Permalänk
Medlem

Fel mått på skolfoton?

Hej! Tänkte dubbelkolla av lite om det är någon utav er som har kunskap angående foton och ramar.

Beställt skolfoton i måtten 15*21cm. Beställde sedan ramar ifrån Gallerix i storleken 15*21cm som verkar vara en standard helt enkelt.

Väl nu när ramarna kommit hem så upptäcker jag att fotona är ju för små, dom är ju bara 15*20,4cm Vilket medför en rätt ful glipa inuti ramen.

Har jag missat någon måttstandard på skolfoton och ramar och är helt blåst?
Givetvis ska jag ju ringa imorgon och fråga, men jag tänkte rådfråga här först.

Det är den svarta kanten i nederkant som fattas.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget svar på din fråga.
Ville bara säga, väldigt fint namn du har, både för- och efternamn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

Hej! Tänkte dubbelkolla av lite om det är någon utav er som har kunskap angående foton och ramar.

Beställt skolfoton i måtten 15*21cm. Beställde sedan ramar ifrån Gallerix i storleken 15*21cm som verkar vara en standard helt enkelt.

Väl nu när ramarna kommit hem så upptäcker jag att fotona är ju för små, dom är ju bara 15*20,4cm Vilket medför en rätt ful glipa inuti ramen.

Har jag missat någon måttstandard på skolfoton och ramar och är helt blåst?
Givetvis ska jag ju ringa imorgon och fråga, men jag tänkte rådfråga här först.

Det är den svarta kanten i nederkant som fattas.

https://i.imgur.com/lAyFTAR.jpg

Jag har ingen koll på skolfoto då det var länge sen jag gick i skolan. Det du kan göra är att köpa en större ram och sätta in en vit pasperto.
Sen tycker jag det är dålig stil av bolaget att inte skicka de storlekar som de faktiskt står. Du bör kanske först ringa dem och be dem skicka nya bilder i rätt storlek.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har tyvärr inget svar på din fråga.
Ville bara säga, väldigt fint namn du har, både för- och efternamn.

Jag anser att vi är helt eniga i den frågan!

Skrivet av Stefflo:

Jag har ingen koll på skolfoto då det var länge sen jag gick i skolan. Det du kan göra är att köpa en större ram och sätta in en vit pasperto.
Sen tycker jag det är dålig stil av bolaget att inte skicka de storlekar som de faktiskt står. Du bör kanske först ringa dem och be dem skicka nya bilder i rätt storlek.

Har 6 ramar som redan är uppackade, och som dessutom är dyrare än vad korten kostade.
Jo jag tänkte slå dom en signal imorgon och fråga hur det kommer sig.
6mm är ju inte ens inom en felmarginal.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Som tidigare skrev här, ring dom och reklamera. Svenska standardstorlekar på foto är 15x20 eller 15x21 (A5 14.8x21) Har de sålt 15x21 till dig så är det ju det du ska få. (storleken ska avse arkstorlek och inte storleken på själva bilden, ser att där är en vit kant.)

Mvh
Thomas

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Medlem

Kolla.om du kan få fotona utan fotoataljens namn i hörnet också.

Permalänk
Medlem

Som @ramdm5 skrivit så känns det ju oerhört oseriöst av fotografen att lägga till sitt namn på bilder som levereras till kund. Skulle direkt kräva bilder utan namnet på.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Hej! Tänkte dubbelkolla av lite om det är någon utav er som har kunskap angående foton och ramar.

Beställt skolfoton i måtten 15*21cm. Beställde sedan ramar ifrån Gallerix i storleken 15*21cm som verkar vara en standard helt enkelt.

Väl nu när ramarna kommit hem så upptäcker jag att fotona är ju för små, dom är ju bara 15*20,4cm Vilket medför en rätt ful glipa inuti ramen.

Har jag missat någon måttstandard på skolfoton och ramar och är helt blåst?
Givetvis ska jag ju ringa imorgon och fråga, men jag tänkte rådfråga här först.

Det är den svarta kanten i nederkant som fattas.

https://i.imgur.com/lAyFTAR.jpg

så vitt jag vet så är 15x20 standard, 15x21 känns udda

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberThompa:

Som tidigare skrev här, ring dom och reklamera. Svenska standardstorlekar på foto är 15x20 eller 15x21 (A5 14.8x21) Har de sålt 15x21 till dig så är det ju det du ska få. (storleken ska avse arkstorlek och inte storleken på själva bilden, ser att där är en vit kant.)

Mvh
Thomas

Skrivet av ramdm5:

Kolla.om du kan få fotona utan fotoataljens namn i hörnet också.

Skrivet av wurpan:

Som @ramdm5 skrivit så känns det ju oerhört oseriöst av fotografen att lägga till sitt namn på bilder som levereras till kund. Skulle direkt kräva bilder utan namnet på.

Skrivet av Tea42BBS:

så vitt jag vet så är 15x20 standard, 15x21 känns udda

// LZ

Allt är reklamerat och dom har bett om ursäkt för att de printat ut fel mått.
Men det jag tycker är märkligt är ju att 6MM är ju inte ens inom en rimlig felmarginal. Dom måste ju ha printat ut hundratals bilder i fel mått!

Och ja, det är himla märkligt att fotografens logga är på kortet. Med tanke på det hutlösa priset så ska väl man kunna få slippa smygreklam.

Tack alla för svar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White