missade Black Friday! Har haft en B6:a (de borde döpt B7:an till B6s, men de lämnade Apple ifred) i snart ett år och blir fortfarande imponerad. Köp B6 eller B7!

Inte missat mellandagsrean dock Blir intressant.

Högst upp på listan står OLED55E6V pg.a 3D.. får se om något händer med priset, ligger på runt 18K nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Jag är en stolt ägare av en LG 65 E6V och jag har aldrig märkt av några inbränningar, jag har spelat på tvn cirka 1½ år nu och inga inbränningar överhuvudtaget.
OLED är kanske inte den mest ljusstarka tekniken just nu, men om du vill ha en garanterat clouding fri bild med SVART svärta finns det inget som slår den.
Sen kan Samsung svamla på med sin QLED som inte är något annat än LED med alla dess problem.
Jag kan varmt rekommendera OLED och garanterar att du aldrig kommer vilja ha en vanlig led igen.

Jag är säker på många kommer byta OLED till MicroLED, den dag priserna gått ner och visar sig MicroLED är lika bra som OLED om inte ännu bättre.
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Tillbaks till originalfrågan så är det värt det. Jag menar du kommer ju inte undan det med 2017 lg oled panelerna och de ger allt som oftast grym bild även utan HDR, 12-bitars färger och annan lyx. Bluray ser grymt bra ut på min 55" OLED men 4K varianten har hittills aldrig lyckats att inte se än bättre ut. Gällande PS 4 så har jag inte utforskat det allt för mycket än. Jag är fortfarande osäker om jag faktiskt fick igång hdr med GT Sport även om jag blev imponerad av hdr bilderna i interfacet ;). Men de går ju luras av fusk hdr Resident Evil 7 körde jag pc men är skillnaden lika stor där som på PS 4 Pro så lär du bli impad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x